A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bogár (1949-2003)

Bogár 1300 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ferdinand Porsche életműve

Szöveges ítélet

Az autó ! Számomra nem is tudom mikortól, de arra emlékszek, hogy amióta arra vágyok, hogy autóm legyen azóta. Kb. 14 éves korom óta vártam már hogy legyen nekem is egy VW Bogaram. Aki hasonlóan érez az megérti ez milyen érzés. Ez az autó kilógott a sorból a gyártása idején is. Aztán a 80 az években a sok kocka és téglatest autó között jött egy-egy lágy vonalvezetésű semmi más autóra nem hasonlító kissé zajos, de amúgy határozottan megnyugtatóan „ciripelő” imádni való kis autó is. És az ember akkor már tudja, hogy egyszer vesz egyet. Persze mindig elég drága volt.
Amit meg meg lehetett venni elérhető áron arról így benőtt fejjel már tudom, hogy nem szabadott volna , mert így a végén többe jött ki a javítási költségeket tekintve.
Mindamellett, hogy elárultam kissé elfogult vagyok a típushoz azért próbálok tárgyilagos maradni az értékelésnél.
10 éve van nálam, de a vétel után pár hónappal lejárt a műszaki és nem ment át a vizsgán. Nekiálltam a javítgatásnak, de a hibák csak jöttek egymás után. Végén egy felújítás lett belőle. Mivel szinte mindent én csináltam rajta így anyagköltséget és a szabadidő hiányát számolhatom fel.
Másképp talán meg sem érte volna. Hamar rájöttem, hogy sokáig is eltarthat a javítgatás, főleg, hogy maximalista vagyok és nem a sebesség számított hanem a minőség. Így vennem kellett valamit addig is. Ez egy Trabi lett. Utána meg egy Golf 1 re esett a választás. Persze ezekkel is voltak gondok így jó sokára került sor a Bogárra. Végül 2004 -ben döntöttem úgy, hogy na most már elég és márpedig vizsgára megy, mert menni is akarok vele. Így csak kb. 5 éve használom.

A feltett kérdéseket azért nehéz pontozni, mert mihez képest kényelmes? Válaszom 8 pont volt, mert a maga kategóriájában igenis kényelmes. 10 éve van jogsom, jó sok -féle autót vezettem az alsó és a közép kategóriából. Mondjuk egyikben sem volt menetstabilizáló és a legtöbben még szervokormány sem.
Viszont azt tudom, hogy a macskaköves úton, vagy nagy kátyúba tévedve 50-es tempónál egy magyar gyártású mai népautónak számító típust már lehetne vinni futóműveshez. Rossz esetben szerelőhöz.
Nem így egy 1300 -nál. Úgyhogy ha talán nem annyira lágy a rugózás mint a többi autóban, akkor legalább annyit kap az ember cserébe, hogy nem esik szét alatta a futómű használat közben. A 8 pontban ez is tükröződött.
Pl. az első futómű kb. 50 kg, ha nem több (kerekek nélkül). 4 db kovácsoltvas egyenként kb. 2-3 kg-os Z lengőkarral és 4 gömbfejjel. Ja és Torziós rudakkal tekercsrugók helyett, amik nem igazán mennek tönkre még 30-40 év használat során sem.

Teljesítmény: Relatív... 69´ -ben jó volt a 40 LE Ma röhögnek rajta. A vicc benne, hogy 110 -et megy csak gond nélkül de azt mindig minden körülmények között. Igazából a leggyengébb pontja a 4 sebességes váltó. Mert ha egy erősebb motort faragsz bele akkor is nehéz kihozni a 140-150 -et. Persze van rá mód, minden pénztárca kérdése. Sőt ha valaki nagyon akar, az vesz hozzá 914 -es váltót ha jól tudom. Az meg 5 sebességes. A motor tuningolása egy vicc. Csak szintén pénztárca függő. Kevesen adnának ki 6-700 ezer forintot egy tuningért ami után a motor akár 150 Le is lehet.200 Nm-es nyomatékkal. És ha ügyes vagy raksz rá K-Jet et, D-Jet et, ez utóbbival gyárilag is szereltek bogármotort. Befecsivel ugyanis nem fogja megenni a 40 Liter benzint 250 Km alatt.
Amúgy a gyári 1300 as motor mivel boxer elég jó nyomatékú!
Adatok: és egy kis viszonyítás.
Gyári 1300 as bogármotor : 40LE/4000 ford. 89Nm/2000 ford. (Kocsi tömege: 820kg)

