Igazából szerelem
Szöveges ítélet
Oké, röviden ez a korosztálya és kategóriája legjobb használt prémium középkategóriás kombija. (Németautó-fetisiszták köszönöm, nem kell tovább olvasni, mert a továbbiakban csak az előbbi kifejtése következik. Jó autók azok is, szó se róla, csak ez picit jobb. Peace.)
Akkor most bővebben. Az s40/v40 első generációját 1995-2004 között gyártották. Igen, 1995, jusson ez eszükbe, amikor meglátnak egyet az utcán, mert egyáltalán nem kopott meg a forma. Szépen öregszik, na. Sokféle motorral: 1,9 dízel a Reanulttól, 1,8 gdi a Mitsubishitől (amúgy a platform közös a Carismával, csak a svédek egy nagyságrenddel jobb autót pakoltak rá) továbbá 1,6; 1,8; 2,0 és 2,0T a Volvo saját remek moduláris blokkja, amelyiknek 5 hengeres változata igencsak jól teljesített a pl. a 850-ben, csak itt lecsíptek belőle egy hengernyit (kár volt). Mind közül az 1,8 benzines blokk a nyerő, nem azért mert nekem is az van, hanem mindjárt mondom, miért: öreg dízel Renault, ezt nem kell tovább ragozzam, ugye? A Mitsubishi 1,8 egyetlen pozitívuma, hogy nincs benne VVT (lennebb megmagyarázom, mi ez az izé), az 1,6 egyszerűen gyenge ehhez az autóhoz, a 2,0 nem tudja lényegesen dinamikusabban mozgatni mint az 1,8, de cserében iszákosabb, a 2,0T megy mind a mérgezett egér, de családi kombihoz túl nagy az étvágya, és a turbó miatt nem igazán alkalmas otthon-ovi-isi-meló és vissza városi tötymörgésre.
Ezt az autót általában lesajnálják az oldschool volvósok és a majdnem-hozzértők, nagyjából a következő érvek mentén:
- nem kocka, elsőkerekes: hát ez van, régebb minden jobb volt és több anyag volt benne. BMW is most kezdi nyomni az elsőkerekes dízel egyterű-félét.
- Hollandiában szerelték, japán platformra: igen, és? Holland munkaerő nem jó munkaerő? Bezzeg a szentgotthárdi, győri, kecskeméti, esztergomi miautóink?! Na ugye.
- gyengécske futómű, márkához képest gyakori hibalehetőségek: igen, ezért kell svéd motoros második szériásat (2000 utánit) venni, mert kiköszörülték a legtöbb hibáját.
- unalmas: ja, láttak már IV-es Golfot?
Rendben, nézzük akkor miért állítom azt, hogy ez korosztálya és kategóriája legjobb prémium kombija (nem, nem csak azért, hogy a németautósokat szívassam)?
1. Forma. Korszakának második legszebb kombiformája (az Alfa 156-al nem lehet vitatkozni), ami még ma is ütős - és ne feledjék, 1995-ben került piacra!
2. Beltér. Akkoriban (és talán most is) a Volvo gyártotta a legjobb üléseket. Aki még nem próbálta, üljön be egybe, ha teheti. Meg fog lepődni. Ergonómiailag tökéletes (főleg a ráncfelvarrt), hiszen svéd. Hibátlan a gyári hifi, erre csak rátesz a lapáttal a csomagtartó oldalfalában lapuló gyári mélynyomó.
3. Masszív. Hozza a német autók bunker-feelingjét, és az időtállóság-érzet is hibátlanul meg van: minden működik, a klíma hűt, a kapcsolók szépen kattannak, a kapcsolókarral valami súlyos izéket tologatunk (ha nem is vasakat, de legalább nagydarab bakeliteket).
4. Biztonságos. Ez egy Volvo pont.
5. Teljesítmény. Az 1,8-as szívós benzines szépen mozgatja a nagy vasat. Ez nem egy városi harcos (családi kombinak nem is ez a dolga), a fokozatok kiosztása inkább az országúti-autópályás döngetésre van kalibrálva, kellemesen granturismós karaktere van az autónak. Szépen, dinamikusan indul meg 4-es 5-ös fokozatokban, 5500 körül van a 170 Nm vége, de addig gyakorlatban szinte sose fogjuk elforgatni, egyszerűen nincs szükség rá: 130 km/h-nál 5. fokozatban még csak 3000-et forog.
