A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bogár (1949-2003)

Bogár Bogár 1303S 

Az ítélet értékelése
3,8(4 db)

Ordenáré, de imádni való szopóroller

Szöveges ítélet

„… mert a dolgok a legritkább esetben alakulnak úgy, ahogyan azt az ember elképzeli.” (Papírkutyák c. film)

Már régóta érlelődik bennem a gondolat, hogy vegyek egy autót, ami:
- Elvisz dolgozni
- Lehetőleg haza is hoz onnét :)
- Havi egy hosszabb távú kirándulás akárhová
- Ne legyen tömegautó
- Ne legyen vele sok nyűg, szerelnivaló
- Könnyű legyen vele parkolni
- … és lehetőleg 30 évnél öregebb legyen (erre nincs épeszű magyarázatom így 25 éves fejjel)

Gyerekkori álmom volt a Bogár. Kicsi korom óta imádom a formáját, és titkon dédelgetett álmom volt, hogy birtokoljak egyet.

Mit is vettem? Igen, egy, a forgalmi szerint 47 éves Bogarat. Akkor kiváló barátom mosolyogva simizte meg a buksimat, hogy „nóóóórmális vagy, ember? Vettél egy veteránt!”, de mindezt csak azért, mert én is ugyanezt csináltam Vele, amikor ő vett egy ’82-es Mini-t. Mindegy. Szóval lett egy papíron 67-es Bogárautóm, ami mindössze két darab 67-es alkatrészt tartalmazott: az anyósülés felőli ajtót és a motort. A többi az egy, Magyarországon nem is kapható kivitel volt, az úgynevezett 1303S, ami a SuperBeetle jele, és 73-as a VIN szám alapján.

A fenti szempontokból a Bogár ezeket teljesítette eddig kb. 2000 km használatot alapul véve:
- Elvitt dolgozni
- Végül is, hazahozott mindig, csak néha nehezen indult, illetve most furcsa hang jön a jobb hátsó keréktől, ez nemsokára megszűnik.
- Havi egy hosszabb távú kirándulás valahová: Ha nem is havi egy, de elvitt már pár helyre: Budapest, Szombathely, stb.
- Végül is, nem tömegautó. Viszont a mai napig a legtöbb legyártott példány az autógyártás történelmében, és szerencsére sok van belőle kis hazánkban. :)
- Kevés nyűg és szerelnivaló? Ha lehet, ezt külön pontban részletezem, de út közben nem volt vele baj.
- Könnyű vele parkolni, orral. Ha az ember egy H Astrán tanul vezetni, mint én, akkor baromi nagy képzelőerő kell, hogy tolatáskor hátrafordulva az ember a pici hátsó ablakon kinézve el tudja képzelni a sárvédőíveket, valamint ami a legfontosabb: a kipufogócsövek szegélytől mért távolságát…. :D
- Végül is, 30 éves bőven elmúlt. :)

Nagyjából vázolnám a hirdetés szövegét, nem mentettem el, emlékezetből írom:
„Bogár fíling elérhető áron, még egy év műszakival, használható kisautó, jön-megy”, a tulaj ingázik vele Tata és Budapest között stb.

Az autót elmentünk megnézni, és meg is vettem. Az elsőt, amit megnéztem. A próbaút során nem nagyon tűnt fel, de fék nélkül hoztam haza az autót Győrbe, olyan gumikon, amiknek a profilmélysége szinte nulla, a gumis egy hét elteltével - volt olyan kerék, amiről három darabban szedte le az ezeréves, agyonkopott gumikat. Azt mondta, hogy ez így meredek volt használat szempontjából. Arról nem beszélve, hogy ki sem voltak centrírozva ezek a kerekek. Hoppá. Fék pedig nem nagyon volt, a fékpedál brutálisan kemény volt, mint a két hónapos kenyér, és harmatgyengén fékezett, pedig ez már elöl tárcsafékes, harapnia kéne. Szerencsére a tárcsa jó vastag.

