Kozmikus Vaddisznó
Szöveges ítélet
Egy öreg és egyre nyűgösebb, gazdaságtalanabb fenntartású autóm volt, amibe már nem akartam pénzt önteni, így 2015 őszén már nagyon erőteljesen foglalkoztatott az autóváltás gondolata. Először nem is volt a fejemben konkrét típus, a szempontok a következők voltak: 1) legyen gazdaságos, 2) legyen problémamentes (vagy legalábbis ahhoz közelítő), 3) legyen korszerűbb technika, 4) a réginél legyen erősebb, dinamikusabb, 5) és legyen automata.
Ezekkel a paraméterekkel igen hamar a III-as Priusnál kötöttem ki, mivel 3 millió Ft körül nem nagyon van más relatíve fiatal, normális méretű, praktikus kialakítású, erős, automata kocsi, ami ráadásul ennyire gazdaságos és strapabíró, mint ahogy az ezernyi elolvasott teszt és vélemény leírta. A válogatás nem volt különösebben nehéz, mert nem sokat hirdetnek belőle használtan, így egy pár nagyon lelakott példány megnézése után meg is lett a kiválasztott: egy sötétszürke, 2010-es III-as Prius, amely ránézésre nagyon megkímélt állapotban volt.
Az egyetlen hiba, amit észre vettem rajta, az az volt, hogy a kormány elég erőteljesen jobbra húzott. Nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, a magyar utakon könnyen elállítódhat, gondoltam csak egy futóműbeállítás kell neki és ezzel el van intézve. Nekem is volt már autóm, ami egy idő után félrehúzott, egyszerűen korrigálták a szervizben.
A márkaszervizes átvizsgálás során is egy műszakilag kifogástalan autó képe rajzolódott ki, ráadásul a Toyota online rendszerében megvolt ennek az autónak az összes javítása részletes leírásokkal és km óra állásokkal, így ez alapján és az állapota alapján a benne lévő 113.000 km hihetőnek tűnt. Mindössze a bal hátsó kerékcsapágy szorult cserére, valamint az akku cseréjét is erőteljesen javasolták (a kis akkuról van szó, ami minden autóban van, nem a nagy hibrid akkuról), mert az előző tulaj nem gyárit tett bele és mivel azon nincsenek olyan hűtőnyílások, mint a Priushoz való gyári akkuban, így problémákat okozhat a későbbiekben. Ők sem találtak műszaki problémát a futóművel, így egyetértettek abban, hogy csak egy beállítás/hangolás kell.
Mindezek fényében úgy gondoltam, hogy kár lenne elszalasztani a vételt, és rövid alkudozás után megköttetett az üzlet.
Beletelt néhány hétbe, mire összeszoktunk. Nagyon óvatosan kell vele vezetni, mert a gyalogosok, de sokszor a többi autós sem számít az érkezésére – az előbbiek nem hallják a villannyal kúszó űrhajót, az utóbbiak pedig semmiféle dinamizmust nem néznek ki belőle és olykor merészen ki/bevágnak elém annak ellenére, hogy elég rendes tempóban jövök. Eleinte furcsa volt a csend, hogy hol van motorhang hol nincs, hogy szinte azonnal van fűtés, hogy nem kell a slusszkulccsal foglalkozni, hogy fokozatmentes váltóból sosem fogy el az erő, hogy milyen könnyűek a pedálok és a kormány, és hogy mennyi anyaggal vagyok körülvéve... Gyakran hangoztatják, hogy a „régi autókban még volt anyag” – nos, nekem a 19 éves BMW-hez képest a Prius egy tanknak érződik.
Egy hibridnél az egyik fő szempont mindig a fogyasztás. Az első hónapban nem produkáltam kiemelkedő értékeket, de amint kiismertem és megszoktam a működését, már nagyon hatékonnyá vált a kezem alatt. Városban, ha van ideje bemelegedni (amit elég gyorsan szokott egyébként), akkor beáll 3,6-4,0 literre, ha rövid távon használom hideg motorral, akkor 4,6-5,0, autópályán 150-nel, 5 emberrel, és csurig pakolva pedig 6 körül szokott alakulni. A jó fogyasztásban az is közrejátszik, hogy az autó jellegénél, felépítésénél fogva sokkal nyugodtabb és tudatosabb vezetésre sarkall. Sokszor, amikor korábban adtam még egy gázfröccsöt, most már inkább elvánszorgok 40-el a célig villanymotorral és ügyelek arra, hogy feleslegesen ne röffentse be a benzinmotort. Már nem taposok a gázba, nem előzgetek, nem furakszom azért, hogy 2 perccel hamarabb érjek oda valahova. A dugók sem zavarnak különösebben, mert olyankor hosszú km-eken keresztül tudok árammal siklani (eddig a rekord 3,5 km volt benzinégetés nélkül a budapesti csúcsforgalomban), nem kell kuplungolni-váltogatni, és kellemesen szól a zene a 8 hangszórós rendszerből.
A történet egyetlen sötét foltja az a nyomorult futómű. Sajnos a beállítás nem oldotta meg a problémát, ugyanúgy jobbra húzott a kormány utána is. A Toyota Supernél széttárták a kezüket és annyit mondtak, hogy lehet, hogy a gumik nem egyenletesen kopottak (4 vadi új gumiról beszélünk, amit 1 héttel korábban vettem az autóra...), de vigyem be még egyszer, megnézik mit tehetnek. Bevittem, de csak hablatyoltak és felvetették, hogy talán valamelyik alkatrész hibás/deformált lehet (pl egy brutálisabb kátyútól vagy padkától), de fogalmuk sincs melyik, megmérni nem tudják, szemre (!!!) jónak tűnik (!!!). De jövő héten hoznak be a szervizbe egy másik ugyanilyen Priust, azzal egy időben vigyem én is vissza, és akkor az én lengőkaromat meg miegymásomat hozzámérik (!!!) a behozott Prius „jó” lengőkarjához. Itt már rendesen dolgozott bennem az ideg, de ez a szerviz 5 percre van a munkahelyemtől, úgyhogy egy héttel később megint visszavittem. Természetesen nem jutottak semmire, méricskélték, de szemre (!!!) nincs gond a futóművemmel. Talán a csonkállvány, talán a lengőkar, talán a gólyaláb... Nem tudni melyik. Hogy a jó =!%!x;–…•Ņ/+/”’(=
Ez egy márkaszerviz 2016-ban!? 1 hónap és 3 visszamenetel nem elég ahhoz, hogy legalább a HIBÁT diagnosztizálják? A megoldáshoz ekkor még mindig közel sem voltunk. Itt untam meg ezt a játékot, fölírattam a szerelővel azokat az alkatrészeket, amik az ominózus jobb első futóműben problémásak lehetnek, majd elkezdtem hívogatni a budapesti Toyota bontókat. A 4. felhívott helyen már tudtak is segíteni – alkatrészekkel, munkadíjjal, futóműbeállítással együtt 87.000 Ft-ba került a javítás, amire a Toyotánál alapból 250.000-et saccoltak nekem.
Így hát a Toyota Super töketlenségéből adódóan kicsit bonyolultan, de végül sikerült megoldani a problémát, most már 100%-os az autó. Egyébként meglepően jó a futóműve – a Priussal kapcsolatban általában nem a jó menettulajdonságokra és a dinamizmusra asszociálunk elsőként, de a vásárlás óta levezetett 22000 km után – amiben volt város, autópálya, országút, hegyi szerpentinek, falvak, belföld, külföld, tehát minden – elmondhatom, hogy minden helyzetben megállja a helyét. Egyszer sem éreztem, hogy lazulna a kapcsolat a kocsi és az út között (még pokoli viharban, csuromvizes, kanyargó hegyi úton sem), a karosszéria nem billeg, a kormányzás pontos és kiszámítható, pedig városon kívül nem igazán szoktam finomkodni a gázpedállal. A címben szereplő nevet is ezért kapta: a tömzsi, nehézkesnek tűnő vaddisznóról minden eszünkbe jut, csak nem a gyorsaság, de valójában nagyon fürge állatokról van szó, amelyek akár 50 km/h-val is képesek szaladni szükség esetén.
Egyébként nem csak nekem nyerte el a tetszésemet, szinte mindenki odavan érte: mivel relatíve sokat utazom belföldön és külföldön egyaránt, így több tucatnyi barát, ismerős, vagy telekocsis útitárs fordul meg az autómban és szinte kivétel nélkül mindegyikük kiemeli az autó csendességét és kényelmét. Páran az út végére már konkrétan érdeklődtek, hogy mennyiért lehet kapni egy ilyet, illetve hogy mire érdemes figyelni a vásárláskor. Egy orosz lányt lenyűgözte a tény, hogy 150 km-es sebességnél is csendesen suhan, és "cosmic machine" jelzővel illette.
