Utazolàda
Szöveges ítélet
Golf Variant 1.6 CR TDI Bluemotion
Egy meglehetösen kellemetlen uj szabàlyozàsnak köszönhetöen, - ami arrol szol, hogy 2011 januàr 01-töl büntetöadot kell fizetni azokra a jàrmüvekre, melyek nem teljesitik az EU4 normàt - meg kellett vàlnom szeretett S80-as Volvomtol. Igy is sokba került a fenntartàsa, de ezutàn teljesen ésszerütlen lett volna tovàbbra is megtartani. Az àllam ugyanakkor tàmogatja az uj, kifejezetten takarékos, alacsony kàrosanyag kibocsàtàsu modellek vàsàrlàsàt, tehàt ez irànyba indultam el én is, tulajdonképpen elöre menekülve.
Paramétereim a következök voltak:
- Kicsi, 2 liter alatti diesel motor
- Öt ajto
- Viszonylag nagy és variàlhato csomagtér
- Legfeljebb 24-25 000 euros àr
Nagyot meritettem tehàt az ujauto tengerbe, és néhàny tipus bennakadt a hàloban, közöttük aranyhalként a Skoda Octavia Greenline verzioja és kicsit ugyan dràgàbban a VW Golf. Utobbi màrkànàl kezdtem, lévén két faluval arrébb van egy kereskedésük. Konfiguràltunk egy megfelelönek tünö modellt, majd kértem egy tesztautot. Nem volt rossz. Ezutàn mentem a Skodàékhoz, ahol sajnos nem akartak autot eladni nekem; a kereskedö az àltalam vàzolt igényre csak annyit reagàlt flegmàn, hogy “ha most megrendel valamit, az leghamarabb 2011 februàr-màrcius tàjékàn lesz itt”. Több szot nem is nagyon akart vesztegetni erre a témàra, talàn nem làtta bennem a potenciàlis vevöt, vagy egyszerüen csak nem volt kellöképpen motivàlt. Mindez 2010 oktober elején történt.
Visszamentem tehàt az elözö Volkswageneshez és ujra kezdtük tàrgyalni a témàt, melynek zàroakkordjaként egy a szalonban àllo bemutatoauto boldog tulajdonosaként tàvoztam. Ennyi bevezetö utàn akkor talàn néhàny szot ejtenék magàrol az autorol is.
Tipus: Variant, tehàt kombi, Trendline felszereltségben megfüszerezve néhàny hasznos, vagy annak gondolt extràval, mint példàul a duplafenekü térelvàlasztos csomagtérrendszer (hasznos), parkoloradar elöl-hàtul (hasznos), dual klimaberendezés és integràlt navigàcios rendszer (ezek kevésbé hasznosak), tovàbbà nyithato üveg panoràmatetö (hasznos? Nem tudom, de imàdom).
Hajtomü: 1.6 common rail turbodiesel, 77 kW-tal, azaz nagyjàbol 105 loerövel. Voltak fenntartàsaim a teljesitményt illetöen, hiszen egy 170 loerös autobol ültem àt, mindazonàltal ugy gondoltam, hogy kénytelen vagyok kompromisszumot kötni; nagy teljesitmény és kevés jàrulékos költség (ado, biztositàs, fogyasztàs) együtt nincs. Nos, kellemesen csalodtam. Nem rakéta, de a hétköznapi közlekedésben is teljesen elegendö, a német autopàlyàkon is vidàman tartja a 150-es tempot (csak igy zàrojelben jegyzem meg, hogy a nem korlàtozott szakaszokon ennyi, vagy még ennél kevesebb az àtlagsebessége a közlekedöknek) és közben kevesebbet fogyaszt gàzolajbol, mint én sörböl egy jobban sikerült szombat estén, de erröl majd késöbb. Tehàt szedi a làbàt rendesen, a vàltohoz nem nagyon kell nyulkàlni, az ötödik nagyon hosszu. 2000-es fordulat környékén ébred a turbonyomàs, itt érezhetöen megindul és pillanatok alatt eléri a 3000-es fordulatot, amikor is 150-nel megyünk (az oràja szerint 162-vel, de aki sokat autozik az tudja, hogy az autok sebességméröje csak egy tàjékoztato segédberendezés és nem hitelesitett mérömüszer). Az autopàlyàt elhagyva, orszàguton vagy vàrosban csendben és diszkréten teszi a dolgàt, eddig semmilyen szituàcioban nem éreztem azt, hogy hiànyozna néhàny loero.
