Nyugalom szigete - ebből nem lehet idegesen kiszállni
Szöveges ítélet
Az előző autóm 2014-es XC60, még 5 hengeres 2.4-es Diesel volt. Néhány ponton hozzá hasonlítom a V60-t, ahogy azt tettem az első napokban.
Alapvetően csendesebb, mint az XC60 volt. Számomra hangzásban, hangszínben nincs számottevő különbség az 5 és a 4 hengeres között. Intenzív gázadásra persze ez is hangos lesz, és hidegen indítva kívülről szintén nagy a hangja (valószínűleg épp annyira, mint bármely kategóriatárs hasonló motorral).
Felfüggesztése a 30 cm-rel alacsonyabb felépítése miatt komfortosabb, lágyabb, mint az XC60. Igazán kényelmesre hangolt az alap futómű a 17” kerekekkel.
A kényelmesre hangolt kifejezés illik a kormányzásra és az automata váltóra is. A váltó egyébként majdnem tökéletes; szinte észrevétlen maga a váltás az egyes fokozatok között, viszont tény, hogy hirtelen gázadásra jelentős késéssel reagál (nem induláskor, hanem menet közben). Az üzemmód választót Dinamikus pozícióba téve ez a késés majdnem eltűnik. Ilyenkor egyébként is sokkal agilisebb az autó. Jópofa dolog, egyszer-kétszer be is kapcsolom a Sport üzemmódot, de számomra a Volvo a kényelmes autózás szimbóluma, úgyhogy legtöbbször marad a Komfort mód. Az én, kevésbé sportos stílusomban a nagy átlag fogyasztás 6,3 l/100 km (70% autópálya 120-140 km/h, 10% közút, 20% város (főleg BP). 30 ezer km alatt 18 liter AdBlue folyadékot kellett utánatölteni. A komolyabb sokkhatás elkerülése miatt egyébként a pillanatnyi fogyasztás megjelenítését 25 liter/100 km értékben maximalizálta a Volvo. Nyilván egy lendületes induláskor néhány pillanatra ettől nagyobb érték is kijönne, de ennek látványától megkímélnek minket.
Túl egy téli időszakon, a meleg nyár közepén örömmel tölt el, hogy nem teljes bőr, hanem textil/bőr (City Weave) kárpitozást választottam. Hő komfortja ennek messze jobb télen is nyáron is - csak ajánlani tudom. Az ülések egyébként még kézi állítással is nagyon kényelmesek. A hátsó ülések lapja valóban alacsonyabban van, mint az XC60-ban, viszont a lábtér jelentősen nagyobb (a régihez képest). Összességében 180 cm magasságig hátul is nagyon kényelmesen lehet utazni hosszabb távon is.
A klíma funkciók központi kijelzőn történő vezérlése szerintem nem annyira rossz vagy kényelmetlen, ahogy a tesztelők többsége tartja. Az tény, hogy anélkül, hogy odanéznénk, nem tudjuk módosítani a beállításokat. Az autó klimatizálása egyébként nagyon hatékony; nyáron viszonylag gyorsan és egyenletesen temperálja a kabint. Kevésbé környezettudatos, de igen áldásos dolog, hogy a forró napon hagyott autó motorja (és ezzel a klimatizálás) telefonról, távolról indítható a Volvo On Call applikációval. Nagyon kellemes dolog beszállni a kinti 35 fokból a 70 helyett 25 fokos kocsiba. Az alkalmazás segítségével télen az állófűtés is bármikor elindítható, így nem kell lefagyott, hideg autóba beülni. Ez a lehetőség egyébként az autó menüjében is előre programozható. Számomra ez az egyik legfontosabb választható kiegészítő (mármint az állófűtés), mivel nem garázsban áll az autó. Persze az ülés- és a kormányfűtés is tökéletes segítség ilyenkor. Hasznosnak tartanám, ha a külső tükröket úgy is lehetne fűteni, hogy a hátsó ablakot nem fűtjük. Sajnos csak egyszerre, egy gomb megnyomásával aktiválható a fűtésük, pedig ködös, hideg időben a tükrök folyamatosan nedvesség cseppekkel borítottak, míg a hátsó ablak száraz. Azt pedig, hogy az ablakmosó fúvókák fűtése hogyan és mikor aktiválódik, máig nem tudom – sehol nincs rá utalás, pedig a „Téli csomag” része.
