Elismerés a németeknek!
Szöveges ítélet
Szóval, azt mondtam az autószerelő haveromnak, hogy kéne egy verda, max 100eFt-ért - mondjuk egy Ladára, vagy Skodára gondoltam -...hát Golf I lett belőle 40eFt-ért. Az ár kedvező volt és még vizsga is volt rajta 4 hónapig, úgyhogy belevágtam.
A kocsi rövid történelme: 1981-es, 1993-ig Németországban volt, sárga színben pompázott, majt teljesen felújították, a végén bordó lett. Az utolsó gazdája 1 évet használta, tele rakta zenével, és valószínüleg "minden sarkon kézifékkel forduljunk be" stílusban közlekedett, majd nekiment egy fának, és eladta. Nincs olyan karosszéria elem, amelyen ne lenne min.1kg gitt. A motorban kb.365 000km van, ami maga a csoda. Amikor hozzám került a kocsi, látszott rajta, hogy az utóbbi időszakban már nagyon elhanyagolták, de az is érezhető, hogy ez nem volt mindig így; ezt a sok km-t nem "kapcsolóüzembe - azaz padlógáz-satufék" rakták bele a verdába, hanem ésszel, az biztos. Máskülönben nem mondta volna az autószerelő, hogy a motor szinte még "bejáratós". Szumma-szummárum, a karosszéria már nagyon megviselt - eleve törötten vettem meg - de a motor jó.
35000-ből levizsgázott (a haveromnál persze). Nem is volt vele sok gond, csak a hideg; ez az autó ennyi idősen utálja a hideget és a nedves levegőt.
A nagy hibát fél év múlva követtem el: télen belementem egy Fordba és darabokra törtem az elejét; az én ajtóm beszorult és a váltó is elszált. Feszítővassal szabadítottuk ki a kerekeket, hogy haza tudjak bicegni. mondanom sem kell a szívem megszakadt, hiszen addigra már nagyon a szívemhez nőtt a kicsi kocsi. Hihetetlen volt, hogy az nap este haza vitt minket. EZ AZ AUTÓ MAGA A CSODA! Egy igazi megviselt veterán. A haverom megjavította, de szegény már sosem lett a régi (foltozott tartóbakok, alapozóval feste(gete)tt sárvédő stb). DE még így is elégedett vagyok vele, mert ezután is nem egyszer megjárta a Mátrát és a motorháztetőt is csak néha kellett felnyitni.
Ezután hosszabb "semmi gond nincs" időszak jött egészen mostanáig....Hála a 26 éves kornak, a jó magyar utaknak, a jobb első hossztaró nyulvány elvált a doblemeztől, magyarán szólva - kerülve a diplomatikusságot - kiszakadt.....most várom, hogy ráérjen a haver, aki elvállalja a sebészeti beavatkozást.
Én már elengedtem ezt az autót. Úgy vagyok vele, hogy Ő már régen lerótta a kötelességét és a további időszak, amíg nálam lehet is csak ajándék számomra. Egyszerűen jó vele menni; hiányozni fog a "nyugtatóan hangos" motorzaj és a jó kis Old school feeling, amit ez az autó nyújt az újjal szemben. Egy öreg autónak már tényleg lelke van. :))
...Most módosítom - pontosabban folytatom - az ítélkezést....
A kiszakadt jobb első tornyot megcsinálták. Én alapoztam le sajátkezüleg a sárvédőket belülről, a doblemezt belülről és kívülről, majd bordó neoluxot is kapott. Egyúttal a jobb hátsó sárvédőt és a küszöböket is kigitteltem (ezt 1 évben egyszer meg kell csinálni valamelyik elemen). A doblemezek szinte teljesen szét voltak rohadva, de ez természetes ennyi év után....Szegény kicsi Hörbim a javítás közben elhányta magát; azaz indításnál a karburátorban elszakadt egy tömítés és a benzin úgy ahogy van kiömlött a résen. Tehát egy lendülettel a lakatolás mellett egy gyors - kábé 100 Ft költségű - karburátorjavítás is volt...Háát, nem aranyos? Egyszerűen így jelezte, hogy ha már bent állunk a BOXban, akkor nézzük már meg egyúttal azt is! Ezek után aki azt mondja nekem, hogy nincs lelke a Golfoknak, azt hókon nyomom! :))
Szóval kérem szépen. HÖLGYEIM ÉS URAIM! HÖRBI ÚJRA AZ UTAKON! (ami persze nyilvánvaló, hogy kulturált közlekedési szokásokkal, mert nem vagyunk már fiatalok.)
