A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Sharan (1995-2009)

Sharan 1.9 TDI 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Családbarát

Szöveges ítélet

Gyerekünk megszületése után előző autónk (http://nepitelet.hu/autok/honda/civic_1995/a_ketarcu/) lecserélése mellett döntöttünk. Kell a nagyobb tér, hátsó ajtó, a klíma, s ha lúd, akkor legyen automata is.. Némi nézelődés, informálódás után 7 személyes kisbusz beszerzése lett a cél, a vállalkozásomban is jól jöhet egy nagy rakterű, vontatásképes autó. Legjobban az amerikai típusok tetszettek (Chrysler GrandVoyager/Dodge GrandCaravan), ezekből kizárólag a hathengeres benzines változat érdekelt, lehetőleg benzin-gáz üzemmel, mert a szintén kínált olasz common rail dízelmotor nem egy sikerszéria.. Megnéztem egy jó párat, volt, amelyiket szervizben is átnézettem, de nem találtam jót. Ami annak tűnt, azt meg azonnal elvitték, még mielőtt megnézhettem volna.. A lista második helyén a Sharan/Alhambra/Galaxy trió állt, ezeket viszont dízellel néztem inkább. Van/volt már több PD TDI is a családban/cégnél, ismerem, tartós, megbízható, jó erőben levő motorok. Kínáltak itt is benzines, 6 hengeres erőforrást, de nagyon ritka, s mert ezekből nincs nyújtott változat, így a gáztartály elhelyezése is macerás, ha az ember szeretné kihasználni a 7 ülést. A többi kategóriatárs vagy műszaki, vagy esztétikai okok miatt nem tetszett, úgyhogy ezekre az autókra fókuszáltam a hónapokig tartó keresés során.
Megnéztem pár tucat autót, de a 10+ éves korosztályban rengeteg a lepattant, tekert órás, félmillió kilométeren is túl levő példány. A magas futásteljesítményen tkp nem kell csodálkozni, ez egy utazó autó, kevesen választják újkorában sarki közértbe járásra.. Aztán az egyik Bp-i kereskedésben rám mosolygott a szerencse. Magyarországi, szervizkönyves (elején, s 200E km után végig vezetve), jól felszerelt (ami fontos volt: automata váltó,ill. dupla klíma, külön az utastérnek), a km óra állásnak (254E) teljesen megfelelő belső és külső állapotú Sharant találtam. Van némi gyakorlatom, pár éve a sógoromnak kerestünk hasonló korú diesel Passatot, akkor is rengeteg tekert órás romot találtunk. (Pl: órában 220E, a motorháztető alatt meg ott a 410E-s olajcserét jelző matrica..) A bőrkormány karimája ha sárgára van kopva végig, akkor abban nem 2-essel kezdődik a kilométer, s ha ki van szakadva az ülés/kartámasz, akkor sem.. De ez az autó rendben levőnek tűnt. Trendline felszereltség, amiről azt hittem, hogy az az alap. De nem, akkor ez a legmagasabb (Highline) felszereltség alatt volt eggyel (néhány piacon Sport volt a neve), azóta lett vmikor ez az alapfelszereltség elnevezése a VW-nél. 2 plusz kiegészítő óra (olajhőfok, töltés, egy az egyben az Audi A6, C5 műszerfala) bőrözött kormány s váltó, ködlámpa, sport ülések, digit klíma, stb. A műanyag alkatrészeiről nem mállik a gumiréteg, mert nincsenek a kapaszkodók s a lámpakapcsolók bevonva vele, ennek is örültem.
Az autót bebikázták (aszittem cserés az akksi, erre ott volt a majd 30 ezres szla a kesztyűtartóban az új akksiról, csak le volt merülve), s tán ha egy fél fordulatot tekert az önindító, azonnal beröffent, s egészséges dízelhangon ketyegett. Semmi csörgés-zörgés, pedig mint később kiderült, lyukas volt a kipufogó. Úgyhogy meg is szerveztem utána egy átnézetést. Az általam ismert VW szervizben (Autodokik) épp szabira mentek, de találtam a kereskedéstől nem messze egy szintén VW csoportra szakosodott szervizt (Badacsonyi Autószerviz), ott történt a mustra. A teljes computeres kiolvasás nem talált sem motor, sem váltó hibára utaló hibakódot, viszont abból is látszott, hogy az 5 ezer kilométerrel azelőtti, motor/váltó olaj cserés szerviz márkaszervizben történt (szervizkönyv szerint is), mert csak ők tudják resetelni cserénél a computert. Megemelés után kiderült, hogy az autó alatt piros, FKS sportrugók vannak, lyukas a középső, rohadgat a hátsó dob, cserések a hátsó gátlók, ill a bal, első axiál csukló (a gumiharang kiszakadása miatt). Ezen kívül nehezen látszik a computer kijelzője (MFA), s nem hűt a klíma.. A klímát a kereskedő feltöltette, én alkudtam az árból (egyáltalán nem durva hibák ezek, menet közben egyik sem tűnt fel), s elhoztam a kocsit.
