Fickós utazóbőrönd
Szöveges ítélet
Az autó bő 2 éve került hozzám, 2005 évi gyártás, 2.4i 170LE Sport Edition, manuális váltóval. A Sport Edition tartalmaz némi extrát: króm tükrök, króm kilincs, vajbőrrel és alumínium hatású berakással, nagyon pazar látvány. Kereskedésből vásároltam, miután az Ivanicsnál feltérképezték a cserélni valók egy részét. Papír alapú szervizkönyv nem volt benne, de a „feltételezhetően valós” akkoriban még 163ezer km és a szívó benzines motor, a külső-belső állapot miatt tettem le a voksomat mellette, holott abszolút kombi párti vagyok. Kis alkudozás után, egész jó áron jutottam hozzá.
A mai friss gyártású kis turbós céges autókból alig várom, hogy átüljek a sajátba. Az összecsapott tömegcikk termékekből egy olyan gyártmányba, amit még gondosan pakoltak össze Északon. A motor gyönyörűen, egyenletesen húz, direkt a kormányzás, és az álomülés, amiben derékfájósként sem probléma egy 1000-1500km-es hosszabb út. A legjobb utazótárs és 80%-ban arra is van használva. Fogyasztása országúton 7.5, pályán 8.5, városban finoman 10-11 körül elkarcol. A 170 lóerő a kasznit jól mozgatja, kell is hozzá, a sebességet nem nagyon lehet érezni benne. Az 5 hengeres gyönyörű hang pedig sokszor késztet arra, hogy kikapcsoljam a prémium 12 hangszórós hifit, ami tisztán és dinamikusan szól. A beltérben az anyagok még mindig tartósak, az anyagok puhák, jó tapintásúak. A bőr még puha, nincs szétrepedve, egyedül a könyöklő párnán látszik meg az autó kora. A budapesti utakon nyikorognak a beltér elemei, ez engem eléggé zavar. A fordulókör óriási, szűk helyeken nem olyan jó vele forgolódni. A GPS-től már senki nem fog hasra esni, még működik a kis DVD-vel hátul, de a kijelző inkább a dyna blaster korát idézi. Tető díszcsíkjairól pereg le a lakkréteg és a kédereket már itt-ott megrágta a cica. Nincs mese, ez sem ma gördült le a gyártó sorról.
Mivel semmilyen információm nem volt az előéletéről, így szisztematikusan elkezdtem az összes szokásos kopó alkatrészeket lecserélni, amiről excel táblázatban mindent vezetek, dátummal és km-rel rögzítve, számlákat külön dossziéban gyűjtve. (majd egyszer a következő tulajdonos örülni fog neki)
Az alkatrész árak nincsenek az egekben, rengeteg minden beszerezhető hozzá, hacsak nem a szokásos 2 nagy kereskedőháztól rendeljük be a tételeket. Érdemes körbe nézni egyéb webshopokban, féláron hozzájuthatunk ugyanazokhoz az alkatrészekhez. Aki ezt a típust keresi, az barátkozzon meg a gondolattal, hogy folyamatosan előjöhetnek újabb és újabb cserélendő, javítandó tételek. Így annak javaslom, akinek az alap fenntartási ktg.-ken felül lapul még a zsebben, ha mindent szerelővel csináltatna, akkor pedig vastagon legyen, mert bizony kéri. Mivel kicsit jártasabb vagyok szerelésben, így vezérlés és féltengely cserén kívül mindent magam csináltam, vagy egy kis segítséggel, így több maradt benzinre és tudom, hogy valóban az került bele, amit korábban hozzá rendeltem. Fb csoportokban rengeteg infót belehet szerezni, mindenki segítőkész, átláthatóan szerelhető, bár pár munkaórámba és hétvégémbe már belekerült. Egyszer nem indult, 1 hétig állt a parkolóban, mire sikerült műszerrel kiméregetni, hogy az indítómotor behúzótekercsének tápja nem kontaktált, így nem kapta meg a szükséges feszültséget. Saru le, egy kis surpákolás után vissza és már indult is pöccre.
Amit cseréltem benne:
Az olajcsere periódust az előírt 20000km helyett 10-15000km-re szűkítettem. Az olajat már csipegeti, 10ezer alatt 0,8-1L-t rá kell tölteni. Castrol Magnatec 5w40-et kap, filtron szűrőkkel.
