Miért nem jár mindenki Prius-al?
Szöveges ítélet
Először is fontosnak tartom megosztani, hogy milyen autóim voltak eddig:
Opel Kadett - imádtam, mert "elsőautó" és óriási zene volt benne :D 18 évesen semmi más nem számított
Honda Civic 1.6 VTI - imádtam mert ment mint a barom, azonban hallgatóként nem tudtam hosszútávon fenntartani
Mazda 323F - szerettem, a mai napig egy jó formájú autó, végtelen megbízhatósággal, de minden más átlagos volt benne
Renault Cilo 1.5 DCI - 10 évet ültem benne, rengeteg élmény, nyaralás kötődik hozzá..4.3 L fogyasztás bárhol-bármikor de elfáradt, eljárt felette az idő, illetve a Delphi befecskendező rendszer.. hagyjuk..sok-sok pénzt felemésztett az utóbbi 2-3 évben.
Új (nekem új) autót kerestem.. az biztos volt, hogy japán lesz, de a Honda, Mazda és Toyota márkák közül sok típus között vacilláltam.
Egyetlen egy szempont volt: Lehessen valamiért szeretni!
Szobor mértékű szépség legyen, nagyon menjen, esetleg a fogyasztása varázsoljon el vagy a világból is kimenjen némi olajcserével, de átlagos autót nem szerettem volna vásárolni.
Próbáltam szűkíteni a kört.. majd figyelembe véve, hogy már mindenféle autóból, mindenhogy mérnek, a "nagyon menés" elég sok pénzbe tud kerülni, illetve az ez irányú vágyaimat a Civic VTI-vel (és édesapám Mazda RX-8-ával) ki is éltem, így ez kikerült a szórásból. A szépség relatív, hiszek benne, hogy ha sokáig nézeget valaki valamit, előbb-utóbb megtetszik neki :D Én így jártam.. :D
Belebotlottam a Toyota Prius-ba (2003).. japán, elvileg nagyon megbízható és keveset is fogyaszt. Illetve hibrid.. ami egyrészt tetszik, mert szeretem az új, jövőbe mutató technikai újításokat (és hiszem, hogy pl. a Ford féle 3 hengeres, 1000 köbcentis, turbós, benzines 125 Le-s túlhegyezett kismotorok nem a sokévre tervezett, megbízható konstrukció mintapéldányai lesznek) másrészt annyit nézegettem már, hogy tetszik. Valóban nem egy olasz design, de kérem.. a CW érték (0,26) sok esetben fordítottan arányos a szépséggel. Ezt el kell fogadni :)
Minden létező fórumon utána olvasva, csak biztosabb voltam benne.. ezt szeretném.
Megvettem.. 12 évesen, 223 ezer Km-el..mi baj lehet? :D
Nem tudom, hogy általános-e vagy mindegyik ilyen korú Prius-nál így van, de egészen elképesztő módon egyben van minden tekintetben. A futóműve mintha új lenne, a motor/váltó végtelenül finoman jár, mindene működik, az utolsó apró kis kapcsoló/gomb is világít..
Teljes a szerelem.. bár még friss az élmény, de abban biztos vagyok, hogy ebben az árkategóriában (1.5-2 millió Ft) nincs ma jobb ár/érték arányú, szerethető, kényelmes, jövőbe mutató technikával felszerelt autó.
Update - 2019.02.10. - 5000 km után:
Érdekes dolog ez a "priuszozás".. valahogy szisztematikusan keresi az ember, hogy mit lehetne/kellene megjavítani rajta.. a gond (?) ott kezdődik, hogy nincs mit.. minden neszre, addig nem hallott apró kis zörejre felfigyel az ember, egyrészt mert annyira csendes még téli gumival is, hogy minden ilyet könnyen hallani, másrészt akaratlanul is elkezd morfondírozni az ember, hogy vajon mi lehet az.. hátha lehet valamit szervizelni.. de nem.. pl. az általam hallott, apró kis futómű felől érkező kattanások is, mint utólag kiderült csak a hideg miatt keletkezett valami műanyag borítóelemből.. most, hogy közel 10 fok körül van a hőmérséklet, már nem hallani.
