A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Prius (2009)

Prius Comfort 

Az ítélet értékelése
4,3(3 db)

Űrhajó A-ból B-be

Szöveges ítélet

Ausztriában élek a családommal, emiatt a leírásom talán kissé kilóg a sorból a Népítéleten.

Pár éve költöztünk át, előtte Magyarországon egy használtan vett dízel Citroen C3-at használtunk, amit mindegyikőnk imádott, de kinőttük és az adminisztráció miatt sem akartuk kihozni. A nyaralások, magyarországi családlátogatások stb. viszont kellett egy másik kocsit keresni. Ausztriában autót tartani drága dolog, még itteni jövedelemmel is, bár van, hogy az üzemanyag olcsóbb a magyarországinál. Viszont a biztosítás, szervizdíjak, adó stb. mind jóval drágább, mint otthon.

Eredetileg valami japán szívó benzinest akartam venni, mert nem utazunk annyit, hogy a dízel indokolt legyen. Viszont az osztrák törvények elég durván a dízeleknek kedveznek: új autónál a NoVA nevű adót csak a CO2-kibocsájtás alapján vetik ki, mást nem vesznek figyelembe; illetve az éves teljesítményadó meg értelemszerűen szintén a benzines kocsikra magasabb. Emiatt itt rengetegen használnak dízeleket, igaz, a lízing is népszerű, így sokan a dízelekkel járó költséges javításokkal nem szembesülnek.

Végül úgy lett hibrid, hogy a kettő között megkerestem a kompromisszumot. Informatikus vagyok, az autók kamaszkorom óta rohadtul nem érdekelnek, viszont a Priusban tetszik, hogy belül "űrhajó". A döntésben még az is segített, hogy a megbízhatóságáról nagyon jókat olvastam. Számomra az autó egy használati tárgy, vigyen el A-ból B-be (lásd az írásom címét), legyen megbízható, biztonságos és tegye mindezt a lehető legolcsóbban. Persze gondját viselem, figyelek rá és megadom neki a törődést, de azon túl nem érdekel. Csikós szopó-szériáit és a Totalcar-szerkesztőség Rulettkerék-sorozatát ámulva figyelem, igen jól szórakozom rajta, de "otthonra nem kéne". :-)

2014 tavaszán már több hónapja túrtam a Gebrauchtwagent (itteni HaHu), amikor elegem lett az autókeresésből. Elraktam több jelöltet is a kedvencekbe, de az egyetlent, amit meg akartam nézni, az orrom előtt elvitték. Mit tesz az ember ebben a helyzetben? Beleszarik és elmegy a családdal nyaralni. :-)

Felső-Ausztriában voltunk egy tanyán 2 hetet, nagyon élveztük, bejártuk a környéket. Egyik nap hazafele autózva tűnt föl, hogy a szomszéd faluban van egy Toyota-kereskedés a főút mellett. És pont volt egy eladó, használt Priusuk, ez a sors keze! Egy kis, családi vállalkozás volt, írtam nekik (angolul), kiderült, hogy szabin vannak, de az ügyvezető válaszolt (angolul!). Otthon volt, a faluban, csak nem nyitottak ki pár hétig. De hívott, ugorjunk be, szívesen lát. Pár nap múlva találkoztunk és elvittük a kocsit próbaútra, én csak annyit kértem tőle, hogy autópályázni is hadd menjünk el, mert szeretném "meghallgatni".

A belseje és a műszerfala azonnal levett a lábamról, minden komputer, egérmozi, remek játékszer! A próbaút jól sikerült, a kocsi nagyon csendes volt, autópályán is (pedig téli gumi volt rajta!), mindig kezesen viselkedett. Vezettem már előtte DSG-váltós Passatot, de ez az automataváltó sokkal-sokkal kezesebb és kényelmesebb volt.

Gyakorlatilag azonnal megalkudtunk rá, bár csak 2 héttel később mentem vissza érte (addig olajcsere, átnézték, elintéztem a biztosítást stb.). Nagy mázlim volt, mert mondta a kereskedő, hogy MÁSNAP érkezett egy pali Stájerországból bejelentés nélkül, azonnal lerakta volna érte az árát kp-ben és vitte volna!

Remek vétel volt, 4 évesen, 52e km-rel került hozzánk. Majdnem a legendákban szereplő "idős, osztrák vidéki házaspár autója". :-) Csak ez a vidéki házaspár a elég gazdag volt ahhoz, hogy átüljön egy új hibridbe és az 52e km-t leginkább úgy rakták bele, hogy nyaralásokkal körbeutazták Európát (ez a még gyári nyári gumin látszott is, csereérett volt).

