Az olcsó népszerűség
Szöveges ítélet
Az úgy volt...
...hogy kinőttük Fixit, az X1/9-est. Meg úgy, hogy mindig szerettem volna egy öreg autót, egy saját Balambért. Meg úgy, hogy imádom az angol autókat. Ha ezt az ember összerakja, kivonja belőle a pénzét, hozzáteszi a regadót, akkor lehet osztani-szorozni, de csak az a vége, hogy "te csak matchboxozzál, édes fiam!". Jó is az, de azért az ember szeretne igazit is. Mivel elég sokáig ríttam, így nejem is beadta a derekát: egye fene, ha tényleg négyüléses, és bele lehet préselni a büdzsébe, akkor mehet.
Valami veterán, ami stílusos, még megfizethető, kabrió és négyüléses (na jó, 2+2). Nem sok ilyen van, angolból gyakorlatilag nulla. Volt pár ilyeféle MG a 40-50-es években, aztán vége. Azok ma -ha egyáltalán kaphatók-, horror áron mehetnek, a klasszikus angol roadsterek (MG B, MG Midget, Triumph Spitfire) meg mind kétülésesek. Lehetne még MGB GT, de az meg nem kabrió.
Legyen akkor egy kit car! Hogy mi az a kit car? Erre a lejobban a kitcar.hu összefoglalója adja meg a választ. Olyan, új, vagy gyári alkatrészekből összeépített hobby autó, amelyet részben, vagy egészben a tulaj épít magának. Persze meg lehet venni "készen", a kitet tervező és gyártó cég által összeépítve is, de az egyrészt elég snassz, másrészt embertelen drága. A kitcar.hu lap részletesen taglalja, hol és hogyan lehetetleníti el a szent magyar hatóság a hazai kit car építést. Egyetlen megoldás, ha az ember nem autót épít, hanem autót alakít át. Ilyenkor egy itthon már papírokkal rendelkező, alvázas autó -többnyire Kacsa, vagy Bogár- az alap, erre kerül fel a fém-műanyag karosszéria. Ekkor a kinti (EU-s) engedélyekre hivatkozva lehet engedélyt kapni az itthoni átalakításra, és a regadó is megúszható. (A kit car ab ovo kívül van minden EURO szabványon, tehát egy újonnan forgalomba helyezett, 2 L-es motorral szerelt autó regadója hárommillió forint.)
Legyen akkor egy használt kit car! Körülnéztem, de az európai kitek többsége vagy zseniális, és akkor kétüléses (Pembleton, Burton), vagy négyüléses, de akkor elég rusnya szegény. (Deauville Canard, Cygnus)
Ha az ember talál egy 1,8 liter alatti (ilyenkor a donor általában egy MGB, vagy Triumph,esetleg egy kisebb Ford), legalább 15-20 éves autót, akkor a regadó megúszható 200-250 000 forintból, plusz a szállítás és egyéb költségek, de akkor is elviselhető. Ebbe az irányba kezdtem el turkálni.
Legyen akkor egy használt kit car az angoloktól! Igaz, akkor faxnisabb a hazaszállítás, és lehet szívni a jobbkormánnyal, de cserébe nagy a választék, és jóval olcsóbb, mint a csatorna innenső partján. Ha használt kit cart akarunk venni, akkor első az angol ebay. Itt a legszigorúbb télben is van fent vagy másfél oldalnyi (75 darab), tavasztól őszig meg felmegy a készlet a duplájára (150-200 darab). De ahhoz, hogy eddig eljussunk, előtte jó barátunk, a gugli segít a típus kiválasztásában. Mivel ez nem autóvásárlási nepperűző, és azon olvasók száma, akik valaha is kit cart akarnának venni, elhanyagolható, így a részleteket elhagyva felvázolom, hogy mik a szóbajöhető típusok. A paraméterek még mindig a következők:
- 30-as évek stílusában készült, tehát külső sárhányók, lehetőleg küszöbök is;
- kabrió;
- 2+2 ülés;
- maximum 2000 cm3 (de inkább csak 1800 cm3), a regadó miatt;
- legalább 15 éves, szintén a regadó miatt;
- érvényes forgalmi, hogy egyszerűbb legyen itthon a papíroztatás;
- maximumum 3500-4000 fontos ár.
Egyik sem teljesíthetetlen, csak az a fránya 2+2 szűkíti le nagyon a kört. Emiatt egy csomó olcsó és jópofa autó kiesik, mint például a JC Midge. A lehetőségek közül a legjobban az NG Cars NG TC-je és NG TF-je tetszik, csak ezt nem egyszerű olcsón kifogni. Kívánatos darab még a Morganra 4/4-re hajazó Merlin (ebből egy gyönyörű, bordó ment el nagyon jó áron, amíg azon szöszögtem, hogy kell-e, vagy sem), a Marlin Berlinetta, és az 1953-55 közt gyártott MG TF replikája, az RMB Gentry. Mivel eddig sem kicsi a választék, ezért szegény Spartan csak afféle szükségmegoldás lehet a béna bukócsövével, és a -szerintem- nem túl szerencsés arányaival. Szóval ezeket túrtam, meg néztem, aztán egyszercsak beugrott egy RMB Gentry az Ebayen.
Képek alapján nagyon egyben levőnek tűnt, a tulaj megcsinált rajta mindent, ami drága, és ezért az olcsó kocsikról el szokták hagyni (küllős kerekek, rendes, "babás" lökhárítók, viszont elég messze volt ahhoz (Leeds környéke), és elég kicsi volt a motorja (1300 cm3), hogy talán ne menjen fel nagyon az ára. És nem is ment, 2250 fontért lecsaptam. Lett egy saját autóm, ami alig 2000 km-re van tőlem, kb. 40 éves motorja, váltója és futóműve van, átfúj rajta a szél, és halvány dunsztom nem volt arról sem, hogy megyek érte, nemhogy arról, hogy fogom kifizetni.
(Folyt. köv.)
Hibalista
- Kondenzátor (Hál' istennek még Angliában): Javítási költség alkatrésszel együtt 12 font. (Majd még megírom. :-) ) - Biztosítéktábla: Kicsit nagyképű dolog a két darab biztosítékot tartalmazó dobozt táblának hívni, de akkor mi? Ja, és szép angol észjárással (teszünk bele azt, ami van) üvegbiztosíték ment bele. Meg állandóan ki, úgyhogy kicserélve késesre, kb. 3000 Ft. - - Karburátor dugulás, tisztás a munkahelyi parkolóban, többek nagy örömére. :-) - - Hazahozás után, és vizsga előtt: lámpák cseréje EU-ra (Skoda 120-é passzolt bele), olaj, olajszűrő (kis közdarab esztergálva, hogy ne kelljen mindig Angliából rendelni a Triumphot), első-hátsó fékek felújítása (elöl új tárcsák, hátul dob szabályzás), lengéscsillapítók felújítása, ékszíj.
Ide hordtam szervizbe
Fiatos volt márkatárs pestközeli kisvárosban. Nagy tudással, és komoly kreativitással, ami -lássuk be- ehhez az autóhoz kell is.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1969 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | X1/9 | Következő autója? | Seven |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |
