VW Golf 2 G2 - német alapvetés
Szöveges ítélet
2010-ben vettük, feleségem összetörte a Polo 9N-t és kellett valami szaladgálós autó. Már akkor tudtam, hogy kettes Golf kell. Mindig is tetszett, gondoltam, most itt az ideje, hogy élesben ki is próbáljam. Három kritérium volt: 5 gangos váltó, 5 ajtó és ne legyen piros : )
Meg is találtuk, egy egész kultúráltnak tűnő 1984-es 1.6 benzines személyében. Vicc összegért, 110.000 ezer forintért el is hoztuk. Volt 1-2 hiányosság azért rajta. Nem volt rajta műszaki és hiányzott 1-2 belső műanyag, hátsó ablakteleszkóp lógott, tetőkárpit hiányzott, első ülések nem gyáriak voltak, viszont sehol egy rozsda.
13-as gyári kerékkel vettük, az első dolgom volt egy 15-ös ATS-t venni hozzá egy normális gumival (Continental). Beleszereltem feleségemnek vett és az előző Alfában használt Blaupunkt rádiót. Ezen kívül szereztem rá tetőkárpitot is 20 ezer Ft-ért. Ez elég nehéz feladat volt, mivel ez egy 5 ajtós GL felszereltségű modell volt, amiben tetőablak is volt. 2-3 hét alatt azonban találtam egy egész jó állapotút. Tető gumikédereket is cseréltem, mert beázott. Beletettem egy váltózárat is, biztos, ami biztos (40.000). A felnicsere utáni első nap egy elmebeteg a Moszkva téri nagyzebrán teli piroson sétálgatott fel-alá, nyomtam egy satuféket, lengőkar törés (de legalább meg tudtam álln). Ezt már akkor is tudtam, hogy szar, úgyhogy rendelés alatt volt, de sajnos ezt már nem bírta ki. Szóval lengőkar csere (tréler, 10.000), sajnos a bal első kerékjárati ív elhajlott, emiatt ott elkezdett rozsdásodni. Amikor a kettes Golfot vettem, én otthon dolgoztam, így nekem nem kellett autó, így úgy döntöttünk, hogy feleségem fog vele bejárni. A gond, az a szervókormány hiánya volt, amit sikerült összesen 40.000 forintból abszolválni. Kintről hozattam egy komplett szervót, Zoli meg beszerelte 1 nap alatt. Sajnos a kuplungot nagyon erősen kellett nyomni, így feleségem végül nem járt vele.
Ami még idegesített, hogy 5 ajtós révén állandóan be kellett zárni egyenként az ajtókat, így kellett egy központi zár is. Ezt a bicskakulcs.hu-tól vettem meg, valamint beépítettem még egy csomagtérajtó nyitó mágneszárat is. Ez azért kellett, hogy ne kelljen külön kulcsot hordanom magammal, mivel a csomagtartó zárat már utólag cserélték, így ezt külön kulcs nyitotta. Megvolt minden: központi zár, szervokormány, váltózár és fasza kerék, ja vettem egy kerékőrt is (ficsortól, 6000 Ft). Ezután jó ideig nem is nyúltam az autóhoz, csak használtam. Beletettem nagyjából 20.000 km-t és kb semmit nem cseréltem rajta, csak a kötelező szervizek. Ez a szűrők, és az olaj, illetve az állandóan elszakadó kipufó gumi felfüggesztés cseréjét jelentette. A kipufogót kb 15.000 km után cseréltettem ki, mivel ami rajta volt, az még a szerelőket is meglepte. Elég szar hangja volt, aztán kiderült mitől. A kipufogó rendszer 1, azaz egy darab vastag kályhaszerű csövet jelentett, ami persze rá volt hegeszteve a kasztni aljára :(( Ezt cserélnem kellett kb 70.000 Ft-om ráment. Viszont egy élmény volt utána közlekedni vele :) Később, amikor elkezdtem használni hosszabb utakra és sokan ültünk benne, akkor állandóan leért az alja. Ezt sajnos csak egy komplett hátsó függesztés cserével tudtam orvosolni (két hátsó lengéscsillapító+rugók cseréje, kb 60.000 Ft).
