Das Auto, ízig-vérig
Szöveges ítélet
Sziasztok,
februárban vettem, tudom nehéz elhinni, hogy 10 éves dizel passatba 112ezer legyen, de a számítógép is azt mondta, és az állapota is (ugyebár nem évjáratot, hanem állapotot veszünk). Azóta 11ezer km-t mentem vele, és tökéletes. Egy élmény vezetni, a 131 ló ugrik ahogyan kell, elegáns, tiszteletet keltő az autópályán, és egyszerűen csak jó ránézni. Egy hasonló kategóriájú autónak akad fenntartási költsége is, főleg ha idősebb korba lép. Ezt tudtam mikor megvettem, és felmértem, hogy mire számíthatok. Alább soroltam a költségeket, azon a listán kívül csak a vételkor szokásos cseréket ejtettük meg rajta (vezérműszíj, folyadékok, klímatisztítás). A turbó inkább megelőző jelleggel lett felújítva. Lehet elment volna még 50ezret vele, de a célom hogy még sokáig remek autó legyen, nem hogy tönkretegyem. Mivel nagy valószinűséggel még az eredeti nyárigumikkal vettem, tavasszal kap egy rend újat, a héten meg egy rendet a téliből is (Yokohama - 60ezer). Ez is olyan költség, amit belekalkuláltam, amikor megvettem. Így összesen eddig 376000 HUFba van (plusz vételár, plussz átírás), erre jön még a 10ezer km-es olajcsere (kb 10-12ezer HUF), szezon utáni klímatisztítás, és mivel a lengőkar-csere oka egy Erdélyben összeszedett kátyú volt, mikor rákerül a téligumi, egy futóműállítás is felkerül a költség-listára (6000 HUF).
Ami még ennél a tipusnál előfordulhat, az a rettegett kettős-tömegű lendkerék cseréje, szintén 1-2 százezres tétel. Az enyém eddig tökéletes, de ez is bele van kalkulálva. Addig nem nyúlok hozzá, amig nem kell, de amikor majd kell, akkor nem vitatkozom.
Ennyit a költségoldaláról, hogy senki ne kergessen álmokat, aki egy 10 éves Passat megvételére adja a fejét. A legtöbb lutri, mert agyon van hajtva. Rettentő sokat kibirnak, szinte semmit nem esznek (az enyém átlag fogyasztása 6.74/100km az eddigi 11e km-en, Shell-kútnál tankolva), ezért sok "gazda" csak hajtja őket és nem törödik velük, majd rásózza valami szerencsétlen lúzerre, lehetőleg visszatekert órával. Nekem mázlim van ezzel a kocsival, tudom jól, vigyázok is rá, mint a szemem fényére, és igenis megkapja azt a törődést, amit egyébként nagyonis megérdemel. Mert az élmény, amikor csak hárman vagyunk - ő, én és az országút - megfizethetetlen. A hifiben szól a kedvenc zeném, csodálatos hangzással, alattam megnyugtatóan dorombol a dízel, egyetlen finom érintésre kanyarodik, fordul, ugrik, ha kérem 210ig meg sem áll (nem mentem még vele annyit, mert mint mondtam, nem arra van, h széthajtsam, de tudom, hogy ennyinél szabályoz le), és nem kell sokáig könyörögnöm az előttem lévőnek a pályán, hogy menjen az utamból, elég csak belenéznie a tükörbe :) Szeretem az apróságokat benne - az ajtó alján felgyulladó fényt este, a könyöklőt, a kézre-eső műszerfalat, az eső-szenzort, a hatalmas csomagtartót, a hosszú úton is elől-hátul kényelmes utasteret, a sötétített tükröt, az oldaltükrök tökéletes holt-tér fedését, hogy a csomagtartó külön is nyitható, igy bevásárlásnál nem kell attól félnem, hogy valaki "benéz" az utastérbe, amig én pakolok. Parkolásnál sokkal jobban érzem ezt az "óriást", mint a három mérettel kisebb Polo-t előtte. Nagy autót akartam, kényelmeset, elegánsat - és a Passat pontosan ilyen.
Akinek csak egy igénytelen öszvér kell, az remélem elborzad a felsorolt költségektől és mást keres, mert egy Passat jobb gazdát érdemel, aki meg ért hozzá, az meglátja, hogy semmi olyan költség nem volt vele, amit ne érdemelne meg, vagy ne fordulna elő bármilyen más autóval. Ez egy tökéletes gép, amit ha tökéletes állapotban tartassz, meghálálja a szeretetet és a világ végére is elvisz. Das Auto, ízig-vérig.
PS : tavaly két hétig volt szerencsém vezetni egy vadonatúj Ford Mustang-ot - a kényelem és a teljesítmény ezért lett "nem 10"-es a Passaton :) De addigis, amig alkalmam adódik birtokolni egy Mustang-ot, csakis VW-t veszek. Vagy a Mustang mellé ;)
Hibalista
- Bal első féltengely gumiharang - 5980 HUF - pótkulcs elem - 450 HUF - Lengéscsillapító porvédő - 9650 HUF - jobb első fényszóró polír - 7500 HUF - alsó középső rács - 9000 (ki volt törve belőle egy darab, kicseréltem, hogy védjem, ami mögötte van) - hátsó fékbetétek - 8690 HUF - fékvezeték csere elől - 15000 HUF - turbó felújítás (Wizardturbo - 6 hónap garanciával) - 90000 HUF - Bal első lengőkarok 20000 HUF - Ami még vszinű mostanában : szervószivattyú, mert szivárog - kb 20000 HUF
Ide hordtam szervizbe
helyi szaki, aki Opelre és VW-re esküszik.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 112000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 11000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Polo Classic 1.9 SDI | Következő autója? | Passat |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
