A méhész autója
Szöveges ítélet
Amikor elkeztem méhészkedni hamar beláttam, hogy a családi autóval ez hobbi/vállalkozás nem lesz kifizetődő. A földutakon való elakadások, az oldalát végigszántó faágak, egymás után magukat megadó futóműalkatrészek, a csomagtartóba belefolyó méz után döntöttem: munkásautó kell. Olcsó legyen, vonóhoroggal, megbízható de akár otthon is szerelhető, és fillérekből fenntartható. Néhány Fiat Uno 1.3D megnézése után - volt olyan is köztük, amelyiknek gyakorlatilag nem volt padlólemeze - találtam rá erre az 1979-es 1.5D Golfra. Fénykép nélkül került fel a használtautó oldalra, amikor felhívtam az eladót már mondta, hogy ne számítsak semmi jóra, nem szép az autó, de működik. Ígéretesnek hangzott, nem is volt messze, úgyhogy elmentem érte. Az eladó központifűtés szerelő volt, 7 éve használta nap mint nap, az utánfutó pedig gyakorlatilag hozzánőtt az autóhoz. A fényezésén legalább háromféle metál-ezüst volt megkülönböztethető, köztük különösen feltűnő volt a kályhaezüst jelenléte. Amúgy a kaszni nem volt rossz állapotban. Ekkor már tudtam, hogy az én autóm! A motor állapota nem túlzottan érdekelt, mert télen nem szándékoztam használni de már a hazafelé tartó úton beleszerettem. Ilyen közvetlenséget még autóban nem tapasztaltam: az út és a motor minden rezdülését érezni lehet, akár egy gokartban. Amúgy az autó egyszerű, mint egy faék. Mindnféle sallangtól megszabadítottam, kb 10 méter vezetéket vettem ki belőle, és még minden lényeges működik. Lecseréltem a vezérműszíjat, kicseréltem a komplett hátsó fékeket, folyadékokat, szűrőket. Befoltoztattam a kiszakadt bal első lengőkart, beállíttattam a szelephézagot és - mivel eljött a tél én pedig mindenhová ezzel a Golffal jártam (már csak a fogyasztása miatt is) - beépítettem egy hálózatról üzemelő előmelegítőt, mert -5°C alatt önerőből már nem lehetett elindítani. Ettől kezdve nincs gond a téli indítással. Reggel 20 perc előmelegíés a hálózatról, és 40 fokos motorral indulok. Az óráját az eladáskor mutatott 226000 km-ről átállítottam a valóságnak inkább megfelelő 626000km-es értékre. Akár Törökországba is el menék vele indulni, pedig az egész autó a vételárral együtt nincs többe 200eFt-nál. Azóta a családi autót is lecseréltem gyermekkori álmomra egy Mercedes W124-re, amely csak a garázsból figyeli azokat a szörnyűségeket, amiket ez a kis Golf átél. Jót mosolyogtam magamban a Totalcar VW Lupo 3L cikkén. Mekkora parasztvakításra képesek az autógyárak! A VW ezt már tudta 30 évvel ezelőtt is, csak sokkal jobb, egyszerűbb, tartósabb kivitelben. Ez a Golf több mint egy éve van nálam, belenyomtam 15eKm-t, és csak megy, megy és megy. Általában 80-nál jobban nem megyek vele, mert a 4-es váltó miatt ilyenkor már nagyon pörög a motor, van is zaj-zörej rendesen. Ha kell elmegy akár 110-el is, ennél többel nem próbáltam, nem erre való. És a földutak? Nagyon jó terepen, nem kell sajnálni, a bundáját símogatják a benyúló faágak. 2 padlógáz és eddig még mindig felment sáros időben is a méhesbe vezető emelkedőn. Ha kell utánfutón cipeli a kaptárakat, mézeshordókat, csomagtartóban a szirupot. Belefolyik valami a csomagtartóba? Nem gond, ha nagyon zavar legfeljebb vágok bele egy másik padlószőnyegdarabot. Gyengébb pillanataimban még azon is elgondolkodok, hogy teljesen felújíttatom. De mindjárt el is vetem, mert magam nem értek a karosszériához, a szakik meg alsó hangon is 300eFt-ot mondtak rá. Megy ameddig megy, ha kibukik veszek százezerért egy másik egyes vagy kettes Golfot, esetleg Passatot és mehet minden tovább. Szerintem az autógyártásban hatalmas változás történt a kilencvenes években, amikoris már a legkomolyabbnak tartott autógyárak is elkezdtek eldobható autókat gyártani. Onnantól kezdve majdnem mindegy mit választ az ember, egyik sem fogja megérni még akár normális használat mellett sem a 30 éves kort. Érdemes elgondolkodni azon, hogy egy mai autó, amelyet kb 15 év után bontóba kell vinni, és addig fogyaszt 7-8 liter gázolajat de relatíve környezetkímélőbb, mennyivel jelent összességében nagyobb vagy kisebb terhet a környzetre, mint egy kevésbé korszerű, de harminc évig üzemelő kisebb fogyasztású autó.
Hibalista
- Generátor csapágyak, hátsó fékek, vízcső, kézifék kötél, szelephézag.
Ide hordtam szervizbe
cimborák, saját magam
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1979 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 626000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | VW Golf, Passat Diesel 1990-ig |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
