Örökifjú veterán
Szöveges ítélet
Igazi klasszikus. Imádnivaló. A futóm? igencsak feszes, már csak utak kellenének alá (torziós).
Kanyarodni a legjobb vele (és a farát csapja ki el?ször :))) !
Kicsit zajos, kicsit alacsony a végsebessége, és nehéz rá gumit kapni. Viszont veterán létére kapható hozzá szinte minden kopó-fogyó alkatrész. Könnyen átlátható, szerelhet? autó. Ha nem tapossák, nem eszik sokat (mentem már vele 500km -t 30literrel...).
És boxer. Azt mondja: cumcumcumcumcumcum... :)
?sszel megjártam vele az Erdélyi Padis környékét, cca. 150km -t mentünk köves földúton (zokszó nélkül).
Az enyém alapkivitel, ergo nincsen benzinóra, jobb napellenz?, zseb az ajtón, ilyesmik. Hja kérem, akkoriban ezen spóroltak. Mondjuk vicces volt, amikor rosszul emlékeztem a tankolás id?pontjára (kis füzetben írom), és megállt egy felüljáró közepén. :) Meg amikor az érdi emelked?n nem ment fel - mert elfogyott benzin. Ilyenkor tartalékcsap elfordít, majd vár, amíg el?r?l hátrafolyik a nafta. Az elhúzó autók biztosan azt hitték, hogy lerobbant, hehe. (Pedig nem, általában standard 90-el szoktam húzni Siófoktól Budapestig.) Meglep?en nyomatékos az öreg (van vagy 70 éves...) konstrukció - persze önmagához mérten. Manapság egy 1,2 -es motorból valamivel több nyomatékot, és sokkal több lóer?t hoznak ki, f?leg, hogy a kis légh?tésesnél soha nem a látványos számok, hanem a tartósság volt az els?dleges vezérelv. Annak ellenére, hogy a könny?fém blokk (egyfajta magnéziumötvözet!) és alumínium hengerfej nem mindennapi alkalmazás volt még a hetvenes években sem, a konzervatív oldaltvezérelt motor fordulatának a lök?rudak tehetetlensége is határt szab. Arról nem is beszélve, hogy egy korszer?bb olajozási rendszerrel a 200-300e km -es élettartama ki tudja mennyi lenne? A konstrukció tartósságát nem csak a legenda, hanem az ismerten igénytelen magyar viszonyok és autótartási kultúra ellenére még ma is vígan futó nagyszámú példány bizonyítja.
Jópofa, n?i autó - gondolja, aki nem vezette. Pedig a vele való közlekedéshez fel kell készülni némi "lendületautózásra", id?beli predikcióra (hol leszünk, amikor a többiek hol lesznek, ugye), és a motor és a váltó kezelésének kentaur -módra történ? gép-ember viszonyára, ha azt akarjuk, hogy a mai eszetlenül lüktet? városi forgalomban megálljuk a helyünket (ahol száz méteres padlógáz váltakozik nagy fékezésekkel, lásd Hungária délután 4 és este 7 között). Persze, a másik megoldás sem elvetend?, amikor nyugodt stílusban a jobb sávban gördülünk tova egyenletes 60 -al, nem foglalkozva a cikázó autóstársak elénkvágó hadával. Tegyük hozzá, egy 1,6 -os duplaszívós motorral valószín?leg nincsen ilyen dilemmánk, ami majd´ kétszer olyan er?s, mint az 1200 -es drágám.
Országúton más a helyzet, ott minket el?znek ha 90 -es tempóval kíméli az ember magát és a gépet, az a pár IFA pedig nem jelent akadályt, inkább a kisautósok hada, ami utána vonatozik (hosszú szerelvényt ésszel el?zni!). (Azért meredek helyzetben meghajtottam 130 -al óra szerint - ez olyan 120 lehetett).
Beszéljünk az érzésr?l is: a dirtektsége talán az, ami a legjobban megfogott mindig is. Az a naturális érzés, mint amikor tavasszal lekerül a télikabát, és a friss leveg? simogatóan éri az embert. A kormány direkt, nincsen szervó. De minek is? 760 kg az egész kocsi, motor a farban, még rakva sem nehéz tekerni a malomkeréknyi vékony alkalmatossággal. A vékony, kemény, fényes fekete m?anyag szinte már elegáns, mai autóhoz szokott ismer?sök hajlamosak becsmérl? megjegyzéseket tenni rá. Pedig célszer?, és jól használható, egy-egy irányban kett?nél valamivel többet fordulva irányítja a kisautót. Nem sportautó, nem kell izzadt ujjakkal markolni a szivacsos kormányt, hogy íven tarthassuk, ellenkez?leg! finom mozdulatokkal pontosan lehet vezetni a kocsi orrát. A m?szerettség mindössze egy kilométeróra, két piros ég? az olajnyomásról és a generátorról/gyújtásról. Egyetlen, irányjelzésre és fényváltásra használandó kar mered mellette. A pedálok az alacsony középs? cs?vázból merednek ki oldalra, a kasztnin belül. A biztonságról a roppanóbetétes kormányoszlop, a mélyített kormánykerék és a biztonsági övek (nálam utólagos, hetvenes évekbeli AFIT övek) gondoskodnak, no meg a padlókeretes alváz, ami az "utascella" el?tt már csak egy külön vázfejjel kapcsolódik a futóm?höz. Bekötve mindezek ellenére sokan éltek már túl csúnya balesetet. Visszatérve a beltérre, olyan magas a hely, hogy akár cilinderben vezethet?, elöl elegend? a lábtér, hátul inkább csak gyerekeket utaztassunk, mert kiszállni sem egyszer?. A fekete m?b?r ülések nálam olyannyira gyáriak, hogy az epedarugós váz felett még a gyári papírcímke is ott van a kókuszrostok alatt - ezért üléshuzattal védem ?ket. A csomagtartó két részes, elöl egy amorf valami, hátul egy szögletes lyuk a hátsó ablak alatt - összesen 280 liter. Nem teherautó no; a zöldséges imázs másik kedvenc márkámhoz kapcsolódik, de ezt most hagyjuk is.
