Az els? igazi...
Szöveges ítélet
Alig két héttel családi Suzuki (róla is írtam népítéletet „Mez?gazdasági vontató” címmel) kontra villanyoszlop esetem után rám mosolygott a szerencse: keresztapám úgy döntött, eladja féltve ?rzött, garázsban pihentetett, fapados kivitel? Golfját. Persze én már jóval azel?tt lelkére kötöttem, hogy szóljon, ha meg akar válni t?le. Szólt is, én meg belevágtam a projektbe – ? lett életem els? saját autója. Kicsit aggódtam amiatt, hogy mindjárt egy 19 éves járgány terheit veszem a nyakamba, de a garantáltan alacsony futásteljesítmény, a megkímélt állapot, és a baráti ár meggy?zött.
1.3-as példányról van szó, tény, hogy az Volkswagenéknál csak 55 lóer?, viszont a kötelez? biztosítás díja egy kevésbé barátságtalan sávba esik, és úgy gondoltam, hogy egyetemistaként úgysem sietek sehová, majd elautózgatok öregurasan.
És így is tettem az elmúlt két évben. A Debrecen-Miskolc távot számtalanszor megjártam néhány kollégista barát társaságában, kedélyesen beszélgetve, rádiózgatva, ráér?sen. Emellett a Miskolcon belüli lótás-futás, néhány nyári összejövetel, és évente 2-3-4 hazai ralifutam látogatása is színesítette a repertoárt.
Azt viszont nem mondanám, hogy a kocsi reménytelenül lomha lenne. Ugyan nem jellemz? rá az az egetver? gyorsulás, de egész sokáig kitart az ereje, a buszok, kamionok lenyomása abszolút nem kamikaze élmény. És megtapasztalhattam pár dolgot, amit az ezres Suzukinál nem: alacsony fordulatot is használva, nyugisan, mindenféle pörgetés és küzd?szellem nélkül autózni (a lehet?ségekhez képest); és azt, hogy a többi közleked? partnerként kezeljen, és nem leküzdend? útakadályként.
Természetesen el sem vártam, hogy teljesen hibamentes legyen a járgány.
El?ször is – mindjárt a vásárlás után, amikor esedékes volt a zöldkártya – sikerült a légsz?r?csere apropóján lebontani, majd visszarakni a teljes karburátort. Az eredmény: fuldoklás, teljesítmény csökkent, én meg annyit értettem akkor a géphez, mint béka a harangöntéshez… Sárga angyal jött – nagydarab, Presser-frizurás csávó -, megrágatta a gázbowdent, aztán bejelentette, hogy kifújta magából a szemetet a szerkezet.
A következ? ki nem kényszerített hiba: Voltam annyira naiv, hogy szemrevételezve a vezérm?szíjat megállapítottam, hogy az rendben van. Aztán egy indításkor: négy kattanás, majd döbbent csend. Az eredmény: négy szelep, plusz egy vezérm?tengely mínuszban.
Egyszer leütöttem az alját földúton, és a kipufogó lelazult. Azóta fel kell drótozni a motorblokk alatt. Így els?re barbár megoldásnak t?nik, de azóta teljesen tünetmentes.
A motorblokk elég olajos, de tudomásom szerint ez típushiba, orvoslása csak annyiból áll, hogy figyelni kell az olajszintet, és szükség esetén utántölteni.
Ezeken kívül még kellett cserélni a m?szaki el?tt talpast, és szilenteket, kés?bb pedig három kerékcsapágyat (minden bizonnyal a 35-ös út évek óta tartó „rehabilitációjának” eredménye), két els? fékbetétet, és be kellett szabályozni az els? féktárcsákat. Plusz meghalt a jobb oldali els? (hátsó ajtó nincs is) kilincs. Pótoltam valami hulladék utángyártottal, de az csak vagy 2 hónapig bírta. Utána már nem foglalkoztam a dologgal, úgy üzemelt a kocsi, mint a távolsági busz: sof?r beszáll, nyitja az ajtót, jönnek az utasok. Azóta újra kicseréltem, mert féltem, hogy a balos is megadja magát, és kiröhögnek, amint a csomagtérajtón át szállok be
.
Ezen kívül amit mindenképpen felrónék hibának: az ötödik fokozat hiánya. Ez f?leg a Hortobágy átszelésekor érz?dik…
Még egy apróság: mióta eszemet tudom, pofátlanul csal a sebességmér?, beáll 170-re, és ott marad. Nem nagyon zavar, mert a fordulatszámmér? révén tudom, hogy mennyivel megyek.
El?nyként említeném talán az egészen tágas bels? teret (négy 100 kiló és 185 centi körüli emberke plusz csomagjai elférnek), az olcsó üzemeltetést – tekintve a 7 liter körüli fogyasztást és az olcsó alkatrészeket, továbbá a primitív technikából adódó megbízhatóságot.
Gondolkodtam azon, hogy egyetemi éveim után, amikor kikerülök az iparba, és fogok keresni, majd veszek egy jobb kocsit. Szebbet, újabbat, kényelmesebbet. De azt látom, hogy mérnökként dolgozó barátaim is pont abban az árkategóriában válogatnak, ahol az enyém is van. Tehát a cserének nem lenne értelme még egy pár évig, mivel ezzel csak azt érném el, hogy ismét egy idegen, használt kocsi rigolyáit kellene kiismernem, és már tudom, hogy az mindegyiknek van, akármilyen jó példány is legyen.
Hibalista
- Kopó alkatrészek, apróságok (kilincs, sebességmér?, stb), a többir?l nem ? tehet
Ide hordtam szervizbe
helyi katonajóska - kicsit lehúzósnak t?nt. Apámmal összeveszett, ezért váltottam.
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
Lukovics fater, Miskolc-Görömböly - Haver faterja. Korrektül dolgozik, tud szerzni olcsón alkatrészeket, nem ül a munkán sokáig.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 96000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift - családi limó | Következő autója? | majd kiderül... |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
