Első autónak ideális
Szöveges ítélet
Mielőtt megvettem régóta ismertem az autót, mivel egy nem túl távoli családtagé volt előttem, így végül meglehetősen jutányos áron jutottam hozzá. Mit is mondhatnék, nagyon megérte. Bár lehet, kicsit elfogult vagyok, mivel életem első (de remélem nem utolsó) saját autója, ezért nagyon megszerettem.
A korabeli Polo-k közül a legkisebb, 1.0-ás benzines motor van benne. Sokan azt hiszik erről a motorról, hogy 3 hengeres, pedig valójában hagyományos, 8 szelepes 4 hengeres alumínium blokk. Lóerőkből csak 45 jutott bele, ami nem aszfaltszaggató, de megfelelő vezetési stílussal lehet kompenzálni. Városban 50 km/h-ig meglepően dinamikus, még nagyobb-erősebb autókat is lerajtol, hála a kis saját tömegnek (1 tonna alatt van) és a nagyon rövid első két fokozatnak. Városon kívül is szeret menni, és bár emelkedőn ugyan el kell felejteni a gyorsítást, viszont vízszintes úton kis lendületet véve simán lehet vele biztonságosan előzni is. Az autópályát már nem szereti annyira, ha kell, megy 140-et simán, de olyankor már sokat pörög, meglehetősen hangos és a fogyasztása is elindul 7 liter környékére, pedig amúgy városon kívül 5,5 literrel is eljár (egyszer mértem 5,04-et is).
Az autó maga 3 ajtós, teljesen fapados kivitel, ami extraként tekinthető, az a gyári fényszórómagasság-állítás és az utólagosan beszerelt riasztó. Se központi zár, se villanyablak, se légzsák, ja igen és szervókormány sem. Ez utóbbi hiányát egyébként menet közben észre sem venni, csak a nagyon kátyús utak akarják kiráncigálni néha az ember kezéből a kormányt. A parkolás már fárasztóbb, úgyhogy az ember kénytelen hamar megtanulni jól parkolni, hogy ne kelljen sokat korrigálni... Viszont ha már itt tartunk, legalább nagyszerűen ki lehet látni minden irányba (szüleim Fiestáját ebből a szempontból ki nem állhatom, azzal egy megtermett biciklist is simán el lehet ütni tolatás közben, mert kitakarja a C-oszlop).
A kocsi nagyon megbízható, többnyire Budapestre ingázom fel vele két-három hetente, de voltunk már vele Magyarország és Ausztria másik felén is, még sohasem hagyott ott sehol, semmi jelét sem mutatta ennek, ilyen a jóöreg a német technika. Költeni is többnyire csak a kopó-fogyó alkatrészekre kellett, az üzemanyagon meg a szokásos állami sarcokon (súlyadó, műszaki vizsga) kívül.
Általában egyedül, vagy barátnőmmel ketten megyünk vele, kevés csomaggal, nekünk tökéletesen megfelel a mérete. Hátul utazni hosszú távon viszont valószínűleg egynél több embernek kínzás kategóriába esik. Az ablak sem nyitható és a lábtér sem a legfejedelmibb. Főleg úgy, hogy nekem a vezetőülés leghátsó pozíciója felel meg a legjobban. Ugyan nem vagyok kiemelkedően magas (190 cm), de a hátratolt üléssel, legmagasabbra emelt kormánnyal is útban van a térdemnek, bár a ki-be szállásnál ez nem hátráltat. Imádom a nagy ajtókat. Nomeg a színét. Én csak postászöldnek hívom, zöld, de nem metélfény, ráadásul rettenetesen ritka. Eddig összesen 2 másik Polo-t láttam pont ugyanebben a színben. Zöld rengeteg van, de azok vagy metálzöldek vagy ronda türkiz színűek.
Pár hete volt nálam, mikor vettem az üresen álló DIN rekeszbe egy bontott régi kazettás magnós rádiót 3500 Ft-ért, csak be kellett dugni és kész. Nagyon megérte, van rajta AUX bemenet (csak itt még CD bemenetnek írták), úgyhogy egy 3.5mm Jack-Jack átjászókábel kellett és azóta simán hallgatok zenét telefonról. Egy 1000 Ft-os szivargyújtó-USB adapterrel még tölteni is lehet közben a készüléket.
Nagyjából az első autópályázás után egyszercsak kigyulladt a vízhőfok lámpa, úgyhogy rendesen be kellett fűteni az utastérben. Otthon aztán kiderült, hogy nem kapcsol be a hűtőventillátor. Az ok azonban prózai volt, egyszerűen csak hiányzott a biztosíték a helyéről.