Amatőr szemmel kívül-belül remek állapotban volt, pár karctól eltekintve. Elektronikus, központi szervizkönyv a Toyotánál végig vezetve, kaptam belőle egy nyomtatott másolatot. Benéztem alá is, de igazából nagyon nem aggódtam, Ausztriában ti. a kereskedőnek kötelező használt autóra is 1 éves garanciát adnia. Ha bármi gond van, fél évig neki kell bizonyítania, hogy a kocsit használható állapotban adta el, utána fél évig a vevőé a bizonyítás terhe. Szóval elsőre lehet, hogy felelőtlenségnek tűnik, hogy így beleugrottunk, de nem bántuk meg. 2015 nyarán aztán a soproni Toyota-szervizben is megerősítettek, hogy jó vétel volt, szép állapotban van még mindig.

Felszereltség:
- Comfort fokozat (ez a középső Ausztriában).
- "Nagy" navigátor, ami a tolatókamera képernyője is. A cuccban van egy mobil HDD, amire a berakott audio CD-ket is betömöríti MP3-ba, vagy valami ehhez hasonló formátumba, majd innét le tudja játszani. Van CDDB is benne, ezért a CD-ket elég jó aránnyal föl is szokta ismerni.
- 17"-os alufelnik + téli gumi 16-os felniken.
- Parkolósegéd, amit sose használtam.
- LED-es fényszórók, ez viszont valami hihetetlenül jó!
- Smart Key System, ami tkp. a kulcsnélküli beszállást és indítást jelenti.
- Sötétszürke beltér Alcantara üléshuzattal.

Ha sikerült a fotót jól feltöltenem, akkor az is látszik, hogy fekete. Egy fehérnek jobban örültem volna (bézs belsővel), de ezt dobta a gép, használt autónál az ember nem válogathat. Legalább nem látszik rajta a kosz annyira, mint a fehéren. :)


Vásárlás után pár héttel viszont jött egy váratlan szívás: égve hagytuk benne a belső világítást. A kis akksi a pár hónapos állástól 4 évesen már nem bírta, lemerült, így nem tudtam az autót beindítani. A szorult helyzetből az éppen Bécs környékén járó kereskedő mentett ki, egyszerűen bebikáztuk. Innét üdvözlöm a Toyota mérnökeit, az öregebb és olcsóbb Citroen C3-ban minden lámpa lekapcsol egy idő után magától, ezt a Prius miért nem tudja?!

Vettem bele egy új Bosch akksit, saját kezűleg kicseréltem, azóta újra minden szép. A Prius akkumulátora csak 45Ah-s, mert minimálisan használja csak, minden a nagy akksiról megy. Szó szerint arra kell csak az akkumulátor, hogy a belső fények, rádió stb. működjenek, illetve erről indítja be a komputert, ami aztán bekapcsolja a hibrid rendszert a nagy akksiról.

Fönt írtam, hogy eredetileg 17-es felnikkel kaptam meg, de a nyári gumi csereérett volt (215/45R17). Voltunk így vele Magyarországon, ez a nagy felni a magyar utakon rettenetes, ráz és kényelmetlen. Ősszel ezért fölmentek rá a 16-os kerekek a régi téli gumikkal (amik egyébként még kiváló állapotban voltak), majd tavasszal hagytam rajta ezeket a felniket és vettem rá Michelin CrossClimate-et (205/55R16), meg csináltattam egy futóműállítást. A CrossClimate-et a Michelin 2015 tavaszán hozta ki, egész éves gumi, de kínosan kerülik mindenhol a négyévszakos jelzőt. Helyette úgy hívják, hogy "az első nyári gumi, ami télen is használható". Állításuk szerint sikerült egyesíteni a két típus előnyeit. Eddig (2016. november) bevált, bár igazán nagy hóban még csak egyszer tudtam kipróbálni.

Frissítés, 2016. november: nemrég ért a meglepetés, hogy itt Ausztriában nem szerelhet föl az ember csak úgy másik felnit és gumit, hiába felel meg méretben, engedélyeztetni kell. A Prius típusengedélyében csak a gyári 17-es, 15-ös és a téli 16-os felni szerepel, de az is csak 195/55R16-os gumival - ami meglepő módon kisebb, mint a gyári méretek. Ezért a 205/55R16-os gumikat engedélyeztetnem kell. Ez most van folyamatban, némi papírmunka az illetékes hivatalnál és 26€.

