A kis pördülős fürge
Szöveges ítélet
2005-ben kaptam a 2000-es gyártású faceliftes Euro4-es modelt (6N2), harmadik tulajdonosként. Az előző két tulajdonos német volt, a második kicsit összetörte, ezt javítani kellett és a későbbi futószög állításoknál az egyik hátsó kereket csak a határértékig lehetett állítani.
Amikor először kipróbáltam az autót egyből megtetszett a gyorsulása és az útfekvése. A 185/55/14-es gumikkal kitűnően is mutatott, mindig öröm volt ránézni beszállás előtt. A jó útfekvést részben a laposabb gumiknak, részben a keményebb és alacsonyabb felfüggesztésnek köszönhette, éles szerpentíneken felvette a versenyt akár a régebbi 3-as BMW-kkel is. Ennek ugyanakkor megvolt a hátránya is, vízes, havas úton nagyon könnyen csúszott meg, az előzéshez szükséges távolság legalább megkétszereződött emiatt, mindig erősen túlkormányozva pördült befelé, végül ez is lett a veszte.
Vásárlás után másfél évvel kapott chip-tuningot, teljes sport kipufogó rendszert, sport légszűrőt. A hangja ezek után annyira brutális lett, hogy bármelyik sportautóval felvette a versenyt, minden finomra kalibrált riasztót beindított maga körül (ez nem volt célom egyébként, csak a teljesítmény fokozás, ha tudtam volna a kipufogót talán kihagyom, mert hosszú úton csak a zene megfelelően magas szintre hangosításával volt elviselhető). Ezek után az óra szerinti 165 km/h-ás végsebesség kb. 180-ra (GPS-en 170) növekedett, dyno alapján kb. 70 lóerős lett a motor és érezhetően dinamikusabb.
Ilyen gyenge motorral is nagyon élvezhető autózási élmény nyújtott, még ha el is fért volna benne valamivel több erő. A legnagyobb hidegekben is mindig első kulcsra indult (kivéve egyetlen egyszer, lásd 3-as hiba). Korához és osztályához képest igen jól felszereltnek is tartom (ABS, elektromos ablakok, légkondi, hátul sötétített ablakok, MP3-as CD lejátszó - ezt utólag vásároltuk bele, csomagtartó világítás, na meg az Euro4-es norma ami 2000-ben ritka volt, mint a fehér holló). A sportos szürke-kék ülései a legkényelmesebbek amiket kocsiban próbáltam, pedig megjártam az autóval sokmindent Athéntól Linz-ig.
A hátrányok között a kicsi csomagtartót tudom megemlíteni, még egy nagyobb táska is csak a megfelelő trigonometriai ismeretek alkalmazásával helyezhető be, ezért sokszor a hátsó üléseket is csomagok tárolására használtam, mikor egyedül, vagy ketten utaztunk. De amikor muszáj volt, bele tudtunk zsúfolni 5 embert és a néhány napos Szilveszterezéshez szükséges cuccokat is, kajával, két gitárral, piával együtt - igaz, ekkor már a lábak között, ülben, de még a fejek felett is voltak dolgok.
Ugyan külalakban jól mutatótt a három ajtós változat, praktikusság szempontjából nem volt a legjobb. Alacsonyabb személyek hátulról kiszállva mindig lerugták az első ülés forgópontját takaró műanyagot, ami a sokadik alkalommal végleg le is törött.
A fogyasztás városon kívül nagyon tempófüggő volt: "esik az eső, sötét van és amúgy sincs kedvem hajtani" - 5 liter, "kitaposom a belét is, nem érdekel a bírság sem (átlagsebesség valahol 110 km/h körül országúton, 150 km/h autópályán)" - 10 liter felett, átlagosan valahol 7.5 körül. Városi fogyasztást őszíntén szólva soha nem mértem.
És a végére egy külön óda a biztonságról. Euro NCAP-on 4 csillagos a törésteszt, a söför jobb térde a legveszélyeztetettebb pont, szerencsére ezt nem kellett kipróbálnom, még ha szaladtam is bele hirtelen indexelés nélkül gödröt kerülő Toledo-ba - mégis a lényegeseb kisebb Polo úszta meg olcsóbban a dolgot.
Egy jól ismert úton kb. 100-110-es tempónál való előzésből visszatérve az autó erős kacsázásba kezdett (mint utólag kiderült kilómétereken keresztül gázolajos volt a teljes sáv, amit egy tartályautó kezdett maga után hagyni, ezzel több balesetet is okozva). Végül előre dobta a fenekét és oldalazva közeledett a szembe jövő két autó felé. Ezek söförjei szerencsére remek reakcióval elkerültek, így akadálytalanul folytathattam utamat a kb. 2 méter mély árok felé. Másfél fordulat után egy kisebb fa állított meg, ami az autó jobb oldalában jelentős nyomott hagyott. A jobb hátsó kitört ablakon tudtam kimászni a fejjel lefelé álló autóból, részben a (9-es hibának köszönhetően is). Sérüléseim: két vérző könyök, egy zúzódott sípcsont, egy megrándult nyak. Három nap múlva fizikailag kutya bajom volt (a lelkiek az más kérdés). A képeken látszik, hogy a körülményekhez képest egész jól bírta a forgást a kis autó.