A vásárlás utáni héten terveztünk gyerekestül nyaralni menni, s mivel nem volt már szabad faház a kempingben, ahová évek óta járunk, lakókocsi bérlés mellett döntöttünk. Jó választás volt, a 9 hónapos gyereknek is meg volt a komfort, s a feelingről sem kellett lemondani.. Első kanyarban kicseréltem a vonóhorog elöregedett csatlakozóját, illetve másoltattam pótkulcsot potom 23E forintért, mert csak egyet kaptam. Illetve gyorsan időpontot kértem Bpesten a Pixelfix-hez, mert idióta módon a kocsiban nincs műszer, vagy jelzés, ami mutatná, ha elégtelen az olajnyomás, hanem a computer az MFA-ra küldi a figyelmeztetést. Ami csak sötétben látszott, nagyon halványan.. Éppen szabadságon volt a kiszerelő emberük, de kaptam kölcsön hosszú, rugalmas tengelyű torx-kulcsot, azzal kiszedtem az udvarukon a műszerfalat, s hamar megvolt a javítás (31E pénz, 1 év gar).
A kocsi az első hosszabb, nagy terheléses útján kiválóan vizsgázott, az egy tonnás lakókocsi meg se kottyant neki (többet mondjuk nem tervezünk ilyet használni, idegesítő pályán 80-al menni), 8.5 volt a fogyasztás. Szó szerint színig pakoltuk, 2 bicikli, babakocsi, fürdető kád, vastag szivacs matrac (én a buszban aludtam, h ne zavarjuk egymást, hatalmas a hely), de minden elfért. Apropó, a babakocsit nem kell összecsukni, ha berakjuk hátra, pedig a nagyobb méretű, nagy kerekű, terepes fajta.. :-)
Utána megrendeltem a szükséges alkatrészeket, s nekiálltam a kopott cuccokat kicserélni. Elsők a hátsó lengéscsillapítók voltak, egyszerű volt, egy csavar alul, egy felül, s csá. Utána a kipufogót cseréltem, ez se volt bonyolult, 1 bilincs fogta csak, ill. el kellett flexelni hátul. Érdekes módon nem lett halkabb, pedig kifújt a gyári.
Az axiál csuklóhoz nincs célszerszámom, amivel kitekerném, úgyhogy hívtam a szervizt időpontért. Igen ám, de időközben a szakadt gumiharangon keresztül el kezdett folyni a szervo olaj a kormányműből. A szerelő a tőlük nem messze levő, Bp-i Profil DC szervizt javasolta, de mivel macerás lett volna Pestre vinni a kocsit, majd hazajönni (s ugyanez vissza), itt szereltettem ki az alkatrészt egy helyi szervizben, s motorral szállítottam el felújításra, a hátsó ülésre kötve. 1 nap alatt megvolt (2 év gar), de még kiszerelésnél kiderült, hogy pár futómű alkatrész szintén cserés (talpas gömbfejek, lengőkar szilentek), úgyhogy ezeket is beszereztem, s az új alkatrészekkel lett összerakva.
Az autón két helyen találtam korróziót, az egyik a tipikus hely a típusnál (első sárvédők alja a kerék mögött), illetve a szélvédő fölött, a tetőlemez élén volt pár barna pötty, minden bizonnyal a korábbi, szakszerűtlen szélvédő csere miatt. Ezt végül Kecskeméten, a Mészáros fényezőnél csináltattam meg, meg tudták oldani szerencsére szélvédő kivétel nélkül. Be is rosáltam volna, ha a fűthető (fűtőszálas) cucc elreped meló közben.
Időközben beköszöntött az ősz, úgyhogy tudtam tesztelni a kocsi melegítő berendezéseit. A szélvédőfűtés vicces, hosszanti csíkosan párátlanít. A vezetőoldali ülésfűtés nem ment, úgyhogy neki is álltam a szétbontásnak. A tipikus helyen, a bal combtámasznál volt elszakadva, javítás után most rendben üzemel. A kocsi rendelkezik kiegészítő fűtéssel is, ami 8 fok alatt automatikusan bekapcsol, s sugárhajtómű hanggal igyekszik a hűtővizet gyorsabb bemelegedésre bírni. No most volt olyan, hogy nem indult be elsőre, úgyhogy ezt még vizsgálgatom. Szükség van rá, nagy a bódé, kell a jó fűtés a kölköcskének hátul. Más szervizelendő egyelőre nincs, téli kerék garnitúrát fórumon keresztül beszereztem, úgyhogy innen a – remélem - gondtalan használat jön. :-)
És akkor a járműről is pár szó. Tényleg hatalmas a hely belül, elfér 7 ember kényelmesen, bár akkor már kevés a csomagtér. Súlya 1.8t, biztonságosabb, mint a kis Honda, ha belénk szállna vki, igazi családi bunker.
