Napocska a kistehén
Szöveges ítélet
Egy éve ment el Füli a Ford, azóta van meg Napocska. (hátul van egy nap a típusnév mellett). Tíz éves, más ilyenkor adja el a kocsit, én ilyenkor vettem. Erre volt keret. Ez az eddigi legfiatalabb autóm.
Valamiért becsípődött nekem, hogy egyterűt vegyek. Tetszett sokféle és sokfélét olvastam róluk itt a Népítéletben. Álmom a Mitsubishi Space Star volt, amiről egy ismerős kereskedő lebeszélt. Nincs szakszervize igazán. Nézzek Toyotát. Ez mondjuk valahogy nem jutott eszembe. Keresőben megadva a feltételeket képbe került a Yaris Verso. Nem is hallottam róla. Megnéztem a Népítéletben. Szimpatikus. Épp egy közeli másik városban van is eladó. Hát furcsa volt. Főleg, hogy olyan magas. Hogyan tesszük erre fel a bicikliket? Addig vaciláltunk, míg elvitték. Egy hét múlva másik városban megvettem Napocskát.
Sérült volt, ezt nem titkolták. (Elég szépen lehetett alkudni) A Toyotás szerelő is rögtön észrevette, de hozzátette, hogy nem komolyan. Hármas koccanás középső szenvedője lehetett.
Nos az ilyenkor szokásos dolgok cseréjével kezdtük: gyertyák, olaj, szűrők, ékszíj. Futóműellenőrzésnél rendben volt. Szélvédő is cserélve lett, mert trehány gazdája szerintem homokkal súrolta le a bogarakat róla.
Úgy írtam, kicsit furcsa az alakja. A hátulja, mint egy tehén fara. De ezért ki is látni hátul rendesen, ami az új divat szerint már nem lehetséges. (pl.Suzuki Splash) A párom és a húgom szerint gyönyörű kocsi. (Mára én is így látom). Mások szerint, hogy vehettem ilyen csúnya autót? Csúnya? A Fiatritmód szép? A Suzukiswifted szép? Autó! Ellenben két garázsszomszédom, miután alaposan szemügyre vették, beleszerettek. Egyikőjük nézegeti is a hirdetéseket, hogy lecserélné a Wagon R-jét. Ja, most tűnt fel, hogy kisvárosunkban az enyémmel együtt öt ilyen Verso van. Egyébként a legtöbben rácsodálkoznak, ilyet nem láttak. Ez tetszik.
Nos, konkrétumok egy év után: Kis idő kellett, míg megszoktam, hogy ezzel nem versenyezhetek. Ezt értékeli is a párom, aki utálja a sebességet s végül is kilencvennel is oda lehet érni bárhová. Sőt! Erős oldalszélre érzékeny, igencsak ellene kell kományozni. A megengedett max. sebességhatárokon történő autózásra való. Országúton 5 litert fogyaszt. Pályán 7-et. Most az osztrákoknál, jól megpakolva, két bicajjal a tetején (fellépő kell a felrakáshoz), mivel a hegy-völgyön nyomtam neki, bizony 8 liter felé fogyasztott. De tényleg nem ez a jellemző. Itthon 5-6 literrel lehet számolni. Ha a klíma megy, az nagyon elveszi az erejét. Lámpánál, indulásnál előbb ezt ki kell kapcsolni, mert azt hiszed, úgy maradt a kézifék. Egyébként dinamikus, jól gyorsul. 186 cm magas vagyok és simán beférek magam mögé. Öt felnőtt kényelmesen utazott benne, keresztül az Alföldön. Egy kis csalással optikailag bővítettem nekik a hátsó sort. Lepedő lett ráborítva, így a középen lévő nem érzi azt, hogy csak félülésen csücsül.
Nagyon tetszik és kényelmes a magas ülés. Derék- és hátfájós vagyok, ez bizony szempont. Anyum mondta: Érdekes, ebben nem vakítanak úgy a szembejövők! Nem, mert vagy 30 centivel magasabban ülsz, mint a régiben.
A magas tető miatt nincs bezártság érzésed, tér van körülötted. Nagyon kellemes a szürkés belső szín. Ha beülök egy autóba, ahol a műszerfal fekete, szinte nyomaszt. Csomagtér és egyéb tárolók, szuper. A hátsó ülések előtti dobogó alá, ahová azok lehajthatók, a bakancsokat, túracipőket szoktuk tenni. Az ABS télen bizony nagyon jó szolgálatot tett a jeges úton. Olajt egy grammot nem evett az egy év alatt.
Komolyabb hibája a hátsó fék kopása, a tűzkarika szétégése (azt hittem kilyukadt a kipufogó) és a levegőmennyiség szabályzó problémája volt. Ez úgy jelentkezett, hogy induláskor nehezen vette a fordulatot, sőt lefulladt. Mint mikor régen rajtahagytad a szívatót. Ja, meg a kerékcsapágy. A szerelő szerint nem valószínű, hogy sűrűn fogunk találkozni javítás miatt. Gyári alkatrészben nem kell gondolkozni, marha drága, csak végszükségben. Minden kapható utángyártottban jó minőségben, meg vannak bontók is. Hogy 100 ezer felett van a kilométer? Bocsánat! Ez mennyiség? Régi beidegződés, hogy addig megy el egy autó. Nálunk a cégnél (országos cég) tíz éves autó félmillió kilométerrel nem ritka és a 170-et viszik.
Talán lecserélném, ha találnék egy olyan Versot, ami naptetős. Csak fényképen láttam eddig. Klímát nem tartom semmire. Az autót szeretjük, pont nekünk való.
Hibalista
- Jobb első kerékcsapágy,(25 ezer szereléssel), levegőmennyiségszabályzó tisztítás + ellenőrzés teszterrel (5 ezer), kiömlőcsőnél szétégett tűzkarika cseréje (4 ezer), klímatöltés (7 ezer), első szélvédő csere (23 ezer), hátsó fékdobok felszabályozása és fékpofák cseréje (talán 12-15 ezer lehetett).
Ide hordtam szervizbe
Toyota szerviz egy alkalommal a teszter miatt.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Ismerős
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 128000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | orion 1.6i | Következő autója? | Mivel nem lottózom, marad. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