2015 januárjában nagyon elkezdték a Priusokat lopkodni Budapesten, ezért kapott egy kétszintű lopás- és indításgátlót. Ezt persze nem részletezem itt. Azért volt rá szükség, mert a rokonaink is Budapesten élnek és nem szeretném, ha egy hazalátogatásból kocsi nélkül jöhetnénk vissza Ausztriába.


Szubjektív tapasztalatok:

A C3 ugyan 1,5 mérettel kisebb (a Prius valahol a kompakt és a családi kategória között van), de a franciák sokkal praktikusabb ajtózsebeket és tárolórekeszeket tudtak belerakni. Pl. az benyeli a 1,5 literes vizespalackot, a Priusba csak félliteres fér. A hátsó ajtókon egyáltalán nincs zseb, bár cserébe a lehajtható könyöklőn van pohártartó ott is. Az ülések a család többi tagjának rögtön tetszettek, én szenvedtem pár hétig, míg sikerült megtalálni a jó pozíciót. Van benne elektromos deréktámasz, ez hosszú úton nagyon jól jön. Az Alcantara borítás kellemes, örültem neki, nem szeretem a bőrt.

A csomagtartó az adatlap szerint 440 liter, de elég hülye alakja van. Két részre osztott alapból, mindkettő inkább lapos és terebélyes, mint mély. Persze a hibrid-akkumulátor miatt, mert azt a hátsó üléssor mögé dugták el. Ennek ellenére jól pakolható, ha az ember kiveszi az elválasztó lapot, akkor különösen. Pótkerék nincs, bár van neki üreg kialakítva, de abban a defektjavító készlet van. Én beraktam mellé az EÜ-dobozt, apróságokat, mind benyelte. Szükség esetén a felcsévélt kalaptartó is el lehet rakni az erre kialakított bemélyedésekbe.


Vezetni a mai napig óriási élmény, bár hozzátenném, hogy nem vagyok egy nagyon tapasztalt sofőr. A saját C3-on kívül eddig Skoda Fabiát, Ford Focust, Citroen C4-et, Mercedes C Klassét és VW Passatot vezettem. Ez utóbbi kettő automata váltós volt és alaposan felextrázott (a Passat fullextrás), a Fabia kivételével mind dízel. De tkp. lényegtelen, a Prius mindegyiknél halkabb. 130-as autópályatempónál az új gumik óta csak a szélzaj hallatszik, a motorhang legföljebb emelkedőn, vagy előzéseknél. Nagyon pihentető vezetni, bár az élményt a magyarországi és a bajor(!!!) autópályákon sűrűn megtalálható idióták erősen le tudják rontani. Tempomat van benne, radar kéne még, hogy tartsa a távolságot, akkor igazán relaxáló lenne vele autózni.

Városban és országúton még jobb, hiszen ha nincs szükség a benzinmotorra, rögtön lekapcsolja. Ez megfelelő körülmények között azt jelenti, hogy még 70-80 km/h-val is tudok csak elektromosan menni (sík terepen, vagy enyhe lejtőn), teljes csöndben. Én viszonylag dinamikusan vezetek (értsd: nem piszmogok indulásnál), bár száguldozni nem szoktam, így a fogyasztása 5 L/100 km körül ingadozik. A guminál említett 170 km/h-s németországi huligánkodás eredményeképpen az a tankolási periódus fölugrott 5,8 L-re, de egy hasonló méretű benzines, vagy automata dízelhez képest ez még mindig a vicc kategóriája.

Elég hamar meg tudja tanulni az ember, hogy hogyan érdemes vele indulni csak villannyal, "vitorlázni" és a hasonló hypermiling-trükköket. Persze ezzel elég vérszegény módon mozog a kocsi, sok nem priusos ezért hiszi, hiheti, hogy a hibridek szarok és nincs bennük erő. Ami nem igaz, mert a kombinált hajtásláncban pont az a jó, hogy a kétféle motor ott segíti ki egymást, ahol a másik gyengébb. Indulásnál az MG2 nagy nyomatékát használja, autópályatempónál a benzinmotort állítja be egy optimális fordulatszámra. Gyorsítani is másképpen szokott, mint egy normál autó: felpörgeti a benzinmotort, majd amikor beállt az új sebességre, visszavesz a fordulatszámból. Vicces hallgatni, ahogy elkezd "bégetni", majd az állandó sebességnél ez elhalkul. Piros lámpánál a boyracereket nem vonzza, ellenben autópályán sokszor előfordul, hogy hasonló teljesítményű kompaktokkal megpróbálnak letolni előzés közben. Ilyenkor az ember PWR-módba rakja a hajtáslánc-vezérlést, gázt ad és vigyorog, ahogy a mögötte jövő meglepődve lemarad. :)