-Motor: Az erőforrástól nem vártam sokat (115 ló, 310 nm), de sokkal jobban megy a kocsi, mint gondoltam. Már 1500-tól jól húz (változó geometriájú turbo), s csak vhol 4E felett fogy el a szufla. A hangját nem szeretem 3E felett (2 ezerig egész halk), úgyhogy ez is a takarékosság irányába visz. :-) Fogyasztás is meglepően jó, az első teli tankos 6.5 felett lett kicsivel, a második 6.6 liter 100km-re. Ez teljesen vegyes, autópálya, pesti dugók, országút, pár rövidtáv. Országúton, betartva a korlátozásokat 5.5 körül fogyaszt. Ilyen súlyú, automata váltós, nagy homlokfelületű autótól sztem ezek kiváló értékek. Télen biztos nőni fog, már csak a kályha használat miatt is, de sztem akkor is kijövünk majd 7 literből. Olajat eddig (4E km) nem fogyasztott.
-Váltó. Az ötös automata kiváló darab, sokat hozzátesz szerintem a menetdinamikához, s a kedvező fogyasztáshoz is. Alsó fokozatok rövidek, jó a gyorsulás, az 5. pedig viszonylag hosszú (130-nál 2700-as fordulat) Alapvetően takarékos üzemre törekszik, kis gáznál már 1800-as fordulatnál képes feljebb váltani úgy, hogy a következő fokozatban 1300-at forogjon a motor (ezt lakókocsival is megcsinálta, ha kicsi volt a terhelés). 1150-nél vált csak vissza. A 3,4,5. fokozatot tudja lezárni, de úgy, hogy álló helyből gyorsításkor a 4-et, ill. 5-öt már eleve lezárva kapcsolja (nem csúsztatja), a 3-at csak akkor zárja, ha haladunk kicsit egyenletesen a tartományában. De lassításkor, visszaváltásnál azt is zárva adja be. Egy dolog van, amit nem szeretek, hogy ha lenyomja az ember a kick-down kapcsolót, akkor nagyon visszavált, s 4000 fölé pörgeti a motort, ami sztem felesleges. Illetve ugyanezt megcsinálja tiptronic (kézi) üzemmódba váltva is, amit nem értek, mert úgy nincs sok értelme. Tiptronicban amúgy vissza is vált bizonyos sebesség alatt, tehát nem tudom megcsinálni, amit pl a Saab-ommal, hogy a „W” gombot lenyomva 3-ban indulok (pl télen).
Nemrég az is kiderült, hogy a "sport" program aktiválása attól függ, hogy milyen gyorsan nyomja le az ember a gázpedált. Ha hirtelen tapos, akkor bekapcsol.. ami semmi esetben sem jó, mert akkor csak magas fordulaton bőg a motor. Ha az ember nromál sebességgel tapos bele, akkor meg szépen megindul, mint a gyorsvonat.
-Fék: Először kevésnek éreztem, el is szaladtam a szervizbe megnézetni, de az volt a verdikt, hogy hibátlan. A lakókocsizás után vhogy bekopott, most már elégedett vagyok vele. ABS, ESP van.
-Futómű: A sportrugók miatt (5 cm ültetés) nagyon jól kanyarodik, akár egy sportosabb személyautó, nyoma sincs az amerikai kisbuszokban tapasztalt dülöngélésnek. Rossz úton rázósabb, de hát vmit vmiért. Az első szorosabb kikerülésnél sztem áldani fogom.. A futómű elöl-hátul segédkeretekhez kapcsolódik, csendes, nagyon szépen, stabilan fut az autó.
A középső üléssorban 2 ülést használunk, ezeket be lehet úgy tenni, hogy ha a középsőt kiveszi az ember, akkor közelebb kerülnek egymáshoz. A gyerekülés jól áll benne, a fiam jól kilát, nem úgy, mint a Hondából. A két ülés közt meg elférnek motyók, az asszonynak is nagyon kényelmes. A kocsi le van sötétítve gyárilag a „B” oszloptól, ez nagyon hasznos, ha szoptat a kocsiban. :-)
Használat közben egyre-másra akadtam bele az új, addig fel nem fedezett extrákba, pl kiderült, hogy teljesen meg lehet fordítani a vezető ülést hátra, így tárgyalót is ki lehet alakítani. Kétfajta titkos kapcsoló is van illetéktelen indítás ellen, a kereskedő csak az egyikről tudott.. A gyári rádió vmikor le lett cserélve egy MP3 lejátszós, telefonkihangosítós fejegységre, ami nagyon szépen szól a gyári hangszórókkal. Az ezüst színt továbbra is kedvelem napi használós autónál, kevéssé látszik rajta meg a kosz. A beltér jó állapotú, bár a kis bizbasz műanyagok könnyen törnek, de pl minden lecsukható fedél s pohártartó is működik. Mindent összevetve a kocsi nagyon tetszik mindannyiunknak, jó választás volt, néha csak a V6 hangot hiányolom.. :-) Ha vki hasonló autóra vágyik, bátran merem ajánlani, nem fog csalódni.

