Megbízható hosszútávfutó
Szöveges ítélet
2011-ben költöztünk Berlinbe, és mivel az otthoni cégautómat visszaadtam, a saját autónk pedig kicsi volt, ezért eladtuk, szükségünk volt egy nem túl kicsi (négytagú a család) dízel autóra. Úgy terveztem ugyan, hogy körülbelül csak 15 ezer kilométert megyünk évente, de mivel ezt jellemzően nem városban, hanem több száz kilométert egyszerre utazva, autópályán tesszük meg, jó döntésnek tűnt a dízel. A kedvezőbb fogyasztásról és a nyomatékból autózásról nem is beszélve. Eddig igazam volt.
Eredetileg inkább Skoda Superbet és Octaviát nézegettem a nagy csomagtartó, és a VW technika miatt (az előző autóm is Octavia volt, előtte pedig VW Golf, és mindkettő kényelmesnek és megbízhatónak bizonyult), de hamar rájöttem, hogy itt, Berlinben nem túl nagy a felhozatal Skodákból, pontosabban sokkal nagyobb a német autókból (komoly lángésznek kellett ehhez lennem, nem igaz? :-) ).
Elkezdtem tehát Passat és Golf Variant irányban nézelődni. Végül, egy olyan török kereskedőnél találtam rá a kocsinkra, aki kizárólag volt céges autók eladásával foglalkozik. Sokan nem bíznak a céges autókban, én viszont úgy gondolom, hogy jellemzően ezeket a kocsikat egy ember használja éveken keresztül, normálisan vannak szervizelve, és épeszű ember nem nyomja ki a szemét egy autónak csak azért, mert nem az övé. Ráadásul ha 3 év alatt 136 ezer km beleszaladt, akkor nem valószínű, hogy sokat használták volna hidegen (tudomásom szerint a turbódízelek különösen érzékenyek erre).
A kérdéses autó több, mint fél évre beragadt a kereskedőnél, és a váltója is nagyon nehezen járt. A kereskedő szerint a váltó csak a hosszú állás miatt járt nehezen, ezért megegyeztem vele, hogy ha megjavíttatja a váltót, akkor megveszem tőle a kocsit. Nem igazán bíztam abban, hogy ennyire egyszerű a hiba oka, de másnap a kereskedő szólt, hogy kész az autó, csak kulisszát kellett cserélni. Magam is nehezen hittem el, de tényleg tökéletesen működött a váltó.
Amúgy a kocsi nem rendelkezik túl sok extrával (a váltó is csak ötsebességes), manuális klíma, tempomat, ESP a legfontosabbak. Ezek viszont jól jönnek. Vannak még más extrák is, levehető vonóhorog, navigációs rendszer, de a vonóhorgot még soha nem használtam, a beépített navitól pedig sokkal jobban szeretem a hordozható GPS-t (színes, könnyebb aktuálisan tartani, és nem csak Németország, Ausztria és Svájc van rajta).
Szintén van a kocsiban egy kicsit lavórhangú CD-játszós rádió. Amellett, hogy csak elől van két hangszóró (az ötajtós Golfban, ugyanilyen felszereltségi szint mellett 4 hangszóró volt, és valószínűleg emiatt sokkal jobban szólt), mellette szól, hogy MP3-at is lejátszik.
Az autó egész elfogadható méretű, nagyon jól pakolható, különösen praktikus a csomagtérben a felhajtható elválasztó fal. Kisebb bevásárlásoknál sem csúszkálnak a szatyrok ide-oda, vagy szóródik ki a tartalmuk. Azonban nagyon zavarónak találom a csomagtartóból hallatszó zörgést. Eleinte féltem, hogy a futóműből jönnek ezek a hangok, de miután kiékeltem az előbb említett elhatárolót néhány papírzsebkendővel (nem röhög!), a zörgés megszűnt. Viszont, miután az "ék" kirázódott, a zörgés újrakezdődött, de nincs kedvem többet foglalkozni ezzel.
Szintén furcsa, hogy bár meglenne hozzá a hely, a kocsiban nincs még mankó pótkerék sem. Eddig még nem volt rá szükség, de igazából nem szeretném kipróbálni, hogy mennyire hatékony alternatív megoldás a defektjavító készlet.
A 194 centimmel kényelmesen ülök elől, mögöttem a kisebbik csemetém (160 cm) még vígan elfér, de a nagyobbik (180 cm) hosszútávon már nem igazán. Így ő a jobb hátsó ülésen, a kedvesem mögött kénytelen ülni (a kedvesem is majdnem 180 cm, így viszont egyikük sem panaszkodik).
