Fehér golyó
Szöveges ítélet
Céges autóként kaptam, új korában került a céghez, előttem kollégám használta.
Én igyekeztem vigyázni rá, nem vagyok az a széthajtós típus.
Tartós bérletben volt, ezért a szervízköltségekről nem nagyon tudok nyilatkozni.
Örültem, hogy Toyotát használhatok, számomra a márka egy megbízható, igényes autót jelent, ezt jórészt hozta is.
Kinézete kívülről szerintem egész jó, "golyóforma". Sima acélfelnik dísztárcsával, egy szélesebb alufelni azért kicsit feldobná. Szinte teljesen alaptípus, ezért fényezetlenek tükrök, kilincsek és a hátsó ajtón a csík. Elől nagyon alacsony, szinte minden padkán sikerül végighúzni a lökhárító alját, szerencsére ez nem nagyon látszik. Illetve nagyobb terhelésnél (=3-4 fő az utastérben) a kipufogó is leér fekfőrendőrön, bár ugye ez nem általános, a millió féle fekvőrendőr miatt.
Tetszett az egykaros ablaktörlő, bár a mosó részén még gondolkozhattak volna, elég nehéz jól beállítani. A visszapillantó tükörben (is) vannak az indexek, ha véletlenül kicsit megütnénk a tükröt, akkor az inkább szétesik, mint széttörik és simán össze lehet pattintani gond nélkül. Egy parkolóban egyszer nekitolattak az elejének, a lökhárító kicsit eltört, de simán javítható, a fényezés nem is sérült szinte, csak karcos lett.
A beltér teljesen elfogadható ebben a kategóriában, nem vagyok kis darab, kényelmes vezetni hosszútávon is, nem fárad el benne az ember. A műanyagok elfogadhatóak, de könnyen karcolódnak. Az egyhangúságot igyekezték mintázattal feldobni, szerintem ez sikerült is. Előző "tulaj" gyerekülést használt hátul, az ülés elkezdett kikopni azokon a pontokon, ahol hozzáért a gyerekülés. Ez azért kicsit kellemetlen, bár persze lehetne valami védőt alárakni. Jó sok a pohártartó. A kesztyűtartó nem túl nagy, ha ott tartanánk az autó könyvét, ill. a dokumentációját, akkor sok minden már nem fér bele. A csomagtartó nem túl nagy, persze nem is azért vesz ilyen autót az ember, mert folyton szállítani akar, bevásárláshoz teljesen elég, meglehetősen mély. Sajnos pótkerék nálam nincs, csak a javítókészlet, ami nem hiszem, hogy hasznomra válna, ha defektet kapnék, másrészről egy akkora tartóban van, mint egy pótkerék, felmerül a kérdés, hogy miért nem tesznek mégis inkább pótkereket bele, nem tudom mennyire más a költsége egy pótkeréknek, mint egy javítókészletnek kompresszorral, én inkább pótkereket látnék benne, ha már ugyanakkora helyet vesz el, mint a javítókészlet (amúgy a gumijavító trutyinak van egy szavatossági ideje, nem tudom valahol valaki figyeli-e ezt... nálam már régen lejárt). Az emelő a vezetőülés alatt van, ez érdekes megoldás, de jól elfér.
Mivel alaptípus, a műszerezettsége egy Trabantéval vetekszik, egy analóg sebességmérő látható, az üzemanyagszintet az LCD kijelzőn mutatja, illetve van váltásjelző lámpa is. Egy LED mutatja a hideg motorhőfokot. Hibajelző lámpából van bőven, erről majd később... Az alaptípusban is egész elfogadható zenelejátszó van, USB és AUX csatlakozó a kesztyűtartóban. Az USB jó helyen van, az AUX-ot inkább valahova kívülre tettem volna. Szépen játszik MP3-at, nem válogatós.