A szervízelésére érdemes figyelni, érdemes 2500 km -enként átnézni, és 5000 -enként elvégezni az olajcserét, els? torziós lapok zsírzását, apróbb beállításokat. Mindig látszik, ha egy autónak van gazdája! (Az els? futóm? hídjában a torziós rugók és csapágyaik igénylik a kenést). Budapesten és a nagyobb vidéki városokban jókez? szerel?k (és néhány kókler) szakosodtak a típusra, alternatívát jelentve még karbantartás terén is a m?szaki analfabéta, de lelkiismeretes tulajdonosok számára.
A kókányolás: minden öreg autó esetén el?forduló dolog (én két felesleges kábelt és egy relét m?töttem ki), a régi alkatrészhiány és csóróság pedig csak fokozta ezt a tendenciát, amit a hagyományokat ápoló magyar autószerel?i szakma egy része ma is el?szeretettel alkalmaz. A kasztni alvázzal való összehegesztése (ezáltal végleg halálra ítélése), az elektromos rendszer, porlasztó, f?tés "heftelése" sok kellemetlen élménnyel teszi gazdagabbá a szerencsétlenebb tulajdonosokat. A Bogár egyszer?, mint egy darab fa, de azért mindent nem visel el.
Típushiba a f?téscsövek "elt?nése", ami a küszöbök korrodálódásának egyenes következménye. Innent?l két okból nincsen rendesen f?tés: vagy mert nincsen miben eljutnia el?re, vagy mert leleményes lakatosunk még a leveg? útját is befoltozta. A f?tés ugyanis a kipufogó leöml? h?jét használja, amit attól teljesen különálló rendszerrel (h?cserél?k, melyek a leöml?t körbeveszik) vonnak el, és a motor turbinája nyomja el?re - sajnos fordulatszámtól függ?en. Ez utóbbi okból városban akkor jó használni az autót, ha be tud melegedni, amihez kell azért egy-két kilométer (kicsit kevesebb, mint egy mai autónak, légh?tés ugye).
A másik gyakran el?forduló, egyben alattomos jelenség, ami a konstrukcióból adódik, a szívócs? eltöm?dése vagy a savas kipufogógázok miatti kilyukadása.
Más, valóban típusspecifikus hibát nem lehet mondani, csak minden, ami egy korosabb járm?nél lehet: porlasztó, automata szívató, szelephézag, motor, gázbowden, kuplungbowden, fékek, bármi - ha elhanyagolják.
Ha viszont minden klappol, akkor... a fékek kemények, és jól fognak, a kasztni jól átlátható, minden kézre áll, a motor duruzsol, és a pöccre indulás után finom gázzal gurulni kezd. A motor rugalmas, a kipufogó ciripel... menjünk hát egy karikát!
Hibalista
- Kasztni - még nem volt felújítva, de már látszik a kor...
- Fék - behúzva maradt a kézi... :) (jav.: 3400/garnitúra + saját er?)
- Bal hátsó féltengely szimmering csere (5300 pénzért tömítésgarnitúrával orvosolva lett (szerel?)).
- Bal hátsó féltengely gumiharang 30 év után kilyukadt, 1500 -ért orvosolva.
- Két gömbfej elöl (egy kormány és egy kitámasztó) már kicsit megkopott, lassan csere lesz... (Köszönjük, hogy a mi pénzünkb?l értünk építik az utakat...)
- Szívócs? - el?melegít? eltöm?dött (Konstrukciós adottság, boxermotor+központi karburátor, ezért melegíteni kell a szívócsövet, amit dipl.eng. F.P. kipufogógázzal oldott meg. No, 30 év alatt a koksz lerakódik...) - saját er?
- Termosztát (a szívócs? berhelésekor kinyírtam, egyel?re még nem cseréltem ki. Így most mindig hideget szív)
Ide hordtam szervizbe
Szabó&Szabó
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1972 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem veszek, esetleg valami céges egyenautó. Vagy mégis veszek egy Skoda 100 -at :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
