A Fekete...
Szöveges ítélet
2007. 03. 30. volt az a jeles nap, amikor átvettem életem első autóját. Alapvetően a japán autókat kedvelem, de a döntés meghozatala előtt vettem a fáradtságot és végignyálaztam a teljes kínálatot az adott kategóriában. Néhány alapvető elvárásom volt a “jelöltekkel” kapcsolatban: legyen benne légkondi, távirányítós központizár, normálisan elférjek benne + belőttem egy ársávot. Elsősorban az interneten fellelhető információkra hagyatkoztam a döntés meghozatalakor. Megnéztem a gyártók/képviseletek honlapjait, böngésztem a felszereltségi és árlistákat, elolvastam a teszteket, népítéleteket stb. A Suzuki Swift-et már az elején kizártam az összehasonlításból, noha ár/érték alapján biztos befutó lett volna. Félreértés ne essék, nincs semmi bajom a Swift-tel, nagyon jó kis autó, csak a szüleimnek már van egy és nem szerettem volna egy ugyanolyan autót venni.
Először a Yaris-t nem is akartam belevenni az összehasonlításba, mondván eléggé női autónak volt az előző generáció elkönyvelve. Mivel egyre több férfiembert láttam Yaris volánja mögött, ezért rápillantottam a gyártó honlapjára is… szerencsére. :) De őszintén szólva teszek rá, ha női autóként van számon tartva.
Végül a Toyota lett a “győztes”. A jó ár/érték arány mellett még a 3 éves garancia, a márka jóhíre, és az 5 csillagos EuroNCAP törésteszt is sokat nyomott a latba.
Március hó elején kerestük fel a Reálszisztéma Autóbuda szalonját, igazából csak körbenézés, tesztvezetés céljából, végül a kereskedő fiatalemberrel számolgatásba fogtunk. Ha ott lefoglalózom az autót, akkor ajándékba kapom a metálfényt és a légkondit. Befizettem a foglalót egy jó órás fejvakarás után egy klímás, Sol felszereltségű, 5 ajtós egyedre. Mellesleg igen pozitívak a benyomásaim a kereskedésről, abszolút profin álltak hozzá a dologhoz, ha megbeszéltünk egy időpontot a papírok kitöltésére, hitelügyintézésre, akkor időben fogadtak, időben telefonáltak, ha volt valami tennivaló stb… Szóval minden úgy zajlott, ahogy az a nagy könyvben meg vagyon írva.
Az autóról néhány szóban. Végül a fekete szín mellett döntöttem, igaz, hogy meglátszik rajta minden porszem, és a napon jobban felmelegszik az autó, cserébe (szerintem) nagyon jól mutat feketében a verda. A formája nekem bejövős, nincs semmi baj vele. A karosszéria elemeinek illesztési hézaga szép egyenletes és kicsi mindenhol. Mind a mai napig nem tudok betelni azzal, hogy az ajtók milyen szépen, könnyedén, nagyautósan puffannak becsukáskor. Parkoláskor érdemes odafigyelni, mert az első lökhárító alja elég alacsonyan van. Az alsó, fényezetlen koptató csík gyakran leér. Maga parkolás gyerekjáték, a tükrök nagyok, a kormány könnyen jár, csak meg kell szokni, hogy milyen rövid az autó orra, és utána egész szűk helyekre be lehet passzírozni a kocsit.
Az összeszerelés minősége nagyon jónak mondható, a beltérben nincsenek sorjás műanyagok, csúnya illesztések. A műanyagok kopogósak, kemények, de ez a kategóriában elfogadott. Jó pont, hogy az ajtókra is jutott némi kárpit, bár valószínűleg az ülésekhez hasonlóan ezek is gyorsan fognak koszolódni a világosszürke színükből fakadóan. Kicsit tartottam az átvétel előtt a digitális, középre helyezett műszerfaltól, de kb. addig tartott megszokni, amíg az autót hazavittem a kereskedésből (5 perc). A műszerfal környékén az egyetlen negatívum, amit már előttem többen is szóvá tettek, az a fedélzeti comp. nyomógombja, pontosabban annak helye. Nagyot kell nyújtózni, hogy elérjük, ami menetközben balesetveszélyes. Értehetetlen ez az ergonómiai baki, pedig ezt leszámítva minden kézre esik. Rengeteg tároló rekesz áll rendelkezésre, sok mindent el lehet bennük pakolni, csak utána találd is meg… :) A bőrborítású kormány és váltógomb fogása kellemes, a varrások szépen eldolgozottak. Jó ötlet volt a tervezőktől a függőleges középkonzol, minden a helyén van, mégis van hely a térdeknek. Belül egyenlőre nincs semmi zörgés, nyüszögés a műanyagok felől, egyedül a tárolóhelyekre bepakolt dolgok adnak hangot. Amit hiányolok az autóból az az ablaktörlő szakaszos törlésének állítható intervalluma. Például a Swiftben van, baromi jó dolog, nem kellett volna a Toyotának kispórolnia…
Az ülések kényelmesek, talán egy leheletnyit lehetne nagyobb az oldaltartásuk. A csomagtartó akkora, amekkora, tisztában voltam a méretével már a vásárlás előtt is. Tetszik, hogy nagyon könnyedén lehet mozgatni a hátsó üléseket a csomagtartó méretének javára. Mellesleg magam mögé beülve kényelmesen elférek (178 cm vagyok). Ha nagyon szőrszálhasogató akarnék lenni, akkor a hátsó, ötödik biztonsági öv beüzemelésével, kiiktatásával járó macerát említhetném meg újabb apró hibának. Nem vészes, de talán más megoldást is lehetett volna találni az öv elhelyezésére.