A legszemetebb szórakozás azonban nem ez, hanem a gyalogosrémisztgetés! :D Mondjuk olyan helyeken, mint Budapesten a Kazinczy-utca, ahová autó bemehet, de gyalogoszóna és a járda az úttesttel egy szintben van. Ilyenkor tisztán elektromos módban kell megközelíteni az áldozatot, a veszélyeztetése nélkül mellégurulni, majd lehet fuldokolva röhögni, amikor az ijedtében 3 métert ugrik helyből. :D Akkora troll még nem vagyok, hogy ezt éjszaka, világítás nélkül próbáltam volna meg a fekete kocsival, de később lehet. :D Nem igaz egyébként, hogy elektromos módban teljesen néma lenne, mert a gumiknak van gördülési zaja, s ha az ember füle megszokja, akkor az elektromos rendszer (inverter?) nagyon halk, nagyon magas hangú sipítását is meg lehet hallani.


Frissítés: 2015. június: 60e körüli éves szerviz Sopronban, East-Tech Car Kft. Minden rendben, viszont a hibridgaranciát nem tudták ellenőrizni, sem a szoftverfrissítést megcsinálni. Kiderült, hogy a lopásgátló tavaszi beszerelése hibakódot generált és emiatt a vezérlés ragaszkodik hozzá, hogy menjek még 500 km-t. Így ezt későbbre halasztottuk.

Frissítés: 2015 augusztusában voltunk nyaralni Rügenen, egyik este Stralsundból Greifswaldba hazafele menet beugrott elénk egy őz, el is csaptam. Balról és részben HÁTULRÓL jött a rohadék, mintha még az utolsó pillanatban öngyilkos akart volna lenni, bepattant a kocsi elé. Életem első balesete, persze hulla ideges voltam. Kiszálltam, körbenéztem-fényképeztem a kocsit, hívtam a biztosítót, de szerencsére semmi baja nem lett az autónak, csak a rendszámtáblakeret sarkai repedtek meg. Köszönhetően annak, hogy az őz kicsi volt, én is csak kb. 60-nal mentem, mintegy rákészülve, volt vadjelző tábla! Másnap ezt a greifswaldi Toyota-szerviz is megerősítette, mert bevittük az autót átnézetni, amit grátisz csináltak meg, egészen le voltam nyűgözve. A vicc az, hogy mire a fotózgatással végeztem, az árokba beesett őz fölpattant és saját lábán elsétált a sötétben, észre se vettük!

Frissítés, 2015. november: újabb szervizlátogatás Sopronban. Indexbúracsere a jobb tükrön (megtörtem a mélygarázsban), sikerült rárakni a 2012-es szoftverfrissítést (visszahívási akció). Hibridgaranciát még mindig nem tudtak ellenőrizni rajta.

Frissítés, 2016. június: megint éves szerviz, 75e km, olaj- és szűrők cseréje, semmi extra. Meglepő módon most hagyta ellenőrizni a hibridgaranciát és meg is kaptam róla a "bizonyítványt".

Frissítés, 2016. november: nyáron a migránsok miatt az osztrák határellenőrzések rendszeresen brutális dugókat okoztak az M1-esen, ezért egyik alkalommal Budapestről hazafele megpróbáltunk kerülni. Először Jánossomorjánál mentünk át, rá egy hónappal később Mosonszolnoknál próbálkoztunk. Hiba volt. Az út olyan szinten szar, hogy oda minimum egy Dacia Duster kellett volna. Valami beleakadt a Prius aljába és a elkezdett "karcolni". Átjutva Ausztriába félreálltam a normális úton, benéztem alá, egy műanyaglemez lógott félig, mert egy kábelkötöző bilinccsel volt már így is rögzítve. WTF?! Mindegy, most jól jött: szorosabbra húztam, így aszfaltúton nem ért le.

