Zöld sárkány
Szöveges ítélet
26 évesen került hozzám, három generációt szolgált ki; nagyfater első és utolsó autója volt. Meg is törte jónéhányszor az öreg, amikor megkaptam, a fényezés kifakult és az alusapkás kerekeket is lecserélték. Volt két év, amíg nem a családot szolgálta; na ez alatt sokat amortizálódott. Ingyen kaptuk(kértük) vissza, a másik út az MÉH-be vezetett volna. Kapott egy kamu műszakit, aztán hajrá! Szegény eléggé le volt strapálva, zabálta a benzint, csörgött a motorja, egyéb kínok és kókányolások. Még a régi fajta féltengelye volt, eléggé lógott már ezért a csere mellett döntöttem: jobb oldalra gyárit kapott, a balos viszont utángyártott lett: ez egyszerre lógott, és szorult is :(. Aztán gondoltam egy nagyot: bevágtam balra a kormányt és körbe-körbe autóztam, amíg be nem kopott :). Sajnos már eleve rossz kuplunggal került hozzám: ez is cserélve lett. Amihez nem kellett akna, azt én csináltam meg. Kicseréltem 1-2 apróságot, motort beállítottam, ezzel megszűnt kínlódni.
Kényelem: Hehe. Csörgött-zörgött, egy egyforintoson áthajtva megmondtam hogy fej vagy írás; a vezetőnek viszont baromi kényelmes volt: a pedálok kissé jobbra helyezednek el a kormányhoz képest, kardánbox híján pedig faszán el is lehetett terpeszkedni. Az ablak meg olyan igazi könyöklős volt :). Amúgy hátul is egész el lehetett férni. A csomagtér meglepően nagy, csak a nyílása kicsi. Télen nehezen fűtött be. A pedálok megfelelően távol voltak egymástól. Előfordult, egy egyszerre nyomtam a hármat: ballal a kuplungot, jobb sarkammal a féket, lábfejemmel az alapjáratot tartottam(hideg motor). Hiába, ezt még vezetni kellett!
Menetteljesítmény: a híreszteléssel ellentétben el is indul és meg is áll :). Na, hát nem a mai forgalomra lett kitalálva. Amúgy egy jó állapotú motor egész jól cibálja a 650 kilós kasztnit. Utazója 80-90. Nálam a fogyasztás 4,9 - 7,8 l között alakult évszaknak és terepviszonyoknak megfleleően. Továbbmegyek, meg is tud állni, bár a rásegítés nélküli négy dobfék elég combos. Amúgy télen kurva jó trükkökre képes, persze kell valaki aki ráveszi erre :). Meglepően sokat bírt :). Kanyarban egyáltalán nem dőlt.
Megbízhatóság: na igen, ezen az autón bizony néha be kell állítani a gyújtást, karburátort. Nem árt olykor-olykor megelőzőleg bütykölgetni rajta, de aki némileg értette a kétütemű motorok lelkivilágát, az könnyedén elboldogult vele. Amúgy egyszerű mint a fehér tányér, kis karbantartással rendkívül megbízható. Hozzáteszem, az enyém ´77-es évjárat volt, a ´87 utániakról és is sok rosszat hallottam. Nekem semmi elektromos kínom nem volt, a szabadonfutó sem állt be, stb. A gyertyabeköpés hülyeség, egy olyan kopott motorral is, mint az egyém egy gyújtásállítás, és megfelelő hőértékű (500 forintos Brisk) gyertyák beszerélese után semmi gond nem volt. Ha télen a döglött ezeréves akksiban annyi kraft volt, hogy kettőt fordítson a főtengelyen, akkor is beröffent :). Amúgy a 6V-os rendszer érzékeny a korrodált csatlakozókra. Az igazi ellenségei az utángyártott alkatrészek, a kúti keverék, és a rozsda. Én otthon kevertem a benzint, 800 Ft-os (nem arol) olajjal 1:45-be. Érezhetően jobb volt, nem is füstölt. Zöldkártyát is könnyen vette.
Összegzés: Hát elrepült az idő felette. Biztonságtechnikailag mindenféleképp. Aki anno muszájból járt vele, az lehet hogy a háta közepére sem kívánja. Nekem egy igazi jó haver volt, akire mindig lehetett számítani. A legjobb, hogy pénzbe gyakorlatilag nem került, igazi minimalista kisautó. Tudtam, hogy csak ezzel a kocsival elég nagy az ország, úgyhogy mielőtt leadtam volna, teletankoltam és nekiiramodtam, kertek alatt amerre szimpatikus. Miután meguntam elővettem a térképet, megnéztem hol vagyok és hazamentem. A végsebessége 110 volt ezt filmfelvétel bizonyítja :). Sajnos a kasztnija teljesen szétrohadt, 28 év az 28 év. Úgy döntöttem váltok, (egy ALFA-ROMEOra (Tanulópénz 2)) mint később kiderült rosszul. Az élménye meghatározó volt mindenki számára, akár jó, akár rossz, aki nem ült benne, annak hiába is magyaráznám. Nagyon nehéz szívvel hagytam ott a MÉH telepen. Meg is sirattam volna, ha az nem volna buzis.
Hibalista
- Féltengely még az eredeti volt; csere kb 20e
- Kupplung: hasonló
- Komplett gyújtás: megszakító, kondi, kábel gyertyák,max 4e
Ide hordtam szervizbe
Ostorházi: szerelő; nem cserél, javít. A rossz szervíztapasztalat az utánygyártott alkatrészeknek szól.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Én. Felülmúlhatatlan.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1977 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Alfa Romeo 145 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
