Üzemanyagár-sapka helyett
Szöveges ítélet
Az egész akkor kezdődött mikor megszületett a kislányunk, s eldöntöttük hogy eddig imádott 3 személyes Hiace-ünket eladjuk. Ausztriában élünk, rengeteget utazunk (évi min. 40-45.000 km), s pici babával nem akkora fless szaharai hőségben klíma nélkül 95-100km/h -val 3-400km-t legurítani. Ja, ja most jöhetne a sztorizás hogy de bezzeg az én időmben trabanttal jártunk, meg ZUK-kal. Igen, csak akkor nem volt 38 fok meg ennyi autó és idióta az utakon.
Ha valaki néhány éve azt mondja, vegyek hibridet vagy toyota priust biztosan pofán röhögtem volna. Emlékszem még 2012 környékén egy kollégám járt II-es prius-szal s csak szörnyülködtem hogy mégis hogyan lehet ilyen csúnya autót megvenni. De hát aki csak egy kicsit is spirituálisan gondolkodik az tudja hogy az életben egy valami biztos, a változás. Velem is ez történt, megváltoztam.
Az eredeti terv szerint Land Cruisert vagy 8 személyes HIACE-t, esetleg Prius+ -t szerettünk volna, Land Cruiser 2004-05 körüli gyártás 3.0 D4D vagy Hiace nagy lámpás 2007 től, de mind a két típusra igaz, hogy ezekből ami itt kint jó az 20.000 EUR. Amúgy meg ezekből eladó jó nincs is, ha véletlen akad egy-egy azt néhány percen belül foglalózzák, az olcsókra rárepülnek a feketék mint dögre a legyek, ami van az meg drága és szeméttelepre való. A Prius plusok 99%-a bécsi, grazi vagy nagyvárosi taxiként funkcionált s 4-5 évesen is van bennük 3-400 ezer taxi km ami alapesetben nem volna gond, de egy bécsi taxi nem összekeverendő egy némettel (itt sok az afrikai és balkáni taxisofőr akiknek a műszaki kultúrájuk messze elmarad egy németországitól, láttunk pl. olyat aminek az ülésein a zsíros mocsok fényes volt, üres cigarettásdobozok szétszórva, üres Redbullos doboz összegyűrve az ajtófiókban és a fémcsavarral a műszerfalba rögzített telefontartó. Aki erre is szarik, az kíváncsi vagyok hányszor viszi el az autóját a kötelezőkre ami idekint simán 7-800Eur ). Így hát visszaadtunk az igényeinkből s úgy határoztunk, veszünk valami kisebb benzineset napi rohangálósnak meg egy családi magasítottat.
A típust a következők alapján lőttük be:
- megbízhatóság
- teljesítmény minél kisebb legyen (Ausztriában teljesítmény alapján fizeted a havi biztosítást ami jelenleg kb. 1EUR/KW tehát egy 140 lóerős autónak a havi biztosítása kb 110 EUR!!! Igen itt sincs kolbászból a kerítés)
- kényelmesen elférjünk 3-an + 2 macskahordó illetve hogy ne kelljen hajtogatni az üléseket ahhoz hogy a babakocsi beférjen
- 3-400 km megtétele se legyen kínlódás ha épp úgy van
- Mindenképpen japánt akartunk azokból is Toyota vagy Honda volt ami szóba jöhetett hiszen a Nissan már Renault, a Lexus és Infiniti megfizethetetlen, Mitsubishi kevés van, a Mazdákat inkább hagyjuk,... Nagyon sok fauvé konszernes autót hajtottam a Golf III-tól a passaton, t4 + t5-ön át a 7es golfig, de volt 1.6-os toledonk es TDI superbünk, az a4 es az a6 audikról meg ne is beszéljünk. Szóval a VW-ket alapból kizártuk a rengeteg rossz régi tapasztalat miatt. Elkopó vezérműtengely, PD elemek, kettőstömegű, turbó stb stb... áhh nem volt már kedvem tovább kínlódni
4 hónapig ment a vadászat, nézegettünk Honda Jazzeket, Prius II-t és Prius III-at, egy - két Aurist de mind olyan szutyok volt, hogy ingyen sem kellett volna saját használatra, mígnem egyik este találtam ezt a II-es Priust (2006-os évj.) első tulajtól, végig ütött szervízkönyvvel, 105ezerrel az órájában. 83 éves nénié volt, alig ment évi 7ezret. Beleszerettünk, azonnal el is hoztam. Azért csodát várni egy ennyi idős autótól nem szabad, körben itt-ott karcos, szinte minden elemére rányitva egy ajtó, a két első kilincsről potyog a lakk, első fényszórók homályosak, alja osztrák autóhoz híven rozsdás. De a belseje újszerű, se egy karc se egy cigaretta égetés vagy kávéfolt, a kormányon semmi kopás.