...ismét itt vagyok, ezúttal folytatom a beszámolómat. A 2 első torony javítása óta 3 hónap telt el. Eljőve az a pillanat, amitől mindíg is féltem: a vizsga. Egy ismerőshöz vittem az autót, aki azt mondta, hogy ha nem jó a fék, nem ég a lámpa, fenéklemez lyukas, fényezés kopott stb. akkor is átengedi az autót. Így nagy önbizalommal mentem a vizsgára novemberben. Aztán betett a ménykő; jött a telefon; az autó még itt sem ment át a vizsgán, mert a futóműtartók hátul kirohadtak és életveszélyes a verda. Mondanom sem kell, mennyire örültem. Kétségbeesetten mentem a lakatos haveromhoz, aki azt mondta, hogy meg tudja csinálni, de sokat kell rá várni. December végén kezdtük csak el. Behegesztettük a fenéklemezt és egy hatalmas krátert a futómű tartón. Szorgalmasan le is kentem matt alapozóval az egészet. Ja! És mindeközben a hideg teljesen hazavágta a motort. (Úgy néz ki, ez az autó utálja az állást, főleg hidegben.). Vettem gyújtáselosztót, megszakítót, rotort, elosztófedelet, gyújtáskábelt stb, "ha már lúd, legyen kövér" alapon. A haverok összerakták, de még mindíg volt egy rossz hangja, ami egyrészt a lyukas kipufogó, másrészt valami egyéb motorhiba miatt lehetett.
...Eljött a vizsga napja: Reggel hatkor, mínusz 5 fok, az autó nem indul. Pedig direkt elraktam a szomszéd garázsába, hogy kerülje a vizsga előtt a jeget, az akksit pedig töltöttem. Később az autó aztán beindult, sokat melegítettem, és alapjárat is lett, de valami gyengeséget éreztem. Úgy voltam vele, hogy a vizsgára jussak el - akár 3 hengerrel is -, mert ha a vizsga megvan, akkor a többi már nem gond...Meg is érkeztem a vizsgáztatóhoz, de nem jó érzéssel adtam át a kocsit.... 2 óra múlva telefonált, hogy az autó még így sem ment át, mert nem lakatoluk ki eléggé.....rá 1 óra múlva jött a végzetes rossz hír; az autóm motorja teljesen felmondta a szolgálatot, és csúnya, fekete füst kíséretében kilehelte a lelkét - a halál azonnal beállt. Még aznap hazavontattuk - persze húztuk 80-90-el is, hogy legalább így, utoljára érezze a sebességet - , és pár nap múlva eladtam 20 000 Ft-ért olyannak, aki talán meg tudja csinálni magának, vagy elbontja... :(((
Fájó szívvel váltam meg tőle, sokat álmodom azóta is vele, talán soha nem fog ennyire autó a szívemhez nőni. Sok mindenre megtanított engem, a páromat és a hugát is. Ha baj volt, mindig számíthattam rá; amikor a párom anyja agyvérzést kapott, 160-al téptem az autópályán a helyszínre. Augusztus 20.-án, a viharban megsérült a sógorom és én vittem be a kórházba. A mátrából 5-en, plusz egy 3 éves gyerekkel jöttünk haza, teljesen megpakolva...soroljam még?
Hódolatom a német autóiparnak és köszönöm a jó szolgálatot!!!
Viszlát HÖRBI!!!
Hibalista
- Karburátor tömítés, AC pumpa, biztosítótábla, jobb oldali hossztartó nyulvány leszakadt, féklámpa, benzintank oldalon rohadás, első-hátsó ablakmosó tartály. Futómű tartó kirohadt, vezérműlánc ugrott, gyújtás elosztó, kábelek stb....
Ide hordtam szervizbe
Nyugdíjas JózskabáLakatos PistiLakatos Gyuri, a szomszéd
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 365000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Golf II. GTI 3 ajtós, jó állapotban |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
