A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Yaris (2005-2011)

Yaris 1,33 Dual VVTi 1NR (2008.12.) 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A selejt

Szöveges ítélet

Az első autóm egy Corolla volt, 2001-es évjáratú, csótányhátú. Használtan még 2009-ből. Már ekkor fel kellett volna figyelnem arra, hogy nem a Toyota gyártja a legjobb motorokat, de ezt a példányt még azelőtt sikerült összetörnöm, hogy elkezdte volna komolyabban enni az olajat. Egy szokásos péntek esti csúcsforgalomban, az egyik legforgalmasabb csomópontban, a lámpa zöld jelzésénél ”nem voltam kellően körültekintő”. Sebaj, a kötelező a károm kétharmadát megtérítette. Mivel az autó eleje sérült oldalról, elől minden arrébb ment pár centit, már nem láttam értelmét belevágni a javíttatásába. Megtette helyettem más. Megvette egy autószerelő, aki szerint a családjában jó lesz majd valakinek. Pár hét után már fent volt a hasznaltauto.hu-n, mint megkímélt autó, igényes vevőnek. Tipikus magyar történet.
Ezután kezdtem el nézelődni, hogy 2016 tavaszán mit lehetne venni? Mindenhol a Honda Jazzt nyomatták, használtban nincs jobb. Nekem teljesen megfelelt volna belőle a második generáció, de magánszemélynél csak elvétve volt eladó példány. Jó pár nepper telepét végigjárva úgy éreztem, hogy túl vannak árazva, és hogy át akarnak vágni. Vittem magammal a kis rétegvastagság-mérőmet, méricskéltem, vizsgálgattam őket, de egyik példány sem tűnt jó vételnek, vagy nagyon lelakott vagy nagyon drága volt. Egyetlen magánszemélynél találtam Budapesten eladót, de nála sajnos nem sikerült alkudni.
Aztán kiderült, hogy egy nyugdíjas kolléga felesége lecserélné a Yaris-át. Első tulajtól, megkímélt, keveset futott, végig márkaszervizben szervizelve, beszámítási áron elérhető. Igazi csoda. Le is csaptam rá gyorsan. Kicsit több pénzért 2016-ra már csak egy kategóriával kisebb autóba tudtam beleülni, de nem számított, hiszen legalább ismert az előélete.
Teljesen jó kis autó, lehet annyira nem praktikus, mint egy Jazz, de ebben is el lehet azért férni. A hátsó ülés tologatható, el lehet dönteni, hogy csomagteret vagy lábteret szeretnénk. Hosszabb útra 4-5 ember csomagjának már elkél egy tetőbox. De el lehet vele menni Olaszországba, a Tre Cime di Lavaredo-hoz, bár az Auronzo-menedékházhoz legalább 10 percig folyamatosan egyesben kell menni, hogy felkínlódja magát 2320 méter magasra, mivel nyomatéka az nem nagyon van, de megcsinálja.
A belső tere nem nagy szám. Kemény műanyagok, amik néha zörögnek, de legalább a használat kevés nyomot hagy rajtuk. Kivéve a váltógomb gagyi krómcsíkját, ami félig már lekopott mire hozzám került, a másik felét magam kapartam le. A B-oszlop alján a műanyag burkolat patentjei mind a két oldalt rendszeresen elengednek, pedig minden takarításnál visszapattintgatom őket. Lehet, csak az ócska magyar utak miatt van, de tehettek volna bele egy-két patenttel többet is. Az utasok még ma is rácsodálkoznak, hogy középen vannak a műszerfal kijelzői, de ez inkább csak megszokás kérdése, mint valós probléma. A kormánya kicsi, sportos, ez tetszik benne a legjobban. Fordulékony, nagyon könnyű vele parkolni és mivel egész rövidke maga az autó, szinte az összes üres parkolóhelyre simán befér. Az zavaróbb, hogy a szellőző ventilátor már kettes fokozatban is zavaróan hangosan zúg. Hangszigetelés is csak elvétve van itt-ott. A motor alapjáraton nagyon csendes, de autópályán, 140 km/h-nál, mikor a motor 6. fokozatban 3500 1/percet forog, már csak üvöltözve lehet beszélgetni, a zenehallgatást pedig el lehet felejteni.
