Ez egy Tünemény :)
Szöveges ítélet
2 éve kezdődött, valami sportos de ésszerű verdát kerestem 1-1,5 milla körül, leginkább a Civic VTi-ket nézegetve.
Aztán Apám hívott hogy talált egy kincset: 480 Turbo!
???
Nekem addig ez csak egy fura, de jóvágású, abszolut ismeretlen csodabogár volt ami mellet ha nagy ritkán elmentem mindig megakadt rajta a szemem; de semmi több...
Megnéztük, kipróbáltuk, jó drágán adta a srác; de körülnézve a többi 480-as hoz képest összehasonlíthatatlanul jobb állapotban volt. Sehol semmi sérülés, teljesen eredeti fényezés, láthatóan és érezhetően megkímélt szerkezet, gyönyörűen karbantartva, stb. Oké.
Immár 2 éve használom, nagyon-nagyon-nagyon megszerettem…
De essünk túl a negatívumokon:
A felfüggesztés precíziós darab (Lotus eredet…), tehát qrvára nem ide tervezték. Ebből adódóan kb egy év után (óra szerint 135.000 km körül) a váltóból (ill. az osztóműből) borzasztóan ijesztő hangok kezdtek jönni (a nem elég vaskos motor-felfüggesztés miatt a féltengelyen keresztül komolyabb behatások érik szegény mechanikát mint sok más, egyszerűbb autón). Pár nap után az volt az érzésem hogy mindjárt szét is esik szegény. Mint kiderült azért nem volt akkora para, két nagyméretű csapágy volt csak erősebben megkopva, de az első szerviztapasztalat szintén fagyasztó volt: „olcsóbb lenne egy másik váltó, mer azok a csapágyak horror áron mennek…”
Ja, szakszervizben lehet, de viszonylag egyszerű volt megtalálni a megfelelő forrásokat. 24e volt a két csapágy (az eredetileg hallott 60-80 helyett!!), plusz a váltó ki-beszerelése. Itt nyeltem először.
És már most mondom: utoljára.
Csak a szokásos kopó-alkatrészeket cserélgettem, az egyetlen komoly kihívást az alapjárati (típus)probléma jelentette. Voltam az Ivanits-nál, meg a Graz-i szakszervizben is, de ott nem jutottunk előbbre. Az alapjárati motorra tippeltek, meg is vettem a Bosch-tól, de ez a csere nem oldott meg semmit. Kipucolgattam a légtömegmérő környékét is, nagyjából azokat a csatlakozókat amikhez hozzáfértem; semmi…
Végül Lestyán Úr oldotta meg a dolgot: speckó műszerekkel egyszerűen be kellett szabályozni a dolgokat. 15 perc, és olyan mint újkorában :)
Nemrég adta meg magát az önindító, mivel nem egyszerű hozzáférni a javítás 30eFt körül állt meg.
Más említésre méltó… nincs. Tényleg csak a km-ből és a korából adódó apróságok, amiket mindig könnyen, gyorsan és relatív olcsón lehetett megoldani.
És akkor a Lényeg:
Vásárlás után pár hónap után kezdtem észrevenni magamon az első jeleket.
Pl: mosoly minden beszálláskor, beszélek hozzá, néha megsimogatom a műszerfalat, nevet keresek neki (soha nem is gondoltam erre a korábbi autóimnál), és - élvezek minden együttlétet :)
A futóműve szó szerint fantasztikus, hihetetlenül kényelmes, kellemes, rugalmas a motorja (ugyan nem szakad le az ember feje, de nagyon komoly tempót lehet diktálni közúton, gond nélküli (folyamatos :) előzésekkel), és ehhez mérten a fogyasztása is abszolut elfogadható: Bp: 11-12 l, országút 100-120: 8-9 l, 140-160: 10-11 l, autópálya 180 körül: 12 l.
Külön imádom az Info-centert: nem is értem más (turbós) autóban hogyhogy nincs olajhőmérséklet-jelző?!? Pontos az átlagfogyasztás-jelző is – közúton; városban képes jóval fölémenni a valóságnak (különösen dugóban araszolva).
Mindemellett ott a tudat, hogy (pláne pl a Civic-hez képest) komoly biztonsági cuccok vigyáznak: oldalmerevítés az ajtókban (1986-os tervezés!), hosszú orr, méretes és rugalmas lökhárító, ABS… hát Volvo, na.
Egyszóval: imádom.
Családtag lett.
Legszívesebben soha nem adnám el, ha majd tehetem és veszek egy komolyabbat, beállítanám a garázsba, lezsíroznám, hogy majd 60 évesen mikor nosztalgiázni támad kedvem és ránézek, ugyanaz a mosoly üljön ki az arcomra mint ami ma is – minden áldott alkalommal.
Hibalista
- Váltóban két csapágy, lámpa- és csomagtartó teleszkópok, bal oldali ablakemelő, kipufogó-rendszer csere a leömlőtől hátra (szintén gyárira, a vastag cső miatt nagyon kellemes, morcos hangja van így is :), kerék-csapágyak, féltengely gumiharangok, az egyik klímacső-csatlakozó, önindító, generátor-szabályzó.
Ide hordtam szervizbe
Csepcsényi Tibi
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Lestyán Pál
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Calibra | Következő autója? | Leon Cupra, WRX... |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
