Megigérte, megtartotta!
Szöveges ítélet
2002-ben a szó szoros értelmében kirohadt alólam Mazda 626D autóm. Olcsóbb fenntartású autóra vágytam. Tanulmányoztam az alkatrész áraktól a nyomatékgörbéig minden számomra elérhető infót a neten. Így tudatosult bennem, hogy egy használt VW Golf3 1.9TDI 66kW Variant lesz az én következő autóm. Itthoni vásárlói próbálkozásaim rendre kudarcba fulladtak. Az eltitkolt karamboloktól a km óra tekergetéséig a skála teljes szélességében mindent tapasztalhattam. Végül németországból hoztam egy 1995-ös példányt 134000km-rel. Nő volt mindkét előző tulajdonos :). Mindmáig kifogástalan autónak bizonyult. Egyetlen kivétellel. Egy napon 168000km körül egyszer csak hol indult, hol nem. Soma bácsi szerint "a komputer megmondja". No jó, tanácsára, -és vesztemre- az egyik VW "márkaszevíz"-be vittem. Némi tanácstalanság után a vélemény: szét van hajtva, darabokra kell szedni, drága javítás, nem érdemes. Rögtön láttam, hogy itt a szaktudás,hozzáértés, jóindulat, kulturált viselkedés és a szerénység nem tartozik sem a tanult, sem az örökölt tulajdonságok halmazába, így a következő 3 napban elindultam szerencsét próbálni. Ugyan annak a neves családnak az összes budapesti márkaszervizében megfordultam. Valószínű, hogy uniformizálva vannak, mert a tapasztalatom minden egyes márkaképviseletben ugyan az volt. Az ügynek az a pikantériája, hogy a sok matatás után az autó öngyógyuló képessége folytán hibátlanná vált. Egy hetes vívódás után nekivágtam egy 2000km-es útnak, irány Németország. Visszafelé az A1-es autópályán megálltam tankolni. Vesztemre. Soha többet elindítani nem lehetett. Történt ez egy osztrák kis falu - Haag- autópályalejáratának közelében. Nem kellett hívni, 20 perc múlva ott termett az ÖAMTC (osztrák autóklub segélykocsija) képviselője. Kedves modor,némi indítgatás és tarkóvakarás után elkérte a vonószemet. Bevontatom a faluba, itt van egy "márkaképviselet", mondta. Na, gondoltam, pont ott vagyok ahol a part szakad. De a fogadtatás egészen más volt. Hellyel, és kávéval kínáltak, és 10 perc türelmet kértek. A 15. percnél már teljesen reményvesztett voltam. De kipattant a műhely ajtaja, és meginvitáltak az akkor már felemelt autóm motorja alá. Megmutatták, hogy a főtengely végére erősített bordáskerék (alig észrevehető módon) kotyog a tengelyen. Így néhány tized fokot siethet, vagy éppenséggel késhet a vezérlés, és hogy ez éppen elég ahhoz, hogy... És ez típushiba, fel vannak készülve rá, nem kell ehhez megbontani semmit, főleg a motort nem, hanem a szomszéd falu "márkaképviseletével" közösen használnak egy célgépet, ami most éppen ott van, de azzal két óra munka után tökéletes lesz. Ha kérem 300€ az egész, (244Ft volt az Euró) de javasolják a vezérműszíj cseréjét is görgőkkel, vonóval, meg tokkal 430 €-ért. Soma bácsi 20 ezerrel korábban cserélte, de ha lúd, legyen kövér. Több mint két óra volt a célgép előkerítése, ami nem volt más, mint egy horonymaró az ékhez. De ezek után ment minden mint a karikacsapás. Rengeteg kávét, és szendvicset is kaptam, belefért a 430 €-ba.
Autóm azóta is tökéletes, csak (a belevaló!!!) olajat és kopó alkatrészeket kell cseréni rajta.
Szummázva a tapasztalataimat: a VW kiváló autó, aminek sajnos semmi féle márkaképviselete nincs Magyarországon. Mert ez nem az. Ez csak egy pénzszivattyú. Ha valaki pedig ezt kétségbe vonná, szerényen kérdezem: hogyan lehet az, hogy ugyan annak a neves családnak a tulajdonában álló szervízhálózat egyetlen kirendeltsége sem képes egy olyan hibát diagnosztizálni egy 2 milliós városban, amit egy osztrák tejtermelésből élő néhány száz fős kicsi falu márkaképviselete negyed óra alatt megoldott? Feltételezem, hogy ott sem sokdiplomás polihisztorok dolgoznak a szakműhelyekben, de érződik a technológiai fegyelem, a rend, az ügyféllel szemben tanúsított korrekt magatartás, a jóindulat. Pedig ott csak egy "auslander" voltam. Ilyen tapasztalatokon okulva teszik fel maguknak tehetséges fiataljaink a kérdést: vajon itthon otthon vagyok?
Megigérte, hogy többet ilyet nem tesz. És azóta is tartja. Én hiszek neki. Most is használom, szeretem, egy igazán hálás, végtelenül igénytelen, nagyterű, olcsó üzemű igás jószág. Ha ma még gyártanák, pont ilyet vennék! Szerintem a PD betűk a TDI elé nem illenek. De ezt már az ífjú titánok is észrevették a VW műveknél.
Hibalista
- A kopó alkatrészeken kívül csak a vezérműszíj bordáskereke kottyant meg a főtengelyen.
Ide hordtam szervizbe
Haag VW szakműhely.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Soma bácsi
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 134000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 110000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Mazda 626D | Következő autója? | ki tudja? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
