KST-KompaktSportTeherautó
Szöveges ítélet
Hümmm, hol is kezdjem? Mint a jogsit megszerzett fiúk többségében, bennem is megfogalmazódott a gondolat: kéne egy saját autó! Mivel én nem kinőttem, hanem még ma is egyre inkább belenövök az autóimádatba, elég sok mindent fontolóra vettem a vas kiválasztásánál.
Nem részletezem, de végül 2 típusban gondolkodtam: BMW e30 320i és Golf 2 1.6 TD. Hát igen, van egy kis különbség a két gép között, mivel nem volt világos nekem sem: vegyek egy 6 hengeres, hátsókerekes erőgépet, aminek viszonylag drága a fenntartása és főleg HMCS-k hajtják 1000-rel vagy legyen az öreg kőműves olcsón fenntartható munkásautója? Több emberrel is beszéltem, az elvetemült ismerőseimtől kezdve, akik M5 és V8 motorokat passzíroznak e30-ba, egészen a VW fanatikus barátomig, akinek 3 is van, illetve a Népítéletet is véres szemekkel böngésztem éjszakánként. Végül is megijesztett a Bömbi várható szervizkiadása és megtetszett a szerteágazó és összetartó VW közösség . Úgyhogy elkezdtem a tádé vadászatot.
Sok példányt megnéztem, de legtöbbször már kipróbálni sem volt kedvem, miután megláttam, de ezt sem ragozom tovább, aki vett már autót, az tudja, milyen is ez... A kiválasztott végülis egy ezüst GTD lett, alufelni, HIFI, szinezett üveg, GTI hátsólámpa és hűtőrács, pici spoiler stb, minden, ami csak megdobogtatja egy fiatal szívét. Ennek megfelelően a tulaj is egy fiatal srác volt, aki a próbaúton megpróbálta egy 120 km/h-s átlagot kihozni, ezzel demonstrálva az autó képességeit és lelkesen magyarázta, hogy egy Bömbit akar venni, azért eladó a Golf... Ezek után talán nem meglepő, hogy a motorház felnyitásakor a fél motortér olajos, füstös hűtővízzel volt tele..... Ott is hagytuk a dolgot, de a tulaj hívott egy hét múlva, hogy új hengerfej van rajta. ’Na, de legalább ez legalább most már biztos nem hengerfejes’ elgondolással elboltoltuk.
Na ,de hogy valami használhatót is írjak: Nem bántam meg a vásárlást, mindenkinek csak ajánlani tudom a típust. Amire figyelni kell: A korrózió egy ilyen idős autónál természetes, a kettes is főleg az első-hátsó köténynél, a csomagtérajtónál és a küszöbéknél kezd el eltűnni. Az enyém az egyik küszöbnél kissé már lukas volt, ennek ellenére nem tudtam olyan magas járdára felállni, hogy egy hangot is kicsaljak belőle. (Régi Szutyukinak ilyenkor már az ajtaját se lehet kinyitni...) A turbódízelek sajnos könnyen hengerfejesek lesznek, a gátrepedés igen gyakori, ezért mindenképpen alaposan vizsgáljuk ezt meg (hozzáértőt érdemes vinni, de ez már tényleg az autóvásárlás-turbódízel autóvásárlás témakör megint). Az elektronika nincs túlbonyolítva, ennek ellenére nekem gondjaim voltak a hátsó ablaktörlővel (azóta sem volt olyan VW-m, ahol ez működött volna...) és a fordulatszámmérővel, pedig ez igen extra a dízel golfokban! A futóművel nem volt semmi gondom, bár ezt sem a budapesti utakra tervezték és ezen a 15-ös alufelni nem sokat javított:) A fék viszont elől a GTI 8v-k 239-es hűtött tárcsája volt, így a lassulással nem volt gond. Már csak azért sem, mert ehhez előtte gyorsulni is kellet volna! Ez volt az autó gyenge pontja. Nem akartam én versenyezni vele, de egy idő után kicsit uncsi volt, hogy kikerülgettek az ezerkecske ladák is... Ezt tovább tetézte egy golf betegség, a hátramenet és az egyes közötti elválasztó műanyag kopása, így több kollégára is sikerült a szívbajt hozni a zöldnél egy hátrafele megkezdett indulással... Ráadásul a váltóalagúton lévő rész nem is cserélhető, mert szegecselt, de a lemez hajlításával végülis sikerült orvosolni a problémát. Ezek után már csak a 3.