Újmagyar népautó 1.0 pl.2000´ évj. : 53LE/5700 76Nm/3300 (3 ajtósban775 /5 ajt.810kg)

Akkor korrekt az összehasonlítás ha a fogyasztást is figyelembe vesszük: A bogárnál vegyesben:7,5l re mértem. Ez persze nem téli fogyasztás, akkor az automata szívató dob rajta 1-1,5 litert is.

A másik autónál 5,5 Liter a gyári adat. Ezt nem tisztem megítélni erről mondjon véleményt az őszintén akinek ilyen kocsija van.
Hozzáteszem vezettem ilyen kocsit és meglepődtem, mert nem is volt rossz! És ha a fogyasztana valóban ennyi lenne már meg is érteném miért lett annyira népszerű.
Szóval az értékelés 8 pont a teljesítményre, mert jól vezethető az autó a sebességhatárokat bőven be tudom vele tartani ;-) Bár az 50 -et nem mindig... Áááá nem tényleg jó arra amire használom. El jutunk 2 személlyel A-B be! 80 as tempóig bőven fel tudom venni a „versenyt” a forgalommal.
Városon belül ennyi elég aki autóúton megy mögöttem és nem elég neki a 100-110 az előzzön. Az autópályát nem szereti, mert a 130 csak lejtőn hátszéllel és óriási lendülettel lehet vele elérni és akkor már olyan hangja van a motornak hogy nincs szívem tovább ölni.
Így kicsit fura érzés mert úgy mennek el mellettem az autók mintha állnék. De ez akkor is így lenne, ha 130 -at nyomnék neki.

Zárásul: Ezt a típust elsősorban olyan fanatikusoknak ajánlom, akiknél a megbízhatóság számít leginkább. De azért nem árthat ha értesz a kocsidhoz, ez igaz amúgy bármelyikre.
Van kedve időnként összekoszolni magát a pincében. Lehet ugyanis egy szerviz nagyon megbízható ha az emberi tényező kihagyhatatlan a képletből. Tehát ha jó munkát akarsz szervizeld magad! Ezt persze nem tudod elvégezni egy mai autón. Akik ebbe a kategóriába tartoznak azok vigyék ismerőshöz, vagy pecsételtessenek szakszervizben és reménykedjenek benne, hogy nem a legfiatalabb tapasztalattal szinte alig rendelkező tanuló gyerek piszkálja meg a kocsit a zárt ajtók mögött.

Ja és olyanoknak akik unják, hogy a kis sárga és piros lámpácskák benne egy olajoskannával ,meg egy motorral fel-fel villannak. Esetleg a motor meg meg áll. És amúgy sem mennek sokat a kocsival, de amikor mégis, akkor kiderül, hogy a 35 Ah aksi az alul méretezett generátorral nem bírja a hideget...
Ja és persze azoknak is akiknek nem tetszik, hogy a gázadáskor valójában egy számítógép döntést hoz helyettünk nekünk mi a jó kis gáz vagy nagy gáz...
Ugyanez fékezéskor. Stb.

Végül azoknak akik fillérekből akarnak fenntartani autót. Évi 8000 Ft kötelező. kb. 2500 teljesítményadó ,6000 zöldkártya, és ezen kívül csak a vizsga van. Meg tankolni kell. Van szervízköltség is, de ez töredéke egy mai szervizben szervizelt autónak.

Mindegy, egyébként is csak az vesz ma Bogarat aki szeretne is ilyen autót és nem a kényszer visz rá valamire csak mert kell egy kocsi. De ha csak gondolkoztál rajta eddig és van hozzá kitartásod, akkor hajrá, nem bánod meg!
De mindenképpen kell hozzá egyfajta „lázadó hozzáállás” a mai agyonkomputerizált autókkal szemben. Lesz vele munkád, de meg is hálálja!