Vezérlés + vízpumpa csere után, két féltengely (így megszűnt a gázadásra történő remegés), lengőkarok, stabilizátor pálcák. Ezek cseréje óriási lépés volt, az autó futóműve visszakapta régi feszességét. Feszítő görgő csapágy elhalt, így az is cserélve lett a hosszbordás szíjjal. Kézifék szerkezet szétesett, ami letörte a csapágyház nyúlványát. Ezt bontottan sikerült beszerezni, ezzel együtt mindkét oldali kézifék fel lett újítva (rugók, pofák). Olajteknő zárócsavar el volt nyalva, erre is célszerű odafigyelni, és még időben cserélni, nem tétel. Üzemanyagszűrő, gyertyák stb. Hátsó kipufogó dob rommá rohadt, sikerült bontottan egy jó állapotút szerezni. A lámpamosó fedeleit korábban visszaragasztották, így majd lehet kivakarni a csatlakozási pontok helyéről a ragasztót, ha sikerül újat szerezni hozzá.
A kuplungja már nem túl acélos, az lesz a következő cserélendő a kinyomócsapággyal, mert már az is duruzsol, a tetőablak belső csúszó kárpitja kiesett a sínből, így csak bukóra nyitható. Tankajtó elektromos zárja elhagyta magát. Van még mit csiszolni rajta, hogy visszanyerje az autó a nagyjábóli eredeti állapotot. Korrózió sehol, vajbőr belsőt félévente átkenem a svéd bútoráruház kencéjével, összes kédert (tetőablakét is) és minden külső műanyag borítást szilikonos balzsammal. Télen a hátsó ablakról leolvadó hó befolyik a csomagtér ajtó szerkezetéhez, majd visszafagyva eléggé megnehezíti az ajtó lezárását, így jégkaparóval lehet nekiesni, ha beszeretnéd zárni. Hátul nincs túl nagy lábtér, 5 főnél nem lennék a hátsó sor helyébe, max. Balatonig. Ebbe a kiadásba sajnos nincs tempomat és elektromosan behajtható tükrök. Ezeket nagyon hiányolom, mert mindkettőt használnám. A váltó pontos, nagyon finoman lehet pakolgatni, a spaceballos kialakítás jópofa. Csomagtartó mérete megfelelő, 4 felnőttnek hosszabb utazásra teljesen elegendő.
Miután sokminden ki lett cserélve, így kezdem már magaménak érezni. Kapott időközben egy S80 felnit új téli gumival és új nyári gumikat a régi, ugyan jól mutató, de leélt női tulajos gyári Volvo bicolor felnire. Ennek felújítására 100e Ft-os ajánlatot kaptam/4db. (hegesztés, fényezés, CNC, lakk)
Gyári tetőcsomagtartót, hótálcákat előre és a csomagtartóba is. Az összes karbantartási, anyag és szerviz költség a 2 év alatt 700ezer felett mozog, de nem sajnálja rá az ember a pénzt, mert ez egyszerűen egy jó autó és a rendszeres karbantartást meg fogja hálálni. E mellé még jön a biztosítás, adók, üzemanyag. Hát….nem egy olcsón fenntartható gépezet, de aki arra vágyik, az vegyen egy Honda Jazzt. Jelenleg ca. 186ezer van benne, évi 10-12 ezerrel még biztos sokáig fogja húzni az igát. Megjártuk vele Felvidéket, Lengyelországot, Ausztriát, Franciaországot, Szlovéniát, Horvátországot. Vigyázunk rá, karbantartjuk, szeretjük.
A mai napig dicsérik, megnézik, mert egyszerűen egy férfias dög, én pedig a kényelme és biztonsága miatt egyértelműen leraktam a voksomat a Volvo mellett, így a jövőben is az ő termékeik közül fogok választani. Jó megjelenni vele, jó utazni vele. Ha még sikerül egy hasonló darabot megcsípni a piacon, akár kombiba... érdemes lecsapni rájuk egy alapos átvizsgálás után, főleg ha az ember sokat jár hosszútávon.
Hibalista
- Féltengelyek, szilentek, tetőablak, tankajtó motor, feszítő görgő, kézifék, inditómotor
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 163000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | V60 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