-tól kellett volna megkülönböztetni az 1.-et, de ez a váltórudazat kopása miatt gyakran volt sikertelen. Nem sikerült semmilyen tuti módszert kitapasztalni, így a megoldás az arany középút lett, azaz a 2.-ben való indulás. Ez tovább rontotta a fergeteges dinamikát, ilyenkor már nem csak egy hajtipajti, hanem egy átlagos bringás is elhúzott tőlem. Kritikus esetben dupla vagy semmi alapon megkockáztattam egy egyest szúrni, ezért párszor kifordultam 3.-ban fulladozva a kereszteződésbe, bocs mindenkitől utólag! Amúgy el lehet indulni vele 3.-ban is, de ezt azért gyakorolni kell otthon és a kuplung sem fogja megköszönni. Ha nincs kedvünk ilyen izgalmakhoz, 2000Ft-ért vegyünk új csuklókat és perselyeket és máris jobb lesz, mint a szomszéd vadi új Rözsója! Mindezen körülmények között a városi fogyasztása olyan 8 l körül alakult nekem, ami a menetteljesítmények fényében eléggé elszomorított. Ehhez képest igen kellemes meglepetés volt, amikor 110 km-t autóztam úgy, hogy az üzemanyagszint mutató az utolsó 1/8-adban volt bőven már induláskor is..... az átlagot így inkább ki sem számolom, mert nem hiszi el senki. Azontúl erre gondoltam minden tankolásnál:)
Amúgy megbízható gép volt, egyszerű szerkezet, nem nagyon tud mi elromlani, ha mégis, azt bontott osztrák autókból gombokért megvan. Különböző fórumokon, honlapokon amúgy is sok leírást le lehet tölteni, összetartó közösség van, sok segítőkész emberrel, illetve nincs olyan autószerelő, aki ne értene egy kettesgolfhoz! (illetve van, de az semmi máshoz sem ért!:)
Nekem csak egyszer kellet félreállnom: a hűtőkiegyenlítőbe visszavezető cső egy kábelkötegelővel volt közép tájt rögzítve, ez elcsúszott, így a cső hozzáért a generátor „fogaihoz’, így a hűtővíz egy szép sugárban eltávozott a lukon keresztül. A közeli autósboltban vettem 300 Ft-ért 1 m csövet és desztillált vizet, úgyhogy egy kemény ezresbe fájt a dolog. Ezen kívül csak egyszer költöttem rá: egy új akksi került bele, 88AH-s. Ezzel mínusz 40-ig beindult volna sztem, de ha nem, akkor meg megyek az önindítóval:))))
Minden hibája ellenére szerettem, jó kiállású, olcsó fenntartású gép volt, ha ma látnám, biztos, hogy visszavenném! De akkor úrrá lett rajtam a vágy: nekem lóerő kell!!!! Hogy van ilyenből 140 lovas GTI is? Ide vele! Ez lett a szegény veszte, pedig még ma is jó emlékekkel gondolok vissza rá, sajnos elég ritka az ilyen pofás és szép belsejű, nem csupa rozsda gép. (a leírásból talán kiderül: a címbeli sportosság a külsőre vonatkozik)
(nem tudom le merjem-e írni, mert én is utálom magam érte: egy kőművescsapathoz került...)
Hibalista
- Csak apróságok, némi olajfolyás
Ide hordtam szervizbe
Ismerős segítségével saját magam igyekeztem, a pontszám Neki szól:)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Golf2 GTI 16v |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