Egy Kelet-Magyarországi kirándulás közben a jó magyar kátyúk hatására eltört (az amúgy már elég rozsdás) kipufogú közvetlenül a hátsó dob előtt. Szerencsére jó a cső elvezetése, mert a hátsó híd, vagy segédkeret vagy hogy hívják felett megy el, ami nem engedte lelógni az útra, úgyhogy simán hazajöttünk vele a Dunántúlra. A hangja nagyon menő volt hazáig, itthon meg egy ügyeskezű lakatos megheggesztette nekem, egész sokáig jó volt azután. Hamár alá kellett nézni, szépen körberagasztottam újságpapírral a kocsi fenekét és lecsiszoltam, majd újra lefestettem a vonóhorgot szép feketére, már nagyon rozsdás volt. Azóta pofás, tettem rá új kupakot is.
Télen keveset járok vele, többnyire garázsban áll. Egyszer aztán el sem akart indulni többet - meghalt az akkumulátor, töltésre sem reagált. Öreg volt már, van ez így, került bele egy új. Következő télen az új is lemerült egyszer, előfordulhat hogy valami kóboráram van valahol. Kicsit gyanakszom a már említett utólagos riasztóra, bár bármi más is lehet. Mindenesetre azóta a garázsban leveszem a sarukat és kéthetente mindig megmozgatom egy kicsit.
Hideg, nyirkos időben hidegindítás után néha hajlamos volt 3 hengerezni, ami pár száz méter után elmúlt. A hiba pontos oka nem derült ki, mert éppen aktuális volt egy időszakos szervíz. Kapott új vezérműszíjat, gyertyákat, olajat, szűrőket, azóta viszont nem jelentkezett a probléma évek óta.
A gumik, amikkel vettem nem voltak mérethelyesek, a nyáriak kicsit kisebbek a téliek meg nagyobbak voltak a kelleténél, így mindig matekozni kellett, mikor a kilométerórára néztem. Öregek is voltak, úgyhogy a 2011-es szezonban vettem egy-egy új szett nyári és téli gumit. Viszonylag márkás (ADAC teszt alapján választottam, Uniroyal és Continental) abroncsokat vettem, de így sem volt 40000-nél több egy-egy szett. Na ezért is jó a kis autó: kis felni, kis abroncs, kis költség. Más autón egy abroncs kerül ennyibe.
A hátsó ablaktörlő mindig is elég kiszámíthatatlanul viselkedett, hol törölt, hol nem, néha megállt félúton. Azt hittem kontakthibás, úgyhogy amikor végleg nem akart többet törölni, akkor nekiveselkedtem és levettem a csomagtérajtó-borítást (1 csavar az egész). Kimértem, de kiderült hogy nem kontaktos, hanem megszorult a motor. Az ablakmosó folyadék csöve az ablaktörlő tengelyében fut, és valahogy szétcsúszott a csatlakozás, így a folyadék az áttételházba folyt bele, ami egy idő után teljesen összerozsdásodott. Az új motor elég húzós árban lett volna, úgyhogy kerítettem bontottat, így ezt is megúsztam 10 ezer alatt.
A legutóbbi időszaki szervíz alkalmával kapott új hátsó kipofogódobot, a heggesztés már nem nagyon bírta. Ami még hátra van: kezdenek elfáradni a csomagtérajtót tartó gázrugók, egy ennyi idős autónál ez normális, nem tart semeddig sem kicserélni. Kezdenek vállasodni az első féktárcsák is, erre még spórolni kell. Most ősz elején elkezdett megszorulni a vezetőoldali ablakemelő, ha egyszer újra jó idő lesz, majd leveszem az ajtóborítást, addig úgysem kell szellőztetni :) Ami még rossz, az a vezetőoldali biztonsági öv visszahúzója. Nagyon gyenge már, fél óra mire visszahúzza az övet, de nem is tervezem kicserélni, mert túl sokba kerülne. Sajnos ez típushiba, én még nem ültem olyan Polo-ban, amiben jó lett volna, így a bontott is esélytelen.
Nagyon a szívemhez nőtt a kis zöld kocsi, rossz lesz megválni tőle, de sajnos egyre jobban hiányzik az a pár plusz lóerő, és nyáron a légkondi. De ahogy a címben is írtam, első autónak kifejezetten ideális. Kicsi, lehet vele parkolni, nem csábít száguldozásra és megtanít előre gondolkodni a forgalomban. Ráadásul még ennyi idősen is megbízható, keveset fogyaszt, olcsó fenntartani (KGFB, súlyadó minimális), és még évekig autó lesz, a szó legjobb értelmében.
Hibalista
- Hiányzó hűtőventillátor-biztosíték (100 Ft), - Festékspray a vonóhorogra (1500 Ft), - Vezérműszíj, gyertya, olaj, olajszűrő, légszűrő csere (50000 Ft), - Új akkumulátor (16000 Ft), - Új szett nyárigumi (35000 Ft), - Hátsó ablaktörlő motor (bontott, 9000 Ft), - Új szett téligumi (48000 Ft), - Első gumifékcsövek, szilentek, olaj, olajszűrő, légszűrő, izzók, új hátsó kipufogódob (70000 Ft) -
Ide hordtam szervizbe
Ortvein Péter, van egy kis műhelye Veszprémben, megbízható, alapos és egyáltalán nem drága
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 72000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Volkswagen vagy más német, esetleg Toyota |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