Szóval lett egy Bogárautóm, ami beázik valahol, ugyanis a vezetőülés mögött, a baktól hátrafelé esőben, álló helyzetben hol csurom víz lesz a szőnyeg, hol pedig száraz marad. Érdekes. Lövésem sincs, hol ázik be, de az jobban idegesít, hogy van mikor beázik, és van, amikor nem. Menet közben gumicsizma viselése nem feltétlenül javallt, de ilyenkor előre is jut a vízből pici. Van a vezetőoldalon, az alvázon egy icipici lyuk, először arra gyanakodtunk, de ahhoz pici, hogy komoly beázást produkáljon.

2014-05-16.-án vettem. A vásárláshoz képest fél hónappal a szülinapom előtt (június 3.), így szülinapi ajándéknak szántam az autót magamnak.
A tavalyi Bogártalin fertőződtem meg végleg, elvittek Bogárral, és megígértem, jövőre már én is a saját kocsimmal jövök. Az akkor nyert autósampont és szivacsot is az autóra használtam el. :)

Az autóval a vásárlás óta igen szoros kapcsolatot ápolok. Nagy valószínűséggel az autó amúgy csaj (pardon, ennyi idősen inkább már hölgy), néha makrancoskodik, de ha kell, azért megy rendesen. Abból is gondolom, hogy némi rábeszélés után mindig megjavul. Egy időre. Beszélni kell a lelkével, és néha menet közben is bíztatni, amikor reggel hat után pár perccel álmosan, úton a munkába, a hideg éjjel után frissen felkelve, a hidegből kifolyólag még 3 hengerrel kanyarodik fel a Marcal töltésre, de kis biztatás után már meg is van mind a 4, és repülünk. :) Az autóm egyébként módfelett illemtudó. Meghálálta azt a gondoskodást, amit eddig kapott tőlem, mert az előző tulajdonosan nagyon elhanyagolta. A gondoskodásból kifolyólag eddig mindig hazahozott, a gondok eddig két kirívó esetben a parkolóban, a ház előtt kezdődtek. Volt olyan, hogy Abdán volt egy veterántalálkozó, szegény autó baromi nehezen indult, de hazavitt. Másnap már nem is volt alapjárat (elfogyott a megszakítóhézag, a megszakítót vásárláskor cseréltük, kb. 1500 km-t használt gyári eredeti BOSCH megszakító, ezen túl benne se bízhatok meg? Méd in Csájna? Fákk…) Ekkor alapjárat hiányában be kellett vontatni a szerelőmhöz, mit ne mondjak, egy éves múlt jogsival, sosem vontattak, benne volt a seggemben a zabszem rendesen, de apum már nem először vontatott, profin együtt tudtunk dolgozni, bár azért a családi Wagon R Pozitívon látszott, hogy sok neki a Bogár 820, és az én 130 kilóm. A szerelőm megnézte, szikráztatta a gyertyapipákat, azt mondta, hogy „mondjuk úgy, hogy van szikra, de még azzal se fejeztem ki magam elég jól” mondom kösz, ez biztos trafó, annak meg horror ára van, de pofám lapos, ez egy veterán, pont. Nem trafó lett. A megszakító volt a ludas. Mellette a fékeket is átnézték, vettek új fékbetéteket, meg féknyereg-felújító készletet, de a jobb oldali féknyereg cserés, mert nem lehet légteleníteni a fékrendszert, a csavarok ugyanis semmilyen fondorlatos varázslattal, ráolvasással, kurvaanyázással se lehet kitekerni őket a helyükről. Mindegy, a fék rosszabb nem lett, mint volt, a 30-40 méteres követési távolság nálam alap, amit azért a nálamnál nagyobb és félelmesebb autók ki is használnak, és ez egy örök körforgást hoz létre: egyre hátrébb kerülök, de akkor is tolom a sor seggét. :) Ja, innen üzenem pár 10-20-30 millás autó tulajának, hogy kibaszottul vakít a hátsó lámpátok!! (jó persze, értem én, de a kurva életbe.)

A másik nagy hiba, amit a parkolóban produkált a gép, az egy konkrét tűzeset volt. Szabályszerűen kigyulladt az autó. (kolléganőm szerint el van átkozva az autó, hiába mondtam neki, hogy a tüzet ÉN és csakis ÉN okoztam, nem tudtam meggyőzni arról, hogy az autóm számmisztikailag és szellemileg is tiszta, különben is, voltam vele rontáslevételen (érdekes, de mintha a pénz is megcsappant volna a tárcámból), meg egy jósnő is ül a hátsó ülésen (az ő fia a Jóska). :)

Szóval annyi történt, hogy épp egy Cars & Coffee rendezvényen voltam, és volt két útitársam. A Bogárautó akkumulátora a hátsó ülés lapja alatt van, az anyósülés mögött. Mivel bruttó két méter vagyok, mögém max egy pici gyerek férne be a teljesen hátratolt ülés miatt, az anyósülés mögött volt az egyik utasom, meg az anyósülésen a másik. Út közben nem is volt baj, csak nem számoltam azzal, hogy utasaim is vannak, az akku meg csupaszon ott leledzik az ülés alatt. Semmi rosszra nem gondoltam, ha elbírja az én 130 kilómat, akkor utasaim kevesebb súlyának is ellenáll. Tévedtem, mondta a süni, és lemászott a súrolókeféről. A rendezvényről elindultunk haza, előbb kiváló barátomat tettem ki az egyetemnél, majd mivel a kávé miatt (nem kávézom, de a fíling miatt kellett) alhastáji fájdalmak kellős közepén mégis hazavittem Győrszentivánra kollégámat, azért cserébe, hogy ugyan már, hadd használjam a vécét némi trágya lerakása céljából. A sikeres hadművelet után elindultam haza, amikor felfedeztem egy furcsa rezonáló hangot. (valószínűleg az ülés rugója rezonált), amihez becsatlakozott kintről, a futóműből, jobb oldalról jövő kattogó hang. Mondom ez így nem frankó, hazamegyek, megnézem, mi baja lehet. Addig nyomkodtam én mindent az utastérben, hátha valami szemmel látható alkatrész rezonál. Mindezt 50-nel, lakott területen belül. :) Nem jártam sikerrel. hazaértem, tök heppi és boldog voltam, hogy fotózhattam az autómat több Bogár, Trabik, és egy Karmann Ghia (nem dzsíja, gíja) társaságában. A belső tükörbe fél szemmel belesandítva konstatáltam, hogy az utólag bebarkácsolt kalaptartó lefittyedt, meg kell igazítani. Nosza, hajrá. :) Ez lett a vesztem. Mondom, nem a vezetőülés felől közelítem meg a problémát, hanem az anyósülés felől, mert azon az oldalon a hátul ülő utasom fizikai méretei miatt (kb. mint én) előrébb van húzva az ülés. Megkerültem az autót, csörög a telefon. Ismerős hív. Kinyomom, felhívom. Nem veszi fel. Nézek körbe, meglátom jönni felém. Oké, amíg ideér, megigazítom a kalaptartót. Az ülőlap valószínű törött rugójának ezzel megadva a kegyelemdöfést, a rugó hozzáért a pozitív saruhoz, az ülésváz amúgy is testen van, így a törekféleséggel töltött ülésen a rugók elkezdtek fűtőszálként funkcionálni az egekbe szökő rövidzárási áram miatt, ami megégette ezt az anyagot, de nem gyújtotta fel. Már majdnem megigazítottam a kalaptartót, mikor éreztem és láttam a füstöt. Nem sok mindenre emlékszem, az adrenalin dolgozhatott bennem, de racionálisan gondolkozni nem tudtam. Elsőre nem is tudtam, mi ég, mi füstöl. Nagy nehezen felnyitottam az ülőlapot, előtte persze kiugrottam az autóból, mire haver már ott állt a kocsinál, kezében vizes palack. Emettoros tűzre tippeltem, de nem hívtam ki a sárbogárdi tűzojtóságot, de mondtam is havernak, hogy emettoros tüzet nem szabad vízzel ojtani, okozhat. Szóval ülés felnyitva, az akkumulátor műanyag burkolata égett. (mindjárt elmondom, miért). Volt az autóban két törülköző, nyárra izzadtságot törölni, télen meg a párát, és igen, indokolt a múlt idő használata, mert már csak egy van. Nem emlékszem rá, haver szerint a törülközővel csapkodtam el a tüzet, sikeresen. Az eredmény: új akku, új saruk, és a főkábel is csereérett lesz, mert picit zöld benne a réz… Az akku kapott egy gumiszőnyeget, az ülés pedig megérett a benne lévő szalmaszerű törek cseréjére (szivacs), illetve az ülés aljának leburkolására, ha rugó is törik, ha gumiszőnyeg elmászik, akkor se lehessen zárlat. Az akku pedig azért égett, mert az átfolyó zárlati áramtól elolvadt benne a cellákat összekötő vezetőlap, így a keletkezett hőtől gyulladt emg gyakorlatilag az akksi teteje.

Ezen a két eseményen kívül apróságok fordultak csak elő. Egyszer pl. a kúton felejtettem a tanksapkát (megtaláltam, de vagy 10-13 litert ellocsoltam mire visszamentem érte, illetve nemrég ki kellett kísérletezni, hogy ne folyassa ott az üzemanyagot az autó. Csak egyféleképpen lehet rátekerni, ha azonnal rászorul, akkor nem jó, ha ¾ fordulat után kattog, akkor tökéletes. (utángyártott sapka, az eredetihez nem volt meg a kulcs.))

Cseréltem benne első lámpákat, már csak be kéne állítani őket, majd ha lesz pénzem, elviszem valahová, ahol tudnak ilyet csinálni, illetve a lengéscsillapítókat is meg kéne tesztelni benne. A múltkor levettem az első kereket, a lengéscsillapító teteje masszívan körbeszigszalagozva (zöld színűvel) és körülötte csurom olajsár a lengéscsillapító…

Tettem bele a kazettás helyett egy másik rádiót, ezzel is volt egy rakás szívás, mert a hangszórók is csereérettek lettek, de végül meglett. Most már ISO csatlakozó van a kocsiban, de azt én magam kötöttem be. Az autórádióra meg csak úgy van gari, ha az ISO csatlakozót szerelő dugja össze. (vattafákk??) Mert mintha az olyan kikúrt bonyolult mutatvány lenne, félelmes. Innen üzenem az összes gyártónak/forgalmazónak, hogy nyalhatjátok a zacsit, saját kezűleg szereltem be, és jól. Blőőeee. :P

Lássuk csak, mi volt még… Ja, igen. Amikor megvettem, kellett a motornak egy kisebb generál. A leghajmeresztőbb dolog a hengerbe beleszakadt hengerfejcsavar volt, de meg lett oldva egy nagyobbal, pöpec. Ekkor a karbi, a gyújtás mind-mind be lett állítva, a szelephézag is, mert addig igencsak csörömpölős hangja volt.

Vettem hozzá kipufogót, az előbb említett motorfelújítás során került bele a gépbe, mert az a kipufogó, amivel vettem, egy merő rohadás volt, az egyik furulyát el is hagytam menet közben… Itt, a kipufogó felszerelésekor derült ki, valójában hány köbcentis motor van benne. Az eladó szerint 1.3-as. Namost, 1.3-as kipufogót vettem hozzá. Az 1.6-os és 1.3-as motorok lökethossza azonos, így elvileg az 1.3-as kipufogója csereszabatos az 1.6-oséval. Mit nem említettem meg? Hát persze, hogy 1.2-es motor van a gépezetben, csak a forgalmiban nem épp az a köbcenti van feltüntetve… Mindegy. Az 1.3-as kipufogó közepéből ki lett vágva 3 cm, összehegesztették, és lőn kipufogó. :) (ez nem gányolás, kikérem magamnak, ez így még két évet megy, utána úgyis felújítom, reményeim szerint 1.6-os motorral.)

A vásárláskor evett az autó 12 litert, ami az 1.2-es motortól szép teljesítmény, de ezt a motor beállítása után sikerült lealkudni 7.9-re (felhívnám mindenki figyelmét, hogy egy 2/3 részben főút, 1/3 részben lakott terület, tehát VEGYES fogyasztás). Ez a mai autók között ugyan nem állja meg a helyét, 9 litert ez is bekajál városban, van mikor 10-et is, de városban nem nagyon érdekel. Ott egyszerűen nem tudsz mit csinálni egy 47 éves motorral. Kicsit csipegeti az olajat, majd beszélek a szerelővel erről.

Ejtsük pár szót a sebességről, amit elvárhatunk egy ilyen autótól. A boxermotor alul nyomatékban gazdag, imádom, pörgetni szinte nem is kell, nyugodtan lehet felfelé pakolni a 4+1 sebességes váltón. Az autó sebességmérője csalóka, kb. 63-65 km/h sebességet jelez, mikor GPS szerint 50-nel megy az autó. Nem versenyautó, de a Marutis mamókák lámpánál történő legyorsulásában ki is merül az összes élvezet. Mégis azt mondom, hogy a 0-50 sprint egész jó, másodperc-adatokkal nem tudok szolgálni, sosem mértem, de a mai autók között éppen csak megállja a helyét. Az autó 0-100 gyorsulása sosem érdekelt, de nem feltűnően szar.

A csúcssebessége GPS alapján 110 km/h, amit az enesei elkerülőn mentem vele. Éreztem, hogy többet is akar a gép, de nem akartam kinyomni a szemét.

Amit eddig cseréltünk, hibalista:

- Motor minden alkatrésze beállításra szorult.
- Első fényszórók
- Stabilizátorszilentek (Thx magyar utak)
- Sok apróság

Összesen kb. a vételáron felül 250 ezer Ft-ot ráköltöttem eddig, és még nincs vége. Tapasztalat: Bogarat nem szabad venni 600 ezer alatt, kivéve, ha tényleg jó, alkalmi vétel, de az ritka szerintem.

Még ki lesz cserélve: Az összes maradék lámpabura, lesz beépítve az ablakfűtésnek külön elektronika, mert a mostani nem működik, az alvázon egy-két apró probléma megoldása.

2015. májusban megy műszakira, szorítsatok neki. :)
Kösz, hogy mindenki elolvasott! :) Valójában eddig kétezer km-t tettem az autóba, de ez ne tévesszen meg senki sem, csak 4500 km-rel engedte elküldeni a népítélet szerkesztő. De ez NEM ÚJ AUTÓ. :) Köszönöm a figyelmet!

Hibalista

- Motor minden alkatrésze beállításra szorult. (40 ezer Ft-os javítás) - Első fényszórók csere, bemattultak, 10 ezer - Stabilizátorszilentek (Thx magyar utak) 2 ezer - Fékfelújítás, 27 ezer - Sok apróság, ezek összege eléri a csillagos eget -

Ide hordtam szervizbe

Németh CsabaGyőr, Római utca 33.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

én magam

Értékelése: 6

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 1967
Kényelem (8) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 44407
Megbízhatóság (10) Vezetett km 4500
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? - Következő autója? Bogár 1303S
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bogár 1949

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)