Tádé a TDI bogár. Bogárászni bogarasan! Imádjuk!
Szöveges ítélet
Pár szó az előzményekről:
Előző autóként (tanuló autó) egy Smart ForTwo-m volt, amit 5-6 évig hajtottam, alakítgattam, és nem utolsó sorban imádtam. Sokat költöttem rá (vagyonokat), így egy egyedi és nagyon mutatós kis gokartot sikerült belőle faragnunk, jó kis teljesítménnyel. Mindenütt utána fordultak, ahol csak leparkoltunk valaki mindig oda jött megdicsérni, érdeklődni. Sajnos kinőttük, elég sokat járok vidékre (Smartal is, és semmi gond nem volt vele) és sajnos kevés lett a hely benne a csomagoknak. Tudjuk milyenek a nők, mindent vinni kell ha utazunk, még azt is ami felesleges, így nagyobb után kellett néznünk -persze a mélyládát amúgy sem szedtem volna ki az így is pici csomagtérből- :) . Ebből kifolyólag olyan autót szerettem volna helyette, ami hosszú távon is kényelmes, van benne hely, de legalább annyira feltűnő egyéniség, mint egy Smart mifelénk, nem beszélve a fogyasztásról és a gazdaságosságról. Így esett a választás a VW New Beetle típusára. Egy darabig keresgéltünk, mígnem bele botlottunk a hasznaltauto.hu oldalon egy limitált kiadású pisztácia fagyi színű Beetlere. 1.9 TDI volt, így pont megfelelt az elvárásnak, jó fogyasztást ígértek, kellő erőt és dinamizmust. Magán személy volt a hirdető, így bátran autóztunk át a fél országon 300km-t, hogy megnézzük élőben. Első látásra szerelem volt. Egy kereskedésbe vitte be előtte nap a tulaj, és csupa fekete meg sötétkék autó között állt, csak úgy rikított a feltűnő színe és formája a sok "kocka" között. Mikor megláttuk, rögtön tudtuk a párommal, hogy nekünk ez/ő kell! Amit a gazda mesélt róla telefonon az mind igaznak is bizonyult, így némi alku után lefoglalóztuk, majd elhoztuk a gépet. Megjegyzem, a gazda korrekt és őszinte volt, megmutatta nekünk az otthonát, a családját, így rögtön tudhattuk, hogy nem egy tanyán használták az autót nyakig sárban, hanem egy jómódú értelmes vállalkozó a kocsi tulajdonosa, és valóban garázsban tartotta, nem csak azt mondja. Az autó elképesztően mutatós. Limitált belső, olyan színű, mint az autó, megkímélt, -németből hozta a feleségének-, második gazda. Ettől több nem kellhet. Valós 150.000km, új Kumho gumik, friss olajak és szűrők, friss műszaki és zöldkártya.
Pár nappal később, eredetiség vizsga után már mehettünk is az autóért.
A haza felé vezető úton ért minket az első csalódás és meglepetés. 80km megtétele után egy kigyorsításnál letiltott a turbó, elment az erő, alig érte el padló gáznál a 70-80-at, marhára örültek nekem az autópályán. Félre álltunk, de nem sikerült kideríteni a hiba okát. Az eladó korrekten felajánlotta, hogy menjünk vissza és elviszi másnap egy márkaszervizbe és megnézeti, de esküszik rá, hogy nekik nem volt vele bajuk. Végül nem fogadtuk el (nem volt kedvünk pár nap múlva újra 600km-t autózni) az ajánlatot, hanem szép lassan eljöttünk vele haza. Fél úton egy márkafüggetlen gépkocsi szervizben megálltunk. Kiolvasták a hibakódokat. Bal hátsó ABS jeladó rossz volt, de ezt tudtuk is, erre felhívta a figyelmet a tulaj, hogy az cserére szorul, illetve turbónyomás szabályzó szelep. Mivel messze voltunk az "otthontól" töröltettük a hibákat és irány haza. Egy darabig jól ment ismét az autó, majd újra megállt a turbó, ismét letiltott egy kigyorsításnál. Elvánszorogtunk vele hazáig. Másnap elvittem egy normális VW diagnosztikára egy városunkban lévő VW guruhoz (meglepődtem, mert míg hideg volt, ment mint egy őrült, de mihelyt bemelegedett, tiltott a turbó), ahol jobban bele láttak a dolgokba a gyári programokkal. Itt kiderült, hogy a légmennyiségmérő kínai gagyi mivolta miatt van a baj. Rossz értékeket továbbít, így a városi lagymatag használat miatt, és a helytelen mennyiségű gázolaj miatt lekormolódott a változó geometriájú turbó. Az eladó korrekten felajánlotta, hogy állja a diagnosztika költségeit, meg persze a légmennyiségmérőt, de mivel én olcsóbban találtam újat, mint Ő az ismeretsége révén utángyártottat, ráadásul én gyári Bosch-t találtam azt vettük meg, Ő pedig kifizette nekünk az árát. Ezt követően csak türelmesnek kellett lenni, és kicsit jobban nyomni a gázpedált. Eltelt azóta 3 hónap, egyszer kétszer eljátszotta még ezt a letiltós történetet az elején (félreáll - 10 percet vár és mehet tovább hiba nélkül), de szépen lassan kitisztult a rendszer, és azóta hibátlanul működik minden. Tünet mentes. Tettem minden tankolásnál az üzemanyaghoz egy kevés diesel adalékot Wynn's márkájút, ami segített a lerakódások eltávolításában. Egy flakont használtunk el (250 liter gázolajhoz) és az untig elég volt.