A fogyasztása teljesen rendben van. Mármint benzinből. Városban 6-6,5 literrel, országúton 5-5,5 literrel, autópályán 140 km/h-nál kb. 7 literrel elmegy 100 km-t. Az előre gondolkodó vezetést, a gyakori motorféket fogyasztásban meghálálja. Nyomatéka nem nagyon van. Érdekes, hogy kettesben 2000-es fordulat alatt borzasztóan gyenge. Ha egy kereszteződésben a főútra dinamikusan kell kikanyarodni, akkor nem szabad rögtön kettesbe kapcsolni, ha már kicsit gurul, mert ilyenkor csak fuldoklik, a többiek meg csak anyáznak, hogy mit keresek a kereszteződés közepén. Amúgy városban teljesen jól használható, dinamikusan lehet vele közlekedni. Autópályán is elvan, amíg sík az út. Egy-egy nagyobb emelkedőnél vissza kell rakni ötösbe, ha tartani akarjuk a tempót. Van egy bosszantó funkciója. A motor start-stoppos és minden egyes indulásnál egy eco-off kapcsolóval kell kikapcsolni ezt a csodálatos funkciót, ami nyilván hasznos, hogy meglegyen a standard, gyártó által ígért fogyasztás és CO2 kibocsátás, de azt ne mondja senki, hogy normális, hogy pár kilométer után akkor is leállítja, amikor még a műszerfalon a kék kis cool felirat ki sem aludt. Sajnos a kijelző nem mutatja a hőfokot, de az üzemi hőmérsékletét ennyi idő alatt nem éri el, az holtbiztos.
Na, de térjünk rá a problémáira. Az előélet nem minden. Nem voltam ebben az esetben sem kellően körültekintő. Ez az 1.33-as 1NR 2009-ben egy vadonatúj motor volt, ami friss újításként bekerült a ráncfelvarráson átesett Yarisokba is. Persze 2016-ban még nem cikkeztek erről a szuper Toyota motorról, akkor még nem írták, hogy „Akárhová nézünk, pontos illesztések, szépen megmunkált felületek, amelyek az értő szem számára igazi csemegék.” Lehet, hogy a japán mérnökök igazi remekművet alkottak, csak éppen arra nem jó, amire kitalálták, egy városi kis autó számára, főleg nem olyan szerviz támogatással, ami a magyar márkaszervizekben járt hozzá, vagy csak a franciaországi Onnaing városában üzemelő Toyota gyárban nem sikerült rendesen összerakni ezt a selejtes példányt.
Most hogy előjöttek a problémák előbányásztam az előző tulaj márkaszerviztől kapott számláit is, mivel az autó kézikönyvével együtt azokat is megkaptam. A számlák tanulsága szerint az 5W-30-as motorolajat sakurás barátaink simán beleöntötték 8000 km-nél, 26000 km-nél és 38000 km-nél is. A 15000 km-nél megejtett szerviz számlája sajnos nincs meg, de van egy tippem, hogy akkor mit önthettek bele. Végül 45000 km-nél valamiért észbe kaptak, lehet gondolták, még is baj lehet ebből, mivel ekkor már 0W-20-as ment bele. Hozzám 55000 km-rel került. Én pedig már a Toyota Superhez hordtam, ahol legalább előtte megkérdezték, hogy milyen motorolajat töltsenek bele. Nyilván a 0W-20-at választottam, hiszen a kézikönyvében is le van írva egyértelműen, hogy ez kell bele, bár az 5W-30 olcsóbb, és ha nagyon muszáj jó bele az is, de utána ki kell cserélni 0W-20-ra. A korábbi számlák tanulsága szerint az első 5-6 évében sok baja nem volt, a kopó alkatrészeken kívül egy vízpumpát és egy kerékjárati doblemezt cseréltek benne garanciában. Részt vett visszahívási kampányban gázpedál és légzsák csere miatt. Így az első tulajnak sok gondja nem volt vele.
