Ha ilyen kell, akkor ilyet vegyél
Szöveges ítélet
Mielőtt belekezdek előre jelezném, hogy kicsit elfogult leszek, régi álmom volt ez az autó, valószínű több jót látok benne, mint rosszat még ha nem is így van, viszont ennek ellenére igyekszem minél igazságosabban kiértékelni.
Egy évvel ezelőtt vásároltam, 2015 julisában, édesapám javaslatára döntöttem benzines mellett, és több véleményt kiértékelve maradtam az 1.6-os motor mellett. Mivel még fiatal vagyok nem akartam nagy autót így a kombi változat ki is lett lőve, így maradt a sima golf 4, négy ajtós változatban. A keresgélés közben tudtam meg, hogy több fajta 1.6-os motorral gyártottak Golf 4-eseket, így ismerkedtem meg az FSI rövidítéssel, és ettől kezdve csak ez a motor érdekelt. Természetesen azért nem vetettem el az 1.6-os 16 szelepes sima változatot sem, viszont ez csak második helyre csúszott vissza. A 8 szelepes változatot csak a korábbi kiadásokban lehetett megkapni, ahogy nézegettem 2000-től jóformán csak 16 szelepest lehetett kapni. Rengeteg időt töltöttem a keresgéléssel míg végül nem én, hanem a barátnőm akadt rá egy eladóra aki három ilyen autót is árult melyek közül kettő volt 16 szelepes 1.6-os és egy FSI-s. Úgy is mentünk oda apummal és egyik jó ismerősével, hogy egyik meg lesz véve, és mivel az FSI-s volt a legújabb (2002 végén gyártották, 2003 elején íratták be először) és a legjobb állapotban, így nagy megkönnyebbülésemre ez maradt.
A megvétel időpontjában nem találtunk nagyobb problémát az autóval, egy-két helyen látszott, hogy voltak sérülései, de szépen helyre volt hozva, a hátsó csomagtartó kilincs volt egy kicsit megrohadva, a kulcs se megy bele, de ez ahogy nézem gyakori betegség. A szervizkönyv is elég hitelesnek tűnt, sőt gyorsan meg is lestem interneten, hogy létezik-e a pecséteken szereplő szerviz. Még az eredeti tulaj nevére is rákerestem ugyanis az autó Németországból volt behozva, és kaptam is egy lehetséges címet ami nem volt nagy távolságra az adott szerviztől, így nagy valószínűséggel a kilométerállás az eredeti állapotában van. A megvásárlás után rögtön egy nagy szervizzel kezdtük, édesapám egyik ismerősénél cseréltettük ki a vezérműszíjat (görgők, vízpumpa), az összes szűrőt, motor- és váltóolajat.
Augusztusra jutottam oda, hogy beíratás, első szerviz lejárt, kész volt a használatra. Időrendi sorrendbe igyekszem felsorolni a hibákat, és az általuk szerzett tapasztalataimat:
- Az első városon kívüli út után rájöttem, hogy nem megy a rádió, vagyis veszti el a jelet ahogy kiérek egy településről. Kiszedtem a rádiót, és rögtön rájöttem, hogy nem ezzel vásárolták az autót, ugyanis hiányzott a hátáról a tartó gumi bütyök, a különböző papír darabok le voltak szakadva róla, és még egy telefonszám is szerepelt rajta markerrel felírva. Felüttem a könyvét, és rögtön láttam, hogy az enyémbe eredetileg egy alpha típus járt ez pedig gamma volt. Mivel a tetőn levő antenna erősítő is picit rohadó félben volt (ahogy néztem ez is gyakori betegség) vettem a bontóból egy jó állapotút, kicseréltem, gondoltam az adta meg magát, de nem. Sajnos a drágábbik megoldás maradt, a rádió amit utólag beleraktak nem volt jó, vettem is egy újat, beszereltem, nem volt vészes, kell egy külső táp az antenna erősítőjéhez amit eredetileg a rádió old meg, viszont az után gyártott típusok ezt nem tudják. Valószínű abban a rádióban amit kaptam az autóval ez a táp része adhatta meg magát, mert hasonló tüneteket produkált az új is a külső táp nélkül, továbbá le is mértem, és nem adott áramot, azóta a szekrény tetején várja a végzetét.
- Ősszel kapott egy alvázvédelmet, édesapám leolajazta az alját ami úgy nézem használt is, mert még szerencsére nem rozsdázik sehol.
- Nagyjából “három hónapos” korában fél fékre kezdett verni a jobb első kerék, én a fékre gyanakodtam egyből, és a gyanúm be is igazolódott, cseréltettem az első két tárcsát, fékbetéteket, és megoldódott a probléma. Itt megjegyzem, hogy a hiba valószínűleg onnan ered, hogy vásárlás előtt 5 hónapot tétlen állapotban lehetett, mivel február tájékon volt kiíratva a forgalomból én meg ahogy már említettem júliusban jutottam hozzá és vételkor a fékek eléggé le voltak rozsdázva, próba út előtt például a bal hátsó alig akart megmozdulni. Tanulság, hogy az autót nem tanácsos hosszabb időre letenni szabad ég alatt...
- A következő probléma fél évre a vásárlás után jelentkezett, a bal első kerék irányából egyre erőteljesebben jelezte a kerékcsapágy a nemtetszését így le is cserélődött hamar, meg is szűntek a panaszok.
