Első szerelem
Szöveges ítélet
2015. augusztusában lettem 18 éves, és egy ilyen beállítottságú fiatalember mint én, persze azonnal rohan a HaHu-ra keresni a filléres vasakat amivel összetörheti magát. Én se tettem másképp, miután egész nyáron anyukám 16 éves Clio ját amortizáltam, eldöntöttem, elég pénzem (közel 100.000 forint) van hogy beleugorjak egy autóvásárlásba. Látom magam előtt az érett és felelősségteljes urakat, ahogy a fejüket csóválják, hogy "mekkora barom, vitted volna el inkább a barátnődet fagyizni". Hát igen, de én nem ilyen vagyok. Nálunk az autó egy eszköz volt mindig, és apám sose nyúlt hozzájuk komolyabban, megtehette hogy nem, neki ez nem öröm, nem élvezet, pedig 7 Renault volt/van neki amióta ismerem.
Na így indult a dolog, kell egy autó ami 1. egyszerű annyira hogy hozzá nyúlhassak 2. megbízható annyira hogy azért élvezni is lehessen 3. olcsó 4. érdekes. Ment a nézelődés, jöttek az E36 os compact 3-as BMW k, Mazada MX-5 NA k, Honda Civic ek...nincs ennyiért, jó akkor legyen valami szoci autó, de "ÉN KOCKA LADÁBA NEM ÜLÖK" (tudom), egy kombi Warthburg, egy 1200 kombi, Skoda 120....
Ekkor érkezett el születésnapom, és a kérdés, hogy mit szeretnék. Szüleimet zavaróan meglepte a válaszom, hosszú szünetek és magyarázkodás után arra jutottunk, hogy rendben, vegyek magamnak autót, de ha nincs rajta vizsga nem mehetek vele, ha baja van én csinálom meg, szerelőt nem láthat (mintha nekem arra lenne pénzem), ha nem megy akkor az utcán áll, nem az udvaron és akkor 50-60.000 ft tal segítnek rajtam, ja és nekem kell kinézni.
Így jutottam oda, sok olvasgatás, nézelődés és wörthersee videó után, hogy: egyes Golf/Jetta, Renault 5/Clio 1, Ford Fiesta és társaik. Meg voltak a kiszemeltek, jött a napi keresgélés. Egy hónap netezés után, megnéztem egy VW Polot apával, hááát felejtős volt.
Aztán felbukkant Ő. Egy Clio t néztem volna meg aznap, de a suli miatt elvitték előlem délelőtt, nem baj, lássuk mi az új ma, hát ott volt, 10 km re tőlem, normális ár, képeken egész fasza, de fehér (hát nem túl izgi), 5 ajtós (3 ajtós mégis pöpecebb lenne), dízel (hogy fog ez télen indulni?!?), mindegy, legalább megnézem milyen autók is ezek. Anya Clio-jába be, falura ki. Tényleg jó az autó, tulaj normális, igazából 93 óta egy tulajnál volt, aki árulta annak csak a nyárra kellett. Próba úton szépen megy, megáll, dudál, ELEKTROMOS ABLAK elöl, zörög-csörög-ráz-hangos, vezető ülés kiülve, váltón nem érzed 1 es vagy 5 ös, legalább szépen veszi mindet, de nekem csak egy járt a fejemben "ezzel akarok haza menni, francba anya Cliójával". Másnap apával ki, elvisszük ismerőshöz, ha rábólint akkor visszük a kiírt árán, oké. Ismerős azt mondja vegyem meg, vállalható és jó az ára. Megvettem másnap 160.000 jó magyar forintért.
Azóta rendbe lett rakva rajta sok minden, vissza kapta a gyári kormányt, kipufogót (kályha cső előtte), külsőt, belsőt. Kapott gyári alu felniket, üléseket rendbe szedtem egy kis szivaccsal, ez után már 250 km megy egy seggel és nem érzem magam össze törve. Jártam vele lökhárítók nélkül, vágott rugókon, csak mert mindenkinek kell egy kis hülyeség az életébe. Télen is szépen indul, szilveszterkor mikor tudtam, hogy -12 fokban is indulnia kell, rátöltöttünk az aksira és indul első ütemre. Felköltöztem vele Budapestre Debrecenből, két hetente járja a távot 4 fővel 120 al, telekocsizok persze és Pesten járok vele szinte minden nap. Ismerősöket és barátokat szereztünk, járjuk a találkozókat és élvezem, hogy azt kaptam amit akartam. Megbízható, sose hagyott még ott több mint egy év alatt, pedig semmi komolyabb felújítást nem kapott még, van rajta mit csinálni azért mindig ha van kedvem, egyszerű, itt még nem kell lebontani az orrát hogy kicserélj egy izzót, olcsó, 5-6 l ből eljárok, alkatrész van gyári, után gyártott, bontott és ritkaságok is. Valamint ami a legfontosabb: érdekes, számomra és sok ismerősömnek legalábbis az, jó érzés mikor a műszaki egyetemen meg tudják én járok ezzel a géppel, sokaknak tetszik az autó, mindenki megjegyzi mennyire "mai" autó ahhoz képest hogy 33 éves.
Remélem sok közös km-t teszünk még meg és további élmények várnak ránk. És elnézést az ömlengésért attól, akinek ez nem tűnik többnek egy ősöreg munkás autónál, én így éltem meg.
Lenti képek: ahogy megvettem, nyári állapot és most
Hibalista
- Amivel vettem - törött hátsó rugó (bontott 2.000 ft) - Amit megcsináltam - olaj, szűrők csere 2x (7.000 ft olaj + szűrők 1-2.000 ft), első tárcsák-betétek (15.000 ft össz), hátsó fék felújítás (8.000 ft össz), futómű szilentek (1-2.000 ft db), tornycsapágyak (5.000 ft db), hátsó kerékcsapágyak (3.500 ft db), adagoló füstcsavar tömítés elfáradt (250 ft), két hűtő víz gumicső (2500 ft db), kasztni javítás 40.0000 ft
Ide hordtam szervizbe
Barátom és magamIlyen körökben könnyű lelkes szerelő társra találni, és érdemes is.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Ismerősnél szerelhettem a műhelyében, nagyon segítőkészek voltak és nekik hála egy nap alatt készült fel az autó az új elvárásokhoz Budapesten.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 316000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
