A tökéletes első autó?
Szöveges ítélet
2012. novemberében vettem első autónak. Két másik Golf és egy Peugeot 306-os megnézése után már egészen elment a kedvem az autóvásárlástól, amikor rátaláltam erre. Nemrég hozták Németországból, de már magyar papíros. Fekete, gyári fényezés, újszerű belső, látszik, hogy nem sokat volt használva, az állapota alapján a 200e km hihető.
Vásárlás előtt felderített hibái:
- rozsda egyik oldalt a díszléc alatt és a hátsó ajtónál
- kipufogó szét van rohadva, cserére szorul
- ABS hiba jelző világít
- a szerelő szerint "hidrotőke hangja" van
Ezek tudatában megvettem és elhoztuk az autót. Elindulás után rögtön kiderült, hogy a kézifék visszajelző lámpa folyamatosan világít, hiába engedjük ki a kéziféket. Első tankolásnál kiderült az is, hogy a benzin mutató se működik, mindig üres tankot mutat.
Használatbavétel előtt megcsináltattam a kipufogót és a benzin visszajelzőt, mindez alkatrészestül, szervízdíjastul 35000 volt.
Az autó ezután lement 4000km-t szinte problémamentesen (elkezdett zörögni az új kipufogó, gariban meghúzták a rögzítést). Eredetileg féltem, hogy az 1.4-es motor gyenge lesz, de ez a példány a vártnál jobban megy. Stabilan bírja a 140-et autópályán, de olyankor már elég hangos, a 90-110-es sávban viszont hibátlan.
2012. december, pontosan 1 hónap után elszakadt a kuplung bowden, ha minden igaz péntek délután ellenére sikerült alkatrészt szerezni, este beszereljük házilag.
Emberünk meg is hozta az alkatrészt, bratyóval pedig nekiálltunk szerelni. Először azt se tudtuk mit keressünk a motortérben, ám az éjszakai műszak végére kiderült néhány dolog. Például az, hogy nem a kuplung bowden szakadt el, hanem a végét rögzítő fém darab nyílt szét. Az is kiderült, hogy ennek a neve németül Anbausatz für Kupplungsseil és a német ebay-en lehet is ilyet rendelni. Azon már meg se lepődtem, hogy emberünk nem pont olyan kuplung bowdent hozott, ami jó az autóba - még szerencse, hogy nem volt rá szükségünk. A második éjszakai műszak végére jobb híján sikerült néhány pénzérmét megfelelő formára alakítani, ezzel elkészült a 100Ft-os ideiglenes megoldás, ami kitartott amíg emberünk szerzett egy rendes alkatrészt (~3e).
2013. január, beadtam a szerelőhöz, hogy a fennmaradó hibákat javítsa és végezze el a vásárlásnál szokásos procedúrát: ABS, kézifék visszajelző, fékek, olajcsere, meg még amit talál. Hát talált: motortartó bakok, szilentek, gyertyák, a végén már követni sem bírtam. Gyakorlatilag felújította a hátsó és/vagy az első futóművet, az eredeti becslésnek kb a tripláját hagytam nála (~170e). Egy kicsit ijesztő, hogy kettétört betéteket talált a fékekben, ezekkel közlekedtem két hónapig. Az időzítés viszont tökéletes volt: az első januári hóval már vadiúj féktárcsák és betétek és működő ABS segítségével küzdhettem meg.
2013. március, jön a tavasz, nyárigumi projekt. 4 hónap használat után ideje volt megismerkedni a rajta lévő gumikkal is. Elől 185/60R14 fekete acélfelnin, hátul 175/65R14 rozsdásodó ezüst acélfelnin. Dísztárcsák csak a jobb oldalon. A gyári méret 175/70R13, egy gyors kalkuláció után kiderült, hogy ezek megfelelő váltóméretei. A 4 felni furat osztóköre 100mm. Miután tisztáztam a paramétereket, jöttek a nagy kérdések: új vagy használt gumi? Alufelni legyen vagy acélfelni, esetleg tetessem rá a nyári gumikat a meglévő ocsmány felnikre? A kérdést Tél tábornok intézte el, egy hónapig minden marad a régiben. Közben szépen teszi a dolgát: a kilométer számláló átlépte a 210000-et, túl vagyunk 7000 közös km-en és az első határátlépésen is. Az autópályázásról leszoktam, mert nem szeretem huzamosabb ideig hallgatni, ahogy 4000 fölött pörög. Az eredeti félelmeim tehát némileg beigazolódtak, de meg van ennek is az előnye, a főutak világa sokkal változatosabb és amúgy se sietünk sehova. Sajnos hosszabb utaknál a hátam megfájdul az ülésben, de ez nem meglepő: ezt az autót nem 190+ cm emberekre és nem hosszabb utakra tervezték. Nem hogy a kormány, de még az ülésmagasság sem állítható. A legjobb fogyasztási adat egy tankkal eddig 5.75 l/100km volt, a teljes átlaga november óta 6.67 l/100km.
2013. április, nyárigumi projekt reloaded. Már eldöntöttem, hogy nem fogok alufelnire költeni, amikor hosszas keresgélés után találtam egy "túl szép, hogy igaz legyen" hirdetést. Alufelni, gumi egyben ~35e, 185/60R14. Hozzáértő ismerősnek megmutat: szerinte jól néz ki. Menjünk el és vegyük meg. El is mentünk, meg is vettük. Kaptunk 4 alufelnit + 1 tartalékot ami kicsit le van padkázva, csavarokat, 2 db 90%-os gumit és még kettőt, amire nem mernék százalékot írni, de erre a nyárra még jó lesz. Otthon aztán nekiláttunk a gyári készlettel kereket cserélni: emelő, kulcs, cipőtalp. Röpke óra alatt meg is voltunk. Bevallom félve ültem bele kipróbálni, de hiába. Nem üt, nem remeg, nem húz oldalra. Megy, mint eddig, és jobban is néz ki.
Hibalista
- kuplung bowden rögzítő elem
Ide hordtam szervizbe
Elek
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 200000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Touran |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
