A hálátlan pénztemető
Szöveges ítélet
Előző autóm egy kis ezres Suzuki Swift 16 éves korára a rozsda áldozata lett.Ebből 11 évet nálam szolgált becsülettel.Cserben mindössze egyszer hagyott,pedig nem kíméltem.Több mint 350 ezer km volt már benne ekkor. Gondoltam ideje nagyobbra váltani.Valami hasonlóan megbízhatót kerestem, konkrétan Toyotát akartam venni de nem találtam normálisat a közelben. Az idő meg sürgetett gyorsan kellett egy kocsi ami bírja a hosszú utakat.
Ekkor bukkantam véletlenül a Passatra a fővárosi autópiacon.Volt már Volkswagenem régebben, akkor megfogadtam az életben többet nem veszek.De elveim ellenére mégis megvettem. A népítéletben istenítették csak jókat olvastam róla ezért is mertem belevágni.Ezt a döntést azóta nagyon megbántam.
Az autó Ausztriából jött az órában mindössze 203000 km.(persze ki tudja mennyi valójában?)Kívül belül normális állapot némi olajfolyás nyoma.A "becsületes"kereskedő szerint csak a szelepfedél tömítést kell cserélni,a többi rendben van.(Nem csak azt kellett).
Pár hét múlva kezdődtek a bajok,a vízhőfok mutatója össze vissza ugrált a skálán.Remek gondoltam kipurcant a termosztát.Vettem újat (prémium márkát,mert megérdemli, gondoltam).Kicseréltem, mutató középen ahogy kell,viszont ezer km megtétele után a hűtő jéghideg a víz csak a kis hűtőkörben kering.Csoda,hogy nem főtt meg a motor.Vettem másikat a legnevesebb gyártók egyikétől. Az eredmény ugyanaz.Ekkor kezdtem gyanút fogni.Egy kazánhőmérő és egy kis lábos víz segítségével kiderült a 87c fokosra kalibrált termosztát 105c fokon nyit. Mindkettő!!! Két prémium márka!!Végül sikerült találni egy normálisat az alsóbb árkategóriában.
Néhány nyugodt hónap és jött a vesszőfutás.Először a hűtő lyukadt ki.Vagyis inkább szétporladt egy tényérnyi darabon.Persze nem itthon,Németországban több mint 900km-re az otthontól.Ennek másfél éve azóta havonta jönnek az új és még újabb hibák.Előbb az ajtózár(hol nyitott,hol nem),majd a klíma halt meg.Aztán leragadt a turbógeometria.Turbó nélkül pedig kb annyi ereje van mint egy ezerkettes Zsigulinak. Aztán jött a szélvédőcsere (a berepedő szélvédő állítólag Volkswagen betegség). Majd ,kisebb de költséges hibák tömege.(Havi 20-40 ezer forint). Egyik kedvencem mikor hála az alacsony építésmódnak és a jó magyar utaknak leszakadt az alsó motorburkolat.Volt, hogy az M1-en egyszerűen letolta a hűtőről a felső vízcsövet.
De ezeket még elnéztem volna hiszen sokat használom. Ami viszont feltette az i re a pontot egy másik Volkswagen(TDI) betegség a nehéz melegindítás.Ez pár hónapja jelentkezett,ez-az cserélve is lett de még nem sikerült teljesen kijavítani.Ha kész lesz megy a háztól,elegem van belőle.
Mindig prémium olajat,szűrőket,alkatrészeket kapott és ezt új és még újabb hibákkal hálálja meg.És a költséges dolgok,kettős tömegű lendkerék,bonyolult futómű,pd elemek még elő sem jöttek.
Azért van pár jó tulajdonsága is.Erős,takarékos motor.Mentem már egy tankkal 1200km-t igaz nem ész nélkül nyomva. Lehet vele előzni van bőven nyomaték. A bécsi emelkedőn úgy megy fel mintha kötélen húznák,még vissza se kell váltani.A futómű kellemes mintha csónakban ülnék.Német pályatempót tartósan bírja,hiszen erre tervezték. Mondjuk 160-nál gyorsabban ritkán megyek,afölött már elég hangos.A városi araszolást viszont nagyon nem szereti.Hatalmas csomagtartó.Minden hibája ellenére megbízható konstrukció.Ennyi.
Ami viszont nem jön be: Minden irányban hatalmas holtterek,amit még megfejelnek az apró tükrök.Főleg a jobb oldali nem való semmire.A fényszórók harmatgyengék még a létező legerősebb hagyományos izzóval is alig adnak fényt.Esőben még rosszabb az utat is alig látni.Az alacsony hasmagasság miatt könnyű odaverni az alját, olyan helyeken is ahol más autó simán elmegy.A bőr ülések kényelmetlenek elől-hátul,pedig elvileg utazóautó.A Suzuki sportülése kényelmesebb volt,3 és fél évig jártam vele Németországba volt,hogy a 12 órás utat egy megállással végignyomtam. Ebből meg 3-4 óra után üvöltve menekülnék.A motortér zsúfolt semmihez nem lehet hozzáférni.Drága alkatrészek,márpedig valamit mindig cserélni kell.A klímája mindig is gyenge volt a javítás után se lett jobb. Alig bírja lehűteni az utasteret még maximumon használva is. Bezzeg a Primerában 5 perc után már sört lehetett hűteni.
Szóval összességében nekem nem jött be.Fénykorában jó lehetett de annak már vége.Szerintem egy alaposan túlértékelt,németesen túlbonyolított, szervizigényes, drágán fenntartható autó egy mk3 as Mondeo árának 2-3 szorosáért. Semmivel nem tud többet,sőt a Mondeo jobban gyorsul, kényelmesebb a szervízigénye meg hasonló.Pedig nem a lelakott alsó árkategóriás példányok közül való.Szerelők szerint nagyon egyben van.De én már odáig jutottam,hogy gyűlölöm ezt az autót.
Jómagam biztos nem veszek több Volkswagent már kétszer nagyot csalódtam a márkában.Az elmúlt húsz évben volt jó néhány autóm,többnyire hasonló korúak de messze ennek fenntartása került legtöbbe.Suzira 11 év alatt összesen nem költöttem annyi mint erre másfél év alatt.
Ízelítőnek pár apróság ára:hátsó lámpabúra 13000Ft
belső kilincs;12000 Ft
:emelő takaró;5000Ft(10x5 cm műanyagdarab)
:alsó motorburkolat;20000 Ft
:HALL jeladó;25000 Ft (kb:1m vezeték 1 csatlakozó meg
valami érzékelő van rajta)
Hibalista
- termosztát,klíma hűtőventilátor,ajtózár,kormányösszekötő gömbcsukló,alsó motorburkolat,valami az üzemanyagrendszerben
Ide hordtam szervizbe
amit lehet magam oldom meg
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
vejem szomszédja,jó szerelő,olcsó is,de kicsit kapkod
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 203000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 41000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift 1.0 GS | Következő autója? | Mondeo mk3 2.0 TDCI |
Ennyire szerette | (2) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.8/10) |