Az iparos
Szöveges ítélet
Vásárlás
Mivel 2.4-es T4-esem volt korábban ezért ragaszkodtam a márkához. Tudtam mit akarok, de a vágyaim nem teljesültek maradéktalanul, mivel a magyar piac picit túlárazza a típust illetve csak akkor adják el amikor már tényleg sok a gond vele. Valójában egy caravell-t szerettem volna elől két karfás üléssel, klímával, lehetőleg a gyári 8 személyeset, hosszított alvázzal. Nos, ilyet pont nem lehetett találni a beszűkült magyar piacon. Leadtam az igényekből maradat a rövid verzió, 6 üléssel TGK-ra vizsgáztatva, klíma nélkül, mixto felszereltséggel, de rozsda nélkül.
Motor
Ez az ékköve a típusnak, én nem is engedtem volna más motorral gyártani. A TDI alapból 102 HP, igen jól húz, 600 kg-ig meg sem kottyan neki az emelkedő, talán egy kicsit jobban kell pörgetni, de nem érdemes 3.000 fölé menni, mert ekkor már sajna zajos. 1750-es fordulat amin minimum kell autózni természetesen csak sík terepen. fogyasztása így 7,2-7,8 liter között tartható kis odafigyeléssel, ha feltartja az ember a forgalmat, akkor 7 liter alatti fogyasztást is el lehet vele érni. A motor hidegen és hirtelen gázadáskor kormol, ezt így kell szeretni, leállításkor pedig kicsit pötyögtetni kell.
Kaszni
A T4 belépett a nyugdíjas korba, sajnos a rozsdásodás már mindegyiken megindult, az enyémnél az alvázvédelem késleltette a problémát és megmaradt felületi szenten, de azért már foglalkozni kell vele: küszöb, ablak alja. Egyébként jól pakolható. Szinte minden amit csak szerettem volna el tudtam vele szállítani. A mixto felszereltség farost lemezei nem túl igényesek és a festésük sem időtálló. A vezető ülés a legkényelmesebb a többi egy vicc. Nem értem ezen miért kellett spórolni..
Kezelés/Vezetés
Itt minden a vezetőről szól, kézre állnak az egyszerű gombok és kapcsoló valamint a váltó. Talán csak az 5-ös fokozatért kell tornászni. Az ablaktörlő változtatható időzítője zseniális. Kanyarokban jól viselkedik, főleg, ha a hátsó kerék fölött is van némi súly. Normális pohártartót és a sofőr a4-es iratait elnyelő polcot azért hiányoltam. A kesztyűtartó tágas, még világítás is van benne, vezetés közben, forgalmi helyzetben, bekötve nem matatható. A felső, nyitott részéről az emelkedőkön gyakran lesett a kilométerkönyv, pocsék hogy íves az alja. Az elindulásnál az egyes igen rövid, de a többi fokozat szépen el van osztva, talán egy hatodik fokozat elkelt volna autópályán, legalább a 2.5-ös motorhoz. Teherhordó képessége tényleg példás, még enyhe földúton is jól boldogul. Saras-füves emelkedők már kifognak rajta, volt hogy csak tolatva tudtam a kertemet meglátogatni, lefelé leginkább csúsztam. A téli indulás és vezetés sem jelent gondot, a motor lassan melegszik be ezért ilyenkor a városi közlekedés kínzás a gép számára és az utasoknak egyaránt. Kb 15-20 perc mire minden bemelegszik, az állófűtés némi gázolajért cserébe 5-8 percet lefarag ebből az időből, nagy csodákra azonban nem képes, türelem kell. Én mindig többször (3X-4X-5X) izzítottam a nagyobb hidegekben és így könnyebben is indult. Zaj, na az van… Nem egy csendes típus…. 90-is jó, de már hangosabban kell beszélni, 100-nál már kiabálni kell, 110-nél már nem hallani a zenét, kiabálni fölösleges. 120-nál kormolódik a motor, te befelé figyelsz… Igen a hangszigetelésen is túl sokat spóroltak.
Respekt faktor
Megoszlik, az emberek többségének ez egy lealázandó „furgony”: „minek is van az úton”, „kikanyarodok elé, majd megáll, hátha üres”, „nem látok tőle, megelőzőm, akár az életem árán is” hallatszik a gondolatuk.
Aki viszont ismeri vagy kipróbálta a típust, a zajon és az első dupla ülés kényelmetlenségétől eltekintve nem számolt be semmilyen egyéb kellemetlenségről, esetleg látta hogy fanatikus vagyok én nem mert.
Összegzés
Nem olcsó, közepesen drága a fenntartása, jól megy, zajos, jó teherhordó, „jómunkásember” cipelő, alacsony fogyasztású, megbízható, értéktartó.
Hibalista
- Aksi 30 --- bendix 30 --- 2 kipufogó dob, szereléssel 70 --- olajcsere átlagosan 10.000- ként 30 --- sok-sok résolajcső (ezek elöregednek és csöpög a gázolaj) össz szerelési díjjal 5 év alatt kb 15 --- állófűtés izzítógyertya 30 --- valami az izzítással nem volt jó javítás 12 - fékbetétek előre 30 --- lengéscsillapítók 100 --- ici-pici vákumcső a vezérlésben 2 ---
Ide hordtam szervizbe
Bodó Szekszárd
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 149000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | T4 2.4 D | Következő autója? | A4 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
