A haladásra alkalmas szerkezet
Szöveges ítélet
Második autóm volt, újonnan vettem át 500 forinttal olcsóbban a csomagtértető fényezési hibája miatt, ami idővel kezdett is lehámlani foltokban, delfinkék, barna foltos tarkamarha jelleget adva neki hátulnézetben. Tél volt, persze gyárilag az ablakmosót nem fagyállóval töltötték, így az első nap kezemben maradt az ablakmosó huzantyúja, mivel a benne levő jég, és a kezem is erősebb volt nála. Nem estem kétségbe, nem maceráltam a szervízt garanciális problémával, hanem beépítettem egy nyomógombot és egy Wartburg mosótartályt szivattyústul, mivel ez már 12 voltos trabi volt, bizoony:-) Élmény volt vele hóautózni, habár a gyári Pneumant diagonálok nem jeleskedtek, közepes volt a tapadásuk hóban, közepes vizes úton, és közepes szárazon is. Mikor tisztességben elkoptak, új Stomil gumikat kapott, természetesen diagonált, amik szárazon sírtak a kanyarban, ha kissé forszíroztam, és a vizes élmény sem váratott magára sokat: egyszer éjnek évadján poroszkáltam hazafelé épp aktuális barátnőmtől az üllői úton, amit fellocsoltak. A Kálvin tér előtt normál tempómban mentem be az s kanyarba, és mintha jégre futottam volna, keresztbeállt a trabi, csak hobbicsúszkáló mivoltomnak köszönhetően tudtam megfogni, és megúszni a dolgot padkázás nélkül. Viszont hóban iszonyat jó volt ez a Stomil. 86-ban, mikor az a nagy havazás volt, ami miatt Budapesten három napra teljesen leállt az élet, Lengyelországból jöttem haza, két sávos, autópálya-szerű úton a bal sávban, szűz hóban végig előztem a sort hetvennel, padlógázzal (annyira fogott a hó).
A gyári üléseket egy iparos kicsontozta, a vázra fejtámlát, magasítást hegesztett, és keményre kárpitozta plüss-szerű anyaggal. Annyira kényelmes volt, hogy egy későbbi túrán gyakorlatilag egy seggel megjártam Budapestről Innsbruckot oda-vissza. Került bele sportkormány, és kifejezetten jól éreztem magamat benne, amit szégyelltem akkoriban, mert hogy lehetek ilyen igénytelen. De ma már nem szégyellem.
5 év alatt alig volt baja, egyszer hagyott az úton, elszakadt a kuplungtárcsa szegecselése, de azt is ki lehetett cserélni ott helyszínen pár óra munka, és két koszos kéz árán. Szerencsére volt a közelben egy autósbolt, és még választhattam is két különböző kivitelű tárcsa közül. A generátor is felmondta egyszer a szolgálatot, elkorrodált az egyik dióda sodrott vezetéke, az indexkar pedig Lengyelországban tört el, mert a -30 fokban olyan lett, mint az üveg. A fűtése akkor nullával volt egyenlő, de amúgy meg voltam vele elégedve. Fűtőventillátor ugyan nincsen, de a motort hűtő turbina fújja be az ennél az évjáratnál már a kipufogócsonk körül is megjáratott levegőt.
Jó iskola a Trabant, mindenkinek tudnia kéne, bármilyen autóban is ül, hogy a trabi lejtőn nagyon ördög, de emelkedőn bizony gyengélkedik, és az előzést háromszor is meg kell fontolni. Soha nem türelmetlenkedek kis teljesítményű autó mögött azóta. A kanyarban viszont verhetetlen volt, és aki az egyenesben tolt hátulról, egy húzósabb kanyar után kissé nagyon lemaradt. Trabanttal lendületből kell autózni, érezteti, hogy szükség van az emberi tudásra, leleményre.
Hűséges társam volt jó és rossz időben, megtanított vezetni, szerénynek lenni, pont olyannak, mint Ő maga: a szó nemes értelmében igénytelennek. Azóta is vallom, a különbség egy Trabant és egy BMW735i (mert volt az is) között árnyalatnyi, míg a gyaloglás és a Trabant között nagyságrendnyi. Köszönöm Trabant!
Hibalista
- kuplungtárcsa, generátor, ablakspricni, fogyasztásmérő jeladója, indexkar törés.
Ide hordtam szervizbe
saját magam javítottam
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | FIAT850 | Következő autója? | Fiat Ritmo Abarth 130TC, de ez is múlt idő |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