A komolyabb felszereltségű Yarisokban a nagy kijezős, tolatókamera monitoros, kihangosítós verzió azért kellemesebb... Érdekes dizájn-elem a kerek visszajelzője a hátsó övek bekapcsolásának, ezt lehet nem szeretni, szerintem elfér. 132000km után komolyabb (az elvárhatónál jelentősebb) kopást nem nagyon tapasztaltam az utastérben, a műanyag kormány kicsit fényesebb, mint új korában, de tényleg csak minimálisan. A fényezett betéten látható kis kopás és a rádió hangerőszabályzója talán már nem újkori fényében tündököl, de nincs is teljesen lekopva. A váltógomb is teljesen jó, pedig gyűrűt viselek. A hűtés-fűtés jól működik, gyorsan elkezd fűteni télen, bár mostanában néha szélsőséges kicsit, vagy nagyon hideg van, vagy megsülök, mivel teljesen manuális a szabályzás, nem tudom ennek az okát, de lehet mást nem is zavarna.
A motortérben nem sokat kotorásztam, csak a szélvédőmosót töltöttem utána szerencsére. Egyszer meglátogatta egy nyest, még amikor nem én használtam az autót, ennek a nyomai láthatóak a szigetelésen, illetve megkóstolta a szélvédőmosó csövét is, úgyhogy egy darabig volt beépített motormosó funkció is.
A menetteljesítmények szerintem elég jók, jól gyorsul, ehhez a kasztnihoz ez a motor elég jól passzol, majdnem sok is hozzá. A bekapcsolt klíma sem fogja le szinte semennyire. Nem sok dízel autóm volt, szerintem a fogyasztás teljesen jó, ahogy utánanéztem nálam átlagos volt az ilyen Yarisok között. Vegyesen 4,5-5 liter körül van, voltam sokat autópályán, akkor 5-5,2, ha nagyon tiporja az ember. Sajnos hiába 6 sebességes, mert az 5. rövidebb, így kevesebb haszna van annak a 6. sebességnek. Egy tanknyi üzemanyaggal úgy 760-800 km-t lehet menni, az elég jó szerintem.
Nagyon nagy hibája nem volt, a szükséges szervizeket megcsináltattam rendszeresen. A szélvédőt kétszer cserélték kőfelverődés miatt, az egyik csere óta a bal A-oszlop alja felől időnként a hangszóró felől zörgés hallatszik, lehet ott nem sikerült valamit visszatenni a helyére (persze amikor szervizben van, akkor ezt nem sikerül produkálni soha), illetve ugyanott kívül, a szélvédő alsó sarkán a műanyag védőcsík is kicsit instabil volt, de ezt megoldották.
Ami a leginkább zavaró volt, az a részecskeszűrő. Na az kikészít még most is. Először, ha jól emlékszem, megjelent a motorhiba lámpa, a szervízben valamit csináltak vele, utána egy darabig nem volt. Aztán ismét világított a motorhiba lámpa, és egyik reggel csak vészüzemben volt hajlandó menni (=0-50 km/h gyorsulás:15s...) A szervizben töltöttek rá másik programot, amivel másképp tisztítja a részecskeszűrőt. Ez úgy működik, hogy ha megjelenik a kis lámpája a tisztításnak, akkor 3. sebességben kell menni vele úgy 60-70km/h között, ekkor tisztít. Namost szerintem ezzel még most is van gond, mert olajcsere után úgy 7000km-el egyre sűrűbben szórakoztat ezzel a tisztítással, van, hogy naponta többször is "kéri", illetve egy út alatt töbször is. Ez egy idő után, ha vegyesen használja az ember az autót (vagyis rövid-hosszútáv, város-autópálya) baromi idegesítő tud lenni, mivel nem mindíg tudod akkor csinálni a tisztítást, amikor szeretné, hanem amikor olyan a forgalmi helyzet. Ha nem csinálod meg, akkor egy idő után sárga villáskulccsal "jutalmaz", ami egy idő után elalszik, majd ismét tisztítana, villáskulcs, motorhiba lámpa... amíg nem lesz lecserélve az olaj. (gondolom ilyenkor kezd az olajszint felmenni a tisztítási folyamat miatt)
A részecskeszűrő nemrég cserélve lett garanciában, azt hittem ez megoldja majd a problémát, de nem. Ugyanaz történik az új szűrővel is. Ez egy kicsit kiábrándít az autóból, de persze simán lehet, hogy én csinálok valamit rosszul. Na mindegy, ez már így marad, hamarosan úgyis elválnak útjaink. Ettől függetlenül jó autónak tartom, elégedett vagyok vele.
Hibalista
- -szélvédő (kavics) - -részecskeszűrő
Ide hordtam szervizbe
Kovács Monor
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 61000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.7/10) |