A központi kijelző és a menü használata szerintem gyorsan megtanulható. Az ember hamar rájön, mit hol talál. Az viszont tény, hogy el tudja terelni a figyelmet az útról. Igyekszem akkor böködni, ha áll az autó vagy pedig az „pilóta segéd” aktív. Ez utóbbi egyébként nagy kedvencem; autópályán, közúton és városban is szívesen használom. Bizonyos helyzetben igényel némi extra figyelmet, és van, hogy „benéz” valamit, de a legtöbb helyzetben kiváló társ és segéd. A követési távolságot biztonságosan tartja az előtte haladó mögött. Sajnos a budapesti sűrű forgalomban ez annyi helyet jelent, amibe a pofátlanabbak még simán bevágnak. Ilyenkor az automatika egy kis késéssel fékez (egy nagyot), jobb, ha az ember beavatkozik, ha már látja mit fog tenni a másik autós.
A High Performance hangrendszer szerintem tökéletes megfelelő. A B&W hifi nyilván durván lenyomja, de 1 M Ft felárát túlzottnak tartom. A beépített funkciók közül TuneIn internet rádiót és a Spotify-t is szívesen használom. Az AndroidAuto-t viszont csak ritkán kapcsolom be. Telefon és zene használatban nem nyújt (szinte) semmi pluszt. A navigációjával meg az a bajom, hogy a teljes nagy képernyőnek csak az alsó felét használja, vízszintes elrendezésben (tehát még inkább eltereli a figyelmet az útról, ha azt nézem), a másik gondom pedig, hogy a mozgó feliratok (település vagy utca nevek) kicsit elmosódnak, ami sokkal rosszabb összképet ad, mintha a telefonom kijelzőjén futna a navi (akár Waze, akár GoogleMaps).
A beépített saját navigáció alapvetően jól működik, a megjelenítés kiváló, a hangutasítás jól letalált, érthető, jó időben szól, de itt is van néhány negatívum: bár meglepően sűrűn adnak ki gyári frissítést, még mindig van, hogy fél éve átadott és átépített út nem jól van jelezve a térképen. Az online forgalom-figyelés és az ezt alkalmazó útvonal tervezés meglepően gyors, de még így is hátrányban van a Waze-zel szemben, ami a sebességét illeti. A megjelenített sebességkorlátozó táblák igen gyakran nem felelnek meg a valóságnak: ha a kamera lát egy táblát, akkor a korrekt jelzést adja a kijelzőre, de ha nincs konkrét tábla, akkor bizony tévedhet (pl. autópályán egyszer csak megjelenik egy 80-as tábla, vagy városba egy 30-as ahol biztos 50 a határ). Az viszont tetszik, hogy a térkép képe kitehető a vezetői kijelzőre akkor is, ha épp nincs konkrét navigálás. Vagyis központi kijelző mutathat teljesen mást (pl. a zene részleteit) akkor is látok magam előtt egy térképrészletet az aktuális útszakaszról.
Nagyon hatékonyan tisztítanak a mosóvizet közvetlenül a lapátra vivő ablaktörlők. A hátsó törlő viszont meglepően hangos; szakaszos törlésnél a vezetőülésből jóval hangosabbnak hallatszik, mint az első ablak lapátjai.
Az alap LED fényszórók este kellő fényt adnak, de jól jönne néha (nekem sajnos nincs) a kanyar világítás – ez az XC60-ban kiváló volt. Az aktiválható automata távfény itt csak fel/le kapcsol – nincs kitakarás. Mivel én egy kicsivel hamarabb lekapcsolnám a reflektort egy utolért vagy szembejövő autónál, ezt a funkciót ritkán használom.
A tesztelőktől kapott hideget-meleget a csomagtér rolója, de szerintem gyorsan kitanulható, és egyszerűen kezelhető.
Sajnos a beltérben túl sok helyen alkalmazzák a zongora lakk fekete betéteket. A kormány vezérlő gombjai, a légbeömlők kerete, a központi kijelző kerete és a váltó környéke is tele van ilyennel. Ez nyilván ízlés kérdése, de én mindegyiket kicserélném valami matt feketére. Ezt leszámítva a beltér igen tetszetős, a külső pedig minden részletével nagyon bejön.
Hibalista
- Átvételkor: - "lógott" a vezetőoldali ajtó - beállították (külön kérésre); - A külső visszapillantó tükrök valami lemoshatatlan anyaggal voltak összefröcskölve - kicserélték; - Az első lámpák bepárásodtak - hetekkel később magától meggyógyult mindkettő
Ide hordtam szervizbe
Volvo Ivanics
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 34000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | XC 60 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