Köszönöm annak aki vette a fáradságot és végig olvasta!
Kitartást a Bogarasoknak!

Hibalista

- Mi romlott el rajta? Igazából semmi olyan ami gyárilag is benne volt az autóban. Egy utólag beszerelt Wartburg átfolyásmérővel sz....am be de nagyon, ugyanis kb. ezer km -ig semmi baj nem volt de utána eldugulhatott... benzinhiányos tüneteket produkált. Ezt a hibát viszont magamnak köszönhettem, mert kellett nekem ilyen vackot bele tenni.
- Egy másik eset: a motor mögé ragasztottam hangszigetelő anyagot. Sajnos csak későn vettem észre, hogy a motor kezd erőtlen lenni és egyre hangosabb ja és irdatlanul füstölt. Mivel pont addigra értem haza, le is állítottam. Aznap le is írtam a motort, gondoltam ez kenési hiba lesz. Azért a sötétben tapogatva rájöttem, hogy a szigetelő anyag mögötti hőálló ragasztó mégsem bírta a hőt és meg olvadt, így a szigetelő anyag gyönyörűen telibe takarta a turbinaház légbeömlőjét. A motor gyakorlatilag megfőtt víz nélkül...
- Másnap kitéptem a helyéről a szigetelést amit nagy nehezen raktam be és próba -képpen beindítottam a motort. Ez 2 éve volt, azóta is kutya baja. Mintha semmi sem történt volna.
- Ilyesmi történetekből akadna bőven egy szó mint száz, eddig olyan hibája nem volt, ami a saját gyári vagy a gyári pótlására szánt jobb minőségű után gyártott alkatrészeinek köszönhető.
- Ja és ami számomra nagyon fontos, hogy nem hagyott ott az úton egyszer sem!
-

Ide hordtam szervizbe

Egyetlen szerelő nyúlt hozzá míg nálam volt ő kijavította azt a kárt amit amit egy kókler valaki bele gányolt a motorba. Sajnos a hiba a megvételt követően hamarosan jelentkezett is. Egy kis csilingelés kopácsolgatás hírtelen gázadáskor. Amúgy ment jól, nem füstölt, stb. Kiderült, hogy vízhűtéses autóból származó dugattyúkat faragtak bele aminek a motor nem örült igazán.
Cseréjük 98´ -ban 50 ezer forintba került és cserélt még hajtókar csapágyakat is. Azóta is jó igaz a mai autókkal 15 ezer km van 2 szerviz között és meg azóta 12000 km mentem vele. Hát nem használom túl sokat az igaz. Van más autóm is.
Nem tudom meddig lesz jó a javítás, de a szerelő jóslata szerint 50000 km még garantált. Sőt azt is meg beszéltem vele, hogy ha ez idő alatt mégis tönkre menne valami ezzel kapcsolatban akkor vigyem vissza meg is csinálja akár gariba is.
Na ilyen garanciát sem adnak egy mai autóhoz.
Címet azért nem adnék, mert az illető nem egy szakszerviz, csak egy magánszemély. Amúgy akinek van bogara és jár találkozókra az találkozott vele már. De ilyen bogár doktorokból van sok.
Árban bőven a nagy márkák szervízköltségei alatt dolgoznak. És az elvégzett munkájára „kénytelen” garanciát is adni, mert különben nem viszed vissza hozzá. És nem jó az egy ilyen szerelőnek sem, ha bogaras körökben lejáratják.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

A másik aki még hozzá nyúlt a kocsihoz az jómagam volt. Vettem Szakkönyveket hozzá és autodidakta módon először csak kisebb munkákat aztán később már szinte bármit meg is javítanék ha kellene. Egyrészt érdekelt is a kocsi felépítése másrészt nem árt ha magam is el tudok végezni minden szerviz feladatot rajta. Szelepállítás, gyújtás, olajak, fék, futómű, stb.
Olajat amúgy 5000 ként kéne cserélni, vagy évente. Kérdés hogy egy ilyen öreg agyonhasznált motornál van-e értelme.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1969
Kényelem (8) Használati időtartam 10 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 300000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 13000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? golf 1 Következő autója? ?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.5/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bogár 1949

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)