Míg az első széria futóműve hagyott maga után kívánnivalót, a második szériában már kijavították a hibákat, érett a Ford-kapcsolat is, és sikerült egy ügyes futóművet alátolni. Ettől azért nem lesz raliautó: ügyesen elfordul az íveken, de nem ezzel fogunk hegyi felfutókon indulni: egyszerűen nem olyan az autó karaktere.
Persze a kocsmában körberöhögnének a fiúk a katalógusadatok láttán: 125 ló, 170 Nm ma már szinte kisautós kategória, csakhogy ez nem egy 1,2-es euró 6-os turbós varrógép, hanem 1,8-as szívómotor, amit csak euró 3-ig fojtottak le. És így bőven eleget tud.
Azt tartják Volvóstól nem illik megkérdezni mennyit fogyaszt, hát ez a konkrét példány városban 9-10-et, országúton 6,5-7-et, mindent összevetve elfogadható érték.
És akkor a fékek: bizony, mai autóból átülve szokni kell, mert elsőre az az érzésünk, hogy nem fog a fék, pedig de, méghozzá igencsak jól. Viszont nem harap, nem bólogatunk benne Noddyként minden fékezésre: finoman, lineárisan adagolható oldschool fékrendszer ez.
6.Elő-és utóélet: nem utolsó szempont ez használtautó-vásárláskor. A Volvo ezt a modellt a fiatal középosztálynak szánta, annak viszont szerencsére kissé drága volt, és a gyár akkoriban még nem tudta levetkőzni a bácsiautós-imidzsét, így aztán szerencsére sokkal kisebb arányban van közöttük lakótelepi tuningverda, lelakott zöldséges vagy törmelékből összegittelt boyracer, pedig a T4-ek nagyon brutálisan mennek ám, mai fogalmak szerint is. Ezért aztán jó eséllyel lehet megkímélt példányokat találni - magam is egy bácsitól vásároltam.
Összegezve: ez egy nagyon kényelmes, masszív, megbízható, jól felszerelt gép, amelyik 14 évesen is úgy tartja magát, ahogyan egy drága felső kategóriás autótól elvárható.
Na és akkor a gyenge pontjait, mert az is van a lelkemnek:
- az ominózus VVT, vagyis a szívóoldali vezérlés szabályozó fogaskerék, ez nagyjából 100 ezer kilométerenként szokott meghalni, az utángyártott darab ára valahol 75 ezer forint körül mozog, és erre még tessék munkadíjat számolni. Jó hír viszont, hogy a motortérben olyasmit is lehet látni, amit a mai kis turbós gyöszöknél garantáltan nem fognak: 300 ezer kilométert futott bontatlan motort. Egyéb drága alkatrész, ami megadhatja magát egy idő után: szervópumpa, klímakompresszor, és nagyjából ennyi.
- bosszantó apróság lehet, hogy az ablaktörlő szerkezet kopásából fakadóan a sofőroldali ablaktörlő karja hajlamos hozzáérni felnyitáskor a gépháztetőhöz
- másik bosszantó apróság a tükröződő műszerfal
- és még tud ilyen kis szurkálásokat: például a radiátor tömítőgyűrűi eleresztenek, és akkor szép csendben folydogál a hűtőfolyadék jobb oldalon a szőnyeg alá - ráadásul ezt csak a műszerfal kiemelésével lehet orvosolni.
- hátul elég keskeny, nálam a három gyerekülés cipőkanállal fér be csak
- 14 évesen itt-ott (sárvédőívek, küszöb) megjelenik egy halovány barna rozsdafoltocska, ezt nem jó hanyagolni.
Viszont a kötelező műszakin a szakik elismerő bólogatása - "euró 5-ös füstje van, hiába, a Volvo az Volvo", az priceless.
Megkímélt példányt kifogva, figyelmesen gondozva (7.500 km-ként olajcsere!), folyadékszintekre odafigyelve stb., könnyedén egy szép hosszú barátság alakulhat ki ezzel a remek kis svéd kombival.
Hibalista
- Jobboldali napellenző, ablakmosó motor, nívópálca fogantyúja, jobb első ajtó dekor műanyag betét (leesett), jobb oldali toronycsapágy, első kerékcsapágy, jobb hátsó kézifék, bal első lengőkar szilent.
Ide hordtam szervizbe
Saját magam.
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Egy ismerős szerelő, aki otthon is dolgozgat.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 270000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Agila | Következő autója? | Multipla |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
