Tuningbarát gyaloggaloppos
Szöveges ítélet
Sajnos nem tudom ezt a történetet elfogulatlanul leirni, mert az én autómról szól. Cserébe ott vannak az adatok is, ezeket mérés útján szereztem.
A történet ott kezd?dik hogy 1996 ?szén egy barátom becsúszott az árokba az el?z? kocsimmal, egy Mazda 323-as Sedannal(1.3,1982). Jobb eleje leng?karostól elszállt, szerencsére nem sérült senki, a kár viszont brutálisra sikeredett. Négy évvel azel?tt hozattam az autót belgiumból 160 eft-ért, a mostani kár használ alkatrészekb?l is 100-120 ezer lett volna. Szóval egy másik autó vásárlása következett, de csak 97´ júniusában, akkor derült ki hogy az új munkahelyemhez kocsi sem ártana. Ugye pénzem nem sok,b?ngészés, futkosás, pénz számolgatás, kalkulálás,......Gy?rben láttam meg egy WV Golf 1.6GLS-t bordó szinben(Az 1.6-ra még kitérek). Belül barna-fekete bels?, 5 sebesség? váltó, bels? állitású tükrök, fordulatszám-mér?, m?b?r-textil boritás az ajtókárpitokon, puha tapintású m?szerfal. Ez lehet hogy a kifutó 1-es golfok utolsó példányának egyike lehetett(2003dec).Egyszer? volt mint a faék, olcsó és gyorsan beszerezhet? alkatrészek, lehet tuningolni(szerintem abban az id?ben sokkal olcsóbban mint a japcsikat) és könnyen lehet szerelni.
Azért volt az éremnek másik oldala is. Nagyobb fogyasztás az el?z?höz képest, az el?z? autóhoz képest spártai kényelem, fapados kivitel. Na de ebben a motorban még csak 124000 km volt kora ellenére(ekkor volt 14 éves), nagyon szép volt az alapjárata és pöccre indult hidegen.A kasztni nem rohadt,a hátsó sárvéd?k sem voltak még javitva ami azért ritkaság, mert szerintem ez golféknál népbetegség még a 3-as szériánál is. Amit hiányoltam bel?le az az ülés magasság állitás, deréktámasz és az el?z? autóban megszokott ergonómia. Valahogy úgy éreztem hogy a mazdámnak jobbak voltak a kezel?szervei, pontosabb a váltója, jobban adagolható a fékje és könnyebb a kuplungja.
De hát Germániában keményebbre tömik az ülést is.
Alapvet?en az olcsó alkatrész és a kevés km miatt vettem meg, nem találtam ugyanis ebben a kor,tipus és árkategóriában ennél épebb karosszériával és motorral rendelkez? autót.Összesen 320 Eft-t fizettem érte, áttirással együtt. Na akkor még csak áttirási illeték volt a motor méretét?l függ?en.
A téli kényszerállások ideje alatt aztán jöhetett a tunning...
Hengerfejb?l 1mm le, a duplatorkú KEIHIN karbi eleve adott volt(injektorra nem volt pénzem), elektronikus gyújtás, dugattyú-gy?r?k és tömitések cseréje.Utóbbit ha már szét van szedve a motor akkor ellen?rizzük le és ami kopottabb az csere alapon ment.Tekintettel arra hogy nem szándékoztam 20 000 km után megint bontani.Na azért nem vittem túlzásba, mert nem akartam a motort tönkretenni, nem akartam versenyezni, meg 18 literes fogyasztást produkálni. Arany középút: jól gyorsul,nem eszik túl sokat, hosszútávon sem megy szét a motor. A váltóval is szerencsém volt, ff-es diesel váltó volt rajta hosszú fokozatokkal.Egyébként szerintem az ezen korosztály blokkjai közül ez a legstrapabiróbb legjobban tervezett blokk, ha jó tudom akkor ezt használták még a 2-es generáció 1.6 os dieseljeihez is.
A végeredmény: 2-esben 95km/h 6000RPN körül. És nagyon lehett vele virgonckodni( a köbcentihez képest). végsebesség autópályán 170km/h stabilan, egyenesben.A tatabányai emelked? azért más...., ott csak 140-en. Hiába ez csak egy kisautó kis köbcentivel. Viszont normál országúton nagyon jól lehett vele el?zni, 4-esben kényelmesen(nehogy egy PDTDI-vel hasonlitsa össze valaki).