Update


Ahogy beköszöntöttek a hidegebb napok, kiderült, h a kieg. fűtés nem áll a helyzet magaslatán. Próbál beindulni, füstöl rendesen, de nem nagyon sikerült neki. Fórumos utánanézés után elvittem a kocsit a XI. kerületbe, a Targacoop kkt-hez. Amellett, h VW-re szakosodott szerviz, ezekhez az egyterűekhez különösen értenek, s van kályha diag eszközük, meg megfelelő tapasztalatuk. Ezt nem tudja szerelni akárki, ehhez specialista kell.. A vizsgálat sajna mindjárt 3 hibát is felderített. Egyrészt át volt égve a lángszita, ezért nem maradt úgy a láng. 12 pénz volt az új. Másrészt pedig nem ment a keringető szivattyú, ami a motor leállítása után még 90 másodpercig keringeti a hűtőfolyadékot. Ilyenkor letiltja a vezérlő a kályhát. A szivattyúhoz nincs szénkefe (az kopott el), de volt raktáron hasonló, amit bele lehetett csiszolni.. Harmadrészt meg nem szállított eleget az üzemanyag szívattú, részterhelésen jelentkezett főleg a probléma. Kapott egy bontott darabot (28 pénz), s utána a diag szerint minden ok. lett. Szerelés közben el lett hárítva egy vákuumcső hiba (repedés), ill. meg lett dicsérve a kocsi, h milyen jó állapotban van..
Felraktam a téli kerekeket, a dísztárcsákat előtte lefújtam akril festékkel, mert eléggé kilógnak a kerék síkjából, jó karcosak voltak. A fogyasztás most kályhahasználattal inkább a 7 liter felé közelít, de ezt még mindig nagyon kedvezőnek tartom.
Kiderült, hogy az ESP az EDS funkciókat is ellátja, ennek nagyon örültem, jól fog jönni télen, csúszós úton.