Bluemotion Technology: a VW “mentsük meg a Földet” programja. Kicsit lejjebb eresztett karosszéria, alacsony ellenàllàsu abroncsok, abroncsnyomàs figyelö rendszer és - idönként nagyon idegesitö - Start-Stop rendszer. Ez utobbi szerencsére kikapcsolhato, de sajnos csak idöszakosan, ugyanis egy ujrainditàst követöen aktivàlja magàt. Sebaj, rövid idön belül ugyanolyan rutinnà vàlik a kikapcsolàsa indulàs elött, mint a biztonsàgiöv becsatolàsa, ugyanakkor minusz 15 szàzalékot jelent a listaàrbol. Ennyi kényelmetlenség ennyit megér.
Komfort: alapàras ülések vannak az automban, kellemesen kemények, de hosszu tàvon derékban nem tartanak, a Volvohoz szokott hàtam kispàrnàért könyörög. Azt màr emlitettem, hogy hosszu az ötödik, igy autopàlyàn a rendkivül jol hasznàlhato tempomatnak köszönhetöen pihenhetnek a làbaim, tehàt fészkelödni is van lehetöség, igy jobban elviselhetö a deréktàmasz hiànya. A menetzaj sem fàraszt, mert megdöbbentöen csendes az auto (no persze ne Lexus-i süketszobàra szàmitsunk), de ebben az osztàlyban, diesellel nincs màsik ilyen csendes auto. Rossz uton is minden csendben van, a gödröket, uthibàkat csendes és egykedvü “dübbenéssel” nyeli el, nagyon massziv érzetet kelt. Hogy ezt hàny éves koràban és hànyadik kilométerénél kell majd megfizetni, arrol majd akkor beszàmolok. A kormàny-pedàlok-ülés triumviràtus egyébként könnyen és jol beàllithato, kényelmesen és jol kilàtni minden irànyban, ugy tünik azonban, hogy rövidek a kezeim, mert sajnos a ràdio és klima gombjaiért nyujtozkodnom kell, tovàbbà a hàtso ablakot is sürübben engedem le az elsö helyett a kelleténél. A panoràmatetö mélto a nevére, a hàtso ülések fölött van a vége és nagyjàbol a felénél osztott. Az elsö rész több fokozatban nyithato, ilyenkor a hàtso rész fölé csuszik hàtra, de lehetöség van csak a hàtso rész kibillentésére is. Ez annak fényében aztàn kivàltképp hasznos, hogy esös idöben az elsö ablakot nem célszerü leengedni, mert bizony a széllel együtt bejön az esö is. Nem kicsit; nagyon.
Karosszéria: VI-os Golfrol beszélnek, de a kombi az orr részén és a müszerfalon kivül megegyezik az elödmodellel. Sok szot nem vesztegetnék erre a témàra, nem egy szépség, de megszokhato.
Fenntartàs: igen, ez nagy erössége erre mifelénk. A Volvomhoz képest az éves adoja annak a negyede, a biztositàsa nagyjàbol 10%-kal kevesebb, a fogyasztàsa pedig egy màsik ligàban jàtszik. No persze a katalogusadatokat el kell felejteni, azokat nyilvàn Münchausen és Andersen vetették papirra, de azért kétségbeesésre nem ad okot. Az abszolut vegyes fogyasztàs jelenleg téli abroncsokkal, németorszàgi autopàlyàzàssal, sok vàrosi tötymörgéssel 5.8 liter 100 km-re. Nekem ez teljesen elfogadhato.
Konkluzio: hülye lennék, ha azt irnàm, hogy nem jo az auto, hiszen én vàlasztottam, àm szerencsére nem kell ezt irnom, eddig bevàltotta a hozzàfüzött reményeket, söt néhàny területen még kellemes csalodàst is okozott. Hogy ajànlom-e? Igen, akàr hosszabb tàvon is megàllja a helyét, korrekt modon összerakott, komfortos és gazdasàgos auto. Dràga? Nem tudom. Van egy angol mondàs: “Nem vagyunk olyan gazdagok, hogy a legolcsobbat vegyük.”
Hibalista
- Hehe.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | S80 2.4 benzin | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