Itt azért megjegyezném, hogy a "helyükön", a lejátszó alatt tartott CD-k iszonyatos erővel vadul repkedtek minden felé a baleset közben, az egyiket például a jobb első ablak gumi borításába fúródva találtuk meg. Nagy szerencsém volt, hogy például a nyakam közelébe egy sem jött. Számomra a következtetés, hogy CD-ket kocsiban lezárva tartunk.
Hibalista
- 1. A legzavaróbb és egyben legdrágább probléma a lambda szonda (úgy az első, mint a második) cseréje, amire legalább ötször volt szükség. Ára 150-200 Euró, ami még kibirható lett volna, ha nem jön elő félévente a probléma, attól függetlenül, hogy eredeti vagy utángyártott alkatrésszel próbálkoztunk. Talán egy év volt a leghoszab idő, amit megúsztam enélkül a gond nélkül. Ezt a Check felirat minden alkalommal virítva jelezte. Lehet, hogy a chip-tuning sem tett jót neki, de valamit valamiért. Emiatt aztán az egyik kötelező ellenörzésen el is hasalt a katalizátor, nem ütötte meg az Euro4-es normát. - 2. A hűtőfolyadékot forgató rendszer meghibásodása miatt ez felforrt, pont egy elszigetelt hegyi úton. Valahogy letoltuk, legurultunk az első faluig, ahol az ottani szerelő ideiglenesen meg tudta oldani a problémát. - 3. Egy hideg téli reggelen nem indult az autó, kaptam áramot a szomszédtól, majd jött az aksi csere. - 4. Jobb oldali ablakot nem akarta az elektronika felhúzni egy hideg reggelen való lehuzást követően. Fogóval és kézzel emeltük fel, cserélni kellett az emelő motort. - 5. Az "elhalálozás" előtti héten jelentős összegért (kb. 250 Euro) cserélni kellett a felfüggesztési rendszerben néhány alkatrészt. A hátsó teleszkópok is cserére szorultak néhány évvel ezelőtt. - 6. Hátsó ablaktörlőhöz tartozó spriccolóból nem jött víz. Valahol szétjöttek a csövek, ezt kétszer is javítani kellett. - 7. A kulcsot a kulcstartóhoz fogó gumi "szétfoszlott", mikor kb. 10 éves volt az autó. Később a centrál zár gombja is, ami ugyanebből az anyagból volt, ragasztószallaggal helyettesítettem. - 8. Az első kulcs távirányítója egy idő után nem működött, köszönet érte a márkaszervíznek, akik így adták vissza egy javítás után. - 9. A söför ülése enyhén "hátratört" a használattól, ezt csak üléscserével lehetett volna megoldani, ami kb. 250 Euró lett volna. Hamarabb eljött a vég, minthogy ezt az összeget ki kelljen fizetni, ez a "feature" még jól is jött a baleset után az autóból való kimászáskor. - Ezeken kívül néhány "városi harc" eredményét igen jól bírta, relatív olcsón javítható volt mind. Egy durvább havon való kipördülés után, melyet a járdaszegély állított meg cserélni kellett a teljes hátsó hidat, bontóból ezt is jó áron (200 Euro) be lehetett szerezni. - Volt még egy saját hibámból bekövetkezett gumidefekt (télen, rossz láthatóságnál kb. 20 km /h-nál elkaptam a járdaszegélyt a jobb elsővel). A pótkerék felszerelése után mehettem tovább, de a sérült gumit már nem lehetett megmenteni.
Ide hordtam szervizbe
Kolozsvári VW-Audi képviselet.Gyorsan dolgoznak, de borzasztó drágán. Valamelyik alkalommal a szervízkönyv is "náluk maradt". Lásd a 8-as hibabejegyzést is. Mikor utolsó alkalommal vittem az autót átvizsgálásra, 2000 Eurós összköltségre akartak alkatrészeket cserélni, így inkább másik műhelybe vittem, ahol megoldották a kritikusakat (lásd 5-ös hibát).
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Zoli nevű szerelő, Kolozsváron szamosfalvi gyárépületek közöttMinden problémát megoldottak a lehető legolcsóbban, amit lehetett javítással és nem cserével. A probléma, hogy erre mindig rengeteget kellett várni, az ember ott töltötte a fél napját, ha nem akart egy órát gyalogolni a városig és egy órát vissza, vagy taxizni.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 97000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 1310-es Berlina | Következő autója? | Megane kombi |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