Az első évben nekem se. Boldogan használtam, vettem hozzá kiegészítőket, vonóhorgot, tetőboxot, váltózárat… Aztán felültem a szopórollerra. 64000 km-nél elkezdett valami hátul zúgni és egy futóműállításon derült ki, hogy a jobb hátsó csapágy a ludas. Mivel ebben hátul egy ABS érzékelővel integrált hátsó csapágy van, aminek a cseréje márkaszervizben 120ezer Ft, így gondoltam kérek ajánlatot egy maszektól is. Ez nagy hiba volt. Ő 36ezerért is megoldotta, mindennel együtt. Persze az előre megbeszélt SKF helyett szó nélkül berakott egy általa jónak gondolt olasz gyártmányt. Fél évig működött is, aztán kigyulladt az ABS hibajelző a műszerfalon. Kiolvastattam a hibát, nyilván a jobb hátsó jelzett. Visszamentem a maszekhoz, bár már máshova költözött, de még elérhető volt, így garanciába kicserélte, természetesen ugyanolyan fosra, mint amit eredetileg is tett bele. Fél évig, azért ez is elműködött, de végül megint kigyulladt az ABS hibajelző. Bár kiderült számomra, hogy inkább a jelzőkábel a probléma, mivel az utángyártott csapágyon eltérő volt a csatlakozó, így a szerelő elnyisszantotta a kábelt, szépen összesodorta a kábelvégeket, kicsit szigetelőszalaggal körbe tekerte, aztán jó napot. Sajnos másodszorra már nem sikerült számon kérni rajta a díjnyertes munkáját, mivel addigra megszűnt a szerviz. Így egy autóvillamossági szerelőhöz fordultam, akitől kértem, ha megoldható cseréljük is ki a kábelt. Sajnos, nem volt megoldható szerinte, így 9ezerért a kábelvégeket össze is forrasztotta és kicsit vastagabban körbe tekerte szigetelőszalaggal. Ezzel a megoldással már majdnem egy egész évig jól működött, de aztán megint csak kigyulladt az ABS visszajelző, így kénytelen voltam márkaszervizben az egészet kicseréltetni gyárira, csapággyal, érzékelővel, vezetékkel együtt 131eFt-ért, de legálabb ez a része azóta is hibátlanul működik.
Ezután jött a nagyobb probléma, 80000 km-nél már nem bírta ki az éves szervizig, 4-5000km-enként rá kellett tölteni 1 liter motorolajat, mert majdnem lement a nívópálca minimum szintjéig. Innentől kezdve a hosszabb utak előtt és után nézegetni kellett rendszeresen az olajszintet és a csomagtartóba mindig tartani kellett egy liter olajat. 94000 km-nél már 2-3ezer kilométerenként rá kellett tölteni egy-egy litert. Ekkor már hiába töltöttem bele Spuri adalékot, már mindegy volt. Az utolsó liternyi rátöltést 1200 km-en ette meg. Ekkor már persze érdeklődtem, mit lehetne csinálni, megjelentek a cikkek ennek a műremek motornak az olajfogyasztásáról, de csak az eladás vagy a motorfelújítás maradt, a végtelenségig csak nem töltögethetem bele az olajat? A márkaszervizből lényegében elhajtottak, vagyis azt mondták, hogy valószínűleg ezt a hibát csak a motor cseréjével tudják megoldani, ami legjobb esetben is 1 millió Ft feletti javítási költséggel jár, de megnyugtattak, hogy ez a hiba a 2011. után gyártott példányokra már nem jellemző. Hát, köszi! A tanács, hogy ezt az autót ne használjuk rövid távokra! De könyörgöm, akkor mire használjunk egy városi kisautót? Nem mindenki lehet pizzafutár, aki egész nap járatja.
