A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bogár (1949-2003)

Bogár Mexico 1.6i 

Az ítélet értékelése
4,7(3 db)

A mexico-i szerető

Szöveges ítélet

A jelenlegi napi használatú "Bogim" 2004-ben került a látóterembe. Mint megtudtam egy idős hölgy vette 1998-ban, 0 km-es autóként és sikerült, mintegy 6000 km-el terhelnie 2004-ig. De még váratott magára a vétel, mert egy kedves ismerősöm kapta meg az autót ajándékba. Na ekkor volt benne 6147 km, és a hátsó ülésen rajta a gyári fólia. Én gyakorlatilag az első naptól kezdve könyörögtem, hogy adja el nekem az új gazdi, mert a szememben ott fénylett a féltékenység és az irigység lángja, hogy nem az enyém a szerelmetes járgány. (Jelzem 12 éve bogaraztam már akkor is, de azonnal kapható lettem volna a megcsalatásra, olyannyira szerettem volna egy gyári, szinte új Bogit.)
Majd egy évet kellett várnom és megérkezett a telefonhívás. Eladó, és csak nekem. Nos a szerelem ki és beteljesedett, mely azóta is olthatatlanul lángol.
Ennyire jó kocsim még nem volt. Az 1.6-os motorral megy, mint egy kis vaddisznó. Persze az öreg Bogimhoz viszonyítva, ami 34 lovas, de ez már 50. Igaz nekem bőven elég ennyi. Az utazója pályán 110-120, és akkor még van benne egy kicsi tartalék, de ennél nem érdemes jobban nyomni neki, mert hallani, érezni, hogy sok lenne a jóból (azért egyszer kipróbáltam 142 km/h a vége, de tényleg nem élveztem sem én, sem a kocsi). Városban és országúton gond nélkül felveszi a közlekedés ritmusát és nincs semmi hátránya a mai modern kocsikkal szemben. Van benne tárcsafék, és egy stabil, jól vezethető futómű, ami kifejezetten jól bírja a honi utak állapotát, a motor kellően nyomatékos és az áttételeknek köszönhetően jól gyorsul (kb. 60-70 km/h-ig). Télen is mindenhol elmegy a konstrukcióból eredően. Egy havas, hegyi út egyáltalán nem akadály a bogaraknak. Szóval a lényeg, hogy ilyen autót, ennyi pénzért, a megszerzéskor már 16.000 km-el nem hiszem, hogy tudtam volna venni más márkából, típusból. Megjegyzem nem is gondoltam rá.:-)
A műszerfal jól átlátható. Mindössze egy sebességmérő és üzemanyagszint jelző, valamint töltés, olajnyomás és irányjelző kontrollal rendelkező óra van a műszerfalon (mint a régiben). Van még 2 db kapcsoló (világítás, elakadásjelző), valamint a bajuszkapcsolók. Hát nekem ennyi elég is az üzemi infókból. Ugyan nagyon szép, amikor karácsonyfaként világít egy mai autó műszerfala, de tapasztalataim szerint, szinte minden típusnál rendszeresek a kontakthibák, indokolatlanul világító jelzőfények, vagy éppen a szükséges időben ezek hiánya. Na ez a bogárban ismeretlen fogalom. Még az izzók sem igen szoktak kiégni. Nekem az öregben (43 éves) minden izzó még a gyári a műszerekben és kifogástalanul működnek. Talán nem mindenki tudja, de az autó tervezésének idején (1936-1938) komolyan üldözték a Bauhaus stílus képviselőit, alkotóit. Mindezek ellenére mégis sikerült egy olyan kocsit létrehozni, ami akár a Bauhaus védjegye is lehetne. Egyszerűség és funkcionalitás. Semmi zavaró infó, minden a helyén (és elérhető), ha kell kis, családi autó, ha kell áruszállító (az üléseket ledöntve, jelentős méretű raktér nyerhető, ami az ajtón befér az vihető. pl.: 200 literes hordó). Hát kell ennél több egy autótól?
Talán az a legjobb megfogalmazás, hogy az ellentmondások autója. Hiszen egyszerre fiatalos, bohó, és öreguras, megfontolt, de egyszerre lassú (végsebesség) és fürge (városi használat), vagy kicsi, de meglepően tágas (mindig minden elfér benne), és sorolhatnám az ellentmondásait hosszasan.
Szerintem a VW léghűtéses típusainál nem sok megbízhatóbb és kiismerhetőbb autót gyártottak a világon. Gyakorlatilag, ha rendben szervizelve van a kocsi (kötelező revíziókra célzok, az öregeknél 5000 kilométerenként, a mexico-iaknál, 92-es évjárattól 7500 kilométerenként), akkor szinte esélytelen, hogy ne érjünk vele a célunkhoz. Ha mégis fellépne valami gubanc, akkor az általában, ott, az út mellett orvosolható. Ezt több, mint 20 éves, és bő 300.000-km-es bogaras tapasztalattal mondom. Az öreggel több európai túrát lenyomtam, volt, hogy egy nyaralás alatt 4000 km-el és soha nem hagyott ott sehol, de még apróbb hiba miatt is csak 3-4 alkalommal kellett valamit beavatkozni az évek során. Igaz a gondoskodás, a rendszeres szerviz és karbantartás mindig megtörtént, és az "Öreg" most már a jól megérdemelt nyugdíjas éveit tölti a garázsban és kizárólag "sétálni" járunk vele. Éppen a minap mintegy 6 hónapnyi álomból ébresztettem és gyönyörűen indult. Miután sikerült beraknom a régen kivett aksit.:-)
A biztonságról annyit, hogy alvázas kocsiról beszélünk, amiben biztonsági kormányoszlop van. Sajnos engem már kétszer megtaláltak, de hála az égnek és a Boginak nem lett semmi bajom. A karosszéria igen jól véd és gyűrődik az alváz pedig kellő merevséget ad. Még rendes lemezből csinálták... Hogy őszinte legyek, ezekbe a késői évjáratokba már rakhattak volna légzsákot és ABS-t, de gondolom az árképzés ezt nem tette lehetővé. A javíthatósága pedig magáért beszél. Leveszem a sérült elemet és kerül a helyére az új. Ez a bogarak egyik igazi titka. Alváz, a könnyen cserélhető elemek, könnyű javíthatóság. A motorról lényegében elég annyi, hogy a jól bevált hagyományos boxer egy kicsit modernizálva (injektor, elektronikus gyújtásszabályozás, ólommentes-hengerfej, generátor, és a végén a katalizátoros kipufogó). Ugyan kicsit nagyobb a fogyasztásuk (vegyes használatban 8 liter körül nyáron, 10 liter körül télen), mint a soros motoroknak, de sokkal többet is bírnak és megbízhatóbbak. Itt azért megjegyzem, hogy télen, havas, csúszós úton tud furcsa dolgot produkálni az autó. Ennek oka, hogy ha túl alacsonyan tartja a sofőr a fordulatot, akkor az injektor rászabályoz és feljebb pörgeti a motort. Nos, ha itt nincs észnél a vezető, akkor egy pillanat alatt kidobhatja a farát az autó. A jelenséghez tényleg extrém körülményekre van szükség és amennyiben van kellő vezetői rutin nem okoz komoly problémát, de egy rutintalan vezető, ijedtséggel párosítva, akár balesetet is szenvedhet. A fűtés a közhiedelemmel ellentétben kitűnő. A lényeg az öregeknél is, hogy legyen jó, karbantartott állapotban a fűtési rendszer, legyen rendesen összerakva és akkor prímán fűthető az utastér.
Szóval, aki megteheti, hogy vegyen egy késői mexico-it, annak bátran ajánlom, mert megkapja az igazi bogaras élményt és a legendás VW megbízhatóságot egy csomagban. Arról nem is beszélve, hogy a szervízköltségei, messze elmaradnak egy mai autó költségeitől. Bár, azt tudni kell, hogy a bogarazás sok élménnyel gazdagít, de vannak apró hátrányai is. Hosszabb menetidő (bár ez hazánk méreteit figyelembe véve elhanyagolható), kicsi csomagtér (4 személynek) és a teljesítmény arányában kicsit magasabb fogyasztás, de ezeket kárpótolják a mosolygó szemek, egy csinos csaj (igény esetén hapsi) átkacsintása a pirosnál és az állandó szeretet áradat, amit kivált a Bogár az emberekből.
Összegzésül néhány jó és rossz, ami van, illetve nincs.
Ami van: torziós futómű, ami gyakorlatilag elnyűhetetlen, kiválóan bírja a magyarországi útviszonyokat, és aki szeretné egy kicsit sportosabbá tenni, az kis költséggel megoldhatja a feladatot.
Ami nincs: a McPherson futómű nyújtotta futási kényelem és stabilitás.
Ami van: Euro II katalizátor, lambdaszondával és Digifant injektor. Az injektornak és az elektronikus gyújtásvezérlésnek köszönhetően nagyon egyenletes üzem. A kipufogónak köszönhetően kifejezetten Subaru-s hang. De tényleg.
Ami nincs: érzékelhető teljesítmény többlet. Amit az injektor és a gyújtásvezérlés adna, azt a kipufogó elveszi. Tudomásom szerint többen próbálták visszaalakítani karburátorosra, raktak rá sportdobot, de jelentős többletet így sem sikerült elérni. Szóval a gyári 55 paci az nem egy sportkocsi ménese.
Ami van: a gyártás idejében felhasznált modernebb technológiák, anyagok. Pl.: a tömítőanyagok, festékek, műanyagok stb...
Ami nincs: a németországi precizitású összeszerelés. Fontos, hogy néhány korrekciót elvégezzünk. A szélvédők aljánál, főleg a sarkokban a kéder alatti viaszozás, elengedhetetlenül szükséges. Jó minőségű alváz és üregvédelem úgyszintén. Ha ezek hanyagolva vannak, akkor lényegesen rövidebb lesz a karosszéria élete.
Ami van: kifordítható pillangóablak a jobb szellőzés érdekében.
Ami nincs: klíma. Bár 96-tól rendelhető extra volt, szerintem felesleges. Ha magára fordítja az ember a pillangóablakot, akkor a legnagyobb kánikulában is kitűnően szellőzik és jó komfortot biztosít. Mondjuk dugóban állás kivételével, mert akkor böszme egy meleg van a kocsiban, de legalább nem fázunk meg.
Ami van: télen magas túlfogyasztás, de csak akkor, ha nincs az alábbi alkatrész.
Ami nincs: gyárilag beszerelt thermosztát. Talán a legelső feladat, hogy ennek hiánya esetén, ezt a filléres alkatrész beszereltessük, mert jelentős többlet fogyasztás spórolható meg vele. Mexico-ban ugyan nincs rá szükség, de nálunk bizony fontos szerepe van. És ezen alkatrész beszerelésének eredményeként, már nincs magas téli túlfogyasztás.:-)
Ami van: alacsony szerviz és üzemeltetési költségek. Pl.: a felelősségbiztosítás, klubtagság mellett, 8 ezer Forint 1 évre.
Ami nincs: A típus ismerete a biztosítók részéről. Ha esetleg összetörnek, akkor komoly harc veszi kezdetét a biztosítóval, hogy a valós értékből avultassanak, valamint, hogy a szükséges alkatrészeket sikerüljön elfogadtatni velük. Pl.: 75-tól kizárólag az amerikai piacra készültek injektoros modellek, katalizátorral. Található a kocsi elejében egy kiegyenlítő tartály, ami ha sérül, akkor az új kb. 200 Euro. Ne erről hallani sem akarnak. Szerintük nincs ilyen alkatrész, mert nem szerepel a listájukban. Megjegyzem a lista nem a legfrissebb, mert az utolsó évjárat a biztosítóknál 78-as (ez volt az európai gyártás vége), és az európán kívüli kivitelekről még nem is hallottak. De ott van a lökhárító is. A régi chrom 50-100 Euro között vehető meg újonnan, minőségtől függően. 95-ös évjárattól a mexico-ihoz ugyanez 250 Euro és utána még fényeztetni is kell. A biztosító ebben az esetben is csak a chrom-ról tud. És nagyon csodálkoznak, hogy miért kell fényezni. Szóval jól fel kell készülni, mert jelentősen kevesebbet akarnak elszámolni és fizetni (az alap hozzáállásuktól függetlenül), mint ami a valós kár, és beszerzési költség. Gyakorlatilag szerintük ilyen autó nem létezik. Az már csak a hab a tortán, hogy van néhány alkatrész, ami kizárólag külföldről rendelhető, itthon sehol nincs raktáron. De talán ez érthető, hiszen ebből az évjáratból mindössze néhány darab van az országban. Viszont semmi vész, mert minden beszerezhető a kocsihoz. Gykorlatilag 99%-ban megegyező a régi 1200 A típussal, melyet 78-ig gyártottak a németországi Emdenben (78-ban onnan került a gyártó sor Mexico-ba), ami pedig modernebb azok a Golf I-es és II-es és III-as szériáiból kerültek az autóba. Három kivétel, a már említett kiegyenlítő tartály, a kipufogó, valamint a lökhárítók.
Ami van: egyszerűség és funkcionalitás.
Ami nincs: elektromos kütyük, amiknek a hibái miatt állandóan szervizbe kell rohangálni.
Ami van: átlátható és könnyen hozzáférhető szerkezeti egységek.
Ami nincs: mindent eltakaró műanyagborítások, amit kizárólag szervizben tudnak levenni.
Ami van: megbízhatóság.
Ami nincs: olyan szakszerviz, ahol maradéktalanul ismerik a típust. Persze bogaras szerelőből akad több is, de a késői évjáratokat nem ismerik igazán. A beállítási értékek eltérnek az öregebb évjáratoktól és ez adhat némi problémát, ha szimplán rutinból csinálják a dolgot. De egy zöldkártya elintézése sem egyszerű dolog. Nekem a 3. helyen sikerült. Ebben az esetben az a gond, hogy a gépekben található adatbázisban, mely a felülvizsgálathoz az értékeket megadja, nem szerepel ilyen kocsi. A lényeg, hogy meg kell keresni a megfelelő szakembereket és ez időigényes feladat. Külön a szerelő, külön a zöldkártya, külön a karosszériás, stb...
Ami van: vastagabb és fényezett lökhárítók. Nem praktikus. Állandóan leparkolják, meghúzzák, a fényezése pedig 25.000 Ft darabonként.
Ami nincs: a régi chrom-okon jól bevált gumi védőcsík. Hát nem tudom. A helyzet az, hogy egy garnitúra fényezésének az árából lehetne lecserélni a lökhárítókat a régi chrom-ra, de valahogy nem illik a kocsihoz. Az "Ultima Edición"-é (ugyanaz, mint a fényezett, csak chrom), pedig nagyon drága. 500-550 Euro a kettő, és nincs rajta gumicsík. Nálam egyenlőre marad a bosszankodás az újabb és újabb, utcai parkolás során szerzett sérülések láttán.
Ami van: igazi veterános, bogaras "feeling" egy gyakorlatilag új autóban.
Ami nincs: a mai autóknál szokásos teljesítmény és kényelmi funkciók.
Nagyából ennyi. Remélem, hogy aki szeretne egy ilyen kocsit és játszik a gondolattal, hogy beszerez egyet, annak segítenek a fenti sorok.
Hajrá, mindenki mentsen meg egy Bogarat!!! Legyen az régi, vagy "új".
Bogaras üdvw: WOB-1972

Hibalista

- Bovden elszakadás az ülésben. Kb 1/2 órás munkával sikerült megjavítanom. Korrodáció a féklámpakapcsolón. 10 perc alatt tisztítható szükség esetén cserélhető, csak alá kell feküdni. - Sajnos várható a kipufogó cseréje. Ennél a típusnál ez kb. 500 Euro-s beruházás, mert egyben van a katalizátorral és a lambdaszondával, de szerintem 12 évvel a gyártás után ez nem róható fel, mint hiba. Viszont ha egy kicsit többet költ rá a gazda (kb. + 200 Euro), akkor rozsdamentes dobot lehet venni hozzá. - Update: végül a Janó kipufogó volt a megoldás. Legyártották egyediben a dobot, a hibátlan katalizátor megatrtásával, beépítésével és így csupán 25.000,- Ft volt a kipufogó cseréje.

Ide hordtam szervizbe

Eddig 10x volt a szervizkönyv szerinti kötelező vizsgálatokon. Ebből nálam volt 8 alkalom. A teljes revízió, zsírzás és olajcsere, valamint a szükséges tömítések cseréje kb 10- 15.000-Ft alkalmanként.Régen a III. kerületben a Szépvölgyi útra hordtam az Öregekhez. Most Subaru szerviz, de régen VW specialisták voltak és a szakértelem nem veszett el. Az utóbbi 4 évben pedig Veresegyházára járok egy lelkiismeretes szerelőhöz, egy kicsi műhelybe. Az öreg Bogit pedig Jeszenszky Karcsihoz Vecsésre hordom. Vele mindig megvoltam elégedve, bár azért célszerű ott lenni és figyelni.

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1996
Kényelem (6) Használati időtartam 10 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 16000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? VW 1302 Következő autója? Kizárólag léghűtéses VW, esetleg egy öreg Landy (Serie III)
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bogár 1949

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)