A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bora (1998-2005)

Bora 1.6 16V pacific 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

BORA

Szöveges ítélet

Üdv mindenkinek!

Mivel jó pár éve folyamatosan autókkal foglalkozom, gondoltam megosztom a tapasztalataimat amelyeket a saját Borámmal gyűjtöttem az elmúlt pár év alatt. A munkám miatt talán más szemszögből értékelem az autókat mint az átlag felhasználó, de néhány olvasónak az én nézőpontom is érdekes lehet.

Kezdem az elején, mivel sokszor azt látom, hogy sokan egyszerűen rosszul választanak autót maguknak. Megveszik a modern dieselt városozni, vagy megvesznek leharcolt egykori nagymenő járgányokat "villantani" amire aztán a gatyájukat is ráköltik stb... Az autóvásárlás első lépése, hogy tudjuk mire akarjuk használni az autót. Legyünk tisztában azzal, az anyagi helyzetünk mit enged meg - és itt nem csak a megvételre gondolok, hanem főleg fenntartásra - és ennek megfelelően válasszunk típust, motort, felszereltséget stb. Nagyon jó a modern diesel, de egy használt gázolajos mindig nagyobb rizikó, és ha belenyúlunk egybe bizony hamar oda nyaralásra félretett összeg, hiába az alacsony fogyasztás...

De térjünk rá a Borára! Rendszeresen felmerül, hogy a Bora szűk hátul. Ez így igaz, nem egy tipikus nagycsaládos autó. De engem pl sosem zavart, mivel még nincs 3 gyermekem, így az autót legtöbbször egyedül vagy másod magammal használom, egy pici baba pedig hátul gond nélkül elfér. Ritkán autózom "teltházzal" de azt a néhány alkalmat meg el lehet viselni, ezért pl nekem nem érné meg egy Passatot fenntartani.(A hely is viszonylagos, régen egy Trabival is elautóztunk négyen a Balcsira és senkit nem panaszkodott, persze nyilván azért mára mások lettek az igények.)

Szóval kinek is ajánlanék egy ilyen autót? Legfőképpen azoknak akik közlekedési eszközt keresnek, nem sportkocsit, luxusautót, családi hajót stb., de egy jól használható, parasztvakításoktól mentes, könnyen vezethető és viszonylag olcsón fenntartható, jó általános minőségű járművet szeretnének.
Ezzel a motorral nem egy autópálya menő, de nem is egy fürge városi cikázós autó. Azoknak javasolnám akik évente max 15-20e km-t autóznak döntően országúton, erre tökéletes. Városba meg ezres Swiftet kell venni :-).