Külső
Szerintem az egyik legszebb és legjobban eltalált formája van a kettesnek. A Golf I nekem túl kicsi volt és valahogy olyan dobozszerű, az MK2 sokkal nagyobb és valahogy olyan komolyabb kinézete van. Gyárilag az enyém kislökhárítós volt, de nekem nem is tetszett soha a "nagylökös". Igazából nagy lökhárítóval kizárólag a GTI-t és a GTD-t szerelték, így ha másmilyen típuson látunk ilyet, az már csak felcigányosítás.
Motor
Imádom a hangját! Nagyon sok függ a kipufogótól és a váltó állapotától. Az enyém sosem recsegett, bár néha a váltókulisszát cserélni/zsírozni kellett, hogy jobban csússzon (5-10.000 Ft-ból orvosolható), de utána sokkal jobb a feeling. A gyorsulása városban pont megfelelő, de autópályán sem hagy szégyenben. A 130-140-es tempó erőlködés nélkül és kényelmesen tartható. 5 személlyel (sokat használtam így, felpakolva) azért már érezhető a teljesítmény visszaesése, de 110 felett még így is szépen húz. Nekem 1.6-os 8 szelepes motorral szerelt gépem volt, és a Polonk 1.4 16 szelepes motorjához képest, sokkal nyugodtabb és valahogy nagyobb benne az erő is (mindkét motor 75 LE). A 8 szelepnek hála, már szinte alapjáraton jól húz. Kettesben iszonyatosan megindul, de a hármas a kedvencem. Közepesebb emelkedőn sem kell sosem 2-be visszaváltanom, mert a 3. nyomatéka is bőven megfelelő. Az 5. fokozat nagyon jó, pont ettől fogyaszt jól. Városban 8-9 literrel beéri (most télen szar a karbi, így 10-t kajál), országúton a rekordom 5 liter (!!), mondjuk 90-nel mentem végig, 120-140-es tempóval 7 literből megáll (még telepakolva is). Egy a titka: rendszeres olaj és szűrőcsere.
Belső
Oldschool! Elég fapados a belső, de nekem a barna szövetes változat van, az pedig szerintem kifejezetten szép, igazi oldschool, egyik barátom azt mondta, olyan, mint nagyanyám kanapéja : ) A hátsó ülések nagyon kényelmesek, az elsők sajnos nem gyáriak (talán régi Polo), így a gyáriról nem tudok nyilatkozni. A kapcsolók jó helyen, a világításkapcsolót viszont állandóan úgyfelejtem (de nem meríti le az akksit, még 1 napos rajtafelejtás után sem). A váltó kényelmes, jó helyen van, jók a rakodórekeszek, sok van belőlük és nem nyikorog. A tetőablak sajnos kattog, így egy kicsit vissza kell húznom balra (ráhúzok egy negyed fordulatot, szóval nem középen van), úgy legalább csönd van : ) Egy elektromos ablak jó lenne bele, viszont ebből már nem akarok mókányolt változatot, gyárit pedig lehetetlen találni, vagy csak egy vagyonért (igazából a gyári kapcsolókat nehéz beszerezni).
Kényelem
Mivel a hátsó gátlókat és rugókat cseréltem, így elég jó lett a gép. Azt nem mondanám, hogy ultrakényelmes, de talán jobb is így. Valahol a sportosan kemény és kényelmesen lágy rugózás között van. Szeretem, mert azért nem kell gyökketővel bevenni egy nagyobb kanyart és a 15-ös gumik jól tartanak. Sokan nem cserélik ki a hátsó gátlót, mert "hátul úgysem ülök soha", viszont ennek cseréjével egyrészt lerövidül a fékút, másrészt sokkal-sokkal kényelmesebb és jobban vezethető az autó.