Pár apróság cseréje kellett még: ABS jeladó 4000Ft-os tétel, plusz egy kis munka, mire a régit kiveszi (apró darabokra törve kikalapálja a helyéről, ahová az berohadt - típusbetegség a Beetlenél a Boránál és Golf IV-nél állítólag - ) az ember az újat beépíti. Egy órás munka, nem vészes. Műszaki analfabéták is meg tudják csinálni, csak türelem kell hozzá.
Alkatrészellátás:
-futómű: Golf IV-el megegyező, így mindent lehet hozzá fillérekért is kapni, akár új akár bontott darabot keres az ember.
-karosszéria elemek: ez már neccesebb kérdés. Horror áron és csak újban, kivéve Dr. Beetle akitől bontott idomokat is be lehet szerezni. Szerencsére nem volt rá még szükség, ne is legyen, csak utána jártam a bogaras témának, újabban ez a kikapcsolódás.
-beltér: szintén, mint a karosszéria, vagy csak újban, vagy ritkán bontottan, szintén Dr. beetle-től.
Amit nekünk a beltérben cserélni kellett/kell: a centrálzár belső kapcsolói a két ajtón töröttek, picit lógnak, de ez típushiba (2500ft/db, nem vészes). A középső légbefúvó egyik lamellája törött, egyik kis kivehető poharas "hamutál" a hátsó üléssor előtt hiányzott. Az övek szalagjait oda csukták az ajtókkal, így azok kidörzsölődtek mindkét oldalon azonos magasságban, cserélni szeretnénk őket, mert nem szépek így. A biztonsági öv csatjairól letörnek a műanyag borítások, filléres tétel bontva. Az ajtók belső fogantyúi vedlenek, egy vékony gumis réteg van rajtuk, ami idővel elkezd lepörögni a műanyagról, de ez is Beetle tulajdonság, épet még nem láttam. Talán csak ennyi. Ezek jellemzők a bogárra.
Motor: Az olajon és a szűrőkön kívül a vezérlést cseréltetem le, de azt minden használt autó váráslásakor érdemes. 150.000km-vel vettük, motorikusan makulátlan a turbó viccelődését kivéve, amit az elején csinált, de az is emberi mulasztásnak tudható be és azóta megjavult. Olajfogyásnak nyoma sincs, a blokk száraz, sehol semmi folyadéknyom, vagy piszok. Soha nem volt bolygatva, minden csavaron rajta a gyári jelölés, festés. Azért ez nem elhanyagolható dolog, hisz még is csak 10 éves autó. A kipufogórendszer hibátlan, jó állapotú, valószínű a katalizátort és a végdobot cserélték még németben rajta, mert feltűnően szép mindkettő (VW logós gyári).
Egyetlen egy helyen látható némi olajpára az is csak aknáról, az alsó olajdekli körül. A New Beetle-k orra nagyon alacsony, könnyen leér, és sajnos a dekli a legalsó pont. A miénket még valamelyik előző gazdi megkoccintotta alul, és ez okozta a hibát. Utána húzással megszűnt a hiba.