Eddig 85000 kilométert mentünk az autóval, jellemzően autópályán (és jellemzően telepakolt csomagtartóval). Általában nem megyek túl gyorsan, Németországban GPS szerint 150 km/órára, máshol pedig 140-re állítom a tempomatot. Ezzel a sebességgel (+ némi város, és országút) kb. 800 km-t megyek el egy tank üzemanyaggal, ami nagyjából 6,5 literes átlagnak felel meg. Eddig a legkisebb fogyasztást Olaszországban mértem, amikor sok-száz kilométert utaztunk 100 km/órás korlátozás mellett, akkor több, mint 1000 km-t mentünk egy tank gázolajjal.
Őszintén megvallva még nem tapasztaltam, hogy a klímahasználat megemelné a fogyasztást (bár elvileg meg kellene), de pl. az eddig fogyasztási rekordunkat is 40 fokban, full klímával mértük.
A gumikat nem fogyasztja (bár a döntően autópályás használat miatt ez a normális), eddig egy nyárigumi garnitúra kopott el (kb. 55-60000 km-t bírt), de a téli még tovább bírja (télen kevesebbet utazunk).
Amúgy a kocsival eddig gond nélkül bejártunk több országot (Németország, Belgium, Svájc, Olaszország, Ausztria, Magyarország, Szlovénia, Szlovákia, Csehország), és még soha nem robbant le. Bizonyára ebben szerepe van a rendszeres szervizelésnek is, ugyanis a gyári 30 ezres intervallumot már a kezdetektől átállítottuk 15 ezerre (ennek megfelelő motorolajat is kap a kocsi).
Mindezekkel együtt elégedett vagyok az autóval, de következőnek valószínűleg valamilyen nagyobbat veszek.
Frissítés (2019. április): az autót a múlt héten, majdnem nyoc év és 150 ezer kilométer után, 286 ezer kilométerrel eladtam. Nagyon szerettük, lényegében családtag volt. Soha, sehol nem hagyott ott bennünket, keveset fogyasztott, de a németországi környezetvédelmi előírások szigorodása miatt egy euro 6-os Passat combira váltottunk. A történetét most már az új tulajdonos írja tovább.
Hibalista
- Amikor megvettem, korábbi, más autóval szerzett rossz tapasztalatból okulva kicseréltettem a vezérműszíjat, görgőket, vízpumpát - A hátsó ablakmosó elromlott kétszer: az első alkalommal letört az ablaktörlőbe integrált spriccelő fej, a második alkalommal viszont én voltam a hunyó, mert figyelmetlenségemben szétfagyasztottam a motort a nem megfelelő ablakmosó folyadékkal - Egyszer feltörték a kocsit Rómában, betörték a bal hátsó ablakot egy parkolóban. Ezt még ott javíttatnunk kellett. Ezt követően néhány hónappal (elképzelhető, hogy az olasz szerelő nem jól illesztette be az új üveget) kiakadt az ablakemelő foglalatából az üveg. - Néhány hónapja, tartós (180-270 fokos) jobb kanyarnál (pl. autópálya felhajtók) kigyullad a műszerfalon az ESP, guminyomás, illetve a légzsák visszajelzője, ami aztán néhány kilométer után kialszik. Nem tudom, mi okozhatja, a következő 15 ezres szerviznél majd megemlítem a szerelőnek. - A fényszóró izzók és az első helyzetjelzők is kiégtek néhányszor. A fényszóró izzót egyszerű cserélni, de a helyzetjelző nagyon nehezen hozzáférhető (vagy csak nekem van lapátkezem), azt autóvillamossági szerelő segített kicserélni. - Update (2019): - Azóta egy kellemetlen dolog történt, 2018-ban, kábé 265000 km után: egyszer csak elkezdett nem működni a távirányító, az ablakemelő, stb. Kiderült, hogy az első ajtóba bemenő kábelkötegből az egyik vezeték tört el - az autóvillamossági szerelő szerint ennyi idős autónál ez előfordul. 20 ezer Ft-ért cserébe megjavította.
Ide hordtam szervizbe
Az első kivételével az összes szervizt (tizenötezer kilométerenként olaj-, stb. csere + kétévente műszaki vizsga) Berlinben, a lützowstrassei Einspritztechniknél végezték. Gyorsak, megbízhatóak. Magyar viszonyokhoz képest egyáltalán nem olcsók, de német viszonyok között azok.Update (2019): a kocsi még mindig megvan - bár hamarosan eladó sorba kerül -, szerelőből azóta már a harmadikat fogyasztjuk. A fent említett bezárt 2017-ben, ekkor átmentünk egy másik berlinihez, akik sajnos nem túl profik, de legalább drágák :-(. Aztán elköltöztünk Berlinből, és az újabb szervízt egy (az egyetlen?) műhltali műhelyben kapta meg a gép. Ők szuperek.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
A megvételt követő vezérműszíj, stb cserét Egerben, a Tóth Autószervizben végezték, a Deméndi úton. Jó munkát végeznek, megbízhatóan, gyorsan, és olcsón.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 136000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Octavia 1.6 | Következő autója? | Passat combi dízel |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