Már az hazaúton is feltűnt, hogy a Board Computer szerint az átlagfogyasztás 8,4l / 100km ami a gyári adat duplája, valamint észrevettem hogy nagyon keveset, 1-200 m-t tud csak elektromosan gurulni s az akksi pillanatokat alatt feltölt. Egészen biztos voltam benne hogy baj lesz az akksival, ezek az osztrákok nem ismerik az "akkucella csere" szót, semmiféle bonyolultabb műszaki műveletet nem tudnak elvégezni, óriási a sötétség a fejekben autó terén. Ha baj van rohannak a legközelebbi szakszervízbe, kapnak egy olyan javítási ajánlatot amivel az autót gazdasági totálkárosnak minősítik, a szalonok a tulajt rábeszélik egy újra 8-10 év hitellel / lízinggel. Jellemző hogy a tulajok odaadják a portékát valami kereskedőnek szotyiért aki aztán árulja 4-5000 Euróért TIP-TOP állapotban tudván, hogy a kelet európai kereskedő úgyis elviszi. Az itthoni és szlovák kereskedők előtt pedig megnyílnak a lehetőségek és a hibás akksi is majd fel lesz újítva hiszen ki vesz 1-1,5 millióért új akupakkot egy 15 éves priusba? Sosem felejtem el, volt egy Prius 578.000-kmrel az órájában 2000Euróért, pár hét múlva hirdették a HAHU-n 300ezer km-rel megkímélt állapotban 2,2 millióért :D
Megállapítva az akksi hibáját be is jelentkeztem egy budapesti szervízbe, 5 akku cellát cseréltek azóta tökéletesen működik.
No de magáról a típusról, elölről nem egy szépség, de oldalról és hátulról nekem már kifejezetten tetszik. Amúgy pirosmetál, fullon lesötétítve ami szerintem elég ritka ebből a típusból és nagyon dögösen áll neki. A hátulja olyan amerikaias, oldalról áramvonalas mint egy hal, látszik rajta hogy minden karosszéria elemet úgy terveztek hogy a lehető legkisebb legyen a légellenállás. Az ajtók annyira finoman nyílnak hogy akár kisujjal szinte hang nélkül be lehet kattintani őket.
Beülve megcsap az a tipikus Prius szag. Lehet hogy velem van a baj, de nekem még tetszik is. Ha valaki szerint ez büdös, ajánlom hogy üljön bele egy első generációs Dacia Loganba és kíváncsi vagyok utána változik e a véleménye. Sok helyen olvastam arról hogy az anyagok érintése borzasztó, nem kelt jó érzést. Én azt gondolom, azzal hogy ércesek a műanyagok csak hogy tartósabbá teszik a belteret, nem különösebben észrevehető a használat nyoma. A kormány bőrözött, az ülés hála istennek plüss, nem bőr vagy félbőr mint a taxikban. Nekem az az érzésem hogy felhasznált anyagok tartósak, bár szépséget nem találok benne. Mindig is utáltam az digitális kilóméterórát, ebben az autóban viszont megszerettem. Minden kárpit és műanyag szürke és fekete, igazi régimódi japán autó ;)
Sokáig gondolkodtam rajta hogy kinek az ötlete volt a gyári rádió kijelzőjét az LCD monitorra tenni, mire rájöttem hogy a gombok mögött a CD tár foglal helyet. Szokás kérdése. A váltógomb tökéletes helyen van, a szokásostól eltérően a műszerfalon helyezkedik el. Szegényem olyan csökött, hogy inkább irányváltópálcikának nevezném el ahogy kinéz, de legalább zölden világít sötétben. Az ülések szerintem tökéletesek, legalábbis nekem se nem túl puha se nem túl kemény, nagyon jól variálható. Mondjuk a kormányt csak fel -le irányban lehet mozgatni, nem tetszik. Nem is olyan rég, Bécsből le kellett utazzak Szegedre, reggel mentünk este jöttünk csupán 900 km-t gurítottunk bele, de a derekam utána sem fájt! Hátul akkora hely hogy egy VII-es Golf elbújhat mellette. A feleségem simán bepelenkázza