Röviden összefoglalva motorikusan bombabiztos. Állítólag a VW egyik legstrapabíróbb motorja, ami tartósabb, mint az új PDTDI-k. Igaz 20 lóerővel rövidebb, de így is igen dinamikus. A miénkben a leggyengébb 90 LE-s motor van 210 Nm nyomatékkal. Egy kis elektronikai belenyúlással 120Le és 300Nm nyomaték, de mi hasonlókat nem tervezünk, ez is elég. 5.-ben 80-nál a gázra lépve megemeli az orrát és elindul,mintha kötélen húznák. Hihetetlen erő van benne, nem is hinné az ember. Előzéshez nem kell vissza váltani, csak gázt adni. A miénk manuális váltóval szerelt, óva intett mindenki az automatától, állítólag sok a baj vele, és több százezer forintos tétel a javítása a váltónak.
A gyári futómű kényelmes, jól teljesít. Mi a gyári alufelnikből (16") téli kereket csináltunk, nyárra meg vettünk alá egy garnitúra 8"*18" alufelni szettet 225-ös gumikkal. Ha minden igaz a héten érkezik meg az FK ültetőrugó szett az autóhoz, amitől 3,5-4 centivel közelebb kerül a földhöz, így kicsit gokartosabb feeling lesz vele az utazás, de a kényelmet nem veszíti el teljesen. Amint beépítésre kerül megírom róla a tapasztalatot. A rugókkal együtt cserére szorul a hátsó két lengéscsillapító, az első toronycsapágyak, az első/hátsó tárcsák és betétek , az egyik kormányösszekötő gömbfej és ha már a szerelőnél van a vezérlést is most cseréltetem ki benne, így egy füst alatt le lesz tudva minden, ami szükséges. A szűrőket és olajakat én itthon megoldottam, illetve a vezérléshez is pár apróságot megvettem már, így nem lesz egyszerre akkora kiadás. Szeretnénk gatyába rázni, hogy egy pár évig ne kelljen ezekhez az alkatrészekhez hozzá nyúlni.
Az eddigi véleményünk:
Pozitívum:
Megbízható, kényelmes, keveset eszik, kevés összegből fenntartható, megfizethető luxuscik. 10-ből 8-an utána fordulnak, mutatós és ritka. Aki mindezeket a tényeket elfogadja és szereti, az jól jár vele. Az ismeretségben van belőle 2000 benzin is és az is csak megy megy megy baj nélkül, igaz erősebb (ha jól emlékszem 110LE), de 9-10 liter között eszik a mi 6-unkhoz képest, nem beszélve arról, hogy a nyomatékunknak köszönhetően repülőrajtos indulásnál megesszük a benzinest. Álló rajtot még nem próbáltunk.
Imádjuk az apró kis kiegészítőit: szemüvegtartó a vezető oldali "majrévas" helyén, a középső tükör fölötti kis tárolót csillapított kinyílással, a könyöklőt és a benne lévő rekeszt, az ablaktörlő szakaszos törlését kb 10 féle sebességi fokozatba lehet állítani az óránként egy törléstől a másodpercenkéntiig, és csak utána jön a folyamatos és a gyors állás, személy szerint nekem nagyon tetszik. A tempomat praktikus, jól adagolható, az ülésfűtés marha jó találmány, az ESP meg télen nagyon jól jön. A szervó pont megfelelő, a ködlámpa is tökéletesen ellátja a feladatát, igazából ennyi pénzért ilyen felszereltséget semmi másban nem kap az ember. A kormány ki be és fel le is állítható. Az első ülések magassága is fel le szabályozható, kemény de kényelmes mindkettő. A csomagtér nem túl nagy, pont elegendő. Ha lecsukjuk a hátsó ülést, és az anyós ülést is előre buktatjuk egy 2m*1m-es bútorlap vígan elfér.
A fékek még így a régi kopott tárcsákkal is veszett jól fognak (elöl 280mm hátul 232mm tárcsák), úgy meg áll, hogy kiesik az ember szeme tőle.
A gázpedál érzékeny, a kuplung finom, jól adagolható.
Negatívum:
A tompított világítása elég gyatra. Szétszedtem a lámpát, kipucoltam, hintőpor szerű matt réteg borított mindent, nem csoda, hogy nem világított, azóta jobban látni vele és szép fényes újszerű a lámpa kinézetre is a régi matt helyett. A napokban beépítettünk egy 55W-os 4300K-s xenon szettet, és láss csodát, gyönyörűen látni vele. A projektornak köszönhetően szép vágott, vetített fénye van, nem vakít, és jól látni vele. A reflektorral nincs semmi baj, halogén és nagyon jól világít. Ha Beetle vásárláson töri a fejét egy xenon szettet kalkuláljon bele az árba, megéri. Biztonságosabb is, és az autó 5-8 évet fiatalodik tőle!
