Kisfogyasztású alternatív vadászfegyver
Szöveges ítélet
Először is, nagyjából a (használt) vételárát ráköltöttem egy év alatt, de ez nem a kocsi hibája, hanem egy Darwin-díjas kamikaze vaddisznójé (innen a cím), meg egy ráfutásos baleseté. A vaddisznós kaland után a szakszervíz első becslésre nagyobb összeget mondott mint amennyiért kb. két hónappal korábban vettem az autót, szerencsére találtam ügyes és alapos szerelőt, aki fogcsikorgató, de reális árból kihozta. Ezek után soha nem is fogok szakszervízbe menni vele, főleg hogy az ottani fickó már csak azért sem volt szimpatikus, mert ott helyben arról kezdett nekem mesélni, hogy ha az ő saját maszek műhelyébe viszem, akkor 20-30%-al olcsóbb lenne számla nélkül, ami nálam többszörösen kiverte a biztosítékot a sáros-szőrös-szaros orrú, morcosra tört képű autó fölött állva.
Előnyök:
A "kalandok" megerősítettek benne, hogy az autó biztonságos és stabil, a "svédacél-érzés" mindkétszer 100%-os volt. Az első ránézésre a "hát ezzel te már nem mész sehova" autó mindkét esetben hazahozott, egyszer több mint 1000 kilométeren keresztül sokkoltam a bámészkodókat azzal a paradoxonnal, hogy ilyen csúnyán megtört autó önerőből mozog.
Az enyémben szinte semmi valóban extrának számító dolog sincs, az elöl elektromos, hátul manuális ablakemelő, motoros tükrök, a manuális klíma és a kazettás rádió nem számít annak ebben a kategóriában, bőr ülés, menetstabilizáló meg navigáció meg nincs. Ezzel együtt a kocsi úgy van összerakva, hogy 500 Km után kiugrom az ülésből, bezárom, és elsétálok. Semmi ez fáj, az fáj... Egyszerűen kényelmes, és ez nem az extrákon múlik.
Többen említették hogy szépen szól a rádió, és tényleg. A gyári cuccot csak nagyon sokért tudnám kicsit jobbra cserélni, annyit meg nekem nem érne meg.
A csomagtartó jó másfél-két "hullás", a dönthető ülésekkel még a nem kombi változat is elég hasznos szállítóeszköz végszükség esetén, azzal a megkötéssel, hogy sok KICSI dolog szállítható vele, mert a csomagtér ajtaja meglepően szűken nyitható.
Az 1,9-es dízel motor szépen viszi a nem könnyű acélt. Nem egy rakéta, de a biztonságos, nyugodt közlekedésben elegendő társ, ugyanakkor bele lehet vele kezdeni egy előzésbe, ellenben 4,7(!) és 6,6 liter közötti átlagfogyasztásokat tudtam vele produkálni, ami a tank méretéből adódóan 900-1085 kilóméteres (ilyen értékek után szoktam tankolni) "hatótávolság"!
Hátrányok.
A fentiekből a hátránya is nyilvánvaló. Egyszerűen minden kis izé marha drága bele, a 8-10 éves autók fenntartási költségét nagyon megdobja egy sérülés. Egyébiránt ritkán szorul szervizelésre, bár ha rendes olajat veszek bele, az csak eleve 20-25 ezer Ft szűrőstűl!
Az 1,9-es Renault eredetű motor alacsony fordulaton vibrál, rezegteti a kocsit, pedig a motortartó izéket nem sokkal korábban (5e Km) cserélte az előző tulaj. Nem kifejezetten bántó, de városi araszolásban sokáig hallgatva nem kellemes. 1500-as fordulat fölött megszűnik, (ország)utazni, autópályázni tehát nagyon kényelmes, és a kis fogyasztás miatt gazdaságos.
A váltó kellemesen működik mint erőátviteli rendszer, jók a fokozatok a motorhoz, de az 1-est és néha a kettest gyakorlatlan sofőr nehezen találja meg, én már megszoktam, de volt hogy a lámpánál gyors segélyként 2-esben kényszerültem elindulni, mert harmadjára se találtam el, egyik szerelő se tudott rajta érdemben javítani.
Férfi létemre szőkenő érzés vele parkolni. A majdnem centire ugyanekkora "A" Vectrával bárhova beálltam 4 centi pontossággal, minden erőfeszítés nélkül, ezzel meg bénázok. Magas a hátulja, és valahogy úgy fut az autó íve, hogy a tükörben sem látok semmit. A lökhárítókoccintgatásos kísérletezgetés helyett meg inkább bénázok és keresek egy nagyobb lyukat ahová könnyebben befér.
