A hisztis ribanc
Szöveges ítélet
Na szóval a történet. Hát, egyszer barátnőm öccse felkínálta hogy milyen filmet akarunk nézni, válasszunk: vígjáték, horror, thriller, katasztrófafilm...
Hát ez én sztorim mindegyikbe beleillik...
2009. május 23.
Középiskolai ballagásom után kaptam a jószágot, miután fateromék úgy döntöttek, hogy az elődjeként 2 éve hajtott Rohadékot /1983-as ezüstmetál Golf 1 GTD, nevéhez híven rohadt is rendesen/ valami normálisra kéne cserélni, amivel járhatok hetente Debrecenbe /Egerből, kb 130 km/. Személy szerint egy kettes Jettát szerettem volna, az intercooleres 1.6 kamrás td motorraal, lévén a szürkében már bizonyitott, vagy pedig egy Vento-t, 1.9 dízel motorral /ezekkel a paraméterekkel voltak konkrét esélyeseim, mindkettő 500.000-ért/. A lényeg hogy mindenképpen szedánt, mert terv szerint egy évvel később barátnőm is jön utánam Debrecenbe egyetemre.
Jóapám kapott egy ajánlatot egy piros hármas golfról, ugyanennyiért, erősebb motorral, meg ismerőstől van, meg ezé meg azé.... úgyhogy végül ennek nyomására az lett megvéve. Személy szerint NEM akartam azt az autót, ugyanis:
-golf, tehát kicsi
-hármas széria, tehát kicsit drágább alkatrészek
-1.9 kamrás td gyári motorja helyére 1.9 TDI motor került, 'csippelve'
a hivatalos problémákat a csere körül megoldotta egy köszörű és egy betűvéső-kalapács kombo /átütötték a motorszámot... pfuj, már itt bűzlött a dolog/
-piros színű, amit nem akarok
Tehát nem rajongtam érte. De elvittük próbakörre. Kényelmes, a belseje rendben tartott, elöl golf4-ből fűtött ülések, klíma szintén golf4-ből, körbe elektromos ablak, riasztós kp-zár. Nem olyan rossz elsőre. De még mindig piros. Az első tesztmenet után /15 perc, nyáron!/ ki sem mozdult a vízhőfokmérő, valamint balra húzott. Termosztát, bal összekötő gömbfej. De a motor úgy húzott mint a barom. A 90 lóerős 1z TDI állítólag 110-re felhúzva. Nem tudom mi igaz belőle, de az otthoni, szintén 1z motoros Vento-t faképnél hagyja. Azonkívül körbe 8 gyári! hangszóró... thx to GTD kivitel. Ja, és az a kallantyú a kormánymagasság állítás. Váó. Motortér: minden csiri-viri, minden szigetelés és borítás a helyén, bár kicsit otrombán lett a következő szériás klíma belepakolva, és mintha az egyik csöve egy kivágot slag-darabbal lenne beszigetelőszalagozva, de legalább megy. A próbakör végén megállunk, motor jár. Szép, halk duruzsolás /dízelhez képest gyönyörű/. Apum mondja padlózzam le üresben. Ő áll a kipuff mellett. Hát rajta, megteszem, szép méretes, térdigérő koromfelhő. Nem jó azt mondja, nem féljek tőle, jobban. Te mondtad, gondolom, 5 másodpercig pirosban a fordulatszámmérő. Az eredmény: fülsüketítő üvöltés, és faterom eltűnik a koromban... Hú bazze... ennek tényleg adtak anyagot.
Hát egy hét múlva meg is kaptam. Egyből viszem is Egerbe, bemutatni barátnőmnek, meg az autószerelő nagybátyjának. Szép, jó, minden, megy, csak tankolni kéne bele...
3 nap múlva kiderült, hogy igenám, a csövezés benne van, csak kispórolták az intercoolert belőle.../ jó pénzért el lehet adni.../
Aztán a nyár lassan telt, kapott minden szép és jót. Felsorolva:
-Hátra Bilstein gólyalábak, előre Monroe gólyalábak,
-A kilukadt fűtőtestet az előző gazdi a padlólemezbe fúrt lyukkal elintézte, én rendesen kicseréltem, lyukat befoltoztam
-Előre kapott a vasig kopott fék helyett hűtött tárcsát/ferodo/ és betétet/simer/
-Hátra fékdob/lemförder/ és fékpofa/mintex/
-bal oldalra kormánygömbfej/febi/
-eltört a kesztyűtartó kilincse, lett valami utángyártott akármi 3000-ért, nem 7000ért a gyári...
-ékszíj és hosszbordásszij /dayco pirelli/
-olajcsere /ALCO KTX TURBO 10W40, ALCO szűrővel/ vagy négyszer amig nálam volt eddig
-toronycsapágy, toronygumi mindkét oldalon
Eddig még minden istenes volt, ezek után remekül ment a drága, kapott 14-es oz alukat, peremes bf goodrich esőgumikat, hasított mint a szél, csak 4000-es fordulat fölött torpant meg. Az úttartása, stabilitása álom. Az 1.6os motoros bármit letúrtam vele. Tényleg nagyon ment. Már kezdtem tőle félni. Ezen segítendő, kapott hátra tárcsafékeket.
Egy hónappal később a hátsó csapágyak bemondták az unalmast, 60 fölött iszonyatosan elkezdtek búgni. Csere. A bal oldali megint rákezdi. Aztán a féktárcsa cseréje megoldást hozott, annak és a felninek a hullámossága kikezdte a csapágyat, valamint kiverte a szimeringet a helyéről. Azóta csendben van. Aztán érdekesen kezdett fogni a fék. Hol fogott, hol nem. Valamikor hozzáértem a pedálhoz és jobban fogott mint egy új BMW fékje, hol taposni kellett, mintha nem lenne benne vákuum, pedig volt. Fékerőszabályzó ereszt. Az is csere. Jobb. Aztán megint kezdi. És ekkor felfedeztem azt a megbúvó apró pici lécdarabot, ami a tűzfal és a vákuumdob közé van szorítva. Ez kész mondom. Rákérdezek az előző gazdinál, azt mondja azért van ott, mert az előző motornál a kuplung bowdenes volt, a mostani hidraulikus, és hogy ne nyomja szét a nyomás a kasznit. Baromság.
De már nem merek nekiesni, mert nem tehetem le az autót hosszabb időre, a heti minimum 500 kilométeremmel. Úgy marad, majd következő nyáron. Egyszercsak.
Nade ezután váltott át a történet horrorfilmesre: Mikor hátrafelé engedtem az autót, teljesen jobbra szedve a kormányt, iszonyatosakat tudott kattanni. De sehol máshol. Aztán kezdett elmenni az úttartása. Na jó, nyomtávrudak, gömbfejek ismételten. De amikor szétszedtem, kezemben maradt a kormánymű egy darabja. Azt már nem lehetett összerakni. Csere. Bontottan 20 ezer. Éppen annyi volt nálam, abból akartam a rudakat meg a gömbfejeket cserélni, provédőstől, mindenestől, meg tankolni hogy holnap megyek Debrecenbe. Hát nem. 4 órán keresztül a sírás kerülgetett, ahogy kicseréltem. Persze akna nélkül, egy szál krokodilemelővel alátámasztva. De kész lett. Utána amig elmentem futóművet állíttatni, lenyalta a két első gumit. Amig nincs másik mennek hátra. Aztán a hazafele úton az első kanyarban olyan krátert találtam, hogy a kormány 30-as tempónál 4-5 centiket szitált. Remek, egy óra volt mire hazaértem. Téli szett fel/13-as acélfelniken, szerencsére/, hála jó égnek, nem cseszte el a frissen állított futóművet. Viszont most van 2 kuka gumim meg 2 kuka felnim.
Kicsit ugorva az időben, egy olajcserével később megérettnek láttam egy vezérléscserét. Meg is történt. Egy hónappal később úgy döntött a vízpumpám, hogy ereszteni kezdi a vizet. Hurrá. A cseréjéhez a vezérlésig mindent le kell bontani, az olaj-vákuumpumpa kereket pedig le kell venni. 3 óra alatt végeztem. 2 nappal később, Gyöngyösről Kerecsend irányába a hármason irgalmatlan hangok törtek fel a motorból, mintha valaki motorfűrésszel esne neki egy betontömbnek. Azonnal félre is állok, motor leállít. Géptető fel, vezérlésburkolat alól kifigyel az olajpumpa kereke. Ismerősnek szól, vontatás kell. Ahogy ott az út szélén szétszedtem /a szerszámos-munkásruha kombo állandó felszerelés lett az utóbbi 1 évben, ugyan miért is.../ néztem, a kerék csavarja lelazult, a kerék szétvágta a vezérlés burkolatát. Egy biztosító darab hiányzott a kerék és a tengely közül, ami megakadályozta volna annak elforgását, és a csavar lelazulását. Oké, elcsesztem, nem vettem észre, de mikor elsőre szétszedtem, egyáltalán nem is találkoztam ilyennel! Csak egy agyonhúzott csavarral, amit negyed órán keresztül kalapáltam hogy meglazuljon. Miután hazahúztak, elkezdtem keresgélni a lomok között. Bontok otthon egy egyes golfot, na annak az olajpumpakerekéről tettem át a biztosítódarabot. Olajpumpakerékről a sorja lereszel, visszatesz, megy tovább. Később kicserélve. Ezután már semmi baj.
Megtankol, megy tovább, juhé.
A legutolsó csepp a pohárban akkor volt, mikor pestre indultunk barátnőmmel, mert meghívtak minket gólyabálra. Egertől 10 percre járunk, motor üzemmeleg, kellemes 100 km/h sebesség a 25-ösön. hangos kattanás a motortérből, fordulatszámmérő 0, olajnyomás visszajelző villog. Kuplung be, félreáll. Na mondom ilyen nincs. Géptető fel, szétnéz, sérülésnek nincs nyoma. Indítózok, a furcsa hangon kívül semmi. Na neeeeee. vezérlés burlkolata le, és ott röhög rajtam ez eltépett vezérműszíj. Ilyen a mesében sincs. Ez lehetetlen. Ezt csak álmodom. Nem volt 15 ezer a vezérlés cseréje óta. Majdnem ott kaptam sírógörcsöt. Elegem van belőle. Gyűlölöm. Felgyújtom. Szétverem. ÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Miután sikerült némileg megnyugodnom, visszavontattak Egerbe. Még nem bontottam szét, de már belerúgtam egy nagyot. Egy hengerfej csere remélhetőleg életre kelti.
Ennyire hálátlan egy ribanc volt, pedig nagyon vigyáztam rá, mindig rendesen karban volt tartva, hozzáértők tanácsát és segítségét kérve.
De ez egy dög. Most ott röhög félig tankolva halott motorral. Kár érte, pedig amúgy szerettem.
A Motorja volt az, amit nagyon szerettem benne. Kellemes, halk és erős. Nem volt annyira feltúrva, hogy versenyezni lehessen vele, de tudott menni. A nyomatékát imádtam, a gázpedál érintése nélkül felkapcsoltam 5-ik sebességbe, 42 km/h-t ment alapjáraton. És remekül fogyasztott. Egyszer 5 literrel indultam vissza Debrecenből, olyan 155 km-t mentem vele, amig volt időm tankolni. De amilyen hisztis volt összességében, mennie kell. Amit ráköltöttem, meg amiből meg lett véve, egy sokkal jobb autóm lenne.
Nem érte meg a beleölt időt és pénzt. Nem az autótípust szidom, csak ezt az egy darabot, a hanyag előző tulaj miatt, és a megmagyarázhatatlan hisztisség miatt.
Hibalista
- Az előző tulaj(ok) nagyfokú gondatlansága miatt ami csak lehet, cserélve voltak: - 4 lengéscsillapító - kormányösszekötő gömbfej a bal oldalon, kormánymű, nyomtávrudak, gömbfejek - toronycsapágyak, toronygumik - hátsó csapágyak - féktárcsa, fékbetét elől - fékdob, fékpofa hátul - féktárcsa, fékbetét hátul - kézifékbowdenek - motortartó bakok - kormánymű - vízpumpa - -
Ide hordtam szervizbe
Szoldatics autósbolt, Eger
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 55000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Golf 1 GTD | Következő autója? | Audi 80 TDI |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.1/10) |
