Sorstárs
Szöveges ítélet
Húsz év! Nagy idő! Ennyi éve van meg...Túl sok ahhoz, hogy igazán elfogadulatlan véleményt tudjak írni.
Amikor - milyen rég volt! - a nyolcvanas évek második felében kocsit választottam, az egyik barátom azt tanácsolta: vagy Mercedeszt vegyek - vagy bogarat.Tudta ugyanis, hogy azok közé tartozom, akik egy csavart sem tudnak meghúzni. Nos, Mercedeszre nem volt pénzem, így a bogár mellett döntöttem. Nem bántam meg!
Figyelmesen elolvastam a bogarakról írt ítéleteket; sokan sokféle dícséretet fogalmaztak meg, az enyém ez lenne: a kocsi soha nem élt vissza azzal, hogy - teljes műszaki analfebetizmusom okán - maximálisan ki vagyok neki szolgáltatva. Ezt értékel(t)em, s a belé vetett bizalmamat meghálálta. Miközben - ebben biztos vagyok - magában kuncogott azon,hogy a gazdájának halvány fogalma sincs arról, mi merre van a motorjában...De mindenhová elvitt, a Máramarosi havasoktól Svájcig, Berlintől az Adriáig.
Persze, igaza van azoknak,akik a bogarakat olyanoknak ajánlják, akik sok mindent maguk is meg tudnak csinálni...Ezért aztán a szervízben mindig többet kellett otthagynom, mint a nálam ügyesebbeknek - ám, belegondolva, ezek az összegek még mindig jóval kisebbek voltak, mint amik az új autókkal járnak. Ezért nem is berzenkedtem soha.
A kocsiban vakon megbíztam - sokáig a külföldi utak előtt sem vittem szervízbe, amit utólag azért könnyelműségnek tartok. Még akkor is, ha nem történt semmi baj. Az első tíz évben soha nem is hagyott cserben - a második évtizedben viszont két és félszer. Igzából kétszer: egyszer a gáz, egyszer a kuplungbowden szakadt el. Érdekes, erre senki sem panaszkodott... Azóta is ez a rémem, főleg, mióta rá kellett jönnöm, hogy ezen a sárga angyal sem segít. Vitessem szakszervizbe..- volt a válasz. Még szerencsém volt, hogy mind a két eset Budapesten történt. A harmadik esetben a szervíz is benne volt: már huzamos ideje gondok voltak az indítással, de azt mondták, az indítómotornak semmi baja. Aztán egyszer lerobbantam a Thököly-úton, munkába menet...A VIII. ker-ben újították fel az indítómotort, azóta remek.
Egyébként nem sokat vittem szervizbe, ha nem volt gond, évi egy olajcsere és ellenőrzés. Kisebb dolgokból sok mindent cseréltek ennyi idő alatt: gömbcsukló, kuplung, fékbetét...a többit felsorolni sem tudom. De egyik se került tragikusan sokba.
A bowdenek miatt nem adtam 10 pontot a megbizhatóságra - de lehet, hogy túl szigorú voltam?
A mások által leírt gondok: párásodás, gyenge fűtés itt is jelentkezett, de megszoktam. Az ablaktörlő tengelye sajnos kicsit kikopott, ez zavaró. A magam nevében akár 10 pontot is adnák a kényelemre, de az ítéletnél figyelembe vettem azok véleményét, akik az emúlt két évtizedben hátul utaztak. Ezért lett 8. Ami az én igényeimet illeti, a teljesítmény is lehetne 10 pont, ám a mai autókkal összevetve azért ne túlozzunk...
Csodálom azokat, akik 8 és feles fogyasztást tudtak kihozni. Városban soha nem ment nekem 10 alá, pedig igazán nem gyilkoltam a jószágot, téli időben pedig - bár ha sózták az utat, soha nem vittem ki - 11-12 között evett.
Nem második autónak tartom- egyetlenként. De kímélem, és persze nem használom minden nap - viszont éjjel-nappal bevethető állapotban van. 1999-ben felújítottam a karosszériát a Légrádi mesternél Óbudán. Azóta fedél van a feje fölöttt. Sokat számít.
Nagyon szép idézetet hoz a bogarakról a "Suzuki, a ti autótok" szerzője. Igen, különleges érzéseket ébreszt a bogár. Sajnos, mostanában sok bogáron ott a cédula: eladó. Én még tartom...Együtt öregszünk.
Hibalista
-
- 20 év alatt sok minden, de fődarabot nem kellett cserélni. A legtöbb bosszúság a bowdenekkel volt.
Ide hordtam szervizbe
Parajdi, Óbuda
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Vogel, Óbuda
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1973 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 20 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 95000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 1962-es bogár | Következő autója? | még nem tudom |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