Egyébként úgy tűnik, hogy beázik a csomagtartó.. Feltehetőleg a következő hétvégén 800 Ft-ból fogom orvosolni a mint utólag kiderült gyári hibát. A csomagtartóajtó felső sarkában végtelenül pici repedések tudnak keletkezni, amit kb oldalanként 1-1 borsó nagyságú megfelelő tömítő anyaggal házilag lehet javítani.
Az előző 5000 km alatt, többször jártam vele autópályán.. legtöbben a gyorsításkor hallható "bőgő-üvöltő motort" kifogásolják ilyen körülmények között.. nos, engem marhára nem zavar az a pár másodperc amíg valóban hangos a motor, a kívánt sebességet elérve azonban szépen visszahalkul.. illetve nem volt még olyan autóm ami gyorsításkor ne lett volna hangosabb mint az adott tempót tartva.
Fogyasztás:
- téli mínuszok, fűtés (ilyenkor folyamatosan jár a benzinmotor), téli gumi, napi 2 X 10 km-es rövidtáv: 5.5 L/100km
- fél litert számít a jelenlegi +5 fok körüli hőmérséklet.. ritkán jelez már 5 L fölötti fogyasztást.
- lesz ez még jobb.. :) az autó vásárlás utáni, még jó időben készült fényképként feltöltöttem a Diósd - Bp 15.ker oda-vissza útról, városon keresztül, szombat délelőtt, odafigyelve a jobb lábra :)
Imádom, szeretem, soha nem fogom eladni.. ;)
Update - 10000 km után
Hibalista
- Vásárlás után a kulcsban elemet kellett cserélni - 400Ft - 2 db :) - Prevenciós jelleggel eddig váltóolaj cserén esett át (nagykódex szerint nem kell, de ha látod, hogy mi jön le belőle 220ezer Km után akkor Te is le fogod cserélni 12000 Ft-ért), hamarosan a nagy akkumulátor tisztítása (12000 Ft )és gyertya csere (13000 Ft) következik, illetve a kis akkumulátor cseréje, továbbá olaj+szűrők cseréje, teljes fékcsere (fékfolyadékkal), inverter és hűtőfolyadék (+hűtőköz tisztítás) csere is legkésőbb év elején. - Semmit nem kér, semmi baj nincs vele, de szeretném, ha 5 év múlva is ugyanezt írhatnám. Hosszú távra tervezek vele. - - Update - 2019.02.10. - 5000 km után: - - - csomagtartó beázás javítása, kb 800 Ft-os ráfordítással, házilag - - (az előzőekben jelzett nagy akkumulátor tisztítás (ajánlom minden Prius tulajdonosnak, újjászületik tőle az autó hibrid rendszere), gyertya csere, kis akkumulátor, továbbá olaj+szűrők cseréje megtörtént, most a teljes fékcsere a következik..fontos jeleznem, továbbra is prevenciós jelleggel) - - Update - 10000 km után
Ide hordtam szervizbe
Figyelembe véve, hogy végtelenül segítőkész klubtársakra találtam (Priusclub Hungary - Facebook csoport), rengeteg "zöldfülű" kérdésre és fölösleges aggodalomra választ kaptam, nagyon segítőkész csapat, illetve közösség. Örülök, hogy tagja lehetek!Szerelő ügyben is kaptam sok segítséget és figyelembe véve, hogy nem garanciális az autó, így az ajánlott szerelőkhöz viszem az autót. Olcsóbb, barátibb ugyanakkor profi lehetőségek vannak.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 223000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Clio 1.5 DCI | Következő autója? | kizárólag Toyota Hybrid.. majd egyszer Prius IV |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