- Eljött a tavasz, bár meleget nem hozott idén cserébe kaptam egy égő motorlámpát. Egyik begyújtás után a szokásostól eltérően nem aludt ki a lámpa. Az addigi szerelő jól megszenvedett vele, már túl is esett egy motor túráztatáson, azután egyik nyomás érzékelő cserén, majd harmadikra mikor a szívótorok megbontására került volna sor inkább szerencsét próbáltam máshol is. Ekkor jutottam el Székelykeresztúrra a barátnőm által egy kicsit nagyobb szervizbe, ahol nagyjából egy óra után közölték, hogy mi a probléma, mennyibe kerül a javítás, plusz figyelmeztettek, hogy a középső dob lyukas, és javításra szorul. Nos, így már kicsit megnyugtatóbb volt, hogy tudja az ember mire kell számítania, ettől eltérően csak meg kellett bontani a szívótorkot, mert egy érzékelő membrán törött el, sajnos még a mai napig nem kérdeztem utána, konkrétan hogy is működik ez a szerkezet, de előbb vagy utóbb megejtem, a lényeg, hogy kipucolódott minden a szívó részen, megoldódott a probléma, valamint javításra került a kipufogó rendszer is. Mivel lassan 10000 kilméter környékén járt kértem olaj és a különböző szűrők cseréjét.
- Nem említettem egy idegesítő problémát ami igazából már a megvásárlása óta jelen volt, csak mostanra jutottunk oda, hogy nincs visszaút. A hűtőventilátor ami az utastér levegőellátását biztosítja már a kezdetektől néha furcsa hangot adott ki, főleg ha nagyobb sebességre állítottam. Újév tájékán telt be a pohár, mivel annyira szörnyű hangokat kezdett kiadni, hogy féltem bekapcsolni a fűtést. Hamar szét is szedtem, szerencsére könnyű hozzáférni, a kesztyűtartó mögött van és nagy meglepetésre kiderült, hogy nem eredeti, egy után gyártott, bár jó márka (Valeo) volt mégis megadta magát, valószínű neki sem tetszett az 5 hónap szünet, és korrodálódott a főtengelyének a csapágya. Egy kis olajjal sikerült megoldani a problémát egy időre, de nyár elején bontóból vettem egy eredetit, és azóta nincs gond vele.
- A következő szervizlátogatás nyár elején történt, itt fontos megjegyeznem, hogy magamtól mentem el, anélkül, hogy az autó külön kérte volna ugyanis készültünk nyaralni, és szerettem volna lecseréltetni a fékfolyadékot, valamint a szervó olajat és egyúttal javasolták a légkondicionáló hűtőfolyadékjának a frissítését. Cseréltettem egyúttal a gyertyákat is.
- Egy hónappal ezelőtt rászántam magam, hogy rendbe tegyem a csomagtartó rohadó kilincsét, sőt már a tavaly láttuk, hogy bizony a csomagtartó belső részében megindult a rozsda, az őszi olajazás megmentette, viszont rendbe akartam tenni, így kicseréltem a kilincset, lekezeltem a belsejét, lefestődött, és remélem még sokáig bírni fogja. Most már nem kell minden csomag be-, kivevésnél elszomorodjak a rohadó kilincs miatt.
Lassan 16 ezer kilométer van már mögöttünk. Megjelent újabb két idegesítő probléma, az egyik begyújtásnál jelentkezik általában hőségben, hogy vagy csak gázra gyúl be, vagy éppen, hogy sikerül beröffenie de utána megy minden jól, valószínű valamilyen elektromos hiba, még nem jöttem rá, és a szervizben se tudnak segíteni amíg nem jelentkezik valamilyen gyakoribb tünet. A második ami elhanyagolható, viszont nemsokára orvosolom, hogy a jobb lámpamosó emelőhengere ereszti a vizet, valószínű tömítési probléma lesz, bekerült egy mocsok, viszont ezen lehet segíteni. Az olajat meglepetésemre még nem eszi, 10 ezer km alatt talán a pálcika negyede fogyott, tehát utántöltés nélkül kibír egy csereperiódust.
Fogyasztása számomra megfelelő, keveset használom városban, inkább hosszú utakra viszem ahol 5.2-től 6-ig szokott teljesíteni, természetesen liter/100km. 98-as benzint használok a Rompetrol-tól, az egyik szerelő javaslatára váltam meg a 95-öl, de nem is bánom, mivel keveset fogyaszt nagyjából ugyanott vagyok, mint a szüleim az 1.4-es Renault-al 95-ös benzinnel. Aki városra szeretné használni van ennél olcsóbb és jobb választás. Az autópályázás is számomra elfogadható, 110-es tempót Velencéig 6.3-as fogyasztással sikerült megtennem légkondival így én meg vagyok elégedve. Sőt, forró nyári napon Csíkszereda-Székelyudvarhely útvonalat nyugodt tempóval, kevés előzgetéssel 4.8 l/100km fogyasztással szoktam megjárni.
Az elmúlt egy év alapján eddig megérte, nagyon jó választásnak tartom, szomorúan olvastam a sok negatív véleményt a népítéleten, szerintem ez az autó kicsit azért többet érdemel. Valószínű a sok megtekert kilométerórás példányok és a hozzá nem értő szerelők nagy mértékben hozzájárultak e negatív kép kialakításához. Én még remélem jó hosszú ideig megtarthatom és használhatom. Ég és föld a különbség a szüleim Renault Megane Mk1-hez képest, pedig ugyanaz a korosztály, tehát nyugodt lelkiismerettel maradok a Golf Mk4 mellett.
Hibalista
- rádió - első féktárcsák, betétek - első bal csapágy - hűtőventilátor - szívótorok membrán - középső kipufogódob - csomagtartó kilincs(rohadás) - kopó alkatrészek (olaj, szűrők, gyertyák)
Ide hordtam szervizbe
Csíkszereda - helyi szerelő - 8Székelykeresztúr - Autopartner - 9Kolozsvár - Magor Prod - 6
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 146752 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Megane Mk1 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