a picit kiszállás nélkül, bár a ki és beszálláshoz igencsak le kell hajolni. Rengeteg a pakoló hely, mindenhol van egy kis tárolórekesz ahova el lehet bújtatni rágót, jégkaparót, szervízkönyvet stb... Kedvencem a pohártartó előtt található nyitható talán hamutartó ?! Mindig oda teszem a telefonomat így nincs szükség szélvédőre cuppantható gumis szirszarokra ami egy nagyobb kátyú vagy fekvőrendőrön történő áthaladás következtében leröpül. Viszont egyáltalán nem tetszik hogy az első könyöklő túl keményre sikerült, nagyon vékony a párna, bár ha azt vesszük legalább nincs amin meglátszódjon a használat. A vezető oldali ajtón található ablak fel - lehúzó gombok érintése is igencsak keményre sikeredett s ahogy az ember használatba veszi őket olyan ropogós pattogós hangot ad ami egy kicsit visszavesz a jó összhatásból.
A klímája fergeteges, míg kint 38 fok, bent simán tartja a 23-24et. És ez egy 1.5 hibrid! Soha nem volt olyan autóm aminek ennyire hideg lett volna a klímája, egyszerűen fantasztikus, talán a 2010-es c5-ös citroenemé közelítette meg ezt a szintet.
Elég jól felszerelt autó, van benne minden amire egy mai autóhasználónak szüksége van: elektromos ablak + tükrök, digit klíma, navigáció, board computer, JBL hangszórók, tempomat, kihangosító, kormányról vezérelhető klíma illetve rádió, kulcs nélküli indítás (mindig is utáltam nem is használom ahogy beülök a kulcs megy a helyére) az egyedüli hiányzó cikk az ülésfűtés ez persze nem az autó hibája hanem azé aki nem rendelt bele újan. Tolatóradar nincs benne, nekem az a véleményem hogy aki ekkora autóval sem tud parkolni az inkább járjon busszal.
Előszőr nagyon fura volt vezetni, nem tudtam mikor megy elektromosan, mikor benzinnel, mikor használja mind a két hajtást stb... Mára ezt könnyen már megszoktam, s aki megtanulja vezetni nagyon könnyen tud spórolni az üzemanyaggal. Eleinte sokat használtam a "Brake funkciót" gondolván hogy majd gyorsabban tölt az akksi és kevesebbet fogyaszt, de rájöttem hogy teljesen felesleges országúton vagy folyamatos haladásnál "B"-be tenni, csak rángatja az autót ide-oda mintha folyamatosan be lenne húzva a kézifék amikor a gázpedálról leveszem a lábamat. Szerintem ez a funkció a városi "Stop and Go Verkehr"-re (elindulsz és megállsz forgalom) lett kitalálva hogy ne kelljen annyit fékezni amikor araszolunk. Nagyon jól lehet vele vitorlázni, nagyon könnyen gurul ez az autó, tudatosan kell vezetni ami nálam annyit jelent hogy minél kevesebbet fékezni. Például ha jön egy lejtő azonnal leveszem a lábamat a gázpedálról és kihasználom a természet és a jármű adottságait, vagy például autópályáról való lehajtásnál már amikor tábla írja hogy 500 m múlva le kell térni a pályáról, 120 km/h-ról kikapcsolom a tempomatot vagy elveszem a gázt és simán legurulok szinte fék nélkül, ekkor persze leáll a benzinmotor és hangtalanul lehet suhanni. Azt azért hozzáteszem, tévedésben voltam a hibriddel kapcsolatban mikor megvettük ezt a kocsit. Azt gondoltam, majd reggel beülök az autóba, elmegyek vásárolni meg ide oda néhány km-t és a benzinmotort mellőzzük, csak tisztán elektromosan használjuk majd városon belül. Aztán bilibe ért az ujjam mikor a szerelőm felvilágosított, ez nem plug in hibrid, igen azokkal meg lehet tenni 15-20 km egy teljes feltöltéssel, de ez nem PLUG IN! Ezekben az autókban az elektromotor csak segíti a benzines