Ha türelmesen figyelsz, megtanulod szeretni
Szöveges ítélet
Minden különösebb szépítgetés nélkül szeretném az elején leszögezni, hogy az autókhoz semmilyen formában nem értek, legkevésbé műszakilag. Totálisan láma vagyok ahhoz részéhez, amivel egy kis pénzt lehetne spórolni, mert nem kell mindennel szerelőhöz vinni. Amikor először izzót cseréltem apám nélkül, úgy éreztem, hogy a bal herémmel is elhúznék bármikor egy kültelki plázát, és innen már csak a puszta kézzel krokodilfojtás van hátra.
4 évvel ezelőtt egy vidéki családapától hoztam el az autót, éreztem a tekintetén, mennyire búskomor lett közben, pedig különösebb alku nélkül kifizettem a kért árat. Úgy köszönt el az ajtóban, hogy most szeretne kettesben maradni a gitárjával, és ez megnyugtatott, hogy jó kezekben volt eddig. Nem is kellett csalódnom, olyan volt az első három évünk, ahogy a nagy könyvben meg vagyon írva (az autóval, nem az eladóval), semmi veszekedés, csak szépen tette a dolgát, olajból se kért többet, mint amennyi normális, 10 ezrenként cseréltük is lelkiismeretesen.
Egy kocsinál négy fontos szempont van az álmosító közhelyeken túllépve, legalábbis nálam:
a) ha ülök benne, érezzem úgy, hogy a helyén van minden (VW - nyilván)
b) a motor dinamizmusa, ne csak helyváltoztatásra legyen alkalmas
c) nagyobb legyen belül, mint kívül, de 90%-bn egyedül használom, nem kell egy hajó (ugye ez a kompakt kategória)
d) hosszan utazni jó legyen benne (a pénztárcámnak és a hátamnak is)
Visszafelé kezdve a listát, a pénztárcámnak nagyon jó a hosszú utazás, legalábbis a rendelkezésre álló lovak számához, pláne a turbós motorhoz képest. Erről annyit, hogy 150-nél simán tud _lendületesen_ gyorsítani, ha valami ezt indokolná, ami elég nagy nyugalmat jelent. Illetve az is jó, hogy tulajdonképpen sosem kell visszaváltani előzéshez országúton - úgy is mondhatnám, hogy amihez már vissza kell váltani, azt az előzést nem kéne megcsinálni, legalábbis én ilyen békés teremtés vagyok. A motorba, pontosabban annak karakterébe szerelmes vagyok, mindent tud, amit kell és nagyobb sebességnél sosem érezni rajta, hogy csak egynégyes. Fogyasztása télen városban kb 10 liter, nyáron olyan 9 liter, de ez alatt a koknrét reggeli, pesti hardcore forgalmat értem. Ha nem dugóban közlekedik vele az ember és nem nyomja folyton, akkor 7-8 között elmegy, de ha nem forog 2000 fölé, akkor akár 7 alatt is. Országúton, tartva a 100 km/h-t nem kér többet 5 liternél, autópályán 130-nál 6.5-et, ami elég barátságos. (most vettünk a családba egy 1.6-os Hyundai ix35-öt, az 10-et eszik autópályán és elég lomha is a Golfhoz képest, így azért ezek nem rossz számok). Ja, és csöndes. Nem úgy csöndes, mint egy tavaly gyártott felsőkategóriás akármi, hanem ahhoz képest, hogy tízéves elmúlt.
Nem barátságos viszont sok órát utazni benne, ami persze az én hibám is, mert 191 cm vagyok és érzékenyebb a derekam az átlagnál meg egy átlagos nyolvannégyéves derekánál is, szóval a deréktámasz nagyon kéne. Tudom, ha utazóautót akarok, vegyek Passatot. Egyébként még mindig jobb, mint a Hyundai-ban, mivel ott a magas ülés miatt rossz szögben van a hat és fél méter hosszú lábam, összességében sokkal kényelmesebb mélyen ülni, az ix35-ben majdnem le is törtem az ülésmagasság-állító kart, de aztán inkább káromkodva szidtam az alacsony szöuli mérnökök törpe édesanyját.
Még egy gondolat a dinamizmusáról, a pirosnál 0-60 km/h között senkit nem fog megverni, mert ott nem erős, már amennyiben ez valakinek szempont. Kettesben még érződik, hogy ez egy kisebb motor, hármasban megjön a kedve rendetlenkedni, négyestől felfelé pedig tényleg nagyon erős. Nem szoktam elforgatni 5000-ig az orgazmus meg a hangjáték kedvéért, de 4000-ig néha városban is, ha úgy jön ki, de elég ritkán jön ki úgy. Turbólyuk van, nem nagy, de van, hozzá lehet szokni, 1800-2000 között érezni, hogy picit megállt a levegőben a feldobott kő. Ha megtanulja kezelni az ember, akkor egy idő után az a fura, amikor nincs, persze olyankor meg az a furcsa vigyor sincs, hogy a lyuk végére értél és megindul alattad a vas, mintha seggbe rúgták volna.