Az 1.3-as motor korrektül mozgatja a durván 1 tonnás kasztnit. Nem lesz tőle versenyautó, de a mindennapi közlekedéshez bőven elegendő a teljesítménye. Nem gond vele a legális max. autópályatempó tartása sem. A váltó szerintem a kategória etalonja is lehetne, pontosan csusszannak be a helyükre a fokozatok. Az első 2000 km-en még kicsit akadozott az egyes és a hátramenet, de utána megszűnt ez a probléma a fogaskerekek összekopásával. Mondjuk még mindig akad az egyes egy picit hidegben, amíg fel nem melegszik az olaj, de ez normális minden autónál. A kuplung eléggé alul fog, könnyű megtalálni a fogási pontot. A gázpedál elektronikus, kicsit furcsa volt az elején egy hagyományos, bowdenes gázpedállal felszerelt autóból átülve. A mechanikushoz képest könnyebb a pedál lenyomása és talán van egy bolhafingnyi késedelme is, de nem zavaró, gyorsan megszokható ez is, mint a digitális műszerfal. A futómű is egy jól sikerült konstrukció, nem dülöngél durván a karosszéria kanyarban, ugyanakkor az úthibákat is szépen tompítja. A fékekre sem lehet panasz, nagyon jól lassítják a kocsit.
A fogyasztás nyáron a legnagyobb melegben légkondival 7 liter körül alakult, többnyire városi körülmények között, lakott területen kívül, szintén légkondival 6,2 volt a legkevesebb, a szabályok betartásával közlekedve. Télen a reggeli hidegek és a budapesti dugók, araszolások miatt a legnagyobb fogyasztás 8 liter volt.
Még nem volt vele semmi gond, pöccre indult télen is, elvitt eddig mindenhová. :)
A szervízzel kapcsolatban még nincs semmilyen tapasztalatom, ha túl leszünk az egyéves szervízen, frissítem az ítéletet.
-------------------------------------------------
Frissítés: 2009.01.05.
Nos, a verda lassan a második életévéhez közeledik, így frissítem az ítéletet.
Elsőként a szervíztapasztalat. A vásárlás helyére, a Reálszisztéma Autóbudához vittem vissza az autót az első esedékes átvizsgálásra. Előzetesen időpontot kértem a szervízbe, valamiért nem vették fel a telefont a munkafelvevők, az ügyintéző, recepciós hölgy elkérte a számomat, hogy visszahívnak később. Nem bíztam benne, hogy meg is történik a visszahívás, de szerencsére tévedtem, miután leraktam a telefont egy órán belül vissza is hívtak. Korrektül tájékoztattak még a telefonban az átvizsgálás várható költségeiről is, így nem ért meglepetés fizetéskor. A szervízeléssel egyidőben megejtettem náluk a téligumik cseréjét is. Azokat a gyári acélfelnin hagyattam és vásároltam a nyáriakhoz egy gyári alufelni szettet (Orana). A teljes gumicsere és a szervíz mintegy 60 percet vett igénybe. Végeztével a munkafelvevő fiatalember korrektül elmagyarázta, hogy mit csináltak az autóval, mi mennyibe került. A leszerelt téli kerekeket rendesen becsomagolták, hogy az autó belseje ne legyen dzsuvás és a csomagtartóban elhelyezték. Egyszóval nagyon pozitív a tapasztalatom velük kapcsolatban, ezután is hozzájuk viszem az autómat.
Ma már több, mint 23000 km van az autóban. Mindennap használatban van, leginkább városi körülmények között. Nyáron több alkalommal is előfordult, hogy négyen csomagokkal felpakolva tettünk meg néhányszáz kilóméteres távot, ekkor már kissé szűkösnek bizonyult a verda. A negyedik ember csomagja már csak az utastérben, hátul a két utas között fért el. Az utóbbi időben figyeltem fel, hogy mintha kissé nyikorogna a vezetőoldali ülés a tomporom alatt. Egyéb gondom nincs az autóval. :) Minden reggel pöccre indul, mind a mechanikai, mind az elektronikus elemek rendben működnek, teszik a dolgukat.
A legkisebb fogyasztás 6 liter volt nyáron légkondival, autóúton, kényelmes 90-es tempóval. Amúgy a városi fogyasztás 7-7,2 liter között alakul a reggeli dugók miatt. .
Hibalista
- semmi :)
Ide hordtam szervizbe
Reálszisztéma Autóbuda
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 23000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | japó masina, az biztos |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