Ez az erőforrás (1.6 16v)azt mondhatom, hogy egy "univerzális" motor a Borába. Elboldogul városban, pályán "még elfogadható" kategória, de mégis igazán az országúti autózgatás az ő világa. 90-110 közötti tempóban csendesen, gond és feltűnés nélkül teszi a dolgát, ilyenkor jól is fogyaszt, egy-egy előzés sem okoz gondot. A 16 szelepes motor karaktere inkább fiatalos, alul nem túl fickós, viszont a fordulatszám növekedésével magára talál, ebből eredően lendületes előzéshez a visszaváltás kötelező, én személy szerint nem bánom ezt. Kicsit kétarcú a járgány, 2000-3000 közt elváltva viszonylag takarékos, de élettelen, unottan vonszolja a súlyos bódét. Ahogy nő a fordulat úgy jön meg a kedve, ezzel együtt a motorhang és az étvágy is. A 8 szelepes 1.6-os kiegyensúlyozottabb, alulról jobban elindul, viszont nagyon pörögni nem szeret, talán a nyugis hétköznapi autózáshoz megfelelőbb a 8 szelepes (SR) karaktere és nem kér 98-as benzint minta a 16v. Két dolog szól mégis ellene: 1. átlagban 0,5-1 literrel többet fogyaszt 2. a 8 szelepeshez szerelt váltók rendszeresen tönkremennek (difi szegecselés széthullik), a 16v-nél nem jellemzőek az ilyen váltó hibák.
Ha már a váltónál tartunk, itt kell megemlíteni, hogy főleg hidegen az 1. és 2. fokozat szeret akadozni. Nem vészes és bemelegedve javul a helyzet, de ez mégsem az a fürge, könnyű váltó amivel az ember városban ide-oda dobálja a fokozatokat, a villámgyors váltásokat nem szereti. Ettől eltekintve pontos és precíz a 3. 4. 5. mindig példásan beakad. Az első 2 fokozat nehézkességén egyébként sokat segít a váltórudazat rendszeres zsírozása (műanyag elemekre szilikon zsír!), kenése. Szintén a váltóhoz kapcsolódik, hogy az akku alatt található váltótartó bak szeret tönkremenni, ennek a jele: nehéz, akadozó sebességváltás, ha menet közben játszunk a gázzal a váltókar előre-hátra mozog. A váltóolajjal nincs sok gong, elvileg élettartamra szól, ha mindenképpen cserélni akarjuk nézzünk utána a pontos specifikációnak mi való bele, mert többet árthat a csere mint használ!
A motorra visszatérve, nézzük a karbantartás oldaláról a dolgokat. A 16v hengerenkénti trafós, időnként ezek is beadják a kulcsot. Az enyémben 154e km van, még az összes trafó az eredeti, ennek ellenére van egy a csomagtartóban ha útközben behalna valamelyik. A cseréjéhez szerszám sem kell (max egy csavarhúzó kifeszegetni a helyéről) akár az út szélén megoldható. Amivel a legtöbbet tehetjük a trafók életéért: mindig időben cseréjük a gyertyákat és csak az előírt platina elektródás típusokból válogassunk - a sz*r gyertya kinyírja a trafókat! A hozzá való gyertyák ára több, mint a hagyományosaké, viszont 60e km-enként kell csak cserélni.
Olajból személy szerint Castrol Edge 5w-40 amit én használok és normál (nem longlife) periódusban cserélem. Szűrő Mann vagy Knecht-Mahle. Olajfogyasztása a nem mérhető kategóriába tartozik, a hidrotőkék is hangtalanok ezidáig. Gyakorlatilag a motorhoz még soha nem volt nyúlva a rendszeres karbantartáson kívül, mióta megvan hibakód sem jelentkezett!
Amire érdemes még ennél a motornál odafigyelni az a folytószelep tisztasága! Én minden második olajcserénél leszerelem és kitakarítom, utána kap egy számítógépes alapbeállítást. Ezzel megelőzhetőek az alapjárati problémák - ingadozás, leállás - amelyekre szintén sokan panaszkodnak.
A vezérlés cseréje talán egy picit költségesebb az átlagtól, de egyébként egy viszonylag barátságos összegből szervizelhető motorról van szó.

A futóművel sok gond nincs, elől McPherson, hátul csatolt hosszlengőkar - mint egy kettesgolf :-). Hangolása jó, inkább komfortos mint sportos. Ne várjuk tőle egy Passat soklengőkaros kényelmét, viszont cserébe strapabíró és olcsón javítható, ha jól be van állítva nem eszi a gumit. A rossz utak leginkább a szilenteket viselik meg, én elől két évente kidobálom őket, darabja kb 2000 forint. A stabilizátor szilentek sokszor nyekeregnek, ide vagy meg kell venni a gyárit (az sem drága), vagy az utángyártottból a szövetbetétes verziót kell keresni. Egyébként attól eltekintve, hogy kellemetlen hallgatni, semmilyen veszélyt nem jelent.

A fékrendszer jól eltalált, talán annyit érdemes megjegyezni, hogy legalább előre érdemes minőségi tárcsákat beszerezni ha cserélni kell, mert az olcsóbb verziók könnyen meglibbennek (nagyobb tempóról való fékezésnél remeg a kormány). Illetve tessék rendszeresen használni a kéziféket, mivel így elkerülhető a kézifék karok berohadása a féknyeregbe és rendesen tud működni az utánállító mechanizmus. Tudom, hogy hazánkban nem divat, de én mégis javasolnám a rendszeres fékfolyadék cserét is!

