H?séges kisöreg
Szöveges ítélet
1,5ös, benzines, 3 ajtós, metálkék "géegy".
Gyakorlatilag életem elsö autója (korábban volt egy trabantom 1 hétig, 3 évvel ezelött), vásárlása elött azokat a szempontokat támaszottam a leendö kocsimmal szemben gondolatban, hogy legyen sportos, fürge benzines, lehetöleg minél csendesebb és kényelmesebb utastérrel, és persze jó állapotban. Aztán egyszer csak azon vettem észre magamat, hogy van egy kisteljesitményü, nem tul jó állapotú, zajos, kényelmetlen kocsim, ez volt Ö. Ennyit az elvekröl, viszont legalább kivülröl is kicsi, ami parkolásnál nem éppen hátrány, valamint van rajta vonóhorog, hurrá, ugyis éppen felujitjuk a házunkat.
1995ben került be az országba, elötte svájcban futott, aminek az az elönye megvan, hogy 14éves koráig nem (vagy legalábbis keveset) látott sózott utakat, igy a teljes padlólemez gyakorlatilag rozsdamentes még ma is. Sejthetö, hogy az elözö tulajdonos szerette, de az is látszik rajta sajnos, hogy jóval azelött tudta, hogy meg akar válni töle, mielött végülis megvettem töle (összetorte a bal elejét, elemcserével javitották és a baromállat fényezés után furta ki a 13as lukat az antennának, nem csoda, hogy megrohadt). Nagy volt az öröm, végülis a hazaúton semmi komoly hibára nem derült fény (székesfehérvári vagyok, az elözö tulaj Györben lakott), azt leszámítva, h iszonyatosan rezonált az utastér, de ezzel kapcsolatban még viszonylag rutintalanul is sejtettem, h a motortartó bakok körül lehet valami árulás. Másnap reggel vittem is az autót lendületböl az ismerös szerelöhöz, mint a jógyerek, ilyenkor kötelezö átvizsgálásra, rizikósabb alkatrészek cseréjére (olaj, olajszürö, légszürö, üzemanyagszürö, generátorékszij, vezérmü-bordásszij), sokáig nem is gyanakodtam rá, hogy ekkor történt az a hiba, ami megkeseritette életem következö pár hónapját, az autó ugyanis hideg motorral folyamatosan dadogott, néha leállt, szivató állásától függetlenül, hordtam karburátorszerelöhöz, ide-oda, mignem eltévedtem ahoz az uriemberhez, aki teljesen máshogy állt hozzá a karburátorszeléshez, mint a korbábbiak. Nála derült ki, hogy a vezérmüszij 1 foggal eltolódva került fel a cserekor (érthetetlen, hogyan nem derült ez a többi szerelönél), ennek fényében persze már tökéletesen érthetö, miért volt egyenetlen a motor járása, én személy szerint azt csodálom, h egáltalán ment az autó. Ugyanekkor ennél durvább turpisságok is kiderültek (fejjel lefelé beszerelt motortartó bak - nem csoda, h szétszakadt 500 kilométer után, generátort majdnem elhagytam - a gyertyapipa tartotta csavarját, ami nem volt meghuzva, és még sorolhatnám, nem beszélve a temérdek, hibakeresés cimszóval tök fölöslegesen megvásárolt alkatrészröl), amiket teljes mértékben az autón ezt megelözöleg ügyködö szerelök számlájára irok (kb 3-4en voltak). Szándékosan nem irtam le a nevüket, ennek oka pedig az, hogy úgy tapasztaltam, jószándékkal járt el mindegyik, csak szakmailag voltak valahol a béka ülepe körül. Mostanra eljutottam odáig, h a motorhoz csak a Takácsot engedem, hogy hozzányuljon, egyéb javításokra pedig a szerelök rovatban feltüntetett másik brigádhoz hordom az autómat, eddig egyiköjük munkájában sem sikerült kivetnivalót találnom, remélem igy is marad)
Az autón az elmult kicsit több mint 1 év során, mióta megvan, a meghibásodott alkatrészeken kivül komfortjavitás címszóval kicseréltettem az összes szilentet és motortartó bakot, valamint magam szereltem bele elektromos ablakemelöt, központi zárat (ami viccesen hangzik, ha egy 3ajtós kocsiban van, és a csomagtartót nem "viszi", de igy is jelentös kényelmet jelent), komoly zenét, egyedi ajtókárpitokat és belsö csomagtérburkolatot, 2esgolf üléseket elöre, aminek meg is lett az eredménye, kb 100 kilométeres sebességig kimondottan csendes az autó, és össze sem lehet hasonlitani a komfortérzetét azzal, amilyen akkor volt, amikor megvettem.
Ami sajnos nem változott, az a számomra harmatgyengének tünö menetdinamika (alacsony fordulatszámon meglepöen nyomatékgazdag, 3000ezer felett élettelen 70 LE-s motor a velem együtt kb 950 kilót nyomó kocsihoz), a négysebességes váltó, az ezekhez tartozó nyáron 10, télen 12 liter körüli városi fogyasztás, a nagy sebességnél jelentkezö igen komoly menetzaj valamint fiatalabb sem lett szegényke. Eddig sehol nem hagyott ott, akkor sem, mikor enyhén szólva gödörben volt a motor az eltolódott vezérmüszíj és az egyéb baklövések miatt. Végsebessége valahol 170 körül lehet (ennyit már mentem vele óra szerint), 100ra minimális terheléssel saccra 11-12 sec alatt gyorsul, de ezt még soha nem mértem. Hátul gyakolatilag csak kisgyerekek számára van elegendö hely, ennek ellenére utaztunk már 100 km körüli távra 5 felnöttel, nem mondom, hogy problémamentesen.
A kisautó elektronikája is hajlamos a meghibásodásra, ezek többnyire kisreszelövel vagy polirpapírral, ritkábban forrasztópákával, elhanyagolható anyagi ráforditással orvosolhatók azok számára, akik éreznek némi affinitást az elektronika világa iránt.
Be kellett látnom, hogy egy ennyi idös, mindennapi használatban levö autó restaurálása (megvételekor ez volt a célom vele) nem csak anyagilag megterhelö feladat, de az idegrendszert is megviseli, valamint rengeteg szabadidö szükséges hozzá. Gazdagabb lettem azzal a tapasztalattal is, hogyha az ember kocsiján van 1 látszólag egyszerüen, olcsón javitható hiba, abból könnyen bonyolult, drága, idegtépö kálvária lehet a hozzá nem értö szerelök munkálkodásának folyományaképpen.
Július elején megy müszaki vizsgára, utána feltehetöleg megválnak utjaink, cél egy ujabb, korszerübb, kényelmesebb, nem utolsósorban kisebb fogyasztású kocsi beszerzése, az elönyök megtartása melett.
Hibalista
- elsö lengéscsillapitó pár, egyik motortartó bak, jobboldali kerékagy csapágyak, müszeregység, karburátorban 1 membrán, ablakmosó-szivattyú, ablaktörlö lapát, 2db hütövizcs?, baloldali kormánymü-gumiharang, akksi, elsö fékbetétek
Ide hordtam szervizbe
Takács István
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Her-Car Bt
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Valami újabb turbódizel golf |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.1/10) |