A kényelemet id?vel megszoktam, és még lett bele pár dolog, például napfénytet?, farok és szemöldök-spoiler,olajnyomás mér? óra, kék fedélzeti fények,14"-os papucsok 185/60-as gumival a jobb útfekvés végett.A hátránya a dolognak hogy a futóm?vet jobban megvezetik az útbordák, valamint a kormány és függeszt? csapok, csapágyak hamarabb kopnak(utóbbi 2-?t kellett már cserélni is), valamint 0,5 l-el magasabb fogyasztás. Hifi, kényelmesebb fogású GTI kormány.A hifi kivételével az egész úgy 80 000 ft-ból hoztam ki, de nagyon baráti árakon.
Ja 1.6!!
Igértem hogy erre kitérek. Els? zöldkártyánál a motorszám ellenörzésénél ért a meglepetés:motorszámom JB-s, ami nem egyezik a köbcentivel. Szerencsére ez még a "tunning" el?tt történt, mert igy az is tisztázódott hogy ez csak 1.5-ös. Nem tudtam hogy sirjak vagy nevessek, mert fele a biztositás, de kevesebb a köbcenti. Na KF-be be, reklamál, bizonyit, katalógusböngészés,módositás(sejthet? hogy a motor belsejében milyen alkatrészek vannak).Mindenesetre a motorszám eredeti, ezért elfogadták a dolgot.Innent?l kezdve 1.5GLS!
Még mindig használom az autót, de még soha nem hagyott cserben. Természetesen mivel kicsit értek az autókhoz, ezért mindig odafigyelek rá. igy az apróbb dolgok cseréjével megúszom a nagy galibát(az inditómotor és a generátor 3 évenként, karbi évente szétszedve és kitakaritva).M?szaki vizsgára fék és motor olaj, sz?r?k, fékbetét cserék kötelez?en. Ajánlom egyébként a SELENIA 20K nev? szintetikus olajat. Nagyon jól indul vele télen is, jobban pörög, és kevesebb a fogyasztása is. Utóbbiban szerepet játszik az is hogy a karburátor 2. torkának vákum-vezérlését(padlógáznál nyit üzemmeleg motornál) átkötöttem kézi vezérlésre egy 12V-os pneumatika szeleppel. Igy sikerült a fogyasztását 7.5-8l-re levinnem, ez szerintem a 185-ös gumikkal jó teljesitmény.Amúgy a benzintankab 40l fér, és ez 500km-re mindig elég. A csúcs 620km volt nyáron, de vittem magammal 5l tartalékot hátha elfogy(teljes kifogyásra mentem). Természetesen nagyon lábujhegyen és normál abroncsal. Az üzemanyag MOL95 volt.
De mivel a lábam nehéz, ezért a 2. torok csak 90-felett van kikapcsolva ha éppen nem el?zök.Az átlagfogyasztásom igyis 8-8.5 között évszaktól függ?en a hosszú váltónak is köszönhet?en.Pirosba nem kell forgatni a motort, 110-nél pörög 2500rpn-t,130-nál 3000 5.fokozatban.
Ami bosszúság ért hogy egy alkalommal túl sok vizet töltöttem a kiegyenlit?be, és megkergettem autópályán Gy?rt?l Pestig. Mikor megálltam kicsit megfeszült a h?t? a rossz fedélsapka-szelep miatt(nem nyilt ki idejében). Ennek az lett a következménye hogy megrepedt a kiegyenlit? tartályt és a h?t?járatot elválasztó fal, ami id?vel kiv?l is jelentkezett. Ismer?s autószerel?k lebeszéltek a használt h?t?r?l, az új meg 18 000ft volt. De az én hibám volt az egész.
Ezenkivül egy szélvéd? csere után befolyt az es?viz, de hát már rég feltalálták erre is a megoldást tömit?anyag formájában.Ennyi
Összességében egyszer?sége és stabil konstrukciója nekem b?ven megért kis töbletfogyasztást a benzinesek családjában.
Valószin? hogy még lessz pár évig, aztán ha már nagyon sokat kell rákölteni a m?szaki vizsgára akkor lecserélem.Pedig most fordult át a kilóméteróra a 200 000-en, és még nem volt felfúrva a henger sem.300-at meg elmegy ha nem hajtom szét.
Üdv!
Péter
Hibalista
- lengéscsillapitó 4db 25000ft/4db Lipmesse
- Kuplungtárcsa+szerkezet 15000ft Sachs
- Els? kerékcsapágy 2db 5000ft/db
- Hátsó kerékcsapágy 2db 2500ft/db
- meg a mi egy m?szaki vizsgához kell.
Ide hordtam szervizbe
Amit lehet jómagam, kivéve a fékmérést.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Magyar Autóklub, itt volt a m?szaki is.Kicsit drágák, de korrektek(Igaz hogy személyesen ismerem ?ket).
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 124000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 76000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 323 1.3Sedan | Következő autója? | Ford Mondeo/Focus TDI, Peugeot 406HDi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
