A nagy átváltozás: 1.5 CL -> 1.6 GTI
Szöveges ítélet
Sziasztok!
Ez a Golf az elsõ saját autóm, s ennek megfelelõen elég sokat bütyköltem rajta. Amikor megkaptam nagyon lelakott állapotban volt, a belét kihajtották és félig megette már az enyészet. Végig volt rohadva a küszöböknél és a sárvédõíveknél, primitív módon vágott rugókkal volt ültetve, a belseje teljesen le volt lakva és sok minden szét volt berhelve benne. De annyira tetszett a formaterve és a feeling, hogy szívós munkával megpróbáltam gyári állapotba hozni, sõt!
A kasztnimunkák és az akril fényezés mellett a bels?tér rendbetétele és átalakítása is megtörtént. Sikerült szereznem egy motorhibás, lelakott 1980-as 1.6 GTI-t és a két autóból raktam össze egyet.
Átkerült a GTI teljes futómûve és fékrendszere felújítva, az üléssor újrakárpitozva, a gyári kormány, az 5 sebességes váltó, az elektronikus gyújtás, a nagyobb hûtõ és az olajhûtõ, a hátsó biztonsági övek, a vonóhorog, és még egy sor apróság.
Emellett jártam a bontókat és kiegészítettem egy sor aprósággal:
így a hátsó ülésbe be lett építve egy Ford Taunus hátsó fejtámlapárja magasságállíthatóan, egy Fiat 132 elektromos ablakemelõje egy Uno kapcsolójával és egy öreg Alfa Romeo központizár szettje egy Citroen BX vezérlésével, majd ehhez társult egy riasztó is. Emellett egy csomó Golf alkatrész is került, így sikerült rendberakni a zilált karbit és a vákuumrendszert.
Az 1.5-ös moci nem túl bivaly, de nem fogysztott rosszul, 8-8.5-tel eljártam vele városon belül.
A rendberakott autóval kisebb elektronikus problémákat kivéve már nem volt baj, eddig egyszer sem hagyott az út szélén.
2004 nyarán viszont megelégeltem az 1.5-ös motor viszonylagos lomhaságát, s a belseje után a motorteret is GTI-vé alakítottam, azaz próbajelleggel egy 1.6 GTI motor került bele.
Innent?l a teljesítményére sem lehet panasz, a 110 lóer? mindenre elég. Sajnos a fogyasztása jelenleg sok (10 liter), de ezt a próbamotor zilált állapota is indokolja. A végleges, idén nyáron belekerül? utolsó szögig felújított GTI motorral vélhet?en 8 alá fog menni.
1.5-ösnek is nagyon szerettem a golfomat, de meg kell állapítanom, hogy az 1.6 GTI erejével vált teljessé a szerelem. A kissé gokartos vezetési élmény, a száguldás öröme semmivel sem mérhet? össze. Üröm az örömben, hogy igazából vidéki útjaimon tudom felh?tlenül élvezni az autót, mert a budapesti utak állapota kritikán aluli, a GTI futóm? pedig kemény...
Összevetés:
1.5 CL (1.5 JB 1B3 Pierburg karburátor, 70 lóer?)
+ viszonylag jól eszik, olcsóbb benzinnel üzemel (95), a motor gyakorlatilag elpusztíthatatlan, a mai 14 16V-kel felveszi a versenyt.
- A felszereltsége spártai, átlagos ülések, átlagos, de jó úttartású futóm?, az automata szivató hajlamos megtréfálni az embert
1.6 GTI (1.6 EG, K-Jet injektoros, 110 lóer?)
+ óriási teljesítmény a könny? kasztnihoz, frenetikus vezetési élmény, nagyon jó oldaltartású, kényelmes sportülések, h?tött tárcsafékek elöl, stabilizátor rudak elöl, hátul, féker?szabályzó, gyárilag feszesebb, ültetett futóm?, féker?szabályzó, jobb m?szerezettség, megbízhatóbb üzemelés az injektor miatt
- drágább benzinnel megy (98), többet eszik, a motor hamarabb kikészül, ha nyomják neki, a fék kicsit alultervezett érzésem szerint, nehéz ép példányt találni
Magának a Golf I-esnek az értékelése:
+++
Roppant praktikus szerelhet?ség, szinte legózni lehet vele. Minden egyszer?en cserélhet?, a b?séges utángyártott alkatrészkínálat miatt szinte minden kapható hozzá jó min?ségben és nevetségesen olcsó árakon. A kés?bbi Golf II alkatrészeinek jó része is jó hozzá.
Mellesleg ha mégsem kapható valami, legkés?bb a 3. bontóban megtalálja az ember használható állapotban a kívánt alkatrészt.
Kényelmes, kategóriájához képest tágas utastér (ebben tényleg el lehet férni öten!), viszonylag nagy csomagtér, ami a hátsó ülés el?redöntésével óriásira növelhet?.
Jó kormányozhatóság és úttartás
szép, még mindig id?tálló formavilág
----
A kasztni még nem horganyzott, ezért nagyon rohad, bár közel sem annyira, mint az egykorú olasz autók.
Spártai a bels? tér, bár jó ülések
Kemény rugózás, ami a pesti utakon nagy hátrány
Hangos motorzaj
Elektronikai problémákra hajlamos sajnos
Recenzió:
Mára a sok lelakott példány miatt megkopott az imidzse, de a rengeteg máig futó példány igazolja legendás megbízhatóságát és igénytelenségét.
Nagyon jól kihasználható, ideális városi autó, de hosszabb távú utakon is megállja a helyét.
Csakis imádni lehet, ha az embernek van ideje az apró, végülis a korral járó, de bosszantó hibákat folyamatosan orvosolni.
?szintén meg kell vallani, hogy más öreg autókhoz hasonlóan sok tör?dést igényel, viszont olcsó az alkatrész és könnyen szerelhet?.
Ebben nagy segítség lehet a klubtársi támogatás:
http://www.vwgolfklub.hu/
Hibalista
- Ami magától romlott el:
- toronycsapágyak (2.500Ft/db)
- trapézgömbfejek (1500Ft/db)
- kormányösszeköt?k (3500Ft/db)
- els? és hátsó lengéscsillapítók (5000Ft/db)
- futóm?szilelentek (500-1000Ft/db)
- Thanx to Budapesti útmin?ség
-
- Generátor csapágytörés (5000Ft jav.)
-
- vízcs?eldurranás (500-1000 ft)
-
- elektronikus problémák (beégett lámpakapcsoló, kiégett rizsszemizzó, megégett biztosítéktáblacsatlakozó)
-
- karosszéria rothadás
-
- kipufogó lyukadás, törés
-
- Motorban olajlehúzógy?r? csere
Ide hordtam szervizbe
Többnyire saját magam szerelem, klubtársi segédlettel.
Csak kasztnist és fényez?t látott.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1982 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 215000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
