A turbós népautó
Szöveges ítélet
2010 májusában vettem a Weltautónál 78e km-el 4 éves korában. Az asszony csak annyit látott, hogy 2 literes benzines, de hogy ezen még turbó is van, arról fogalma sem volt :-) A fogyasztással megnyugtattam, hogy nem kell nyomni és akkor nem is fogyaszt. Aha, Octavia RS-t sem azért veszünk, hogy sose próbáljuk ki (az nagyjából ugyanez, csak az kirívóbb).
Nem akarnám különösebben minősíteni a Weltautót, de valószínűleg tőlük többet nem veszek autót. Kezdjük azzal, hogy az "eladó" (inkább ügyintéző) égre-földre esküdözött, hogy ez már láncos vezérlésű, nem szíjas. Én voltam a hülye, hogy nem jártam utána. Vétel után 1-2 héttel nézegettem, hogy a motortérben valami nem az igazi. Szíjas volt persze. Úgyhogy hamarosan néztem egy "kisebb" tétel elé, miszerint 90e km-nél vezérlés csere.
Azt láttam, hogy xenon a fényszóró, de azt, hogy mit is tud azt nem (az ügyintéző sem tudta, ha tudta volna, biztos nagyon reklámozza). Ez konkrétan egy bi-xenon, kanyarkövetős, külön izzóval lassú tempónál kanyar megvilágítós fajta (nem a ködlámpával). Nagyon állat :-) Csak kár, hogy vétel után alig egy hónappal kiment a baloldali izzó (vagyis bíbor színben kezdett világítani). A Weltautó 90e Ft/db árat (!!!!) mondott rá, miközben az utcájukban a sarki VW-s autóalkatrész üzletben 16e Ft/db volt. Megpróbáltam kicserélni, de nagyon rövid úton letettem róla. Konkrétan le kell bontani az elejét a lökössel együtt. Kaptam egyetemi mérnöki képzést, ahol szemléletet is tanultam, de az ilyen tervezés teljesen szembemegy mindazzal, amit tanítanak.
Akkor nézzük konkrétan is a használatot. Az előző Seat Toledo után egy sokkal komolyabb, komfortosabb, dinamikusabb autó volt, amiben érezni azért prémium minőséget is. Van itt olyan értékelés, amelyik fikázza ezt a típust (2 literes TFSI) de véleményem szerint ez nem igaz. Ha tudod, hogy hogyan is kell bánni egy turbós autóval és maximum 10-12 e km-ként cserélsz prémium minőségű olajat, akkor nincs gondod vele. Én soha, egyetlen alkalommal sem pörgettem meg hidegen a motort, mindig vártam a leállításnál is, figyeltem az olajszintre, normális benzint tankoltam bele. Most 173e km van benne és nyoma sincs semmilyen turbó gondnak, vagy lerakódásnak a szelepek tetején (közvetlen befecskendezéses benzines probléma). Az autó probléma nélkül vitt eddig bárhova, legyen az belföld vagy külföld. Mindig nyugodt szívvel indultam útnak, sosem hagyott cserben. Tavaly nyáron egyhuzamban jöttünk haza Olaszországból (~850 km) és nem voltam különösebben elfáradva. Ez az előző autóval elképzelhetetlen volt. A teljes olaszországi út során 7,5 liter / 100 km volt az átlagfogyasztás klímával, mindenhol betartva a sebesség limitet. Persze városban felmegy 8,5-9 litere, télen 9,5 literre is, de ez egy 1.500 kg-os 200 LE-s benzines autótól teljesen elfogadható érték.
Komolyabb műszaki hiba nem történt az autóval, az egyetlen ami nem tetszett, hogy 120e km környékén szinte egyszerre ment tönkre a bal első féltengely (kiszakadt a gumi) és a jobb hátsó kerékcsapágy. Ezt azért nem értettem, mert ennyi km-el ennek nem szabadott volna megtörténnie. A neten horror árakat láttam, de a szerelőnk Józsi bácsi tudta érvényesíteni a kedvezményét, így aránylag olcsón megúsztam, 80e Ft-ért lett megjavítva.
A másik kisebb probléma az volt, hogy egy membrán kiszakadt és az alapjárat elkezdett elmászni. Ez azzal járt, hogy bemelegedés után kb. 2 ezres fordulatig megemelkedett az alapjárat, és csak gázfröccsel állt vissza. Nem messze tőlünk volt egy normális motordiagnoszta, aki kb. egy órás vizsgálódás után mondta meg mi a problémás alkatrész. Másnap vettem egyet (15e Ft), kicserélte és azóta tökéletes az alapjárat.
2013 őszén leraktuk az autót, mert vettünk egy fiatalabb Mazda 6-ost családi autónak, és emellett még céges autót is kaptam (szinte rögtön a Mazda vétele után). Egyszerűen úgy alakult, hogy nem adatuk el az elmúlt közel egy évben és most már inkább megtartjuk, a Mazda megy. Nincs azzal sem semmi gond az égvilágon, de a céges autó mellé nem kell. Ha már második autó, akkor inkább a Passat. Mert közben az asszony is megkedvelte azt, ahogy az a turbós benzines lépni tud.
Hibalista
- Bal első xenon - 16 e Ft/ darab. Plusz a csere, amihez le kell bontani az autó elejét. Érdemes párban cserélni. - Bal első féltengely, jobb hátsó kerékcsapágy. Ez így javítással együtt együtt 80e Ft-ba került. - Membrán - 15e + 5e a diagnosztika. - Légzsák csatlakozó az ülés alatt - 5e Ft diagnosztika + WD40
Ide hordtam szervizbe
Józsi bácsi, apósom unokatestvére. Skoda márkaszerviben dolgozott, ismeri a VW csoport autóit kívülről-belülről.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 78000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 95000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Toledo | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