Ahogy az általában történik ebben a rusnya életben, csodálatra méltó szerelmünket a kíméletlen őszinteség ölte meg, ugyanis a Vezérlés Völgyében található, hírhedt Faszerdőben én is szaladgáltam egy kicsit nyitott szájjal. Az egész úgy kezdődött, hogy egy bánatos őszi reggelen a motor alapjáraton úgy rángatott, mintha Hulk valami régi sérelem miatt szeretné felborítani, de hiába néztem mindig körbe, a zöldes bőrű Németh Szilárdot sehol sem láttam. Belül egy hang azt mondta, hogy irány a szerviz, és a világ leghosszabb útjának végén a borízű hang közölte azt, amit utoljára szeretne hallani a TSI-tulajdonos: elugrott a vezérlés. Ezt követően viszont a jóhír sem maradhatott el: elugrott, de nem szakadt a lánc, szóval az autó - bár egy paraszthajszálra volt tőle, de - nem sodródott a gazdasági totálkár határára.
Két hetet állt a szervizben, mindent kicseréltek és én egy kómában lévő lajhár mosolyával az arcomon összesen 16 darab húszezrest adtam a slusszkulcsomért cserébe. Hittem, hogy minden szuper lesz, de nem lett, ugyanis ezt követően a beindításnál egy Kalasnyikov rekedtes hangja köszöntött mindannyiszor pár mp erejéig, és ha nagyon füleltem, csukott szemmel néha hallottam a szépséget lánccsörgésben (nem). Mindez ugye vadiúj lánccal. Szívembe költözött a boldogság, na. Visszavittem, csodálkoztak, kicserélték, elhoztam, megint kerepelt, ezért úgy döntöttem, hogy kiszúrom a jobb szememet egy golyóstollal, hátha az jobban fáj majd. Elvittem márkaszervizbe, mert év vége volt és csak ott volt időpont, azonban itt a nagyon kvalifikált kollégák a vezérműtengely-jeladót hibáztatták, szerintük rossz típus van benne. Jó típus volt, mint utóbb kiderült, csak nem gyári és az szerintük a világvége szerves része - függetlenül attól, hogy működik-e tökéletesen. Aranyáron kicserélték gyárira, a lánc továbbra is katasztrofális hangot adott. Felajánlották a komplett vezérléscserét, vízpumpa nélkül szerintük 400 körül megúszom. Sirdogáltam kicsit, majd nyugovóra tértem. Másnap visszavittem az eredeti helyre, itt mondták, vagy az A terv szerint elemenként kicseréljük az egész autót, vagy a B terv, hogy a vezérlést hangoló kereket visszaküldik a gyárba, hátha gyári hibás. Az ígért 2 helett 5 hétig sirdogáltam, mire visszakaptam az autót, és láss csodát, tényleg ez volt a gond. Úgy sejtem, pár év múlva elemzik majd a MOL Limo termékéletgörbéjét - ápítő jellegel javaslom nekik, ezt az 5 hetes szakaszt is említsék meg mint mérföldkövet, a bevétel ugyanis nem véletlenül ugrott olyan nagyot.
Az autó újra tökéletesen indul, és ha akkor a gyárból nem egy hibás alkatrészt küldenek, akkor a TSI-ről úton-útfélen azt mondom mindenkinek, hogy "megbízható, fasza cucc, oké, 150 ezernél vezérléscsere, de amúgy nincs vele gond". Csak hát ugye valami mindig közbejön, így lett a pizzán gyros, meg így kezdtek el az emberek néptáncolni is, miközben mondjuk csak úgy állhatnának is egy helyben, az a szemnek és a fülnek is jobb.
Mostanra különleges kapcsolatom lett az autóval, soha nem volt gond semmilyen elektronikával, ráadásul én nem antiloppornót nézek, hanem másként vagyok perverz: még mindig szépnek és modernnek látom a formáját, persze ez az én kritikám, mindenesetre ránézek és értem, miért Das Auto. Egyetlen komoly hiányossága, hogy nincs USB-je vagy memóriakártya-olvasója, az tényleg hiányzik, de amúgy semmi más. De ki a tököm cserél ilyen miatt autót?
Hibalista
- - 98 ezernél vettem, utána sokáig semmi, csak kopó dolgok - - akksi megadta magát 130 ezer körül - - ékszíj szakadt 140 ezernél, kb 20 ezer volt a csere - - 148 ezernél elugrott a vezérlés, komplett csere 320 ezerért (nem márkaszerviz, ott másfélszer ennyi és látom a szemében, hogy még a tévémben meg a csajom vibrátorában is találna valamit, ami nem gyári és cserére szorul)
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 98000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |
