A legenda tovább él (TDI)
Szöveges ítélet
Előzmények: vettem egy ugyanilyen Golf IV 1.9 TDI-t, mint amiről írok, azonban a megvétel után egy kis rendberakás után azonnal elvitték (2021 április), meghirdetés nélkül, ismerősi körből. Kipróbáltam, mentem vele pár kört persze, élveztem is,de tényleg max 20 km-t.
+ Munkám miatt havonta 3-4e km-t megyek,így kellett egy kisfogyasztású klímás autó, ami rendkívül megbízható is.
Megvétel: mivel kéz alól nem tudtam eladót, így a legolcsóbb hahus példányt felhívtam, és mentem érte 200 km-t Mosonmagyaróvár mellé megnézni. Elsőre nem győzött meg, nagyjából tudtam, hogy milyen költségek lesznek vele, de elsőre beindult, és szépen erőteljesen járt. Volt még több autó is a kertben, mindjárt látszott, hogy mellékesként hoznak át kocsikat a határ túloldaláról.
Mivel nem trélerrel mentem, így elhozni nem tudtam, szóltam apámnak, és leszerveztem következő szombaton elhoztuk. A kocsit 220-ért árulták, 200-ért hoztam el.
Rendberakás: Külföldi autó lévén (egy osztrák hölgyé volt) az autót hatósági műszakira kellett vinnem, így ennek megfelelő felkészítés is szükséges volt. Mivel a küszöböket cserélni kellett, így tudtam, hogy annyira nem lesz egyszerű történet, melyre végül 2021 augusztusában sikerült időt szakítani. A küszöbök mellett a fenéklemezt is lakatolni kellett, majd fényezni mindent vw flash red (LP3G) színre. A beltér viszonylag jó állapotban megmaradt, egy alapos tisztítás és aktív habos kárpitkezelés után vizsgára mehetett. Emellett a hátsó lámpabúrát (gyári 15 e Ft) kellett cserélni még, mert törött volt.
Vezérlést nem cseréltünk, mivel 281 000 km volt az autóban, a vezérműszíjházra pedig 269 000 km és 2019 volt írva, tehát lecserélték nemrég.
Az autón látszott, hogy törödtek vele, az összes szilent, fékcső újszerű volt rajta, de a lakatosmunka miatt inkább túladtak rajta.
2021. július 27-én megkértem az időpontot a hatósági műszakira, melyet 2021. szeptember 15-re kaptam.
Hatósági műszaki 2021.09.15-e: Alaposan átvizsgálás (még OBD diagnosztikát is rádugtak) után megkapta a magyar érvényes vizsgáját (40 e Ft), eredetvizsga (20 e Ft), NAV (euro 2 miatt 107 e Ft), kormányablak (55 e Ft).
A vizsga után én is rádugtam a diagnosztikát, és 4 hibajelet is kidobott, amik valószínűleg alacsony akkufeszültség miatt tárolódtak, törlés után nem jöttek vissza.
Futóműállítás kellett még, mert a kormány nem állt egyenesen (saját műhelyben, nem került pénzbe).
A bürokrácia elintézése után első nap elindultam vele dolgozni, 450 km után lelőtte a turbócsövet, így csak szívóként volt hajlandó működni, mivel akárhányszor visszatettem, annyiszor lőtte le. Az intercoolerről a turbóhoz vezető kemény műanyag csövet egy acélbilincs tartja a turbócsőhöz, és az acélbilncs elkorrodálódott, így nem fogta rá megfelelően a csövet többé. Ezen alkalommal megvolt az első trélerezés is, mivel Dabasról nem szerettem volna Szászvárig szívóként menni. Egy új turbócső (8 e Ft) és egy új acélbilincs (1 e Ft) megoldotta ezen problémát.
Másnap vittem egy váltót otthonról Kecskemétre, meg is voltam lepődve, hogy milyen jól megy. kecskemétről átugrottam még Dabasra, majd haza Pestre, mindenhol tökéletesen indult. Másnap reggel megyek ki az autóhoz, indulnék melóba, csak nem volt hajlandó beindulni. Az önindító sem tekert, így gondoltam vagy akksi, vagy nem kap áramot az önindító, azonban nem volt időm átgondolni, mivel 7:40 volt, és 8ra kellett beérnem, így elővettem az elektromos rollert :D Harmadnap, mikor már idegesített, hogy naponta 3500 Ft-ért az utcán áll az autó, szóltam egy havernak, hogy jöjjön- vagy toljuk, vagy húzzuk be. Végül betoltuk, elindult. Egyből el is mentünk egy Auchan áruházba, pont akcióba volt a 74AH-s akksi, rögtön vettem is egyet, hiszen csak egy gyenge 54 AH-s akksi volt benne, utána elindult (aznap)mindig. Következő reggel indulnék, de ismét nem indult.Gyanítottam, hogy nem az előző nap vásárolt akksi merült le, így elkezdtem átnézni az önindító kábeleit, de nem láttam gyanúsat, és utána elindult. Végül kiderült, hogy a gyújtáskapcsolótól az önindítóra menő kábel csatlakozója volt lecsúszva, azért nem kapott áramot az önindító. A stekkerről leesett a fémbiztosító, így kirázkódott a helyéről. Biztos ami biztos, beragasztottuk szilóval+ nem volt olyan fémbiztosító.
Azóta indul, és letekertük az első 2000 km-t is (2021.10.10).
Első tapasztalatok: jól megindul, van benne erő, a motornak jó karaktere van, viszont hamar elfogy, 3000 fordulat felett nem érdemes pörgetni, mivel ott már nem húz úgy. A fordulatszám 120-nál 2500, 130-nál 2800, nagyjából 110-es tempóra van belőve az optimális fogyasztás. Egyébiránt teljesen komfortosan lehet vele autózni, mivel ez nem egy nagynyomású rendszerrel épített konstrukció, így a motor egy kicsit zajosabb, de abszolút nem zavaróan.
Váltó jó kiosztású, nem lötyögős, 1-est és a hátramenetet néha nehezebben veszi, így az olajszint ellenőrzésre szorul.
Beltér komfortos, minden kézre áll, van benne pohártartó, ötajtós lévén hátul is jó utazni, anyaghasználat megfelelő. Bal első ülés nálam cserés, vagy javításra szorul, a kárpit kiszakadt.
Futómű: keményebb, mint amire számítottam, viszont biztosan tartja úton az autót, pedig gyári gumimérettel használom (195/65 R15), kátyúkat azért nem árt kerülgetni.
Fogyasztás, kölün említést érdemel, első mérésre egy 850 km-es szakaszt követően került sor. A 850 km-re 42,24 liter gázolajat tankoltam, ami 4,97 liter/100 km, ami azért kiemelkedő, mert volt benne kb 500 km városon kívül, 350 km városi (Budapest) használat. A használat során nem volt tojás a talpam alatt, ahol lehetett toltam is neki.
A gázolajat (2021.10.09-én) 461 Ft-ért tankoltam, ami 2 291 Ft/100 km tankolási költség.
A TDI legenda nem véletlen, és amíg gázolaj van, addig életben is tartom.
Folyt köv.
Hibalista
- Forgalombahelyezés előtt: mivel osztrák autó volt, így a kasztnival foglalkozni kellett, küszöbök párban cserélve és fényezve lettek - Természetesen olaj, szűrők cserélve lettek. - - Önköltségi áron: kb. 40 e Ft (2db küszöb,5 liter olaj és a szűrők) volt. - - Turbócső és acélbilincs 9 e Ft
Ide hordtam szervizbe
Saját műhely (édesapámé), így nem adhatok más értékelést.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 281000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | sok volt | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
