Diszkréten gyönyörű, méltóságteljesen bitang
Szöveges ítélet
Az autó forgalmijában az szerepel, hogy "világos szürke". A valóságban pedig egyszerűen csak gyönyörű: napfényes időben egzotikus színkavalkáddal csillog. "Ezüstholdfény-gyöngyházmetál" az, nem "szürke", amihez ékes világítást ad az átlagosnál jóval fényesebb alufelni.
Az autóból valami méltóságteljes nyugalom és harmónia árad. Nem az a szépség, amit "bombázónak" hívnak, nem feltűnő, hanem az az ékszer, az a szépség amit elsőre az ember szinte észre sem vesz, csak érzi, hogy valami vonza. Aztán szépen lassan beleszeret és nem tud betelni vele...
A belső tér maximális kényelmet nyújt. Finom bőr és fém tökéletes, harmónikus párosítása. Tényleg 100km-eket lehet benne úgy utazni, hogy észre sem veszi az ember. A tér óriási. A BNV-s autokiállításon sok más - köztük nagy családi autónak kikiáltott - autóba beülve egyszerűen klausztrófibát érez, aki ehhez hozzászokott. (Az új Grand Espace 7 személyes autóm csak 6 mm-rel hosszabb...)
A légkondi nagy teljesítményű. 16 fokra csavarva a szabályozót a 39 fokos kánikulában is meg lehet benne fagyni.
A premium sound system (is) igazi élmény. Kristálytiszta és olyan hangok is elemi erővel hatnak, amelyek a hétköznapi hifiken egyszerűen nem jönnek át, nem is hallhatóak.
A csomagtartó óriási. Az esernyőt legbelül tartom. Azért már be kell mászni. A csomagtartó nyílása azonban szűk. Házimozi rendszer nagy doboza már kifog rajta.
A lelkét tekintve a T6 elnevezés egy - mondjuk úgy - nem sokványos motort takar. 6 henger, 2800cm3, két turbó, 272 LE (200 kW), 380 Nm egy négy (4!!!) sebességes autómata váltóval, amely 0-tól 300Km/h-ig tudná elvben hajtani az autót a fordulatszám korlátot figyelembe véve (250 Km/h-nál természetesen lefojtva). Ha sportosra "neveljük" az öntanuló váltót, akkor kb 90-nél vált kettesbe! És az is érdekes érzés, amikor 140-nél egy padlógáznál visszavált hármasba...
A szokatlanul kevés sebességváltást az teszi lehetővé, hogy a motornak már kis fordulatszámon is elég ereje van ahhoz, hogy a többi autó által diktált városi forgalomban métóságteljesen, minden erőlködés nélkül lehessen vele autókázni és bármilyen kis autót tiszteletre lehessen nevelni a zöldre váltó lámpáknál. Nem hinném, ha más mondaná, de ez a méltóságteljes közlekedés valahogy leneveli az embert a padlógáz használatáról. Ahogy egyik kollégám szokta mondani: a Volvó nem megy, hanem vonul.
Azért a padlógázról se feledkezzünk el. Sajnos nem lehet elmenni amellett a tény mellett, hogy padlógáznál a T6-os meglehetősen "furán" viselkedik. Finoman szólva távolról sem közvetlen a reagálása a gázadásra! Az autómata váltó szokásos visszakapcsolása, a turbók felpörgetése, a nagyon érezhető turbólyuk miatt nagyon nagy a válaszideje. Nagy teljesítmény ide vagy oda, aki dinamikus sportautóra vágyik, annak biztosan nem ez való.
Nézzük mi történik, ha valaki 40-nél nyom egy laza padlógázt:
- először úgy néz ki, hogy nem történik semmi...
- aztán az autó visszavált egy sebességet...
- aztán visszavált még egy sebességet...
- aztán felpörög a motor...
- aztán felpörög az egyik turbó...
- aztán felpörög a másik turbó...
- aztán egy nagy, mély levegőt vesz a motor...
- aztán...
- aztán...
- aztán kifújja a levegőt...
- majd egyszerűen kitépi az ember kezéből a kormányt és eszelős száguldásba kezd és húz és húz és húz!!!
(Az elsőkerék meghajtás elég erősen facsarja a kormányt, bizony erősen kapaszkodni kell.)
A padlógáz hatására - a fenti 2 másodperces késleltetés után, de akkor aztán nagyon - őrülten gyorsul az autó és csak megy és megy. Olyan 130-140 körül aztán - amikor más autók már a kifulladás jeleit mutatják - itt felpörögnek a turbók és valami olyan érzés fogja el az embert, mintha egy óriás hátulról ráfujna az autóra és mintha csak egy könnyű pihe lenne egyszerűen tovább száll. Aztán olyan 160-180-nál jön majd csak a négyes fokozat.
Az Érdi lejtő benchmarkja (lejtő elején 130-cal kezdve) valahol 220 fölött van (mindig valami őrült képes bejönni 120-szal a belső sávba, és elállni az utat, eh.). Természetesen a 220-at az autó nem lefelé a lejtőn hanem felfelé tudja! (Ki trafizna felfelé ;-)
------------------------------------------------------------------
Nagyon jó autó. A vezetési élmény valóban élmény.
------------------------------------------------------------------
És most lássuk az érme másik oldalát:
Fogyasztását este, ködös időben (max 80 km/h), hosszú úton sem tudtam a hivatalos átlagfogyasztás, azaz a 11 liter alá vinni. Városban átlag 15-16-ot fogyaszt. Dinamikus vezetésnél 18-20 liter is simán összejön.
A használt S80-ok ára drasztikusan zuhan. Ez jó hír a használt autó vásárlóknak, rossz azoknak akik nem feltétlenül szeretnék az új vételár 2/3-át elbukni 3-4 év alatt.
Az árzuhanás oka a várható horribilis szervízköltségekben rejtőzik. Az erősen felturbózott és sokszor túlhajszolt T6-os motor hajlamos az orrán-száján ontani az olajat (hengerfej tömítés csere, olajpumpa, szervó-olaj szívárgás, volt minden - de többkörös szervízelés után most már lekopogom nincs olajszivárgás).
A négysebességes automata váltó - a Volvó által bevallottan - alultervezett. 150 000 Km után komplett váltócserével célszerű kalkulálni (millás tétel)! Ezt az én esetemben egy komplett kormánymű csere is megfejelte - hiába első szériás az autó.
Egyébként az autó olyan szempontból megbízható, hogy rendszeres szervízelés mellett soha sem hagyott magamra.
Vagyis aki használt T6-os S80-at akar vásárolni - főleg, ha korai változatról van szól - a vételárhoz számoljon hozzá, és tegyen félre akár milliós nagyságrendű szervízpénzt is. De az igazság az, hogy utána számolva még így is megéri az árát. Csak javasolni tudom.
Hibalista
- - lambda szenzor (70e)
- - hengerfej tömítés
- - olajpumpa
- - kormánymű (300e)
- - index (kiesett egy nagyobb fékezésnél)
- - kisebb apróságok a rendszeres szervízelésnél
Ide hordtam szervizbe
Duna interservie
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 96000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 16 l |
Előző autója? | Mondeo 1.6 öt ajtós | Következő autója? | Renault Espace Grand Priviledge 2.0T |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