1-2 héttel később el a soproni szervizbe, fölemelték, benéztünk alá, de szerencsére nem volt komoly baj. Az olajcsereajtó le volt már törve, a kocsit így vettem (más kérdés, hogy a kereskedő erről miért nem szólt...), a soproniak mondták, hogy ez általános Toyota-hiba. Az ajtó nem zsanérral, hanem anyagában kapcsolódik a motortakaró-lemezhez. Ha sokat hajtogatják, pláne hideg időben, amikor rideg, eltörik egy idő után. A kábelkötözőt rakták föl zsanér helyett, ez, és a gyári patentek tartották. A szervizben leszedték nekem és megkaptam ajándékba. A Priuschat.com-on azóta találtam fotókkal illusztrált szereléis útmutatót, hogy hogyan lehet szépen, alumíniumzsanérral visszatenni.

Újabb update, 2020. júniusa: még mindig megvan és eszem ágában sincs lecserélni egyelőre. Kb. 127000 km-nél áll az óra, ez nagyjából 75000 közös km-t jelent a 6 év alatt, nem autózunk a családdal extra sokat. Idén sajnos lejár 10 éves Toyota-féle hibridgarancia, amit a fönt írt makacskodásai után azóta minden évben problémamentesen le tudtak ellenőrizni. Megvolt a 120e-res "nagyszerviz" is, amikor nem csak az olajat és a szűrőket cserélik.

Mivel nem hajtom ki a belét és rászoktam a regeneratív fékezésre, ezért még mindig nem kellett fékbetétet és -tárcsát cserélni rajta. ISMÉTLEM: 127000 KM-NÉL A GYÁRI FÉKBETÉTEK ÉS TÁRCSÁK VANNAK RAJTA!!!

Még mindig a 2015-ben fölrakott Micheline CrossClimate van rajta, ami bevált, de idén ősszel már cserélem. Szintén valami négyévszakos lesz az új, mert nem megyünk annyi, hogy a 2 külön szett indokolt legyen.

Hibalista

- Az 1. év alatt semmi. Az indítóakkumulátort kellett cserélni. - - A 2. évben a garázshelyre beparkolásnál (amit már több, mint 1 éve használok) sikeresen lezúztam a jobb oldali indexbúrát a tükrön. A márkaszerviz ezt laza 22000 Ft-ért pótolta, azért ez egy kicsit meglepett. - - Sikerült 2015-ben egy őzet elütni Németországban, de csak a rendszámtáblakeret sarkai repedtek meg tőle. - - 2016-ban egy rossz úton leért az olajcsereajtó (már preparálva volt kábelkötözővel), ezt a soproni szervizben leszedték, megkaptam. Ha lesz sok szabadidőm (haha), akkor visszarakom alumíniumzsanérral - van erre egy jó útmutató a Priuschat.com-on. - - 2018-ban egy krakkói út során valahol a cseheknél kapott egy kavicsot a szélvédő, ezért cseréltetni kellett. Ezt a bécsi szervizben csináltattam, 500€ volt a casco önrész, meg még két évig megvont a biztosító egy kb. éves 150€-s bónuszt (egy rohadt kartell az összes, még rosszabb, mint otthon). . Amúgy cirka 1500€ körül lett volna. Sopronból egy kb. 900e Ft-os ajánlatot kaptam, ha jól emlékszem és a papírozás is macerásabb lett volna, mint az osztrák Toyotával. - - Szintén ebben az évben Sopronban hegeszteni kellett az egyik kipufogótartót a kocsi hasán, mert elengedte kb. a közepe táján és emiatt rezonált a cső. - - Utolért valamikor a toyotások betegsége is: időnként a jobb szélen, bizonyos motorfordulatszám-tartományban nyöszörög a műszerfal. :)

Ide hordtam szervizbe

Sopron, East-Car Kft.Pontosak, korrektek, gyorsak, olcsóbban dolgoznak, mint az osztrák szervizek és magyarul beszélnek. Ez utóbbi nekem azért fontos, mert németül nem tudok túl jól - nemzetközi cégnél dolgozom, egész nap angolul beszélek.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Toyota Frey Arsenal, Bécs. Korrektek és megbízhatóak, de ide csak a visszahívási akciók, éves műszaki vizsga (itt nem kétévente van!) és egy kavicsfölverődés okozta szélvédőcsere miatt vittem, mert Sopronhoz képest drága. Mint minden, amihez Ausztriában élő munkaerő kapcsolódik.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (6) Évjárat 2009
Kényelem (9) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (7) Km vásárláskor 52000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 75000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? C3 Következő autója? Corolla Touring Sports Trek, természetesen hibrid
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Prius 2009 (2009)

További ítéletek (28 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)