hajtást, ami által az autó kevesebbet eszik, valamint amikor nincs komolyabb terhelés például országútról begurulva a faluba 50-60-km/h-val akár 6-7 km-t is elmegy tisztán elektromosan, vagy parkolóházban 20-30 -cal sem kapcsol be. Véltem felfedezni, hogy összehasonlítva egy sima diesel vagy benzin üzemű automata váltós autóval ha ezt lepadlózom mondjuk 80-as tempónál, nem teszi vissza egyből kettőbe és pörgeti 6-7000-ig hanem visszadobja 3-asba és azonnal rásegít az elektromotor amivel kíméli a benzinmotort s annak élettartamát. A fokozatmentes automata váltó dodgem jelleget kölcsönöz az autónak, a gázpedál és a váltó nagyon finomra van hangolva, egy gyorsításnál ha már csak egy lehelletnyit is visszaveszek a gázból azonnal felsőbb fokozatba teszi ami segíti az alacsony fogyasztást, s kíméli a motort.
A teljesítményéről mondjon mindenki amit akar, 77 le egy ekkora karosszériához nem sok de nekem pont elég. 90-nel közlekedő kamionokat, vasárnapi mazsolákat simán lehet vele előzni, 0-ról 60 ra pedig kifejezettem jól gyorsul. Érzésem szerint a kedvence a 120km/h, itt még nem zajos és simán viszi de akár 140km/h-val is lehet vele tartósan haladni.
Futóműve nekem kicsit feszes, az út repedéseit könnyen megérzi, de a 205/55R16-os gumik viszont nem rángatják balara jobbra az autót nyomvályúban. Kormányzása direkt, szinte nincs is holtjátéka, a volánt kisujjal lehet tekergetni, ezt is meg kell szokni. Fordulóköre viszonylag kicsi, nagyon könnyen lehet vele parkolni, viszont az első és a hátsó lökhárítók koptatója olyannyira van alacsonyan, hogy egy magasabb padka simán megakasztja. Bár inkább ezt akassza meg mint az olajteknőt! Mint minden autó ez sem tökéletes és ennek is megvannak a saját típushibái, ezt nem fogom leírni van a Youtube-on egy Totalcaros szuper videó amit az ELITE Car tulajával csináltak, abban benne van minden...
És az egymilliós kérdés: mennyit eszik? Alapból minden nap megyek vele 80 km-t a munkába, 10km város 10km főút és 60 km pálya 120kmhval. 3hónap és 10.500km (15 tele tankolás) megtétele után a manuálisan kiszámolt átlagfogyasztás 4,9 l /100km, ami szinte tökéletesen megegyezik a fedélzeti egység által számolttal. Csodák nincsenek, a gyári könyv 4,3L/100 km-adott meg így a valós 6 decivel több mint a gyártó által megadott érték. De az az autó 16 éves, teljes mértékben elégedett vagyok ezzel az adattal, főleg ami a mai benzinárak mellett.
Összegezve a fentebb írtakat ez egy nagyon jól sikerült autó, legalábbis amire kitalálták arra tökéletesen használható, ezt nem egy taxi bizonyítja ami futott már 5-600ezer km-t komolyabb meghibásodás nélkül. Persze ezt is tönkre lehet tenni, de úgy gondolom aki picit is odafigyel rá az még sokáig használhatja. Jó döntésünket az élet is igazolta, vásárlást követően néhány héttel az üzemanyagok ára majdnem a duplájára nőtt, nem is tudom elképzelni hogy létezik-e jelenleg jobb ötlet egy prius helyett az elektromos alternatíván kívül. És hogy mi lesz a következő autóm? Egy biztos, hybrid Toyota vagy Honda
Hibalista
- 5x akkumulátorcella, alváz 16 éves korára rozsdás lett (osztrák autó)
Ide hordtam szervizbe
Béla és ismerősők
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 105000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Hiace | Következő autója? | Rav4v Plug IN Hybrid |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