Update2:

Eljött a műszaki vizsga ideje, semmi problémát nem találtak, ugye kicseréltem minden elkopott alkatrészt a vételt követően. Rosszul volt beírva a forgalmiba a vontatási adat (1570 kg volt a fékezett utifutira, pedig 2t-vontathat gyárilag), úgyhogy ezt javították adatlapon, meg pár más dolgot is, pl a névből kihagyták a felszereltség/motor megnevezést, meg ilyenek. Az adatlappal beballagtam az okmányirodába, s illeték mentesen kaptam új forgalmit, meg majd gyártják az új törzskönyvet.
Legutóbb dombon parkoltam, így a kézifék használata is szükséges volt. Kiengedés után vhogy furcsa volt a kar, s elindulva éreztem, h vmi fogja a kocsit.. olyannyira, h menet közben az egyik hátsó kerék be is blokkolt néha, hallottam a surrogást. Aztán szerencsére kiolvadt, itthon aláfeküdve meg kiderült, hogy lejött a jobboldali bowden végéről a gumidugó, ami a vizet meg szennyeződést hivatott távol tartani. Kiolvasztottam hajszárítóval, meg befújtam jégoldóval s WD40-el, de nem lett az igazi.. Ha nem tudom fűtött garázsban kiszárítani, akkor le kell akasztanom, s úgy rendbe rakni.
Asszem tavasszal lerakom a B+E jogsit, h szükség esetén ki tudjam használni a kocsi vontatási képességét. Ha már.. :-)

Update3:

Nem lett jobb a kézifék, úgyhogy bowden csere következett. 4E huf volt a jó minőségű. Állítólag nagyon gyakran a kengyel rohad be, az drágább buli, de nálam egyértelműen a madzag a ludas. Egyszerű volt kicserélni, csak az állítócsavaron kellett lazítani.
Megvolt az idei első komolyabb hó, gondoltam tesztelem az elektronikát (EDS funkció), hogy mennyire hatékony. Direkt nem túrtam el a havat a kocsi elöl, hogy megnézzem, mit kezd a helyzettel, mennyit fog dolgozni, kaparni. Sokat nem tudtam nézegetni, mert beraktam D-be, leléptem a fékről, s alapjáraton kigurult.. :-)

Update4:

Megejtettem az első saját olajcserét, letelt a 15E kilométer. A kocsiban - extraként - benne van a rugalmas csereperiódust biztosító kütyü, ami figyeli a használatot, s akár 30E km-ig is elengedi a kocsit két olajcsere közt. De szerencsére a korábbi tulajok 15 ezrenként cserélték, én sem teszek másként. Ezen nem érdemes spórolni sztem..
A klímát is tölttettem, mert elgyengült a hűtési teljesítmény. Vmi mikor repedés lehet valahol, mert tavaly is vagy 2 hónap múlva éreztem csak a töltés után, hogy mintha nem olyan intenzitással hűtene. Nem lesz egyszerű megtalálni, mert a dupla klíma miatt hátra is mennek csövek, meg van elpárologtató, de mindenesetre kapott olyan anyagot, ami elméletileg megjelöli a szivárgás helyét.
Legutóbb gyerekestül utaztunk a fővárosba, s ilyenkor - miután csak a kocsiban alszik - direkt lassan megyek, hogy ki tudjam tolni az alvásidőt. Keresek egy szimpi kamiont a pályán, s szépen megyek utána.. 90 km/h körül mentem, a fogyasztás pedig a célhoz érkezvén 4.9l/100 km lett. :-)

Update5:

Sikerült két sérülést is csinálnom a kocsin kerékcserekor, úgyhogy kereshettem lakatost. Egyiket hátul a küszöbön, ugyanis az emelőn nincs egy síkban a talpa ill. az emelő rész, s ha nagyon megemeli az ember, előre tud billenni. S ilyenkor megnyomja kicsit. A másikat meg elöl, elkezdtem emelni, s egyszerűen benyomta a gyári emelési pontnál a küszöböt.. kiderült, h semmi erősítés nincs ott, 10+ éves autóknál nem ajánlott használni (hátsó emelési pontoknál van egy vastag acél pogácsa). Úgyhogy ezekre érdemes fokozottan figyelni.

Hibalista

- MFA, hátsó lengéscsillapítók, kipufogó, kormánymű, ülésfűtés, kályha, kézifék bowden

Ide hordtam szervizbe

Badacsonyi Autószerviz

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Targacoop kkt

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2003
Kényelem (8) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 254000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 20000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Civic 1.5 Lsi Következő autója? Odyssey
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Sharan 1995 (1995 - 1997)

További ítéletek (51 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)