Spórolós kisfarkas...
Szöveges ítélet
Szeretett 1997-es Renault Expresszünk karosszériája a nálunk töltött 6 év használat során teljesen megadta magát,így a 2013 januári műszakit már nem szerettük volna együtt megélni ezért fájó szívvel de mennie kellett a háztól. Futkozó autót kerestünk max. két főre ,lehetőleg minél kisebb fogyasztásút. Dieslre először nem is nagyon gondoltunk míg egyszer egy nepper barátom hozott a párjának egy Seat Arosa 1.7 sdi-t Ausztriából.Kipróbáltam,kiderült,hogy nagyon kevés üzemanyaggal beéri és viszonylag dinamikus kis autó.Ezért elkezdtünk egy Lupo vagy Arosa SDI-t keresni.Sok autót megnéztünk de sajnos leinformálható múlttal csak kevés rendelkezett. A megnézett autók közül szinte egyiknek sem volt szervizkönyve és 150-160 ezer km-t futottak az óra szerint. Luponkat Budapesten árulta egy szimpatikus fiatal párocska már egy ideje.Elmondásuk szerint ők hozták az autót Ausztriából ,szervizkönyvvel,első tulajtól.Az autóban ekkor akkor 195 ezer km volt.Beregisztrálták,kicserélték rajta a vezérlést,vízpumpát,féktárcsákat,betéteket és felújítottak a generátort.Nehezen talált vevőre az autó,mert a hátsó ajtó a Lupokra jellemző módon az alsó élénél teljesen ki volt rohadva és a kipufogó is cserére szorult.Az autóban sem klíma ,sem elektromos ablak sem központi zár nincs ami sok vevőt elriasztott.Én pont olyan modellt kerestem amiben lehető legkevesebb extra van,hogy legalább ezek elromlásával ne kelljen bajlódni.Kisebb alku árán a jóval a piaci ár alatt sikerült elhoznunk a "kisfarkast".Mivel a futómű kopogott,kapott két új lengőkart gömbfejekkel,új stabi szilenteket. Az aksi a halálán volt ezért vettem bele egy újat.Ki lett cserélve ezen kívül a komplett kipufogó rendszer katalizátorral együtt.A szétrohadt csomagtér fedelet sikerült egy 3L Lupo alumínium csomagtér fedelére cserélnem amit még fényezni sem kellett mivel volt fekete színben bontott 15 ezer Ft-ért.
Lecseréltük az olajat,szűrőket és azóta vígan rója a Budapesti és Pest megyei utakat de jó néhány hosszú túrára is elmentünk már vele.
Fogyasztása városban 4.6-4.8 , 110-es tempóval hosszú úton 4.2 liter általában.Normál vegyes használat mellett 4.5 literre tehető az átlag.Konstans 90-100-as tempónál a 4 literrel is megelégszik. Az autó formája elég érdekes.Elől a mackósan bumfordi orra,hátul a rövid feneke nem túl arányos de szerethető. Az utastér elöl meglepően tágas,hátul rövidebb távokra még átlagos termetűeknek vállalható. Csomagtér alapból nagyon kicsi.Mindössze 4 zsugor ásványvíz fér bele.Az ülések ledöntésével viszont két személy és jól használható csomagtér áll rendelkezésre. Ajánlom tehát második,harmadik autónak ,szingliknek esetleg gyerektelen párocskáknak első autónak is .Az autó kis méretét tekintve meglepően komfortos.Nem pattog és még a keskeny kerekeken is stabil. Az SDI motor azért járáskultúráját tekintve hagy némi kívánni valót maga után.A reggeli indításkor majd kiesik a helyéről és rázza az egész műszerfalat.A motor bemelegedésével csökken némileg a műszerfal,aprópénz,kulcs és egyéb apróságok koncertje ,de ebben a tekintetben az autó a 80-as évek kettes diesel Golfjainak komfortjával vetekszik. Menet közben viszont kellemesen morog a nagy diesel a kis autóban.Igazi nyomatékbajnok.2000-es fordulat fölé szinte alig kell menni,hogy dinamikusan lehessen vele közlekedni. Csak akkor vegyél ilyen autót ha ezeket el tudod fogadni!Ha finoman duruzsoló dieselre és sok extrára vágysz akkor felejtsd el!Sokan kérdezik tőlem,hogy miért nem Lupo 3L vagy Lupo 1.4 TDI lett? Azért mert ez a legprimitívebb diesel autó a kétezres évekből.Nincs turbó ,nincs adagolófúvóka,nincs intercooler,nincs klíma és elektromos hibaforrások garmada.Van viszont viszonylag tágas utastér,nyomatékos motor,két légzsák,ABS és kis fogyasztás...
Folytatás: 2013 októberében elmerészkedtünk a Lupóval egy 9 napos Cseh körútra ami 1600km volt. Vegyes üzem módban 4,5 literre jött ki a fogyasztás 100km-re.Meglepően kényelmes volt 2 fő számára az autó.
Folytatás : 2013 novemberében eljött az ideje a hátsó fék felújításának mert a jobb hátsó munkahengernél elkezdett intenzíven folyni a fékolaj.A szétszedés után kiderült,hogy a fékpofák is már a végét járják és a fékdob is cserére szorul mert még a gyári volt. A javítás költsége kb. 50 ezer Ft-volt.Be volt tervezve a dolog,mert az előző tulajdonosa az eladáskor felhívta a figyelmemet az esedékes hátsó fék javításra.
Folytatás : 2014 január első napjaiban nem vette be az 5. fokozatot a váltó.Majd nagy nehezen bevette ,de kerregő,sípoló hang hallatszott.
Sajnos kiderült,hogy kevés és már nagyon elhasznált olaj volt a váltóban amitől az 5. fokozat fogaskereke alatti csapágy a kenés hiányossága miatt tönkre ment ,majd a fogaskerékből is kitört néhány fog. Az alkatrész csak gyáriban rendelhető .A csapágy kb. 10 ezer a fogaskerék 105 ezer Ft-ba kerülne.Ezért inkább vettem egy bontott váltót 50 ezer Ft-ért amiből kivettük az 5. fokozat fogaskerekét és egy új csapággyal összeépítettük váltót.A váltóolaj szintjére figyeljetek a típus esetében,hogy ne járjatok úgy mint én!!!
Hibalista
- Első stabilizátor szilentek. lengőkarok, gömbfelyek,hátsó csomagtérfedél szétrohadt,katalizátor,kipufogórendszer,aksi. - 2013 november: komplett hátsó fék felújítása. - 2014 január : Sebességváltó javítása.
Ide hordtam szervizbe
K.Zoli
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Dinamit kipufogó.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 210000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Express | Következő autója? | New Beetle TDI |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