Megbízhatóság
A kettes Golf egy megbízható autó. Mivel a motor elég fapados, régi technológia, ezért nehéz kinyírni, és olcsón, szinte otthonról szerelhető (én sosem szereltem). Egyszer eldurrant az egyik vízcső, az mondjuk érdekes volt, 3 óra alatt értem ki a szerelőhöz, közben folyamatos celluxozás (az volt nálam) + vízutántöltés) Az első ablaktörlő motor berohadt, felújítás. Generátor megállt, csere bontottra, majd az is megállt, úgyhogy felújítás (15.000 Ft). Generátor és vezérműszíj csere, vicc összeg, de megéri. Vízpumpa csöpögött, úgyhogy azt is cseréltem. Egyszer hagyott ott az úton elég csúnya ügy, hajnali fél 1-kor a generátor miatt (már betolni se tudtam). Ezen kívül, csak az olajat és a benzint kell bele tölteni, tényleg egy csoda, hogy többezer km-t elmegy törődés nélkül. Viszont, ha még törődsz is vele, akkor nagyon meghálálja, jó kis ipari, igazi német vas. Ez a megbízhatóság itthon egyébként szomorú dolog, sokan azt gondolják, hogy öreg autóval nem kell törődni, "minek költsek rá, úgyis öreg", aztán meg jönnek az "ipari hulladék" és "szar német" jelzőkkel. Mindenki csak veszi bele a bontott alkatrészeket, utána meg csodálkozik, hogy megáll az út szélén. Nekem sosem volt dízelem, így véleményt nem mondanék róla, de az tuti, hogy a dízelekkel szerintem kevesebbet törődnek itthon, pont az alkatrész ára miatt (dízelhez drágább sok minden), megcsinálni meg sose csinálja meg senki, csak megy egyik tulajtól a másikig, széthajtott és füstölő motorral. Mindenesetre én maradtam a benzinesnél.
Nagyjából ennyit a kis itthoni Golfról, melyre már, mivel 25 év felett van, kötöttem egy hobbibiztosítást, így 20 ezer / évből (A0 bónusz) megvan. Teljesítményadó 8.000 Ft / év. Egyszóval első, vagy akár második hobbiautónak is tökéletes, mert egy rendben tartott példányt még most is megnézik az öregek, és jó vele közlekedni, visszatér a régi idők mozija : )
Javítások, cserék:
- Lengőkar törés (bontott, 20.000)
- Hátsó lengéscsillapítók + rugók (új, 60.000)
- Első tárcsafék + betétek (új, 40.000)
- Szervokormány (bontott, 40.000)
- Felújított generátor (15.000)
- Benzintank tartó alumínium bilincs (új, 8000, nem tudom hány darab, de sok)
- Kipufogó csere (leömlőtől végig, új, 70.000)
- Tetőgumikéder (bontott, 15.000)
- Tetőkárpit (bontott, 15.000)
- Jobb hátsó zár (új, 8000) bezártam magam : ))
- Hátsó ajtó teleszkóp (bontott, ingyen)
- Hátsó ablaktörlő motor felújítás (5000)
- Első ablaktörlő motor javítás (5000)
- Kormánymű csere (új és bontott vegyesen, 40.000)
- Hátsó lámpa csere (ez már csak optika)
- Központi zár (15.000)
- Diamond lock váltózár (40.000)
- 15 ATS felni + gumi + kerékőr + új csavarok (66.000)
- Téligumi + 14 felni (30.000)
- Hátsó (Sony explode) + első (MAC audio) hangszóró (új, 25.000, hangzás elég gyenge sajnos még így is)
- Belső műnyagok, vakkapcsolók, belső ajtónyitó műanyag, hátsó kalaptartó, hangszóró műnyag (bontott, kb 5000 összesen)
A többi csak kopóalkatrész (szilent, olaj, stb.). Mint látható viszonylag sokat ráköltöttem az autóra, de mindezt két év alatt (480.000 Ft) és most kb évekig semmit nem kell rajta csinálni. Persze mondhatná az ember, hogy úristen ez két év alatt majdnem 20.000 havonta, ennyiből fizetek egy majdnem új autót. Így is lehet nézni, de persze úgy is lehet, hogy egy új autóra is rá kell költeni kb 5-10.000 havonta, akkor meg miről beszélünk? Ja és én 15.000 km-t tettem bele évente, nem 8.000-t. Végezetül, az kis G2 most megpihen, mert most beújítottam egy BMW 528i-t, automata váltóval így a kis Volkswagen csak akkor lesz elővéve, ha kedvem van egy kicsit nosztalgiázni, mivel imádom!
Hibalista
- - karburátor folyamatos utánállítás tél és nyár elején - - kilincs nem nyílik rendesen mai napig sem - - hátsó ablakteleszkóp 2x csere -
Ide hordtam szervizbe
Cseke Zoltán - VW etalon, megbízható, kreatív, normális ár+36 30 245 2361
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 353000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Polo, Vento, Scirocco | Következő autója? | 528i |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |