A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bogár (1949-2003)

Bogár 1200 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Örökifjú veterán

Szöveges ítélet

Igazi klasszikus. Imádnivaló. A futóm? igencsak feszes, már csak utak kellenének alá (torziós).
Kanyarodni a legjobb vele (és a farát csapja ki el?ször :))) !
Kicsit zajos, kicsit alacsony a végsebessége, és nehéz rá gumit kapni. Viszont veterán létére kapható hozzá szinte minden kopó-fogyó alkatrész. Könnyen átlátható, szerelhet? autó. Ha nem tapossák, nem eszik sokat (mentem már vele 500km -t 30literrel...).

És boxer. Azt mondja: cumcumcumcumcumcum... :)


?sszel megjártam vele az Erdélyi Padis környékét, cca. 150km -t mentünk köves földúton (zokszó nélkül).

Az enyém alapkivitel, ergo nincsen benzinóra, jobb napellenz?, zseb az ajtón, ilyesmik. Hja kérem, akkoriban ezen spóroltak. Mondjuk vicces volt, amikor rosszul emlékeztem a tankolás id?pontjára (kis füzetben írom), és megállt egy felüljáró közepén. :) Meg amikor az érdi emelked?n nem ment fel - mert elfogyott benzin. Ilyenkor tartalékcsap elfordít, majd vár, amíg el?r?l hátrafolyik a nafta. Az elhúzó autók biztosan azt hitték, hogy lerobbant, hehe. (Pedig nem, általában standard 90-el szoktam húzni Siófoktól Budapestig.) Meglep?en nyomatékos az öreg (van vagy 70 éves...) konstrukció - persze önmagához mérten. Manapság egy 1,2 -es motorból valamivel több nyomatékot, és sokkal több lóer?t hoznak ki, f?leg, hogy a kis légh?tésesnél soha nem a látványos számok, hanem a tartósság volt az els?dleges vezérelv. Annak ellenére, hogy a könny?fém blokk (egyfajta magnéziumötvözet!) és alumínium hengerfej nem mindennapi alkalmazás volt még a hetvenes években sem, a konzervatív oldaltvezérelt motor fordulatának a lök?rudak tehetetlensége is határt szab. Arról nem is beszélve, hogy egy korszer?bb olajozási rendszerrel a 200-300e km -es élettartama ki tudja mennyi lenne? A konstrukció tartósságát nem csak a legenda, hanem az ismerten igénytelen magyar viszonyok és autótartási kultúra ellenére még ma is vígan futó nagyszámú példány bizonyítja.
Jópofa, n?i autó - gondolja, aki nem vezette. Pedig a vele való közlekedéshez fel kell készülni némi "lendületautózásra", id?beli predikcióra (hol leszünk, amikor a többiek hol lesznek, ugye), és a motor és a váltó kezelésének kentaur -módra történ? gép-ember viszonyára, ha azt akarjuk, hogy a mai eszetlenül lüktet? városi forgalomban megálljuk a helyünket (ahol száz méteres padlógáz váltakozik nagy fékezésekkel, lásd Hungária délután 4 és este 7 között). Persze, a másik megoldás sem elvetend?, amikor nyugodt stílusban a jobb sávban gördülünk tova egyenletes 60 -al, nem foglalkozva a cikázó autóstársak elénkvágó hadával. Tegyük hozzá, egy 1,6 -os duplaszívós motorral valószín?leg nincsen ilyen dilemmánk, ami majd´ kétszer olyan er?s, mint az 1200 -es drágám.
Országúton más a helyzet, ott minket el?znek ha 90 -es tempóval kíméli az ember magát és a gépet, az a pár IFA pedig nem jelent akadályt, inkább a kisautósok hada, ami utána vonatozik (hosszú szerelvényt ésszel el?zni!). (Azért meredek helyzetben meghajtottam 130 -al óra szerint - ez olyan 120 lehetett).
Beszéljünk az érzésr?l is: a dirtektsége talán az, ami a legjobban megfogott mindig is. Az a naturális érzés, mint amikor tavasszal lekerül a télikabát, és a friss leveg? simogatóan éri az embert. A kormány direkt, nincsen szervó. De minek is? 760 kg az egész kocsi, motor a farban, még rakva sem nehéz tekerni a malomkeréknyi vékony alkalmatossággal. A vékony, kemény, fényes fekete m?anyag szinte már elegáns, mai autóhoz szokott ismer?sök hajlamosak becsmérl? megjegyzéseket tenni rá. Pedig célszer?, és jól használható, egy-egy irányban kett?nél valamivel többet fordulva irányítja a kisautót. Nem sportautó, nem kell izzadt ujjakkal markolni a szivacsos kormányt, hogy íven tarthassuk, ellenkez?leg! finom mozdulatokkal pontosan lehet vezetni a kocsi orrát. A m?szerettség mindössze egy kilométeróra, két piros ég? az olajnyomásról és a generátorról/gyújtásról. Egyetlen, irányjelzésre és fényváltásra használandó kar mered mellette. A pedálok az alacsony középs? cs?vázból merednek ki oldalra, a kasztnin belül. A biztonságról a roppanóbetétes kormányoszlop, a mélyített kormánykerék és a biztonsági övek (nálam utólagos, hetvenes évekbeli AFIT övek) gondoskodnak, no meg a padlókeretes alváz, ami az "utascella" el?tt már csak egy külön vázfejjel kapcsolódik a futóm?höz. Bekötve mindezek ellenére sokan éltek már túl csúnya balesetet. Visszatérve a beltérre, olyan magas a hely, hogy akár cilinderben vezethet?, elöl elegend? a lábtér, hátul inkább csak gyerekeket utaztassunk, mert kiszállni sem egyszer?. A fekete m?b?r ülések nálam olyannyira gyáriak, hogy az epedarugós váz felett még a gyári papírcímke is ott van a kókuszrostok alatt - ezért üléshuzattal védem ?ket. A csomagtartó két részes, elöl egy amorf valami, hátul egy szögletes lyuk a hátsó ablak alatt - összesen 280 liter. Nem teherautó no; a zöldséges imázs másik kedvenc márkámhoz kapcsolódik, de ezt most hagyjuk is.
A szervízelésére érdemes figyelni, érdemes 2500 km -enként átnézni, és 5000 -enként elvégezni az olajcserét, els? torziós lapok zsírzását, apróbb beállításokat. Mindig látszik, ha egy autónak van gazdája! (Az els? futóm? hídjában a torziós rugók és csapágyaik igénylik a kenést). Budapesten és a nagyobb vidéki városokban jókez? szerel?k (és néhány kókler) szakosodtak a típusra, alternatívát jelentve még karbantartás terén is a m?szaki analfabéta, de lelkiismeretes tulajdonosok számára.
A kókányolás: minden öreg autó esetén el?forduló dolog (én két felesleges kábelt és egy relét m?töttem ki), a régi alkatrészhiány és csóróság pedig csak fokozta ezt a tendenciát, amit a hagyományokat ápoló magyar autószerel?i szakma egy része ma is el?szeretettel alkalmaz. A kasztni alvázzal való összehegesztése (ezáltal végleg halálra ítélése), az elektromos rendszer, porlasztó, f?tés "heftelése" sok kellemetlen élménnyel teszi gazdagabbá a szerencsétlenebb tulajdonosokat. A Bogár egyszer?, mint egy darab fa, de azért mindent nem visel el.
Típushiba a f?téscsövek "elt?nése", ami a küszöbök korrodálódásának egyenes következménye. Innent?l két okból nincsen rendesen f?tés: vagy mert nincsen miben eljutnia el?re, vagy mert leleményes lakatosunk még a leveg? útját is befoltozta. A f?tés ugyanis a kipufogó leöml? h?jét használja, amit attól teljesen különálló rendszerrel (h?cserél?k, melyek a leöml?t körbeveszik) vonnak el, és a motor turbinája nyomja el?re - sajnos fordulatszámtól függ?en. Ez utóbbi okból városban akkor jó használni az autót, ha be tud melegedni, amihez kell azért egy-két kilométer (kicsit kevesebb, mint egy mai autónak, légh?tés ugye).
A másik gyakran el?forduló, egyben alattomos jelenség, ami a konstrukcióból adódik, a szívócs? eltöm?dése vagy a savas kipufogógázok miatti kilyukadása.
Más, valóban típusspecifikus hibát nem lehet mondani, csak minden, ami egy korosabb járm?nél lehet: porlasztó, automata szívató, szelephézag, motor, gázbowden, kuplungbowden, fékek, bármi - ha elhanyagolják.