Az együtt eltöltött 15 hónap alatt nagyon a szívemhez nőtt a jószág, nagyon nehezen tudnék róla rosszat mondani és azok is leginkább csak apróságok lennének. Mostanra már valódi rejtély számomra, hogy a 2,5-4 millió Ft-os kerettel rendelkezők 90%-a miért nem ilyet vesz – A Priussal olyan autót alkottak a Japánok, amibe gyakorlatilag nem lehet belekötni, annyira átgondolt. Teljesítmény? Van. Kényelem? Van. Hely? Van. Csomagtér? Nagy, jól pakolható. Fenntartás? Minimális. Minden elektromos és automata benne. Ennél már csak egy Plug-in Prius lenne tökéletesebb, a következő autóm vagy az lesz, vagy egy BMW i3.
P.S.: a kiegyensúlyozott értékelés jegyében végezetül álljon itt néhány kisebb negatívum az autóval kapcsolatban, amit az elmúlt bő 1 év tapasztalata alapján megfigyeltem:
-A hátsó kilátás rémes, így a következő autómat már egészen biztos nem fogom tolatóradar/kamera nélkül venni. Ez nem a vezetési tudásról és az elkényelmesedésről szól, ennél az autónál tényleg olyan holtterek vannak hátul, hogy egész egyszerűen alapszükséglet, hogy legyen benne valamilyen parkolási segédlet - a saját és a többi autó épségének megőrzése érdekében.
-A hibrid komponenseknek (akku, villanymotor, inverter, stb.) köszönhetően ez egy igen testes, nehéz autó. Ennek főleg lassításkor/fékezéskor van jelentősége, olyankor tényleg nagyon érezni a tehetetlenül gördülő nagy súlyt... Persze nyilván meg lehet vele állni, de megszokást igényel és fokozottan figyelni kell erre a forgalomban. Már csak ezért is érdemes megfontoltabban vezetni a Priust, nem csak a takarékosság miatt.
-Nagyon alacsony a hasmagassága és elég jelentős az első kerék előtti túlnyúlás. Ez nem igazán róható fel neki, ez az autó egyszerűen ilyen, de itt Magyarországon, ahol rengeteg a totál elmebeteg módon kialakított felhajtó és padka, bizony rendszeresen megesik, hogy itt-ott leér az alja. Nekem ez egy kicsit zavaró, de nincs mit tenni... Más modern autó sem igazán magasabb, maximum az SUV-k és crossoverek, de az egy más kategória.
-A karosszéria azért egy fokkal lehetne merevebb is. Problémát nem okoz, de a fent említett idióta padkákon, felhajtókon, egyenetlen felületeken azért érződik, hogy enyhén "nyeklik" a kocsi teste, hallatják magukat a műanyagok, stb. Persze ez szintén sok más autóban sem jobb. Úgy olvastam egyébként, hogy a 2012 utáni, faceliftes Priusokban ezt javították.
Hibalista
- Bal hátsó kerékcsapágy - 90.000 Ft - Akku (működött, de a szerviz javaslatára rakattam bele gyárit) - 48.000 Ft - Jobb első futómű - 87.000 Ft - - Üzemanyagtank-szénszűrő és függönylégzsák-keret - 0 Ft, visszahívás keretében megcsinálta ingyen a Toyota. - - + kellett rá 4 új gumi, de az nyilván nem az autó hibája: Vredestein 4 évszakos, 215/45/R17 x 4 = 154.000 Ft - - Egy átlagos 15.000 km-es (éves) szerviz a szükséges folyadék-, szűrő- és egyéb cserékkel, hibrid check-kel, stb. nagyságrendileg 80 és 120 ezer között szokott lenni a Toyotánál, ezen kívül viszont év közben a benzinen kívül semmi másra nem kell költeni. (arra is csak ritkán... :) )
Ide hordtam szervizbe
Toyota Super, 1044 BP, Váci út 18. Senkinek nem ajánlom, iszonyatosan kókler, teszetosza banda. Három visszamenetel után még csak a hibát sem tudták pontosan diagnosztizálni, nemhogy megoldani a problémát. Csak annyira voltak képesek egy hónap leforgása alatt, hogy 3 alkatrészre szűkítsék le a probléma okát. Tehát gyakorlatilag ötletelgetnek, találgatnak. Nem komoly szakemberekhez méltó az eljárásuk.
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Toy Car, 1039 BP, Batthyányi út 34-36. Nagyon korrekt áron és precízen dolgozó, szimpatikus társaság. Kifejezetten hibridekre vannak specializálódva, tehát tapasztaltak a Priusokkal és egyéb hasonló konstrukciójú autókkal kapcsolatban.Toyota Sakura - Korrekt márkaszerviz, nyilván nem a legolcsóbb, de jó csapat és megbízhatóan teszik a dolgukat.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 113000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 22000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 3 Series (E36) | Következő autója? | Prius III Plug-in |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