Az egyik, erről a motorról szóló, totalcaros cikkben említették a ToyoTeam Garage szervizt, akik már több ilyen motorral foglalkoztak, helyileg is számomra megfelelőek voltak, így tőlük kértem árajánlatot motorfelújításra. Megrendeléskor abban maradtunk, hogy mivel úgyis szétszedik az egészet, ha találnak még valamit, akkor azt is cserélik. Így végül gyári gyűrűszettel, tömítésszettel, hajtókar-csapágyszettel, gépműhely munkadíjával, motorolajjal, olajszűrővel, fagyállóval, pasztával, vízpumpával, kuplungszettel, hosszbordás szíjjal, feszítő csapággyal stb. és természetesen a szerelés munkadíjával együtt végül kicsivel 700eFt felett megállt. Két hétre kaptam időpontot, három hétre ígérték a javítást és addigra meg is csinálták. Úgy tűnik, ezek a motorok már túl bonyolultak és tíz év működés után szétszedve, már nem lehet őket úgy összerakni, mint ahogy eredetileg a gyárban összerakták őket. Sajnos pár nap után elkezdett csörögni. Először azt hittem, hogy a hűtőventilátor lapátjai közé akadt be valami, de nem. Valamelyik hidrotőke kezdett el csörögni. Ez egy zseniális szerkezet, amiből jó pár darab van egy ilyen motorban azért, hogy a márkaszerviz megfáradt szerelőjének 20eFt-os óradíjért, ne kelljen kézzel szelephézagot állítgatnia. Remek szerkezet, egy újabb kis biz-basz, ami el tud romolni. Motorfelújításkor állítólag ezeket nem szokták cserélni. Most utólag néhányat mégis csak ki kellett cserélni 28eFt-ért. Így elmúlt a csörgés pár hétre. Sajnos pár nap múlva vissza kellett vinni megint, mert valamelyik tömítésnél folyt egy kicsit az olaj, ezt garanciába orvosolták. Aztán megint előjött a csörgés, de nem folyamatosan. Hol csörgött néhány kilométeren, hol nem. Hidegen, melegen. Mindegy volt neki. Így megint visszavittem. Ezúttal hidrotőke tisztítóadalékot kapott, 1000 km-et mentem vele és aztán egy olajcsere. Az olajcsere óta elvagyok vele. Általában nem csörög. Több száz km-t megyek, nem csörög, aztán néhány percig csörög, és megint abbahagyja. Egyelőre így használom, mivel nem nagyon csörög, de a levegőben ott lóg az összes hidrotőke cseréje. Ám legalább a motorolajat most már nem eszi.
A karantén időszak alatt, idén tavasszal lassan mentek bele a kilométerek, így ez a huzavona kicsit elhúzódott. Közben párszor azért felmerült bennem, hogy lehet jobb lett volna ilyen hercehurca helyett betolni egy elhagyott kőbányába, leönteni benzinnel, majd felgyújtani és venni valami rendes autót, de győzött a józan ész. Bár ez még nem teljesen biztos, mivel ha minden költségét összeadom, és mostani áron eladnám, akkor minden egyes kilométer, amit megtettem vele, az elmúlt 48000-ből, mióta nálam van, kb. 72Ft-ba került. Ennyiből már majdnem limózhatnék is, bár azért vele Budapest határán kívülre is eljutottam, és ebben már benne van az összes kiegészítő ára is, amit vásároltam hozzá.
Az biztos, hogy sorvadjak el, ha még egyszer veszek egy Toyotát. Ha ezen ítélet olvasását követően csak egyetlen ember is elgondolkodik azon, hogy vegyen-e Toyotát vagy sem, már megérte megírnom.

Hibalista

- jobb hátsó csapágy cseréje - 131eFt - motorfelújítás - 739eFt

Ide hordtam szervizbe

Toyota Super - drágák, de amit ígértek azt megcsináltákToyoTeam Garage - olcsóbbak, mint egy márkaszerviz

Értékelése: 7

Másik szerelő értékelése

Horváth Attila - kókler

Értékelése: 1

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 2008
Kényelem (6) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 55000
Megbízhatóság (4) Vezetett km 48000
Szerviztapasztalat (4) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Corolla (2001) Következő autója? talány
Ennyire szerette (4) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (4.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Yaris 2005 (2005 - 2007)

További ítéletek (147 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)