Hátul nincs túl nagy fejtér, nem úgy mint elöl, hogy egy 2 méter magas ember is vígan elfér. Aki 180 körül van az húzza le a fejét ha becsukják a csomagtér ajtaját, mert kifejeli az üveget. Ezt kompenzáladnó nagyon könnyű hátra beszállni, mert az első ülések nem csak előre csúsznak, hanem átbuknak a holtpontjukon és egészen ráborulnak a műszerfalra. 3 ajtós autóba ilyen könnyű még nem volt beszállni hátra. Aki 170-175 magas az kényelmesen utazhat hátul.
Hibalista
- I. A turbónyomás vacakolt, 4. fokozatban lepadlózva alacsony fordulatról kigyorsítva letiltott. Mint kiderült a változó geometriájú turbó lekormolódott az előző gazda lusta használatából adódóan. Mióta fürgébben járok vele, szépen helyre jött, azóta elmúlt ez a probléma, jót tett neki egy kis tisztító adalék az üzemanyag mellé(Wynn's Supremium - egy alkont használtunk el -1200Ft-, elég volt). Szereti ha időnként megkergetik kicsit. Azóta a fordulatot is jobban veszi, és a hangja is öblösebb lett, nem beszélve a turbó szép fütyülő hangjáról. - - II. Légmennyiség mérő. Szintén az előző gazda hanyagságának tudható be, egy - 3000Ft-os kínait tetetett bele (hogy mi okból kifolyólag azt nem tudom, 10 éves a gép, minden bizonnyal meghibásodott a gyári, aminek az ára húzós...ez lehetett a kínai oka), ami a diagnosztikai gép tanulsága alapján igen csak valótlan adatokat továbbított, így a teljesítmény nem volt az igazi. Aukciós oldalon lecsaptam egy gyári Bosch-ra a bolti ár kevesebb, mint ötödéért, mert hát senki sem adna ki érte 70E Ft-ot boltban. A csere óta bivaly erős a gép, és a fogyasztás is mesés! - - III. Bal hátsó ABS jeladó. 10 év és az idő vasfoga, 4000Ft-ból javítható, azóta újra jó az ESP és az ABS. - - V. Gyakori hibának írják a Beetlek égőfogyasztását. Nekünk egy első és egy hátsó szállt el a vásárlás után pár nappal. Kiszereltem a lápákat, kontkat javítóval befújtam a csatlakozókat és fogóval szorosra állítottam a sarukat, hogy ne lötyögjenek, azóta nem eszi az égőket. Egy Beetle-s barátom ajánlotta, bevált! - - VI. Az ablaktörlő mechanikája a forgó pontokon, és a tengelyeknél berohadt. Kiszereltem, szétpréseltem, felcsiszoltam, megzsíroztam, és azóta mint a villám úgy töröl! A szétszedés előtt a végén egy törlés fél percet vett igénybe. A téli sós latyak beette magát a mechanikába. Állítólag Golf IV-nél is és Boránál is előforduló hiba. Na én ezzel pár évre kiküszöböltem. - - Ezeket leszámítva cseréltem még: - fékbetét elöl hátul, féktárcsa elöl hátul, hátsó lengéscsillapítók, első toronycsapágyak, vezérlés (vízpumpa, szíjak, feszítők, vezetők, de hát ezeket mind illik kicserélni használt autó vásárlásakor), szűrők és olajak. Mind-mind fogyó alkatrész, a használatból eredően cserélni kell őket, így igazából nem is sorolhatók ide.
Ide hordtam szervizbe
Van egy megbízható szerelő ismerősünk, 10-15 éve hozzá hordjuk a család összes autóját. Ő az az igaz mester fajta, de nem a mekk mester kategóriából. Precíz, hozzá értő szakember, aki korrekt árakon dolgozik, megjegyzem egyedül, így nem 2-3-sok ember munkadíját akasztja le rólunk. Mercedes és VW márkaképviselet szervízfőnökeként dolgozott huszonakárhány évig, ez mindent elárul róla szerintem. Egy telefonjába kerül Németországba bármi infót megkap pillanatok alatt bármelyik német gyártótól.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Édesapám és én. Műszaki beállítottságúak vagyunk, nem ijedünk meg egy kis olajtól, piszoktól, és meg tudjuk különböztetni a csőfogót a csavarhúzótól. Ami itthon elvégezhető és az idő is engedi, azt megcsináljuk.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 150000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | ForTwo | Következő autója? | Még nem tudom, de a minősége miatt nagy valószínűséggel VW lesz az is. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |
