Göteborgi zsebrakéta
Szöveges ítélet
Kedves Olvasó!
Az írásomban szereplő autó semmiféle, azaz semmilyen ésszerű érvvel nem védhető, aki ilyet vesz kizárólag az érzelmei miatt teszi, semmilyen racionális érv nem szólhat mellette. Pont. Aki ezt keresné ítéletemben annak sajnos csak rossz hírrel tudok szolgálni.
De miért is?
Az autó egy Volvo C30-as amely már önmagában is ritka, rétegmodell és ehhez párosul egy olyan elvetemült, óriási motor ami egy 2,2 tonnás XC90 terepjáróban is megállja a helyét. Igen egy 1400 kilós városi 3 ajtós kisautóban! Láttak már önök BMW 130D-t? Vagy akár Audi A3 3.0 TDI-t? Esetleg Mercedes A320 CDI-t? Ugye. Erre jönnek a kimért, nyugodt, konszolidált svédek a Volvóval és képesek egy csúcs dieselt belerakni a legkisebb autójukba, holott még a "legfelvágósabb csakazértis felé vágunk a konkurenciának" német prémium trió sem tette meg ezt. Úgy látszik a skandinávoknál is átcsúszhatnak néha furcsa, nem teljesen racionális ötletek.
Ám ha már elkövették ezt a "hibát" az északiak, hogyan is tették ezt?
Vagy a "hiba" talán nem is hiba, csupán egy újabb svéd esszencia néhány elvetemült márkahívőnek? Ezt az olvasóra bízom írásom elolvasása után.
Az igazság az, hogy ebben profik több évtizede gyártanak erősen túlmotorizált, nem ésszerű járműveket. Gondoljunk csak a 80-as évek amerikai anyukák kocka-kombi Volvójára. Bizony már 1983-ban(!) is gyártottak 177 lóerős turbós 760-ast! Egy biztos, az oviból nem késtek el vele. De a 90-es években sem tettek másként, a 850-es kombi T-5R változata 240 lóerős volt, megjelenésekor a leggyorsabb automataváltós személyautó volt a világon!
Ezek után jól gondolják, ez is egy igazán különleges, kiválóan megtervezett, brutálisan erős mégis nyugodt karakterű Volvo lett.
Az autónak vannak hibái amit egy 1.6-os motor esetén nem biztos, hogy mindenki megbocsájtana. A beszállás nehézkes, a vezetőoldali ülés nem kerül vissza a beállított helyére, pakolni jóformán alig lehet bele és még a csomagtér ajtó lecsukásához is komoly erő kell holott egy gyönyörű üvegfelület amit minden esetben sajnálunk ilyenkor. Ám mindez a semmibe vész amikor egy 2400 köbcentis 180 lóerős turbós 5 hengeres motorunk van...
A katalógus adat nem fejezi ki az autó vezetési élményét, ezt ki kell próbálni! Én már próbáltam C30-ast, nem is olyan rossz de... Elég bele a 2 literes motor is... És még számtalan ilyen véleményt hallottam az autóról. Amikor megvásároltuk mi már tudtuk mire számítsunk, 3 évig egy S40 D5 volt az előd ami 100 000 kilométert szolgált abszolút hibamentesen.
A svéd tervezők tudták, hogy egy ilyen különleges autót minden téren tökéletessé kell tenniük. Meglepő módon az S40 sedan felé pozicionálták, mind árban mind minőségben!
Az erős motorhoz teljesen más lengéscsillapítókat és rugókat párosítottak, erősebb stabilizátort alkalmaztak, kormányművét nagyon feszesre hangolták. Teljesen más mint egy kisebb motoros C30, megkockáztatom az egyik legsportosabb elsőkerekes autót varázsolták belőle, diesel motorral biztosan nem találni párját!
Azonban a lényeg! Amire már minden eddig kitartó olvasó várt! A MOTOR!
Nagy hengerűrtartalmából adódóan rengeteg nyomatékkal rendelkezik, városi használatban mindegy hanyasban vagyunk 800-tól 2000-ig tökéletes, nyugodt autózást biztosít. Viszont ami 2000 felett történik. Katarzis, mámor, felhőtlen vigyor, a teljesítmény diadala, maga az autózás csodája! Az 5 hengeres motor hangja sok benzinest megszégyenít, lehúzott ablaknál a turbó hangja még egy lapáttal rátesz erre. Már-már hihetetlen, hogy diesel szólhat-e ilyen hangon. Nyolcvanig még a gumik szenvedő hangja is színesíti az 5 hengeres baritont, teljesen elvarázsolja az embert ez az erőmű. 6 sebességes kézi váltója rövid úton jár, az egyik legpontosabb szerkezet, talán csak a BMW képes ilyen váltási érzetet adni. Itt elsőkerekes autó lévén más az érzet, mint egy hátsókerekes váltónál, ám ugyan olyan gyors és precíz a váltás. Fogyasztása városban 7 liter körül alakul beleértve ebbe a D5 motor kihasználását. Országúton 4-5 liter közt kacérkodik, szabályos autópálya tempónál sem megy 6 liter felé. 5000 kilométer alatt 6.7 literes átlag jött ki, kis kasztni-nagy motor a kifőzött recept tökéletes!
Mint szinte minden Volvóban az ergonómia tökéletes, minden kézre áll, egyértelműek a kezelő szervek, az ülések elsőrangúak, még hátul is kényelmes ha már bejutottunk. Nincs túlbonyolítva a skandináv egyszerűség itt is működik.
A külső design magáért beszél, bár többen inkább nőies formának tartják, szerintem mindkét nem számára ideális autó. Mivel kevés fut az utakon, formaterve sem avult el így még hosszú ideig jó választás lehet minőségi, különleges, megbízható autót kereső vásárlóknak.
Aki az érzelmeire hallgat és szereti a márkát, az mindenképpen próbáljon ki egyszer egy ilyen autót, talán egy új szerelem kezdete lesz! :)
Hibalista
- Hibamentesen működött az autó.
Ide hordtam szervizbe
Volvo Belme márkaspecialistaÖnmagunk értékelését ügyfeleinkre bízzuk.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 75000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | S40 D5 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