Ha viszont minden klappol, akkor... a fékek kemények, és jól fognak, a kasztni jól átlátható, minden kézre áll, a motor duruzsol, és a pöccre indulás után finom gázzal gurulni kezd. A motor rugalmas, a kipufogó ciripel... menjünk hát egy karikát!

Hibalista

- Kasztni - még nem volt felújítva, de már látszik a kor...
- Fék - behúzva maradt a kézi... :) (jav.: 3400/garnitúra + saját er?)
- Bal hátsó féltengely szimmering csere (5300 pénzért tömítésgarnitúrával orvosolva lett (szerel?)).
- Bal hátsó féltengely gumiharang 30 év után kilyukadt, 1500 -ért orvosolva.
- Két gömbfej elöl (egy kormány és egy kitámasztó) már kicsit megkopott, lassan csere lesz... (Köszönjük, hogy a mi pénzünkb?l értünk építik az utakat...)
- Szívócs? - el?melegít? eltöm?dött (Konstrukciós adottság, boxermotor+központi karburátor, ezért melegíteni kell a szívócsövet, amit dipl.eng. F.P. kipufogógázzal oldott meg. No, 30 év alatt a koksz lerakódik...) - saját er?
- Termosztát (a szívócs? berhelésekor kinyírtam, egyel?re még nem cseréltem ki. Így most mindig hideget szív)

Ide hordtam szervizbe

Szabó&Szabó

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1972
Kényelem (8) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (4) Km vásárláskor 160000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 25000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? Nem veszek, esetleg valami céges egyenautó. Vagy mégis veszek egy Skoda 100 -at :)
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bogár 1949

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)