Konklúzió:
Mindennel együtt remélem még vagy 10 évig legalább használhatom.
Update 2013 (+5 év)
Még mindig megvan és szeretem. Néha álmodozom S60R-ről, de aztán győz a realitás, és az 5,5l-es fogyasztás minden előnye.
Sajnos öregszik már, 14 éves, és itt-ott megjelent 1-2 rügy a fényezés alatt (első sárvédő aljánál, géptető zárjánál), illetve ZÖRÖG. A leghülyébb okokból legelképesztőbb módokon képes nem túl hangosan, de sokszor idegesítően nyiszogni, kolompolni, kattogni vagy recsegni. Van hogy elmúlik, van hogy hosszabban marad, és aztán tűnik el. A Totalcaron olvasom, hogy a Volvók csúnyán öregednek, és sajnos azt kell mondanom, hogy igaz. A kormányról mállik a borítás, az ülés kárpitja kezd gyűrött lenni, az ajtó borításán a cipő levakarhatatlan fekete csíkokat hagy. (Világos műanyag, nagyon látszik) Ezek nem tudom mennyire tudhatóak be a kornak és mennyire a típusnak, de bár kívülről még peckesen áll és a karcok, horpadások ellenére büszkén feszít, már korántsem patikaállapotú.
A váltó 1-es problémáját nem sikerült orvosolni, viszont megszoktam legalább.
Nem hanyagolom, tavaly és tavalyelőtt kapott vadonatúj téli-nyári Michelin gumiszettet, 10-12 ezrenként fincsi új 5W40-est, ha csak valami már nem szokványos, megyek a szerelőhöz, bár meglepően ritkán kell.
Viszont még mindig tudja a gyári végsebességét (navival 185km/h, németeknél tavaly alkalmam volt kipróbálni) nem nő a fogyasztása, az ülése ugyanolyan kényelmes, még simán megy a klíma, az egyik beltéri lámpa kontakt hibáján kívül elektromos baja nincs, és legalább már nagyon ismerem.
Egyelőre simán lépést tart a világgal, 160-ig a teljesítményéhez képest szépen gyorsul így a hazai autópályákon nincs vele gond. Kanyarodni imádok vele, meglepően kellemesen belefekszik a kanyarokba, és jó gumival, kanyar előtti fékezéssel elég bátran bele lehet gyorsítani egy-egy kellemes ívbe. Bár korántsem versenyautó, szájszegleti finom félmosolyt elő bír csalni. Természetesen ha az ember nem vigyáz, egy határon túl elkezdi túrni az orrát.
Az 1,9D motor kifejezetten érezhetően meghálálja a mocskosul drága prémium dízelt. Egyrészt picit jobban is fogyaszt vele, másrészt érezhetően mozgékonyabb és halkabb járású. Szoktak nézni a kútnál amikor a 60l-es tankot tele kérem az időnként kerekítve erős közelítéssel 500 forintos szmötyiből egy ilyen korosodni kezdő járgányba. A fogyasztáscsökkenés önmagában viszont szerintem nem éri meg az árkülönbözetet.
Végezetül pár apróság amire a Volvónál figyelnek, de máshol annynira nem divat még ma sem:
-A csomagtérajtó úgy záródik, hogy a teleszkópok és a rudazat kívül marad, ha telepakoltam akkor nem nyom össze semmit.
-Természetesen a motorháztető is teleszkópos, csak felnyitom és ottmarad.
-Tükröket két külön joystick állítja a beltérből, se váltani nem kell, se shift-elni a szűkre szabott gombokat.
Hibalista
- Csak légszűrőt és olajszűrőt cseréltettem, leszámítva hogy újjá lett építve az eleje... :) - - Update: - - Első lengéscsillapítók elkoptak, hátsó fékek berohadtak már... - - A rendszámtábla világítás miatt kb. 4x szedtem szét a kb. 39 műanyagbolhát a csomagtérkárpit rögzítésből, mert a műanyag patent megfáradt és állandóan a csomagtérfedél belsejét világították a lámpácskák a fémketrecükben vándorolgatva...
Ide hordtam szervizbe
D. Zs.Budapest(Csak azért 9, mert az eredetileg felmért és a végleges javítási költség közt elég nagy differencia volt, nem annyira számítottam rá, de ezzel együtt még mindig korrekt ár, és profi munka)Update: az elmúlt években csak hozzá hordom, ez elmond valamit.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
G. G.Sopron(az "ismerős" szerelő esete, ebből adódóan lelkiismeretes és precíz) az első 2 évben látta ha kellett.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 95000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