A karosszéria masszív, rozsdásodásnak viszonylag jól ellen áll. Talán az első sárvédők alja (a küszöbnél) szeret megindulni legelőször, érdemes a doblemezekre odafigyelni, illetve néha kitakarítani a mögöttük összegyűlt koszt. A másik dolog ami viszonylag gyakori, hogy a vízvályú kifolyói eldugulnak a falevelektől. A takarításhoz le kell venni az ablaktörlő karokat, majd a szélvédő alatti műanyag elemet ki kell venni. Ha eltömődnek a vízkivezetők és befolyik a víz az utastérbe, elég nehéz kiszárítani és utána lehet küzdeni a párásodással. Egyébként ha jó a klímarendszer (a pacific digitklímás) meglehetősen hatékonyan működik a páramentesítés. Maga a fűtés/szellőzés/klíma megfelelő, jól teszi a dolgát. A digitklímás verziókban ha megszakad a tápellátás (pl akku csere), utána gyakran (a folytószelephez hasonlóan) adni kell egy számítógépes alapbeállítást a rendszernek, hogy a léptető motorok újra megtanulják a helyes pozíciójukat.

A beltér szép, igényes, talán a hámló gumiborításokat érdemes itt negatívumként említeni, de ezt ezerszer leírták már. Ha valakit zavar egy vizes ronggyal le lehet dörzsölni a maradékot és alatta ott a fekete műanyag, vagy újra is lehet festeni Plasti Dip-el.

A fényszórókra egy erős közepest adnék, láttam már jobb világítású autót. Emelt fényű izzóval már tűrhető - nekem most Osram Night Breaker van benne. Figyelni kell a műanyag fényszóró búrák állapotára, hajlamosak a bemattulni, ez nagy mértékben lerontja a világítás hatásfokát. Szerencsére olcsón fel lehet polírozni őket. Ha bemattultak ezt mindenképpen érdemes megcsináltatni, nem érdemes újat venni mert az olcsó utángyártottak csak arra jók, hogy a kasznin lévő lyukat betömjék.

Összegezve azt mondhatom, hogy egy jól eltalált autóról van szó. Jól megtervezett, jól összerakott átgondolt konstrukció, persze vannak hibái, de én még nem találkoztam olyan autóval aminek ne lettek volna. Előbb-utóbb minden autón tönkre megy valami és akkor nem mindegy, hogy mennyi idő alatt és mennyiért lehet megjavítani. A típushibái ismertek, alkatrész ellátása a legjobbak közé sorolható.
Maga az autó igazából semmiben sem teljesít kiugróan, de egy jó erős átlagot tud mindenben. Talán ez a kiegyensúlyozottsága a legnagyobb erénye.

Hibalista

- A 2 db hűtőventilátor közül a nagyobbik tönkrement - Tünet: városban a klíma hatékonysága lecsökkent; Megoldás: új ventilátor (Hans Pries) - - A jobbos ajtózár mikrokapcsoló műanyag szegecsei fellazultak - Tünet: nem érzékelte az ajtónyitást; Megoldás: mielőtt szétszedtem már megrendeltem az új mikrokapcsolót ezért azzal lett összerakva, de elég lett volna a régit kétkomponensűvel felragasztani/újra szegecselni - - Kopó alkatrészek: - 140e km környékén a jobb első lengéscsillapító kezdett gyengülni (mérés szerint még "megfelelő" volt) de párban cseréltem őket, ha már szét volt szedve új toronycsapággyal lett összerakva (Sachs csillapítók és toronycsapágyak kerültek bele) - 151e km-nél elfogytak a gyári fékek, elől-hátül ATE tárcsák, ATE betétek kerültek beszerelésre - futómű: első lengőkar szilentek, stabilizátor szilentek - rendszeresen cserélni kell őket, szerencsére pár ezer Ft-ból megvan és kb fél órás munka -

Ide hordtam szervizbe

saját műhely

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2004
Kényelem (8) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 92000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 62000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Golf Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bora 1998

További ítéletek (162 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)